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Dive into the research topics where Marc Horlitz is active.

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Featured researches published by Marc Horlitz.


Journal of Cardiovascular Electrophysiology | 2009

Ventricular Fibrillation with Prominent Early Repolarization Associated with a Rare Variant of KCNJ8/KATP Channel

Michel Haïssaguerre; Stéphanie Chatel; Frederic Sacher; Rukshen Weerasooriya; Vincent Probst; Gildas Loussouarn; Marc Horlitz; Ruedige Liersch M.D.; Eric Schulze-Bahr; Arthur A.M. Wilde; Stefan Kääb; Joseph C. Koster; Yoram Rudy; Hervé Le Marec; Jean-Jacques Schott

Background: Early repolarization in the inferolateral leads has been recently recognized as a frequent syndrome associated with idiopathic ventricular fibrillation (VF). We report the case of a patient presenting dramatic changes in the ECG in association with recurrent VF in whom a novel genetic variant has been identified.


Herz | 2003

Catheter Ablation of Ventricular Fibrillation in Structurally Normal Hearts Targeting the RVOT and Purkinje Ectopy

Rukshen Weerasooriya; Li-Fern Hsu; Christophe Scavée; Prashanthan Sanders; Mélèze Hocini; José Angel Cabrera; Marc Horlitz; Philipp Schley; Hartmut Guelker; Pierre Jaïs; Michel Haïssaguerre

Abstract.Catheter ablation for ventricular fibrillation innstructurally normal hearts is in its infancy. Recently, catheternablation of idiopathic ventricular fibrillation as well asnventricular fibrillation associated with the long QT and Brugadansyndromes has been described. This review article is a summarynof our current understanding of the technique and results ofncatheter ablation of ventricular fibrillation in structurallynnormal hearts.Zusammenfassung.Die Katheterablation von Kammerflimmern bei Patienten mitnstrukturell normalem Herzen befindet sich noch in ihrennAnfängen. In jüngster Vergangenheit wurde die Katheterablationnvon idiopathischem Kammerflimmern wie von Kammerflimmern, dasnmit einem langen QT-Syndrom assoziiert ist, beschrieben. DiesernÜbersichtsartikel ist eine Zusammenfassung unseres derzeitigennVerständnisses über die Technik wie die Ergebnisse dernKatheterablation von Kammerflimmern bei Patienten mitnstrukturell normalem Herzen.


International Journal of Cardiology | 2002

Fighting restenosis after coronary angioplasty: contemporary and future treatment options

Marc Horlitz; Ulrich Sigwart; Josef Niebauer

Despite the widespread use of coronary stents, prevention of restenosis after percutaneous transluminal coronary angioplasty (PTCA) remains a major challenge. The restenotic process is even higher after balloon angioplasty without stenting and has been shown to be in the range of 30-50%. Experimental data suggest that 3-hydroxy-3-methylglutaryl coenzyme A (HMG CoA) reductase inhibitors (statins) might have a beneficial effect on restenosis after coronary angioplasty. Proposed mechanisms include favorable effects on plasma lipoproteins, endothelial function, plaque architecture and stability, thrombosis and inflammation. Although statins have documented efficacy in reducing clinical events and angiographic disease progression in patients with coronary atherosclerosis, the results of subsequent large prospective clinical trials using different types of statins clearly demonstrate that statins do not have a short-to-medium term effect on prevention of restenosis after successful conventional PTCA. The underlying pathological reasons for this shortcoming as well as promising innovative approaches including gene therapy and local drug delivery of vasoactive substances will be discussed in this review.


Zeitschrift Fur Kardiologie | 2004

Cardiogenic shock due to thrombotic thrombocytopenic purpura.

Harald Lapp; Dong-In Shin; W. Kroells; Guido Boerrigter; Marc Horlitz; Philipp Schley; S. Stoerkel; Hartmut Guelker

