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Wiener Klinische Wochenschrift | 2008

The prevalence of supraventricular arrhythmias with regard to the type and degree of left ventricular hypertrophy in patients with hypertensive heart disease

Juraj Kunišek; Luka Zaputović; Marta Žuvić Butorac; Leon Kunišek; Ksenija Lukin-Eškinja; Rade Karlavaris; Irena Bruketa-Markić

ZusammenfassungZIEL: Wir untersuchten den Zusammenhang zwischen Art bzw. Ausmaß der linksventrikulären Hypertrophie und der Prävalenz von supraventrikulären Arrhythmien bei Patienten mit hypertensiver Herzkrankheit. METHODEN: Es wurden 179 Patienten (79 Männer und 100 Frauen im Alter zwischen 43 und 80 Jahren, Median 68 Jahre) mit linsventrikulärer Hypertrophie untersucht. Die Patienten wurden in 3 Gruppen (konzentrische, exzentrische und asymmetrische Hypertrophie) sowie 3 Untergruppen (leicht, mäßig, schwer) eingeteilt. Nach Absetzen der gesamten Medikation für 48 Stunden wurden eine Blutdruckmessung, ein EKG und eine Echocardiographie durchgeführt. Ausserdem wurde die Prävalenz des Auftreten von supraventrikulären Arrhythmien durch HOLTER-Monitoring und Fahrradergometrie überprüft. Die antihypertensiven Medikamente sowie die Dauer ihrer Einnahme bis zur Untersuchung wurden berücksichtigt. ERGEBNISSE: Vorhofflimmern oder paroxysmale supraventrikuläre Tachykardie wurden bei 43% der Patienten gefunden. Die Auswertung ergab keine signifikante Korrelation zwischen der Prävalenz von Vorhofflimmern und dem Ausmaß (p = 0,607), sowie der Art der Hypertrophie (p = 0,455). Die Frequenz der supraventrikulären prämaturen Schläge war jedoch bei den Patienten mit konzentrischer und exzentrischer Hypertrophie signifikant höher (p = 0,048) als bei jenen mit asymmetrischer. Außerdem stieg bei Männern mit konzentrischer Hypertrophie die Häufigkeit dieser Schläge mit dem Ausmaß der Hypertrophie signifikant (p = 0,015) an. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Für die Frequenz von atrialen Arrhytmien sind die konzentrische und exzentrische Form der Hypertrophie des linken Ventrikels von grösserer Bedeutung. Beim konzentrischen Typ korreliert die Prävalenz von supraventrikulären prämaturen Schlägen mit dem Ausmaß der Hypertrophie. Patienten mit mäßiger bis schwerer konzentrischer und exzentrischer Hypertrophie sollten immer mittels HOLTER Monitoring und Fahrradergometrie untersucht werden. Außerdem wird eine Therapie mit der maximal tolerierten Dosis von Antihypertensiva, besonders ACE-Hemmern/AT-II-Rezeptor Antagonisten empfohlen.SummaryOBJECTIVES: We investigated the correlation between the type and degree of left ventricular hypertrophy and the prevalence of supraventricular arrhythmias in patients with hypertensive heart disease. METHODS: The study included 179 patients (79 men, 100 women, aged 43–80 years, median 68 years) with left ventricular hypertrophy. Patients were classified into three groups (concentric, eccentric and asymmetric types of hypertrophy) and into three subgroups (mild, moderate and severe hypertrophy). After discontinuation of all medication for 48 h, blood pressure was measured, electrocardiography and echocardiography performed and the prevalence of supraventricular arrhythmias assessed using Holter monitoring and bicycle ergometry. Antihypertensive drugs and duration of previous treatment were taken into consideration. RESULTS: Atrial fibrillation or paroxysmal supraventricular tachycardia were found in 43% of patients. The analysis showed no significant correlation between the prevalence of atrial fibrillation and/or paroxysmal supraventricular tachycardia and the degree (P = 0.607) and type of left ventricular hypertrophy (P = 0.455). However, the frequency of supraventricular premature beats was higher in the concentric and eccentric types than in the asymmetric type (P = 0.048) and increased with the degree of hypertrophy (significantly in men with the concentric type, P = 0.015). CONCLUSION: Concentric and eccentric types of left ventricular hypertrophy have a greater impact on the frequency of atrial arrhythmias. In the concentric type the prevalence of supraventricular premature beats correlates with the degree of left ventricular hypertrophy. Patients with moderate and severe concentric and eccentric left ventricular hypertrophy should be always tested using Holter monitoring and bicycle ergometry and treated with the maximum tolerable doses of antihypertensives, particularly with angiotensin-converting enzyme inhibitors/angiotensin receptor blockers.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2010

