Johannes Just
University of Bonn
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Deutsches Arzteblatt International | 2016
Johannes Just; Martin Mücke; Markus Bleckwenn
BACKGROUND The incidence of initial prescriptions of opioids for chronic non-cancer pain rose by 37% in Germany from 2000 to 2010. Prescribing practice does not always conform with the recommendations of current guidelines. In the USA, 8-12% of patients with chronic non-cancer pain are opioid-dependent. METHODS This review is based on publications retrieved by a selective PubMed search and on the German S3 guideline on the long-term use of opioids in non-cancer pain. RESULTS Patients must be informed and counseled about the effects and risks of opioids before these drugs are prescribed. All opioid prescriptions for patients with chronic non-cancer pain should be regularly reviewed. The risk of abuse is high in young adults (odds ratio [OR] = 6.74) and in those with a history of substance abuse (OR = 2.34). Any unusual medication-related behavior, e.g., loss of prescriptions or increasing the dose without prior discussion with the physician, calls for further assessment by the physician in conversation with the patient. Urine testing for drugs and their metabolites is helpful as well. The goal of treatment of opioid abuse is opioid abstinence by gradual reduction of the dose. If this is not possible on an outpatient basis, hospitalization for drug withdrawal or substitution-based addiction therapy can be offered. CONCLUSION Physicians who know the indications and risks of opioid therapy and the typical behavior of drug-dependent patients will be better able to identify patients at risk and to prevent dependence. Studies on the prevalence of opioid abuse and dependence in German patients with chronic pain can help provide better estimates of the current extent and implications of this problem in Germany.
Deutsches Arzteblatt International | 2017
Bettina Engel; Johannes Just; Markus Bleckwenn; Klaus Weckbecker
BACKGROUND 1-2% of adults in Germany suffer from gout. Gout is one of the few rheumatological diseases that can be cured. It arises through the deposition of uric acid crystals in joints as a result of hyperuricemia. Painful redness and swelling of the affected joints are typical findings. Multiple pertinent guidelines and treatment recommendations have been published, but there is reason to believe that patients with gout are not always treated accordingly. METHODS This review is based on relevant publications from the years 2000-2016 that were retrieved by a selective search in the Cochrane and PubMed databases. RESULTS In a person with normal renal function, asymptomatic hyperuricemia is not an indication for treatment to lower the serum uric acid level. The drugs of first choice for acute gouty arthritis are nonsteroidal antiinflammatory drugs (NSAID), corticosteroids, and colchicine. Treatment with xanthine oxidase inhibitors (XOI) or uricosuric drugs is indicated for patients with a recurrent or severe course; the target uric acid value is <6 mg/dL. Long-term treatment should be initiated only after resolution of the acute attack. For patients with refractory gout, lesinurad (approved in February 2016) in combination with XOI is a new treatment option that can be considered. Comprehensive patient education and counseling is an important component of the treatment of patients with gout. Regular laboratory follow-up is necessary as well. CONCLUSION The prevalence of gout is rising around the world. Patients with gout could benefit greatly from consistent implementation of the existing treatment guidelines and recommendations. In the future, controlled trials should be conducted to determine the best time to start treatment and the optimal target level for the serum uric acid concentration in terms of a risk/benefit analysis.
Mmw-fortschritte Der Medizin | 2016
Johannes Just; Klaus Weckbecker; Marjam Esmail
Treten nach Reisen in die Tropen oder Subtropen Krankheitssymptome auf, sind die Betroffenen meist beunruhigt. Eine ausfuhrliche Anamnese zu Reisezeit, Symptombeginn und Expositionsverhalten kann im Abgleich mit Inkubationszeiten die Differenzialdiagnosen rasch einschranken. Dabei sollten Sie auch sexuell ubertragbare Erkrankungen im Auge behalten.
Mmw-fortschritte Der Medizin | 2018
Johannes Just; Klaus Weckbecker
In der Akutsprechstunde stellt sich eine 47-jährige Frau mit chronischen Rückenschmerzen vor. Bisher konnte ihr niemand helfen. Sie habe „alle Pillen durch“, Hausärzte, Schmerzspezialisten und Orthopäden hätten sie aufgegeben. Bei der Akupunktursitzung sei sie kollabiert, und die Narbe nach der Wirbelsäulen-Op. vor fünf Jahren spüre sie immer noch.
