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Dive into the research topics where L. Hellmeyer is active.

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Featured researches published by L. Hellmeyer.


Gynecological Endocrinology | 2010

Treatment with teriparatide in a patient with pregnancy-associated osteoporosis

L. Hellmeyer; Jelena Boekhoff; Peyman Hadji

Introduction. The decrease of BMD during a physiological pregnancy can in rare cases be intensified and lead to dramatic microarchitectural changes, which causes an increase incidence of fractures, preferably at the spine. This dramatic clinical picture is called pregnancy-associated osteoporosis. Case history. We present the case of a 40-year-old woman (gravida IV, para II) with acute back pain right after delivery due to four fractures of the spine. The diagnosis was confirmed by dual-energy X-ray absorptiometry measurement result (T-score −4.1 SD (0.598 g/cm2) at the lumbar spine (L1–L4), T-score −1.5 SD (0.759 g/cm2) at the total hip). Due to the severity of symptoms, a therapy with teriparatide (20 mg daily) was started for a period of 18 months. Results. After end of therapy, the T-score had significantly increased at the lumbar spine as well as at the hip (T-score of −2.1 (0.813 g/cm2) and −0.6 (0.864 g/cm2), respectively. The relative increase of BMD at the spine and total hip was 36% and 13.8%, respectively. Discussion. Our report demonstrates the successful use of teriparatide underlined by the increase of bone mineral density and the improvement of clinical symptoms in a case of severe pregnancy-associated osteoporosis for the first time.


Zeitschrift Fur Geburtshilfe Und Neonatologie | 2009

MR-tomografische Veränderungen bei Präeklampsie und Eklampsie

L. Hellmeyer; J. Iwinska-Zelder; L. Gerken; Maritta Kühnert; S. Schmidt

BACKGROUND Pre-eclampsia affects 2% of pregnancies. This multisystem disorder is a major cause of maternal, foetal and neonatal mortality and morbidity. Neurological manifestations of eclampsia are headache, nausea, vomiting, cortical blindness and recurrent seizures. OBJECTIVE The purpose of this study was to determine whether the neurological symptoms correlate with MR imaging findings. RESULTS In a patient with eclamptic seizure and another one with blindness due to pre-eclampsia, the white matter hyperintensities on T (2)-weighted MR and FLAIRsequence images could be demonstrated in the occipital region and in the basal ganglia. Within 3-5 days all neurological symptoms and radiological abnormalities had resolved. CONCLUSION These cerebral lesions could be classified as posterior reversible encephalopathy syndrome (PRES) or as reversible leukoencephalopathy syndrome (PLES). Thus, MRI supports differential diagnosis regarding non pregnancy-related cerebral disease and can be helpful for therapy planning in cases of pre-eclampsia.


Zeitschrift Fur Geburtshilfe Und Neonatologie | 2004

Die Dynamik des Thrombin-Antithrombin-III-Komplexes und der Prothrombinfragmente F1 + 2 sub partu mit und ohne Aprotiningabe

Maritta Kühnert; W. Stein; F. Woernle; I. Tekesin; L. Hellmeyer; S. Schmidt

Fragestellung: Ziel der Arbeit war, ob durch einmalige Gabe von Aprotinin maximal 15 min. vor Partus Auswirkungen auf das Gerinnungssystem der Gebarenden entstehen und ob es diesbezuglich Unterschiede zwischen Spontanpartus und Sectio gibt. Ferner sollte untersucht werden, ob durch die Bestimmung von Thrombin-Antithrombin-III-Komplex (TAT-III) und Prothrombinfragmenten F1 + 2 sub partu eine Gerinnungsaktivierung und prathrombotische Stadien erkannt werden konnen. Patienten und Methoden: 84 Patientinnen im Alter von 15 - 44 Jahren wurden untersucht (41 Spontangebarende, 43 Sectiopatientinnen). Davon erhielten 30 Frauen nach schriftlicher Einwilligung und Randomisierung maximal 15 Min. vor Partus 1 Million KIE Aprotinin (Trasylol®) i. v. (15 Spontangebarende, 15 Sectiopatientinnen). Bestimmt wurden TAT-III-Komplex und Prothrombinfragmente F1 + 2, sowie Faktor VIII und partielle Thromboplastinzeit kurz vor, direkt nach Geburt des Kindes und 30 und 120 Minuten nach Losung der Plazenta. Ergebnisse: Bei Spontangebarenden konnte nach Plazentalosung ein signifikanter Anstieg des TAT-III-Komplexes und ein deutlicher Anstieg der Prothrombinfragmente F1 + 2 festgestellt werden, der bei den mit Aprotinin behandelten Patientinnen einen signifikant niedrigeren Verlauf zeigte. Der Konzentrationsanstieg des TAT-III-Komplexes und der Prothrombinfragmente F1 + 2 war bei Sectiopatientinnen deutlich geringer ausgepragt als bei Spontangebarenden und wurde durch Aprotinin nicht signifikant beeinflusst. Faktor VIII und partielle Thromboplastinzeit (PTT) zeigten in keiner Patientengruppe klinisch relevante Veranderungen unter der Geburt. Schlussfolgerung und Diskussion: Der durch die Geburt ausgeloste Verbrauch von Gerinnungs- und Fibrinolysefaktoren kann durch eine Aprotiningabe 10 - 18 Min. vor Partus reduziert werden. Hieraus konnte sich auch ein therapeutischer Ansatz ergeben (z. B. bei Praeklampsie, HELLP-Syndrom etc.). Objective: The aim of this study was to determine if aprotinin could affect postpartal fibrinolysis when given at the latest 15 min before delivery and if there is a difference between normal delivery and caesarean section. Furthermore we wanted to examine if the thrombin-antithrombin-III-complex (TAT-III) and prothrombin fragments F1 + 2 changed in the peripartal period and if prethrombotic stages could be recognized. Patients and Methods: 84 patients (15 - 44 years of age) have been examined (41 normal deliveries, 43 cesarean sections). After giving informed consent and randomization, 30 of these patients were administered 1 Mio KIE aprotinin (Trasylol®) at the latest 15 min before delivery (15 normal deliveries, 15 cesarean sections). The results of TAT-III, prothrombin fragments F1 + 2, factor VIII and partial thromboplastin-time (PTT) were collected shortly before and after delivery and 30 and 120 min after detachment of the placenta. Results: Normal deliveries without aprotinin showed a significant increase of TAT-III and an evident increase of prothrombin fragments F1 + 2. After administration of aprotinin this increase was significantly lower. The increase of TAT-III and prothrombin fragments F1 + 2 in patients with caesarean sections was evidently lower than in normal deliveries and was not influenced significantly by aprotinin. Factor VIII and partial thromboplastin time (PTT) showed no relevant changes in all study groups. Discussion and Conclusion: The consumption of coagulation and fibrinolysis factors induced by delivery of the child and detachment of the placenta can be reduced after administration of aprotinin given at the latest 10 - 18 min before partus. This could be used in therapy and prophylactic treatment in high-risk patients (e. g., pre-eclampsia, HELLP syndrome, etc.).