Double transection of complete duodenal circumference after blunt abdominal trauma without other intra-abdominal injuries

Marko Zelić; Leon Kunišek; Nenad Petrošić; Davor Mendrila; Arsen Depolo; Miljenko Uravić

ZusammenfassungWir berichten über einen 20-jährigen männlichen Patienten mit isolierter duodenaler Transsektion in 2 Segmenten des Duodenums nach stumpfem Abdominaltrauma. Bei der Aufnahme wurde der Patient physikalisch untersucht, es wurden ein Abdomen-Ultraschall und eine Abdomen-Leeraufnahme durchgeführt. Die physikalische Untersuchung ergab eine diffuse Defense und ein bretthartes Abdomen mit verminderten Darmgeräuschen. Es wurden die chirurgischen Standardprozeduren durchgeführt (mediane Laparatomie, primäre Anastomose, Nasojejunaler 3-lumiger Tubus zur Ernährung und Dekompression des Magens). Bei der Exploration fanden wir zwei komplette Transsektionen des Duodenums: eine ganz Pylorus-nah und die andere zwischen dem zweiten und dritten Drittel des Duodenums. Wir führten eine primäre Anastomose beider Transsektionen mit 2-lagigen unterbrochenen Nähten durch. Vor der Entlassung wurde eine Magnetresonanzuntersuchung durchgeführt. Eine frühe Diagnose einer Ruptur des Duodenums ist wichtig. Bei der Behandlung von Patienten mit Trauma, die über einen über den Lokalbefund hinausgehenden Schmerz klagen, sollte der Mechanismus der Verletzung immer in Betracht gezogen werden.SummaryWe report a case of a 20-year-old male with isolated complete duodenal transection at two duodenal segments after blunt abdominal trauma. On admission, the patient underwent physical examination, laboratory analysis, abdominal ultrasound and plain abdominal x-ray. Physical examination revealed diffuse and rebound tenderness and extreme rigidity of the abdomen, guarding and decreased bowel sounds. Standard surgical techniques were used (median laparotomy, primary anastomosis, nasojejunal three-luminal tube for feeding and gastric decompression). At exploration, we found complete transection of the duodenum just below the pylorus and between the second and third part of the duodenum. We performed primary anastomosis of both transections with interrupted sutures in two layers. Prior to discharge magnetic resonance imaging (MRI) was performed. Early diagnosis of duodenal rupture is important. When dealing with trauma patients with pain greater than local findings, the mechanism of injury should always be taken into account.


Medizinische Klinik | 2008

Influence of the type and degree of left ventricular hypertrophy on the prevalence of ventricular arrhythmias in patients with hypertensive heart disease.

Juraj Kunišek; Luka Zaputović; Žarko Mavrić; Leon Kunišek; Irena Bruketa-Markić; Rade Karlavaris; Ksenija Lukin-Eškinja

