Jörg Kinkelbur
University of Göttingen
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Publication
Featured researches published by Jörg Kinkelbur.
Journal of Psychosomatic Research | 2003
Tatiana Kostanecka-Endress; Tobias Banaschewski; Jörg Kinkelbur; Ina Wüllner; Sigrid Lichtblau; Stefan Cohrs; Eckart Rüther; Wolfgang Woerner; G. Hajak; Aribert Rothenberger
OBJECTIVE To evaluate objective data on sleep quantity/quality and motor activity during night sleep in children with Tourette syndrome (TS). METHOD Polysomnography of 17 unmedicated TS children (ages: 7;11-15;5, mean: 11;10 years) without comorbid attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) was compared with 16 age-, sex- and IQ-matched healthy controls. Sleep analyses according to the procedure of Rechtschaffen and Kales were supplemented by counting epochs with short arousal-related movements (<or=15 s), thus allowing to calculate correlations between motor activity and sleep parameters. RESULTS Children with TS demonstrated changes in sleep parameters, including longer sleep period time, longer sleep latency, reduced sleep efficiency, and prolonged wakefulness after sleep onset. Their sleep profiles showed significantly more time awake and less sleep stage II. However, REM sleep variables, slow-wave sleep, and number of sleep stage changes were unaffected. Movement time was similar in both groups, but epochs with short arousal-related movements were increased in TS. Further analyses showed no significant correlations between sleep parameters and nighttime nontic movements, level of psychopathology or tic severity during daytime. Periodic limb movements during sleep (PLMS) were only seen in one TS patient (low PLMS index of 7.8/h). CONCLUSIONS Children with TS have disturbed sleep quality with increased arousal phenomena, which both may be intrinsic to the disorder and might trigger tics and other behavioral problems during daytime. This indicates the need for sleep evaluation in patients with TS.
Zeitschrift Fur Kinder-und Jugendpsychiatrie Und Psychotherapie | 2007
Roumen Kirov; Veit Roessner; Henrik Uebel; Tobias Banaschewski; Jörg Kinkelbur; Aribert Rothenberger
Zusammenfassung: Fragestellung: Charakterisierung des Schlafmusters einer groseren Gruppe Kinder mit Tic-Storung sowie Untersuchung ob und wie Veranderungen des Schlafs mit der Schwere der Tic-Storung assoziiert sind. Methodik: Das Schlafverhalten von 25, zum Untersuchungszeitpunkt unmedizierten Kinder mit chronischer Tic-Storung wurde polysomnographisch untersucht und mit den Befunden von 22 gesunden Kontrollen verglichen. Zwischen beiden Gruppen bestanden keine Unterschiede hinsichtlich Alter, Geschlechtsverhaltnis und Intelligenz. Ergebnisse: Kinder mit einer Tic-Storung zeigten eine reduzierte Schlafqualitat sowie vermehrtes, bewegungsbezogenes Arousal im Vergleich zu gesunden Kontrollen. Hinsichtlich des Schlafs ging bei Kindern mit Tic-Storung eine schwerere Auspragung der Tics mit haufigeren bewegungsbezogenen Arousals einher. Die Anzahl der kurzen, mit motorischen Phanomenen assoziierten Arousals korrelierte mit geringerer Schlafeffizienz, verzogertem Schlafbeginn und verlangerter Tiefschlaflatenz...
Nervenarzt | 2004
Magdolna Hornyak; B. Schlüter; S. Scholle; Svenja Happe; Claudia Trenkwalder; Jörg Kinkelbur
ZusammenfassungKlinische Diagnosekriterien des Restless-legs-Syndroms (RLS) wurden 1995 durch die International Restless Legs Syndrome Study Group (IRLSSG) erarbeitet. Angesichts neuerer Forschungsergebnisse und klinischer Erfahrung wurden die Diagnosekriterien bei einem Konsensustreffen der IRLSSG revidiert. Es wurde als besonders wichtig erachtet, spezifische Diagnosekriterien für zwei Untergruppen auszuarbeiten: 1. für Kinder und 2. für kognitiv beeinträchtigte Patienten im höheren Lebensalter. Beiden Gruppen gemeinsam ist die Schwierigkeit, ihre Beschwerden adäquat auszudrücken, wodurch die Diagnosestellung erheblich erschwert werden kann. Vorschläge für Diagnosekriterien des RLS im Kindesalter wurden bereits 2002 von Mitgliedern der Arbeitsgruppen „Motorik und Schlaf“ und „Pädiatrie“ der Deutschen Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin erarbeitet. Diese wurden in der Empfehlung der IRLSSG mit berücksichtigt. Bei den Diagnosekriterien handelt es sich um Empfehlungen, die in künftigen klinischen Studien validiert werden müssen. In der vorliegenden Arbeit werden nach einem Überblick zu RLS im Kindesalter die vorgeschlagenen Diagnosekriterien vorgestellt und die Besonderheiten der Diagnosestellung bei Kindern zusammengefasst.AbstractThe diagnostic criteria of restless legs syndrome were defined in 1995 by the International Restless Legs Syndrome Study Group (IRLSSG). In light of the latest scientific evidence and increasing clinical experience, the diagnostic criteria were revised in a consensus workshop. Participants of the workshop considered the development of new diagnostic criteria especially important for the following subgroups: (1) for children and (2) for the cognitively impaired elderly. The common characteristic of both groups lies in their difficulty in expressing subjective symptoms adequately. This considerably impedes the diagnosis of restless legs syndrome. In 2002, a proposal for diagnostic criteria of restless legs syndrome in childhood was formulated by members of the study groups “Movement Disorders and Sleep” and “Paediatrics” of the German Sleep Society. The proposal was partially incorporated into the diagnostic criteria for restless legs syndrome in childhood suggested by the IRLSSG. The current criteria are recommendations to enhance further research and must be validated by clinical studies. The following article gives an overview of published studies on restless legs syndrome in childhood, reviews the proposals for diagnostic criteria, and summarizes the peculiarities to be considered in diagnosing restless legs syndrome in children.