Zeitschrift Fur Geburtshilfe Und Neonatologie | 2004

Fetendo mit trachealer Okklusion bei Polyhydramnion und Tricuspidalinsuffizienz in einem Fall mit fetaler Zwerchfellhernie

S. Schmidt; J. Werner; I. Tekesin; L. Hellmeyer; F. Sierra; S. Bien

Fragestellung: Die intrauterine Chirurgie bei CDH ist mit dem Ziel vorgeschlagen worden, das fetale Lungenvolumen zu augmentieren und die Hamodynamik zu normalisieren. Material: In einem Fall mit linksseitiger Zwerchfellhernie, Leberaszension und Dextroversion des Herzens fand sich in der 26 + 1 SSW eine Tricuspidalinsuffizienz. Bei Polyhydramnion bestand eine vorzeitige Wehentatigkeit sowie eine Cervixinsuffizienz (US <2,5cm Cervixlange). Das Lungenvolumen wurde uber die LH-Ratio mit <1 als gering eingeschatzt. Operation: Ein endoskopischer Eingriff erfolgte in der 27 + 1 SSW uber einen 0,8 Trokar bei simultaner ultrasonographischer Kontrolle. Es konnte uber ein flexibles Endoskop ein 0,4ml Ballon (GOLD VALVE, USA) intratracheal appliziert werden. Ergebnis: Postoperativ bildete sich die Tricuspidalinsuffizienz zuruck. Bei rucklaufigem Polyhydramnion sistierte die Wehentatigkeit. Eine Augmentierung des Lungenvolumens wurde ultrasonographisch indiziert. Komplikationen wie vorzeitiger Blasensprung oder ein Amnioninfektionssyndrom traten nicht auf. Diskussion: Die minimal invasive Technik der trachealen Okklusion durch Fetendo zielt zunachst auf eine Normalisierung des Polyhydramnions zur Vermeidung der drohenden Fruhgeburt. Als entscheidend fur die postpartale Adaptation bei Zwerchfellhernie gilt die begleitende Lungenhypoplasie. Die Problematik der Evaluation des Lungenvolumens vor dem Eingriff sowie nach Trachealocclusion erschwert eine definitive Einschatzung der Prognose. Die Mutter soll zur Optimierung der postnatalen Erstversorgung fur die in der 37/0 SSW geplanten Sectio in ein ECMO-Zentrum verlegt werden.


Zeitschrift Fur Geburtshilfe Und Neonatologie | 2005

Kombinationstherapie einer fetalen supraventrikulären Tachykardie mit Flecainid und Digoxin

G. Anderer; L. Hellmeyer; I. Tekesin; S. Schmidt


Osteoporosis International | 2017

Pregnancy-associated osteoporosis: a case-control study

P. Hadji; Jelena Boekhoff; M. Hahn; L. Hellmeyer; O. Hars; I. Kyvernitakis


Osteoporosis International | 2015

Quantitative ultrasonometry during pregnancy and lactation: a longitudinal study.

L. Hellmeyer; B. Hahn; C. Fischer; O. Hars; Jelena Boekhoff; J. Maier; Peyman Hadji


Zeitschrift Fur Geburtshilfe Und Neonatologie | 2006

Herkunft und Bedeutung von Leptin und Neuropeptid Y (NPY) im Fruchtwasser zwischen der 14. - 18. Schwangerschaftswoche

S. Marek; K. Bock; L. Hellmeyer; W. Stein; S. Schmidt


Osteoporosis International | 2018

Subsequent fracture risk of women with pregnancy and lactation-associated osteoporosis after a median of 6 years of follow-up

I. Kyvernitakis; T. C. Reuter; L. Hellmeyer; O. Hars; P. Hadji


Archives of Osteoporosis | 2017

Pregnancy-associated transient osteoporosis of the hip: results of a case-control study

Peyman Hadji; Jelena Boekhoff; Melitta Hahn; L. Hellmeyer; Olaf Hars; I. Kyvernitakis

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P. Hadji

University of Marburg

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I. Kyvernitakis

Goethe University Frankfurt

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O. Hars

University of Marburg

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F. Sierra

University of Marburg

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