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Featured researches published by M Held.


Pneumologie | 2013

Bedeutung der Lungenfunktion für die pulmonale Hypertonie bei Sarkoidose

M Held; D. Jonas-Klemm; B Jany

BACKGROUNDnThe reported prevalence of pulmonary hypertension (PH) in sarcoidosis is variable and depends on the ethnic background, the underlying pathophysiology and the diagnostic methods used. We aimed to analyse the prevalence and the severity of PH and its relationship to ventilation and gas exchange in sarcoidosis.nnnMETHODSnWe performed a retrospective analysis of echocardiography, pulmonary function tests, blood gases and right heart catheterisation of 123 patients with sarcoidosis.nnnRESULTSn5.6 % of all patients showed pulmonary hypertension. Parenchymal lung abnormalities (seen in 59.4 % of all patients) had no influence on PH. In patients with PH VC (p < 0.001), FEV1 (p < 0.001), FEV1/VC (p = 0.01), TLCO/VA (p < 0.001), pO2 (p = 0.04) and SO2 (p < 0.01), but not ITGV, TLC and RV were significantly lower. We found significant negative correlations for right ventricular systolic pressure (RVSP) and VC (R = -0.52, p < 0.01), FEV1 (R = -0.53, p < 0.01), DLCO-VA (R = -0.55, p = 0.02), pO2 (R = -0.69, p = 0.04) and SO2 (R = -0.91, p < 0.001).nnnCONCLUSIONnPrevalence and severity of PH were similar to published Japanese data, but were less than reported in African-Americans. PH was associated with decreased vital capacity, forced exspiratory volume at one second and oxygenation; however, it was independent from parenchymal abnormalities. The influence of power of breathing on VC and FEV1 and its correlation with RVSP should be evaluated in a prospective trial.


Pneumologie | 2018

Differenzierung von vaskulär assoziierter Bedarfshyperventilation und Nicht-Bedarfshyperventilation mittels Spiroergometrie

M Held; F Knobling; G Hübner; F Joa; B Jany


Pneumologie | 2018

Fehleinschätzung des Asthmakontrolltests und alternative Beschwerdeursachen bei vordiagnostiziertem Asthma und fehlender Beschwerdefreiheit – Ergebnisse der PUVADA-Studie

M Held; G Hübner; B Jany


Pneumologie | 2018

Detektionsrate von persistierender Belastungsintoleranz CTEPH, Non-CTEPH-PH, und residuellen Perfusionsstörungen ohne PH und Charaktersisierung einer CTED nach akuter Lungenembolie – Ergebnisse aus dem Würzburger PHNLE-Register

M Held; D Schmidt; F Gött; G Hübner; F Joa; B Jany


Pneumologie | 2017

Bedeutung von Komorbiditäten bei Patienten mit persistierender Symptomatik nach akuter Lungenarterienembolie – Ergebnisse der PHNLE-Studie

F Gött; B Jany; M Held


Pneumologie | 2017

Häufigkeit von pulmonaler Hypertonie und anderen Komorbiditäten als Erklärung persistierender Beschwerden bei vordiagnostiziertem Asthma

M Held; G Hübner; B Jany


Pneumologie | 2017

Symptomlast, Lebensqualität, Medikation und Limitierung der Belastbarkeit bei Patienten mit vordiagnostiziertem Asthma und persistierenden Beschwerden – eine Zwischenanalyse der PUVADA-Studie

M Held; G Hübner; B Jany


Pneumologie | 2016

Einsatz, Wirkung und Sicherheit von Riociguat bei nicht operabler und residueller CTEPH – Monozentrische Erfahrung aus dem klinischen Alltag

M Held; B Krichevsky; G Hübner; B Jany


Pneumologie | 2016

Funktionelle Charakterisierung von Patienten mit Chronisch thrombembolischer Vasculopathie und normaler Ruhehämodynamik

M Held; N Doppert; G Hübner; M Grün; R Holl; P Kolb; H Wilkens; Hj Schäfers; B Jany


Pneumologie | 2016

Analyse der funktionellen Einschränkung und Komorbiditäten bei Patienten mit vordiagnostiziertem Asthma und persitierender Symptomatik – PUVADA-Studie

M Held; G Hübner; R Holl; B Jany

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