Nervenarzt | 2004
Magdolna Hornyak; B. Schlter; S. Scholle; Svenja Happe; Claudia Trenkwalder; Jörg Kinkelbur
ZusammenfassungKlinische Diagnosekriterien des Restless-legs-Syndroms (RLS) wurden 1995 durch die International Restless Legs Syndrome Study Group (IRLSSG) erarbeitet. Angesichts neuerer Forschungsergebnisse und klinischer Erfahrung wurden die Diagnosekriterien bei einem Konsensustreffen der IRLSSG revidiert. Es wurde als besonders wichtig erachtet, spezifische Diagnosekriterien für zwei Untergruppen auszuarbeiten: 1. für Kinder und 2. für kognitiv beeinträchtigte Patienten im höheren Lebensalter. Beiden Gruppen gemeinsam ist die Schwierigkeit, ihre Beschwerden adäquat auszudrücken, wodurch die Diagnosestellung erheblich erschwert werden kann. Vorschläge für Diagnosekriterien des RLS im Kindesalter wurden bereits 2002 von Mitgliedern der Arbeitsgruppen „Motorik und Schlaf“ und „Pädiatrie“ der Deutschen Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin erarbeitet. Diese wurden in der Empfehlung der IRLSSG mit berücksichtigt. Bei den Diagnosekriterien handelt es sich um Empfehlungen, die in künftigen klinischen Studien validiert werden müssen. In der vorliegenden Arbeit werden nach einem Überblick zu RLS im Kindesalter die vorgeschlagenen Diagnosekriterien vorgestellt und die Besonderheiten der Diagnosestellung bei Kindern zusammengefasst.AbstractThe diagnostic criteria of restless legs syndrome were defined in 1995 by the International Restless Legs Syndrome Study Group (IRLSSG). In light of the latest scientific evidence and increasing clinical experience, the diagnostic criteria were revised in a consensus workshop. Participants of the workshop considered the development of new diagnostic criteria especially important for the following subgroups: (1) for children and (2) for the cognitively impaired elderly. The common characteristic of both groups lies in their difficulty in expressing subjective symptoms adequately. This considerably impedes the diagnosis of restless legs syndrome. In 2002, a proposal for diagnostic criteria of restless legs syndrome in childhood was formulated by members of the study groups “Movement Disorders and Sleep” and “Paediatrics” of the German Sleep Society. The proposal was partially incorporated into the diagnostic criteria for restless legs syndrome in childhood suggested by the IRLSSG. The current criteria are recommendations to enhance further research and must be validated by clinical studies. The following article gives an overview of published studies on restless legs syndrome in childhood, reviews the proposals for diagnostic criteria, and summarizes the peculiarities to be considered in diagnosing restless legs syndrome in children.
Advances in Neurology | 2001
Aribert Rothenberger; Tatiana Kostanecka; Jörg Kinkelbur; Stefan Cohrs; Wolfgang Woerner; Göran Hajak
European Child & Adolescent Psychiatry | 2007
Roumen Kirov; Tobias Banaschewski; Henrik Uebel; Jörg Kinkelbur; Aribert Rothenberger
Somnologie - Schlafforschung Und Schlafmedizin | 1998
Andrea Rodenbeck; Susanne Simen; Stefan Cohrs; Wolfgang Jordan; Jörg Kinkelbur; J. Staedt; G. Hajak
Somnologie - Schlafforschung Und Schlafmedizin | 2002
Magdolna Hornyak; Svenja Happe; Claudia Trenkwalder; Sabine Scholle; Bernhard Schlüter; Jörg Kinkelbur; Heike Benes; B. Dietz; M. Harnish; J. Hellwig; M. Hellwig; T. Krause; B. Kurella; C. Meißner; Birgit Rieger; M. Schredl; Karin Stiasny; Tobias Tings
Somnologie - Schlafforschung Und Schlafmedizin | 1999
Aribert Rothenberger; Tatiana Kostanecka; Jörg Kinkelbur; Ina Wüllner; Wolfgang Woerner; G. Hajak
Somnologie - Schlafforschung Und Schlafmedizin | 1998
Andrea Rodenbeck; Susanne Simen; Stefan Cohrs; Wolfgang Jordan; Jörg Kinkelbur; J. Staedt; Göran Hajak