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Dive into the research topics where Kay-Hendrik Busch is active.

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Featured researches published by Kay-Hendrik Busch.


Chirurg | 2007

Lymphadenectomy of the inguinal region and pelvis

Peter M. Vogt; Lahoda Lw; M. Meyer-Marcotty; Marcus Spies; Kay-Hendrik Busch

ZusammenfassungDie drainierenden Lymphknotenstationen extraabdomineller maligner Tumoren der unteren Körperhälfte finden sich inguinal und entlang der externen Iliakalgefäße. Eine Notwendigkeit zur operativen Intervention ergibt sich bei der onkologisch-chirurgischen Therapie von Tumoren mit dominantem lymphatischem Abfluss aus dem Anorektum, Genitale, Hauttumoren, Weichteilmalignomen der unteren Abdominalregion und unteren Extremität oder bei primären Lymphknotenerkrankungen. Die aktuellen Erkenntnisse über die Biologie der Malignome, deren Metastasierungwege und die Möglichkeiten der Markierung mittels des Sentinel-Verfahrens, vor allem beim malignen Melanom, haben die Strategie der Lymphknotenchirurgie in den letzten Jahren maßgeblich beeinflusst und die radikale Lymphadenektomie zugunsten einer differenzierten Lymphadenektomie abhängig vom Tumortyp in den Hintergrund treten lassen. Eine Indikation zur Lymphadenektomie ergibt sich heute daher entweder in Form einer alleinigen diagnostischen Lymphknotenentfernung ohne klinischen Befund (Sentinel), mit klinischem Befund oder als regelhafte therapeutische Lymphadenektomie. Als weitere Indikation gilt die Lymphadenektomie im Rahmen palliativer Eingriffe. Der Schonung der Lymphabflusswege und Reduktion von Wundheilungsstörungen wird zunehmend Bedeutung zugemessen.In diesem Beitrag sollen der aktuelle Stand der Differentialindikation, technischen Durchführung und die dabei zu berücksichtigenden prognostischen Überlegungen für die Lymphadenektomie der Inguinal- und Beckenregion dargestellt werden.AbstractThe draining lymph nodes of extra-abdominal tumors and malignant lesions of the lower extremity are located in the groin and iliac region. Malignancies with lymphatic drainage into this region include tumors of the anorectum, penis and vulva, skin (melanoma, squamous cell carcinoma), and soft tissue sarcomas. Current clinical research in biology, routes of lymphatic spread, and the possibility of marking the sentinel lymph node has directed lymphadenectomy strategy toward differential procedures, depending on the type of underlying malignancy. The spectrum of lymphadenectomy includes diagnostic lymph node removal of clinically enlarged nodes, removal of the sentinel node, and radical lymphadenectomy. Lymphadenectomy can also be indicated as a palliative procedure. The indications also depend on the type of tumor, previous treatment, and disease prognosis. This review presents the current state of indications and surgical techniques of inguinal and iliacal lymphadenectomy.


Unfallchirurg | 2006

Early surgical management of severe burns

Peter M. Vogt; Andreas Jokuszies; A.D. Niederbichler; Kay-Hendrik Busch; Choi Cy; S. Kall

ZusammenfassungDie moderne Verbrennungstherapie, basierend auf allgemein anerkannten Eckpfeilern der Therapie, hat seit der flächendeckenden Einrichtung von Zentren für Schwerbrandverletzte die Überlebensprognose der betroffenen Patienten deutlich verbessern können. Wesentliche Grundlagen einer erfolgreichen Therapie bilden eine adäquate Volumentherapie, eine frühe enterale Ernährung, Infektionskontrolle und die frühe Hautexzision mit autologem Hautersatz. Zu dieser Akutbehandlung gehört zwingend eine frühe Rehabilitation, frühe Reintegration in das Berufs- und Privatleben, Kontrolle der Narbenreifungen, sowie stadiengerechte plastische Korrektur der funktionellen und ästhetischen Folgeerscheinungen.AbstractThe success of modern burn therapy is based on an understanding of the pathophysiology and application of burn intensive care implying fluid resuscitation and management of pulmonary or other organ failure. With the development of early eschar excision and wound closure by immediate grafting, survival and cosmetic outcome were further improved. Especially in post-acute therapy, early physical rehabilitation, early reintegration, and early plastic surgical correction of the sequelae are indispensable for the outcome.