Purpose:To investigate the correlation between the prevalence of ventricular arrhythmias (VA) and the type and degree of left ventricular hypertrophy (LVH) in hypertensive patients using exercise testing and Holter monitoring.Patients and Methods:A total of 192 patients (87 men and 105 women) without coronary disease were divided into three groups according to type of LVH (concentric, eccentric, and asymmetric) and three subgroups in relation to the degree of hypertrophy (mild, moderate, and severe). In all subjects blood pressure was measured, electrocardiographic and echocardiographic data obtained and the prevalence of VA determined by Holter monitoring and bicycle ergometry.Results:The most frequent LVH type was the concentric (63%), followed by eccentric (28%) and asymmetric (9%). Severe LVH was found in 10% of patients. Complex VA during Holter monitoring were identified in > 40% of patients. During the stress test this percentage increased by additional 7.4%. There was no statistically significant difference between groups in frequency of simple (p = 0.757) and complex (p = 0.657, p = 0.819, p = 0.617, for polytopic, pairs and ventricular tachycardia, respectively) VA. Increased prevalence of VA was found for the moderate and severe degree in all types. In the concentric type the difference was statistically significant for simple VA (p = 0.042).Conclusion:There was no correlation between type of LVH and prevalence of VA. The severity of hypertrophy contributes more to a greater prevalence of VA than the LVH pattern. The combination of severe degree and concentric type carries the greatest cardiovascular risk.ZusammenfassungZiel:Die Wechselbeziehung zwischen der Prävalenz von ventrikulären Arrhythmien (VA), dem Typ und dem Grad der linksventrikulären Hypertrophie (LVH) bei Patienten mit Bluthochdruck sollte mittels Ergometrie und Langzeit-EKG untersucht werden.Patienten und Methodik:Insgesamt 192 Patienten (87 Männer und 105 Frauen) ohne Herzerkrankung wurden in drei Gruppen in Bezug auf den LVH-Typ (konzentrisch, exzentrisch und asymmetrisch) und in drei weitere Untergruppen gemäß dem Grad der Hypertrophie (leicht, mäßig und schwer) eingeteilt. Bei allen Patienten wurde der Blutdruck gemessen, elektrokardiographische und echokardiographische Daten wurden ermittelt, und die Prävalenz von VA wurde mittels Langzeit-EKG und Ergometrie festgestellt.Ergebnisse:Der am weitesten verbreitete LVH-Typ war der konzentrische (63%), gefolgt vom exzentrischen (28%) und asymmetrischen (9%). Eine schwere LVH wurde bei 10% der Patienten gefunden. Komplexe VA wurden mittels Langzeit-EKG bei > 40% der Patienten identifiziert. Mittels Ergometrie wurde dieser Prozentsatz um weitere 7,4% erhöht. Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen den Gruppen in Bezug auf einfache (p = 0,757) und komplexe VA (p = 0,657, p = 0,819, p = 0,617, für polytope, für Paare oder für ventrikuläre Tachykardie). Eine erhöhte Prävalenz von VA wurde für den mäßigen und schweren Grad bei allen Typen gefunden. Beim konzentrischen Typ war der Unterschied für die einfache VA statistisch signifikant (p = 0,042).Schlussfolgerung:Es gab keine Wechselbeziehung zwischen dem LVH-Typ und der Prävalenz von VA. Die Schwere der Hypertrophie ist bedeutender für die Prävalenz von VA als das LVH-Muster. Die Kombination aus schwerem Grad und konzentrischem Typ bringt das größte Risiko für Herz und Kreislauf mit sich.


Anatolian Journal of Cardiology | 2015

Influence of the left ventricular types on QT intervals in hypertensive patients

Juraj Kunišek; Luka Zaputović; Zlatko Čubranić; Leon Kunišek; Marta Zuvic Butorac; Ksenija Lukin-Eškinja; Rade Karlavaris

Objective: To investigate the possible electrophysiological background of the greater excitability of concentric and eccentric left ventricular hypertrophy types in relation to the asymmetric type. Methods: 187 patients with essential hypertension, without ishaemic heart disease were divided into three groups with regard to left ventricule type: concentric (relative wall thickness >0.42, interventricular septum/left ventricular posterior wall ≤1.3), eccentric (left ventricular diameter in systoles >32, relative wall thickness <0.42), asymmetric left ventricular hypertrophy (interventricular septum/left ventricular posterior wall >1.3), and three subgroups: mild (interventricular septum or left ventricular posterior wall 11-12 mm), moderate (interventricular septum or left ventricular posterior wall 13-14 mm) and severe left ventricular hypertrophy (interventricular septum or left ventricular posterior wall ≥15 mm). In all patients QT intervals, QT dispersion, left ventricular mass index and ventricular arrhythmias were measured. An upper normal limit for QT corrected interval: 450/460 ms for men/women; for QT dispersion: 70 ms. Results: The QT corrected interval and QT dispersion were increased in severe concentric and eccentric left ventricular hypertrophy (443 and 480 ms for QT corrected; 53 and 45 ms for QT dispersion, respectively), not significantly. QT dispersion in men with severe left ventricular hypertrophy was significantly enlarged (67.5 vs. 30 ms, p=0.047). QT interval was significantly longer in patients with complex ventricular arrhythmias (p=0.037). Conclusion: No significant association of QT intervals or QT dispersion with the degree/type of left ventricular hypertrophy was found. QT corrected interval and QT dispersion tend to increase proportionally to the left ventricular mass only in the concentric and eccentric type.


