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Seminars in Ultrasound Ct and Mri | 1997

Spiral CT evaluation of deep venous thrombosis

M. Baldt; T. Zontsich; F Kainberger; G Fleischmann; Gerhard H. Mostbeck

Spiral CT venography is a technical innovation in vascular imaging that can optimize vessel contrast in the deep venous system and, therefore, is an accurate diagnostic tool to detect deep venous thrombosis. Compared with conventional venography, the amount of contrast material can be reduced by 80%. While using spiral CT as the primary imaging technique for the detection of pulmonary embolism, the cause of embolism can be evaluated within a short period of additional imaging time without further patient mobilization. This review outlines fundamental techniques in spiral CT venography and summarizes our clinical experience at Vienna University Medical Center.


Radiologe | 1998

CT-Phlebographie Eine neue Methde zur Diagnostik von Venenthrombosen an der oberen und unteren Extremität

T. Zontsich; K. Turetschek; M. Baldt

ZusammenfassungDie Spiral-CT-Phlebographie ist eine neue bildgebende Methode, die aufgrund des hohen Gefäßkontrastes im Venensystem ein wertvolles Hilfsmittel für die Diagnostik der Thrombose im Venensystem der unteren und oberen Extremität darstellt. Seit 1994 untersuchten wir 114 Extremitäten mit der CT-Phlebographie. Dieses Kollektiv schließt 102 CT-Phlebographien der unteren Extremität und 12 CT-Phlebographien der oberen Extremität sowie des oberen Einflußtraktes ein. Die Wertigkeit der Methode im Vergleich zur konventionellen Phlebographie und Farbdopplersonographie werden analysiert. Im Bereich der unteren Extremität zeigte die CT-Phlebographie eine Sensitivität von 100% und Spezifität von 96%. Ähnlich gute Ergebnisse liegen auch bei Patienten mit postthrombotischen Veränderungen vor. Die Kontrastierung der einzelnen Venenabschnitte war signifikant besser als in der konventionellen Phlebographie. Besonders im Bereich der unteren Hohlvene, den Beckenvenen und der Vena femoralis profunda war eine deutlich bessere Gefäßkontrastierung zu beobachten. Die CT-Phlebographie ist eine vielversprechende Methode zur Thrombosediagnostik der unteren und oberen Extremität. Vorteile sind die Reduktion der Kontrastmittelmenge und die Darstellung perivaskulärer Strukturen. Nachteilig sind die erhöhte Strahlenbelastung und die höheren Kosten der Methode.SummarySpiral CT venography is a new method in vascular imaging, which is an accurate tool for the evaluation of deep venous thrombosis in the lower and upper extremity. Materials and methods: 102 lower extremities and 12 upper extremities were evaluated for deep vein thrombosis using spiral-CT-venography. The results were compared with findings of ascending venography, color coded duplex sonography and clinical follow up. Results: Spiral CT venography of the lower extremity showed a sensitivity of 100% and a specifity of 96%. The quality of venous opacification with CT venography compared with ascending venography was superior in all venous segments. Discussion: Spiral CT venography is a valuable tool for the detection of deep venous thrombosis. Advantages of the method are the reduction of the amount of contrast material necessary for opacification and the detection of perivascular soft tissue alterations. The application of CT venography is limited due to higher costs and radiation dosage.


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 1998

Präoperative Bildgebung bei primärer Varikose und Rezidivvarikose: Phlebographie vs. farbkodierte Duplexsonographie

M. Baldt; Kornelia Böhler; T. Zontsich; Alexander A. Bankier; K. Turetschek; Gerhard H. Mostbeck

ZusammenfassungGrundlagen: Die Evaluation der diagnostischen Möglichkeiten von aszendierender Preßphlebographie (APP) und farbkodierter Duplexsonographie (FKDS) bei primärer Varikose bzw. Rezidivvarikose. Methodik: 155 Beine von 130 konsekutiven Patienten wurden mittels APP (inklusive Varikographie in 48 Fällen) und FKDS untersucht, die Resultate mit den Operationsergebnissen korreliert. Ergebnisse: Bei primärer Varikose (n=131) wurden venöse Normvarianten (n=21) 2mal von der APP übersehen und 4mal als inkonklusiv von der FKDS beurteilt. Inkomplette Stammvarikosen (n=49) wurden in 3 Fällen phlebographisch und in 7 Fällen mittels FKDS falsch interpretiert, die FKDS war zusätzlich bei 2 komplexen Normvarianten inkonklusiv. Bei Rezidivvarikose (n=24) war die FKDS in 8 Fällen inkonklusiv, die APP einmal. Die APP war überlegen in der Beurteilung postthrombotischer Veränderungen. Es fand sich eine exzellente Übereinstimmung in der Beurteilung des Varikose-Schweregrades. Die APP entdeckte mehr inkompetente Perforansvenen als die FKDS verglichen mit dem chirurgischen Situs, die FKDS erlaubt hingegen das präoperative Markieren der Perforantes. Schlußfolgerungen: Die FKDS ist eine zur präoperativen Varizendiagnostik taugliche Methode und kann die APP partiell ersetzen. Patienten mit Rezidivvarikosen, inkompletten Stammvarikosen bzw. unklaren FKDS-Ergebnissen sollten einer APP zugeführt werden.SummaryBackground: Purpose of this study was the evaluation of the diagnostic possibilities of ascending venography (AVG) compared to color coded duplex sonography (CCDS) in primary and recurrent varicosis. Methods: We prospectively examined 155 limbs in 130 consecutive patients with clinical evidence of severe varicosis by CCDS and AVG (including varicography in 48 limbs). Results: In 131 limbs of primary varicosis variant venous anatomy (n=21) was missed in two limbs by AVG compared to surgery. CCDS was inconclusive in 4 cases. Variant varicosis (n=49) was inconclusive in 3 cases by AVG and in 7 cases by CCDS. CCDS was inconclusive in 8/24 cases of recurrent varicosis, AVG once. AVG was slightly superior to CCDS in the detection of postphlebitic changes. Excellent agreement was found between AVG and CCDS in the grading of saphenous vein reflux. There were more incompetent perforating veins detected by AVG (and varicography) than by CCDS, but CCDS allows direct preoperative marking of the skin, which is beneficial for the surgeon. Conclusions: We conclude that CCDS is a valuable imaging tool before venous stripping which is partially capable of replacing AVG. Patients with recurrent varicosis, variant venous anatomy or inconclusive CCDS results should proceed to AVG.