Journal für Ästhetische Chirurgie | 2012

Medical Needling – Perkutane Kollageninduktion

Matthias Aust; Kay-Hendrik Busch; S. Bahte

ZusammenfassungDie perkutane Kollageninduktion bietet die Möglichkeit einer effektiven Behandlung sowohl von Falten als auch von Narben, Striae und Verbrennungsnarben. Durch gezieltes Needling kommt es zu multiplen Mikroläsionen in der papillären Dermis, welche über die Aktivierung der postinflammatorischen Wundheilungskaskade die Kollagensynthese stimulieren. Hierdurch gelingt eine Regeneration der dermalen Hautschichten mit einer Verjüngung des Hautbilds und narbenloser Heilung. Das Kollagengerüst stellt sich postoperativ engmaschig vergittert dar, die epidermale Schichtdicke nimmt um bis zu 40% zu. Im Gegensatz zu anderen Antiaging-Verfahren (Peeling, Laser, Dermabrasion) kommt es nicht zu einer Ablation oder anderweitigen Schädigungen der Epidermis. Diese Effekte lassen sich histologisch und im Tiermodell unter anderem durch die Stimulation der Expression von „transforming growth factor“(TGF)-β und anderer Wachstumsfaktoren und Proteine erklären. Die Wahrscheinlichkeit postinterventioneller infektiöser Komplikationen sowie die Möglichkeit von Pigmentierungsstörungen werden minimiert. Zusammenfassend ist die Methode anderen dermabrasiven Methoden mit gleichem Anwendungsspektrum überlegen.AbstractPercutaneous collagen induction offers an antiaging modality to rejuvenate and improve the appearance of aging skin, scars, striae and burn scars. Targeted needling creates thousands of micro-lesions in the papillary dermis. The associated trauma induces regeneration of all dermal skin layers and a rejuvenation of the skin. Postoperatively the collagen structure is densely meshed, while epidermal thickness is increased by up to 40%. Unlike with other antiaging methods such as ablative laser treatments, peelings or dermabrasion, the epidermis remains intact and is not damaged. Animal studies as well as histological investigations have proved that this effect to be attributable to stimulated expression of TGF-β and other growth factors and proteins. The risk of postoperative infection and dyspigmentation is minimized. In conclusion, this method is superior to other dermabrasive treatments with the same spectrum of application.


Cureus | 2018

Medical Needling: Effect on Moisture and Transepidermal Water Loss of Mature Hypertrophic Burn Scars

Kay-Hendrik Busch; Antigona Aliu; Nicole Walezko; Matthias Aust

Background: Burn scars remain a serious psychological and physiological problem for affected people. Clinical studies and scientific research have already shown that medical needling improves the scar quality in terms of skin elasticity and erythema. At the same time, patients are confronted with a low-risk therapy and face comparatively less postoperative complications. Objective: The goal of our study was to examine the influence of medical needling on the skin moisture and transepidermal water loss (TEWL) of hypertrophic dry scars. Therefore, 20 patients, of an average age of 34.63 years, with deep second- and third-degree burn scars have been treated. Methods: Medical needling is performed using a roller covered with needles of 3-mm length. The needling device is rolled over the scar in three directions: vertically, horizontally, and diagonally in order to create as many puncture channels as possible. The puncturing leads to multiple micro-wounds and intradermal bleeding, which evokes the post-needling regeneration cascade. The patients were followed up for 12 months postoperatively. The results have been evaluated by means of objective as well as subjective measurement methods. Results: The objective measures show that medical needling influences epidermal thickness and improves the epidermal barrier function at a molecular level. Outcomes are marked by a measurable increase in skin moisture and a reduction in TEWL. Conclusion: Medical needling seems to be a promising approach for the treatment of mature hypertrophic burn scars with a focus on skin moisture and TEWL.


Cureus | 2018

Platelet-rich Plasma for Skin Rejuvenation and Treatment of Actinic Elastosis in the Lower Eyelid Area

