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Featured researches published by M.B. van Iersel.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2004

Systematic review of quantitative clinical gait analysis in patients with dementia.

M.B. van Iersel; W. Hoefsloot; Marten Munneke; B.R. Bloem; M.G.M. Olde Rikkert

Summary.Introduction:Diminished mobility often accompanies dementia and has a great impact on independence and quality of life. New treatment strategies for dementia are emerging, but the effects on gait remains to be studied objectively. In this review we address the general effects of dementia on gait as revealed by quantitative gait analysis.Methods:A systematic literature search with the (MESH) terms: ‘dementia’ and ‘gait disorders’ in Medline, CC, Psyclit and CinaHL between 1980–2002. Main inclusion criteria: controlled studies; patients with dementia; quantitative gait data.Results:Seven publications met the inclusion criteria. All compared gait in Alzheimer’s Disease (AD) with healthy elderly controls; one also assessed gait in Vascular Dementia (VaD). The methodology used was inconsistent and often had many shortcomings. However, there were several consistent findings: walking velocity decreased in dementia compared to healthy controls and decreased further with progressing severity of dementia. VaD was associated with a significant decrease in walking velocity compared to AD subjects. Dementia was associated with a shortened step length, an increased double support time and step to step variability.Discussion:Gait in dementia is hardly analyzed in a well-designed manner. Despite this, the literature suggests that quantitative gait analysis can be sufficiently reliable and responsive to measure decline in walking velocity between subjects with and without dementia. More research is required to assess, both on an individual and a group level, how the minimal clinically relevant changes in gait in elderly demented patients should be defined and what would be the most responsive method to measure these changes.Zusammenfassung.Verminderte Gehfähigkeit ist oft mit Demenz vergesellschaftet und hat eine große Auswirkung auf die Selbstständigkeit und die Lebensqualität. Neue Behandlungsstrategien für die Demenz werden entwickelt, aber die Auswirkungen auf das Gehvermögen muss mit objektiven Messmethoden untersucht werden. In diesem Review werden die allgemeinen Auswirkungen der Demenz auf den Gang untersucht sofern sie durch quantitative Ganganalysen dokumentiert wurden.Methoden:Eine systematische Literatursuche zwischen 1980 und 2002 wurde in Medline, CC, Psyclit und Cina HL mit folgenden (MESH) Terms durchgeführt: Demenz und Gangstörungen (‚dementia‘ und ‚gait disorders‘). Die Einschlusskriterien waren: kontrollierte Studien, Patienten mit Demenz, quantitative Gangdaten.Ergebnisse:Sieben Veröffentlichungen erfüllten die Einschlusskriterien. Alle verglichen den Gang in Patienten mit Alzheimerscher Erkrankung und gesunden, älteren Kontrollprobanden. Eine weitere Studie überprüfte darüber hinaus das Gehverhalten bei vaskulärer Demenz. Die Methodik die benutzt wurde, war inkonsistent und hatte teilweise erhebliche Schwächen. Es gab jedoch verschiedene übereinstimmende Ergebnisse: so verlangsamte sich die Gehgeschwindigkeit bei demenzkranken Patienten verglichen mit gesunden Älteren. Sie verlangsamte sich weiterhin mit Fortschreiten der Schwere der Demenzerkrankung. Die vaskuläre Demenz war verbunden mit einem signifikanten Abfall der Gehgeschwindigkeit, im Vergleich mit Patienten einer Alzheimerschen Erkrankung. Die Demenz war verbunden mit einer verkürzten Schrittlänge, einer längeren Dauer beider Füße auf dem Boden und einer größeren Schrittvariabilität.Diskussion:Der Gang bei demenzkranken Menschen ist kaum in methodisch guter Form untersucht. Trotz dieser Tatsache lassen die vorliegenden Studien den Schluss zu, dass eine quantitative Ganganalyse ausreichend reliabel sein kann und geeignet ist, den Abfall in der Gehgeschwindigkeit zwischen Personen mit und ohne Demenz zu messen. Es sind jedoch mehr wissenschaftliche Untersuchungen notwendig, um sowohl auf der individuellen als auch auf der Gruppenebene abzuschätzen, wie minimale aber klinisch relevante Veränderungen im Gang bei älteren Demenzkranke definiert werden können und welche Methode am Besten geeignet ist diese Veränderungen abzubilden.


Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry | 2006

Frail elderly patients with dementia go too fast

M.B. van Iersel; A.L.M. Verbeek; B.R. Bloem; Marten Munneke; Rianne A. J. Esselink; M.G.M. Olde Rikkert

The reason why patients with dementia fall more often and sustain more fractures than patients without dementia remains unclear. Therefore, the relationship between dementia and gait velocity as a marker for mobility and falls in a cohort of frail elderly (mean age of 77.3 years) inpatients was assessed. Patients with dementia were expected to walk slower than patients without dementia. A trend was indeed observed: absolute gait velocity of 0.59 m/s in patients with dementia (n = 63) versus 0.65 m/s in patients without dementia (n = 62; p = 0.19). After adjustment for parkinsonism and walking aids, however, patients with dementia walked 0.44 m/s faster than patients without dementia (p = 0.02). Probable explanations are frontal lobe disinhibition and lack of insight, causing patients with dementia to walk relatively too fast in the context of their frailty. Therefore, the high risk of falls in dementia may be partially explained by the loss of control of gait velocity.


International Journal of Geriatric Psychiatry | 2011

The interaction between cerebrovascular disease and neuroticism in late-life depression: a cross-sectional study

Lonneke Wouts; Joost Janzing; I.K. Lampe; Barbara Franke; F. de Vegt; Indira Tendolkar; M.B. van Iersel; Jan K. Buitelaar; R.C. Oude Voshaar

Vascular disease and neuroticism are both risk factors for late‐life depression. In this study we examined the interaction between vascular disease and neuroticism as determinants of clinically relevant depressive symptoms (CRDS) in late‐life.


Archive | 2006

Welke loopstoornissen komen voor bij geriatrische patiënten

M.B. van Iersel; M.G.M. Olde Rikkert

Loopstoornissen bij oudere patienten komen vaak voor. Van de thuiswonende ouderen heeft 9 tot 19% problemen met lopen. Ze hebben voor het lopen een loophulpmiddel nodig of de assistentie van een andere persoon.


Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde | 2006

Werkzaamheid en bijwerkingen van antipsychotica voor neuropsychiatrische symptomen bij dementie; een systematische review

Sytse U. Zuidema; M.B. van Iersel; Raymond T. C. M. Koopmans; F.R.J. Verhey; M.G.M. Olde Rikkert


Netherlands Journal of Medicine | 2005

The old lady who liked liquorice: hypertension due to chronic intoxication in a memory-impaired patient.

A. Janse; M.B. van Iersel; W.H.L. Hoefnagels; M.G.M. Olde Rikkert


Journal of Nutrition Health & Aging | 2007

Methodological issues in geriatric research

Miriam C. Faes; M.B. van Iersel; M.G.M. Olde Rikkert


Parkinsonism & Related Disorders | 2008

P1.120 Executive functions are associated with gait and balance in community-living elderly people

M.B. van Iersel; R.P.C. Kessels; B.R. Bloem; M.G.M. Olde Rikkert


Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde | 2009

Frailty in the elderly

M.B. van Iersel; D.R. Jansen; M.G.M. Olde Rikkert


International Journal of Geriatric Psychiatry | 2004

Do not use 'BPSD' if you want to be cited

M.B. van Iersel; Raymond T. C. M. Koopmans; Sytse U. Zuidema; M.G.M. Olde Rikkert

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B.R. Bloem

Radboud University Nijmegen

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Marten Munneke

Radboud University Nijmegen

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Sytse U. Zuidema

University Medical Center Groningen

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Yvonne Schoon

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A.L.M. Verbeek

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Barbara Franke

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Didy E. Jacobsen

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F. de Vegt

Radboud University Nijmegen

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