Radiologe | 1998

Bildgebung zur präoperativen Abklärung bei Varikose der unteren Extremität Klassische Insuffizienzmuster und klinische Wertigkeit

T. Zontsich; K. Turetschek; M. Baldt

ZusammenfassungDie Varikose der unteren Extremität ist eine häufige Erkrankung mit großer volkswirtschaftlicher Bedeutung. Neue, gezielt auf das individuelle Befallsmuster ausgerichtete Operationsmethoden, wie die endoskopische Perforansligatur, verlangen eine präzise präoperative bildgebende Diagnostik. In diesem Beitrag werden die zur Verfügung stehenden Methoden, wie aszendierende Phlebographie (AP), farbkodierte Duplex-Sonographie (FCDS) und deszendierende Phlebographie dargestellt und hinsichtlich ihrer Wertigkeit analysiert. Darüberhinaus werden mögliche Varianten des oberflächlichen Venensystem und die radiologischen Befunde erläutert. Das oberflächliche Venensystem zeichnet sich durch eine ausgeprägte Variabilität aus. Auch aus diesem Grund ist es wichtig, die individuelle Situation bei jedem Patienten genau zu erfassen, damit ein geeignetes operatives Vorgehen geplant werden kann. Durch die kombinierte Anwendung von AP und FCDS können bei Patienten mit Varikose suffiziente und insuffiziente Venenabschnitte präzise identifiziert werden.SummaryVenous varicose are one of the most common diseases in industrial countries today. New surgical strategies, tailored to a patient’s specific pattern of venous incompetence require more detailed preoperative imaging. Methods: In this review of current literature we analyzed the value of ascending venography, color coded duplex sonography and descending venography for preoperative planning of varicose surgery. On the other hand, we describe variant anatomy of the superficial venous system like the different levels of escape points and perforating veins. Results: Ascending venography and color coded duplex sonography are both excellent modalities for detection of reflux in the saphenofemoral and saphenopopliteal junction. The results of current literature indicate, that ascending venography is superior to color coded duplex sonography in the detection of incompetent perforators. Conclusion: Ascending venography and color coded duplex sonography provide improved information, that may be crucial for surgical planning. The high heterogeneity and broad distribution of valvular incompetence confirmes the importance of detailed preoperative imaging.


Thrombosis and Haemostasis | 1995

Varicose vein stripping--a prospective study of the thrombotic risk and the diagnostic significance of preoperative color coded duplex sonography.

Kornelia Böhler; M. Baldt; Sanja Schuller-Petrovic; Christian Grünwald; Wolfgang Sellner; Herbert Watzke; Klaus Wolff


Radiologe | 1998

[CT-phlebography. A new method for the diagnosis of venous thrombosis of the upper and lower extremities].

T. Zontsich; K. Turetschek; M. Baldt


Radiologe | 1998

Preoperative imaging of varicose veins of the lower extremities. Classical pattern of insufficiency and its clinical use

T. Zontsich; K. Turetschek; M. Baldt


Radiologe | 1998

Bildgebung zur präoperativen Abklärung bei Varikose der unteren Extremität : Klassische Insuffizienzmuster und klinische Wertigkeit : Diagnostik und Interventionen am Venensystem

T. Zontsich; K. Turetschek; M. Baldt


Radiologe | 1998

Bildgebung zur properativen Abklrung bei Varikose der unteren Extremitt Klassische Insuffizienzmu

T. Zontsich; K. Turetschek; M. Baldt


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 1998

Preoperative imaging in primary and recurrent varicosis: Venography or color coded duplex sonography

M. Baldt; Kornelia Böhler; T. Zontsich; Alexander A. Bankier; K. Turetschek; Gerhard H. Mostbeck

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Alexander A. Bankier

Beth Israel Deaconess Medical Center

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Klaus Wolff

Medical University of Vienna

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