Matthias Aust; Hanno Pototschnig; Sarina Jamchi; Kay-Hendrik Busch

Background Treatment of the lower eyelid region to rejuvenate the skin or treat actinic elastosis often proves difficult. Established treatment options, such as hyaluronic acid injections, botulinum toxin injections, microneedling, skin resurfacing (microdermabrasion, chemical peel (exfoliation), laser treatment), as well as blepharoplasties and autologous fat transfers, can be associated with significant risks and increased patient burden. Furthermore, they may not be effective for treating the signs of skin aging or actinic elastosis, including dark rings under the eyes, a lack of volume and cutis laxa. A minimally invasive treatment approach which visibly improves the above-mentioned conditions and which involves minimal risk and patient burden would be a desirable alternative. Materials & methods Twenty patients were treated a total of three times at monthly intervals with PRP (platelet-rich plasma). The patients were examined on the days of treatment and one month after the third injection. The PRP was obtained directly prior to treatment using the Arthrex ACP double syringe at the point of care. The injections (2 ml PRP per side) were administered laterally using 27 G 38 mm cannulas. Accurate photographic documentation and skin elasticity measurements using a cutometer were performed to objectify the subjective assessments from the patient and practitioner questionnaires. Results A progressive improvement in the esthetic outcome and a high level of patient satisfaction were determined. The cutometer measurements showed a statistically significant higher level of skin firmness (due to increased collagen production) and a statistically significant increase in skin elasticity (thanks to increased elastin production). Other than the anticipated visible swelling directly after the PRP injection, no other undesirable side effects or complications occurred. The typical burning sensation during the injection had not been reported. Conclusion The results indicate that a series of PRP injections in the lower eyelid region is a safe, efficient, virtually pain-free, simple and rapid treatment option for an area with otherwise limited treatment alternatives.


Cureus | 2018

Medical Needling: Effect on Skin Erythema of Hypertrophic Burn Scars

Kay-Hendrik Busch; Antigona Aliu; Nicole Walezko; Matthias Aust

Background Burn scars frequently tend to have pathological discolorations, which is manifested in the development of persistent erythema. Affected people suffer from psychological and physiological issues when they are restricted or rejected in their daily life. In this context, medical needling seems to be an efficient therapy for erythematous scars with a relatively low-risk rate of postoperative complications. Study research has already shown significant improvements in the scar quality with reference to the parameters “moisture and transepidermal water loss.” Clinical data is up-to-date and provides an innovative therapy outcome of scar treatment with medical needling. Objective The aim of our study was to examine the influence of medical needling on the pathological and persistent erythema of hypertrophic burn scars. By means of reliable measurement methods, we were able to prove positive and sustainable outcomes for normal and healthy skin. The patient cohort included 20 patients with an average age of 34.63 years. Our examinations involved scars that were at least two years old and had healed by secondary intent. Every scar showed the pathological values of persistent erythema according to the participation requirements. Methods For the practical implementation of medical needling or percutaneous collagen induction (PCI), we used a roller covered with needles of 3 mm length. The needling device is rolled over the scar alternatively in a vertical, horizontal, and diagonal orientation. Multiple micro-wounds at a close distance cause intradermal bleeding, which evokes modified skin regeneration provoked by the effects of medical needling. Every patient has been followed up for 12 months postoperatively. Further on, valid results have been evaluated objectively as well as subjectively by the patient and observer. Results Our study has shown that persistent erythema of hypertrophic scars can be considered as an indication of PCI. The needling procedure influences vascularization by stimulating angiogenesis in the post-needling wound healing cascade. As the method is based on percutaneous collagen induction, the synthesis of collagen improves the vital thickness of the epidermis, which is directly associated with less transparency. Examined scars showed a significant reduction of erythema and were less reddened after treatment. Based on the outcomes of objective measurements, medical needling achieves a normalization of the skin color and an adjustment to healthy skin after repetitive treatments. Conclusion Medical needling seems to be a suitable therapy approach for treating erythematous, hypertrophic burn scars.


ästhetische dermatologie & kosmetologie | 2016

Aknenarben und Striae

Matthias Aust; Kay-Hendrik Busch

Als Hautkrankheit mit der höchsten Abundanz kann Akne bei betroffenen Personen zu schwerer Narbenbildung führen, die sowohl physische als auch psychische Konsequenzen für die Patienten hat. Striae distensae verursachen zwar nur selten medizinische Probleme, jedoch kann auch hier der Leidensdruck bei Betroffenen äußerst groß sein. Die meisten operativen Therapieoptionen beider Hauterkrankungen führen zu einer Ablation der Haut, die zumindest ein erhöhtes Risiko einer Verschlechterung, einer fortschreitenden Narbenbildung oder Pigmentverschiebung der behandelten Stellen darstellen. Medical Needling stellt eine alternative, nicht ablative Therapieoption dar, die durch eine perkutane Kollageninduktion zu einer Hautregeneration und damit verbundenen Verbesserung des klinischen Befundes führt.