European Journal of General Practice | 2018
Rieke Schnakenberg; Lukas Radbruch; Christine Kersting; Friederike Frank; Stefan Wilm; Denise Becka; Klaus Weckbecker; Markus Bleckwenn; Johannes Just; Michael Pentzek; Birgitta Weltermann
Abstract Background: Although general practitioners (GPs) are among the preferred contact persons for discussing end-of-life issues including advance directives (ADs), there is little data on how GPs manage such consultations. Objectives: This postal survey asked German GPs about their counselling for end-of-life decisions. Methods: In 2015, a two-sided questionnaire was mailed to 959 GPs. GPs were asked for details of their consultations on ADs: frequency, duration, template use, and whether they have own ADs. Statistical analysis evaluated physician characteristics associated with an above-average number of consultations on AD. Results: The participation rate was 50.3% (n = 482), 70.5% of the GPs were male; the average age was 54 years. GPs had an average of 18 years of professional experience, and 61.4% serve more than 900 patients per three months. Most (96.9%) GPs perform consultations on living wills (LW) and/or powers of attorney (PA), mainly in selected patients (72.3%). More than 20 consultations each on LWs and PAs are performed by 60% and 50% of GPs, respectively. The estimated mean duration of consultations was 21 min for LWs and 16 min for PAs. Predefined templates were used in 72% of the GPs, 50% of GPs had their ADs. A statistical model showed that GPs with ADs and/or a qualification in palliative medicine were more likely to counsel ≥20 patients per year for each document. Conclusion: The study confirmed that nearly all German GPs surveyed provide counselling on ADs. Physicians with ADs counsel more frequently than those without such documents.
Mmw-fortschritte Der Medizin | 2017
Marjam Esmail; Klaus Weckbecker; Johannes Just
ZusammenfassungIm Verlauf des Jahres 2016 ist die Anzahl der Erstregistrationen im Vergleich zu 2015 zwar deutlich gefallen, die Gruppe der Menschen mit Fluchthintergrund wächst jedoch weiter. In der Politik und im Gesundheitssystem wird intensiv über die adäquate Versorgung der Menschen diskutiert. Letzlich gilt: Die medizinischen Bedürfnisse Geflüchteter entsprechen weitgehend denen der etablierten Bevölkerung. Allerdings gibt es auch wichtige Unterschiede.
Mmw-fortschritte Der Medizin | 2017
Johannes Just; Bettina Engel; Markus Bleckwenn; Klaus Weckbecker
Die Verabreichung von Opioiden ist ein unverzichtbares Element der Schmerztherapie. Zu den potenziell gefahrlichen Nebenwirkungen von Opioiden gehort die Abhangigkeit. Die Beachtung aktueller Leitlinien hilft, das Auftreten dieser Komplikation zu verhindern. Jeder Arzt, der Opioide verschreibt, sollte aber auch in der Lage sein, eine einmal eingetretene Suchtentwicklung fruhzeitig zu erkennen und die spezifische Behandlung rasch einzuleiten.ZusammenfassungDie Verabreichung von Opioiden ist ein unverzichtbares Element der Schmerztherapie. Zu den potenziell gefährlichen Nebenwirkungen von Opioiden gehört die Abhängigkeit. Die Beachtung aktueller Leitlinien hilft, das Auftreten dieser Komplikation zu verhindern. Jeder Arzt, der Opioide verschreibt, sollte aber auch in der Lage sein, eine einmal eingetretene Suchtentwicklung frühzeitig zu erkennen und die spezifische Behandlung rasch einzuleiten.
Mmw-fortschritte Der Medizin | 2016
Johannes Just; Klaus Weckbecker; Marjam Esmail
Treten nach Reisen in die Tropen oder Subtropen Krankheitssymptome auf, sind die Betroffenen meist beunruhigt. Eine ausfuhrliche Anamnese zu Reisezeit, Symptombeginn und Expositionsverhalten kann im Abgleich mit Inkubationszeiten die Differenzialdiagnosen rasch einschranken. Dabei sollten Sie auch sexuell ubertragbare Erkrankungen im Auge behalten.
Mmw-fortschritte Der Medizin | 2016
Johannes Just; Klaus Weckbecker; Marjam Esmail
Treten nach Reisen in die Tropen oder Subtropen Krankheitssymptome auf, sind die Betroffenen meist beunruhigt. Eine ausfuhrliche Anamnese zu Reisezeit, Symptombeginn und Expositionsverhalten kann im Abgleich mit Inkubationszeiten die Differenzialdiagnosen rasch einschranken. Dabei sollten Sie auch sexuell ubertragbare Erkrankungen im Auge behalten.
Mmw-fortschritte Der Medizin | 2015
Rieke Schnakenberg; Markus Bleckwenn; Johannes Just
Neben der Patientenverfügung und der Vorsorgevollmacht gibt es noch weitere Vorsorgeinstrumente für das Lebensende. Der nachfolgende Beitrag stellt sie vor und gibt Tipps, wie Sie Ihre Patienten bei der Erstellung dieser Dokumente unterstützen können.