Acta Clinica Croatica | 2016

AKUTNA TORZIJA ŽUČNOGA MJEHURA S GANGRENOM I KOLELITIJAZOM– RIJEDAK SLUČAJ

Leon Kunišek; Miodrag Gudelj; Marko Zelić; Dorian Kršul; Juraj Kunišek

We report a case of a 75-year-old female with acute torsion of the gallbladder with gangrene and cholelithiasis. On admission, the patient underwent physical examination, laboratory blood analysis, abdominal ultrasound and plain abdominal x-ray. Due to the signs of acute abdomen and poor general condition of the patient, urgent surgical procedure was indicated. Intraoperatively, the gallbladder was found to be greatly enlarged, gangrenous and greatly distended with 360° clockwise torsion around its mesentery. Cholecystectomy was performed. Gallbladder torsion is a rare surgical emergency which physicians should bear in mind when encountering patients with symptoms of acute cholecystitis. The only treatment for this condition is urgent cholecystectomy with prior detorsion. The mortality rate in patients not undergoing surgery is 100%.


Cardiologia Croatica | 2014

Is there any influence of elevated diastolic blood pressure on ventricular arrhythmias in hypertensive patients with left ventricular hypertrophy

Juraj Kunišek; Leon Kunišek

Cardiologia CROATICA Objective: To investigate the prevalence of ventricular arrhythmias in a patient with isolated systolic hypertension (ISHT) and left ventricular hypertrophy (LVH) in comparison to patients with systolic and diastolic hypertension and LVH. Patients and Methods: 192 (87 men) patients with essential hypertension and LVH were divided into two groups: 98 patients with ISHT and 94 patients with systolic and diastolic hypertension. After discontinuing all medications for a period of 48 hours, the blood pressure was measured, electrocardiography, echocardiography, Holter monitoring and bicycle ergometry were performed. The number of ventricular arrhythmias was recorded. Antihypertensive drugs and the duration of previous treatment were taken into consideration. Results: Isolated systolic hypertension (systolic blood pressure >140 mmHg and diastolic blood pressure <90 mmHg) was recorded in 98 patients (51%), 47 men and 51 women (Table 1). The frequency of ventricular arrhythmias did not differ according to Lowns classification categories I-II and IIIIV in patients with and without isolated systolic hypertension (Table 2). There was no difference in the treatment duration between the groups (p=0.858), or in the type of the applied medication. We found 44% complex ventricular arrhythmias in patients with ISHT. No significant difference was found in the frequency of ventricular arrhythmias between the groups that were observed. Conclusions: No significant difference was found in the frequency of ventricular arrhythmias in patients with isolated systolic hypertension and LVH in comparison to patients with systolic and diastolic hypertension and LVH. Diastolic blood pressure does not seem to have any influence on the frequency of ventricular arrhythmias in such patients.


Hepato-gastroenterology | 2013

Outcome evaluation of 10317 laparoscopic cholecystectomies : a 17-year experience at a single center

Harry Grbas; Leon Kunišek; Marko Zelić; Nenad Petrošić; Ivica Ćepić; Aleksandra Pirjavec; Franjo Lovasić; Miljenko Uravić


Acta medica Croatica | 2015

NAŠE 11-GODIŠNJE ISKUSTVO U POSTAVLJANJU KATETERA ZA PERITONEJSKU DIJALIZU LAPAROSKOPSKOM TEHNIKOM

Miodrag Gudelj; Leon Kunišek; Marko Zelić; Giordano Bačić; Davor Mendrila; Ivica Ćepić; Domagoj Mihaljević; Dražen Rahelić; Harry Grbas


Acta medica Croatica : c̆asopis Hravatske akademije medicinskih znanosti | 2014

[OUR RESULTS IN LAPAROSCOPIC-ASSISTED PLACEMENT OF PERITONEAL DIALYSIS CATHETERS: TEN-YEAR EXPERIENCE].

Miodrag Gudelj; Leon Kunišek; Marko Zelić; Giordano Bačić; Davor Mendrila; Ivica Ćepić; Domagoj Mihaljević; Dražen Rahelić; Harry Grbas


Wiener Klinische Wochenschrift | 2010

Isolierte duodenale Transsektion in 2 Segmenten des Duodenums nach stumpfem Abdominaltrauma

Marko Zelić; Leon Kunišek; Nenad Petrošić; Davor Mendrila; Arsen Depolo; Miljenko Uravić

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