Journal für Ästhetische Chirurgie | 2016

Platelet-rich-Plasma

Matthias Aust; Sarina Jamchi; Kay-Hendrik Busch

ZusammenfassungHintergrund und ZielPlatelet-rich-Plasma (PRP) scheint als eine autologe und minimalinvasive Behandlungsmethode eine geeignete Alternative zu den bisherigen Behandlungsformen darzustellen, um eine Regeneration im Bereich der unteren Augenpartie erzielen zu können. Erklärt wird die Wirkung von PRP besonders in Bezug auf die Behandlung von Elastizitätsmangel und Volumendefizit im Bereich der Unterlider, für die es derzeit wenig andere Behandlungsalternativen gibt. Das körpereigene Produkt, das aus hoch konzentriertem thrombozytenreichem Plasma besteht und durch Zentrifugation aus dem Vollblut des Patienten gewonnen wird, setzt bei einer Aktivierung zahlreiche regulierende Wachstumsfaktoren frei und stimuliert somit die Regeneration der Haut.Methoden und ErgebnisseIn dem folgenden Beitrag erfolgt eine Zusammenfassung aktueller Studien und Publikationen in Bezug auf die Wirkung von PRP und die Untersuchung hinsichtlich der Elastizitäts- und Volumenzunahme der Haut im Bereich der unteren Augenpartie. Die Behandlung mit PRP erweist sich durch die klinischen Untersuchungen und statistischen Analysen mithilfe von diversen Untersuchungsparametern als eine sinnvolle und effektive Alternative zu den bisher vorhandenen Methoden im Bereich der Unterlider.SchlussfolgerungPRP ist einfach und sicher zu applizieren und hat eine sehr schnelle Rekonvaleszenzzeit. Der Wirkmechanismus und die vielen Vorteile machen das PRP zu einem vielversprechenden Ansatz, um eine signifikante Besserung in der Region der Unterlider zu erzielen.AbstractBackground and aimPlatelet-rich plasma (PRP) as an autologous and minimally invasive treatment appears to be a particularly suitable alternative to previous treatment methods with respect to regeneration of the skin in the region of the lower eyelid. The resulting outcomes are explained with specific reference to treatment of a lack of elasticity and loss of volume in the area of the lower eyelids for which there are no current treatment alternatives. This autologous product, which is extracted from patients whole blood, is made up of concentrated thrombocyte-rich plasma. On application PRP releases growth factors thus stimulating regeneration of the skin.Methods and outcomesThis article gives a summary of currently available studies and publications showing the effectiveness of PRP and includes examination outcomes of increased elasticity and improved volume of the skin of the lower eyelid and surrounding areas. Clinical examinations and statistical analysis using various examination parameters showed that treatment of the lower eyelid area with PRP proved to be a useful and effective alternative to previous methods of treatment.ConclusionDespite the many forms of therapy available, PRP was shown to be an especially promising treatment for revitalization of the lower eyelid region and a good alternative to previously known treatment options. This autologous product is easy and safe to apply and involves a very short convalescence period for the patient. The mode of action and significant advantages make PRP a promising approach for improvement of the region of the lower eyelid.


Langenbecks Archiv für Chirurgie. Supplement | 1998

Plastische Rekonstruktion der bestrahlten Thoraxwand

P. M. Vogt; Kay-Hendrik Busch; F. W. Peter; Ch. Möcklinghoff; A. Torres; H. U. Steinau

Strahlenfolgen am Thorax umfassen oftmals Bezirke tiefreichender Gewebsschaden, die an die plastisch-rekonstruktive Chirurgie erhebliche Anforderungen stellen. Eine chirurgische Therapie beinhaltet ein radikales Debridement, moglichst bis in gesundes unbestrahltes Gewebe und anschliesend die Defektdeckung mit gut vaskularisierten Lappenplastiken, wobei sich in den letzten Jahren gestielte muskulokutane Lappenplastiken (M. pectoralis major, M. latissimus dorsi, Rektus-abdominis-Myokutan Lappen) durchgesetzt haben. Bei der praoperativen Planung ist sorgfaltiges Augenmerk auf das Vorliegen von Lokalrezidiven oder Zweitmalignomen zu legen. Das Debridement mus kompromislos durchgefuhrt werden, um rekurrenten Infekten und Fisteln vorzubeugen. Die Wahl des plastischen Deckungsverfahrens hat die Lokalisation sowie Ausdehnung des Defektes insbesondere nach Debridement zu berucksichtigen. Mit diesen Prinzipien lassen sich nicht nur ausgedehnte radiogene Defekte sicher verschliesen, sondern in ausgewahlten Fallen auch simultane Mammarakonstruktionen durchfuhren.


American Journal of Sports Medicine | 2007

Comment on report from Schaser and coworkers.

Karsten Knobloch; Marcus Spies; Kay-Hendrik Busch; Peter M. Vogt

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Antigona Aliu

University of Düsseldorf

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Marcus Spies

Hannover Medical School

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A. Torres

Ruhr University Bochum

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F. W. Peter

Ruhr University Bochum

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