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Featured researches published by M. Risse.
Forensic Science International | 1989
M. Risse; Günter Weiler
Petechial thymus hemorrhages are found most frequently in SIDS (87%), and very much more rarely in fetuses after abortion and stillbirths (55%) as well as in perinatal deaths (40%). In these groups, there was a uniform histological bleeding pattern with emphasis on the cortical zone. In non-SIDS deaths of natural causes or extrinsic suffocation in babies and infants, it could be demonstrated in 39%. In extrinsic suffocation, the thymus hemorrhages were mostly less pronounced in quantitative terms than in SIDS. In non-SIDS (without extrinsic suffocation), a hemorrhage pattern different from SIDS could be detected with hemorrhagias of different sizes and irregularly distributed over the cortex and medulla.
Forensic Science International | 1981
Günter Weiler; M. Risse
Zusammenfassung Als wichtigster Faktor fur Koronarthrombose, Herzinfarkt und Koronartod gilt allgemein die Koronarsklerose. Postmortal lasst sich die stenosierende Koronarsklerose angiographisch und morphometrisch erfassen. Unter Einbeziehung des maximalen Stenosegrades als funktionellem Parameter und des Herzgewichtes in die quantitativen Herzbefunde (Lumenflachen und Intimaflachen der 3 Hauptaste der Koronararterien) gelingt es, uber eine statistische Trennfunktion T eine kritische Konstellation von morphologischen Daten zu erfassen, die fur ein akutes Herzversagen spricht. Ein kardialer Obduktionsbefund wird in der Regel nach individuell sehr unterschiedlichen und subjektiven Beurteilungskriterien zur Erklarung der Todesursache herangezogen. Hierbei richtet sich der ihm zugedachte Beweiswert nach den Todesumstanden und dem Fehlen oder Vorhandensein weiterer pathologischer Befunde. Konkurrierende Todesursachen konnen in Form von Erkrankungen, Verletzungen, Alkoholund Medikamentenwirkung, physischer und psychischer Belastung oder arztlicher Massnahmen vorliegen. Die quantitative Erfassung der kardialen Befunde mit einem kritischen Grenzwert fur einen akuten Koronartod erlaubt eine genauere Beurteilung solcher konkurrierender Todesursachen. Zudem kann durch diese Untersuchungsmethode auch erst die Aufmerksamkeit auf eine nicht vermutete konkurrierende Todesursache, etwa eine Intoxikation, gelenkt werden. Dies wird an Hand von 4 Todesfallen aufgezeigt.Coronary sclerosis is generally supposed to be the most important factor for coronary thrombosis, myocardial infarction and coronary heart death. Stenosing coronary sclerosis may be postmortally documented by angiography and morphometry. It is possible to obtain sufficient morphological data to suggest acute cardiac insufficiency, if the maximum grade of stenoses as a functional parameter and the heart weight are regarded in addition to the quantitative results of the three main branches of the coronary arteries (lumen and intima areas). Generally the cardiac results of autopsy are used individually and subjectively for the explanation of the cause of death. The conclusiveness of these results of autopsy depends on the circumstances of death and the existence of further pathological findings. Competing causes of death may exist in the form of illnesses, injuries, alcoholic and drug effects, physical strain and emotional stress or medical provisions. The quantitative valuation of the cardiac findings with a critical limit for an acute coronary death permits a more exact interpretation of such competing causes of death. This method of examination may also reveal an unpresumed competing cause of death, for example an intoxication. This was demonstrated by four autopsy cases.
Rechtsmedizin | 2010
M. Risse; J. Rummel; Michael Tsokos; Reinhard Dettmeyer; Andreas Büttner; H. Lehmann; Klaus Püschel
Archiv für Kriminologie | 2006
Brück S; M. Risse; Harald Schütz; G. Weiler; Verhoff Ma
Rechtsmedizin | 2010
M. Risse; Gabriele Lasczkowski; Reinhard Dettmeyer; Marcel A. Verhoff
Rechtsmedizin | 2010
M. Risse; Gerda Reith; Briton Cooper Busch; Reinhard Dettmeyer; Marcel A. Verhoff
Rechtsmedizin | 2009
M. Risse; Benjamin A. Busch; Reinhard Dettmeyer; Marcel A. Verhoff
Rechtsmedizin | 2008
M. Risse; Marcel A. Verhoff; H. Lehmann; Reinhard Dettmeyer
Rechtsmedizin | 2008
M. Risse; Marcel A. Verhoff; Reinhard Dettmeyer
Rechtsmedizin | 2007
Marcel A. Verhoff; H. W. Schutz; Frank Heidorn; M. Risse; Reinhard Dettmeyer; T. Bajanowski