Wir berichten über einen kardiogenen Schock im Rahmen einer thrombotisch thrombozytopenischen Purpura (TTP) bei einem 49-jährigen Mann. Klinisch manifestierte sich die Diagnose einer TTP anhand einer Thrombozytopenie und einer mikroangiopathisch-hämolytischen Anämie. Zugleich wies der Patient EKGVeränderungen mit signifikanten ST-Streckenhebungen in den anterioren und inferioren Ableitungen auf. In der Koronarangiographie konnten keine relevanten Stenosen, jedoch ein verlangsamter Koronarfluss mit konsekutiver myokardialer Ischämie nachgewiesen werden. Klinisch zeigte sich der Patient in einem kardiogenen Schock. Trotz intensivmedizinischer Maßnahmen verstarb der Patient an einer elektromechanischen Entkopplung sechs Stunden nach stationärer Aufname. In der durchgeführten Autopsie zeigte sich der histologische Befund einer ausgeprägten diffusen myokardialen Nekrose aufgrund einer mikrovaskulären Thrombose. Während die TTP häufig zu einer kardialen Beteiligung führt, ist eine klinisch relevante Ischämie eine Rarität. We report the case of a 49-year-old man with thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP) leading to cardiogenic shock. Laboratory data were typical for TTP with thrombocytopenia and microangiopathic hemolytic anemia. The electrocardiogram recorded significant ST-segment elevations in the anterior and inferior leads. In addition’ coronary angiography showed normal epicardial coronary arteries with slow flow. The patient died due to electromechanical dissociation six hours after admission. During autopsy typical features of thrombotic thrombocytopenic purpura were found. Histological preparation of the heart showed a diffuse myocardial necrosis due to microvascular thrombosis. Cardiac involvement is common in TTP but extended myocardial necrosis has been reported in only a few cases.


Journal of Electrocardiology | 2014

J wave elevation to monitor quinidine efficacy in early repolarization syndrome

Frederic Sacher; Nicolas Derval; Marc Horlitz; Michel Haïssaguerre

We present the case of a 14-year-old female with early repolarization syndrome who presented with recurrent ventricular fibrillation and ICD shocks which were refractory to multiple drugs and catheter ablation. Treatment with quinidine, an Ito blocker, resulted in a normalization of J waves and suppression of VF. Interestingly, J wave amplitude correlated with the ventricular arrhythmia susceptibility and quinidine levels. The case highlights the importance of quinidine for management of ventricular arrhythmias in the context of early repolarisation and suggests that J wave amplitude may be an important indicator of therapeutic drug levels and arrhythmia susceptibility.


Herz | 2001

Statine verringern nicht die Restenoserate nach konventioneller Koronarangioplastie Wie geht es jetzt weiter

Marc Horlitz; Ulrich Sigwart; Josef Niebauer

Hintergrund: Auch nach Anwendung intrakoronarer Stents entwickeln immer noch 15–20% aller Patienten nach Durchführung einer perkutanen transluminalen koronaren Angioplastie (PTCA) symptomatische Rezidivstenosen. Als verantwortliche Pathomechanismen sind die Proliferation glatter Muskelzellen, extrazelluläre Matrixbildung, Remodellierungsprozesse und verminderter programmierter Zelltod (Apoptose) bekannt.nn Ergebnisse und Studien: Ergebnisse aus dem Bereich der experimentellen Forschung deuteten darauf hin, dass HMG-CoA-Reduktasehemmer (“Statine”) das Risiko, eine Restenose zu entwickeln, senken würden. Denn Statine vermindern nich nur die Cholesterinsynthese, sondern verändern auch eine Vielzahl anderer Moleküle, die in zellulären Funktionsleistungen eingebunden sind. Ihr Nutzen in der primären wie sekundären Prävention von Arteriosklerose wurde bereits durch zahlreiche Studien gut dokumentiert. Ergebnisse klinischer Studien mit jeweils verschiedenen Statintypen unterstreichen jedoch, dass Statine zwar den Lipidspiegel verlässlich senken, aber keinen wesentlichen Einfluss auf die Entstehung von Restenosen bis zu 12 Monate nach konventioneller PTCA haben.nn Neue Behandlungsmöglichkeiten: Innovative Behandlungsformen zur Hemmung intimaler Proliferation nach PTCA, wie die vaskuläre Stickstoffmonoxidsynthase-Gentherapie sowie die bereits klinisch erfolgreich angewandte Brachytherapie, erscheinen vielversprechend und werden in dieser Arbeit dargestellt.Background: Despite the use of intracoronary stents, approximately 15–20% of patients who undergo percutaneous transluminal coronary angioplasty (PTCA) experience symptomatic restenosis. Known mechanisms of restenosis lesion formation are smooth muscle cell proliferation, extracellular matric production, remodeling and decreased programmed cell death (apoptosis).nn Results and Studies: Experimental observations suggest that HMG-CoA reductase inhibitors (“statins”) reduce the risk of restenosis. The activity of statins limits the rate of synthesis, not only of cholesterol, but also of a range of other molecules involved in cellular function. Their benefits in primary and secondary prevention of atherosclerosis have been widely recognized. Clinical trials using different types of statins were designed to evaluate their ability to influence the incidence of restenosis after successful conventional PTCA. The results clearly demonstrated that statins reduce lipid levels but do not prevent restenosis. Experimental evidence has failed to translate into clinical effect. The underlying pathological reasons for this shortcoming as well as promising alternative approaches including vascular gene therapy and brachytherapy will be discussed in this review.


Archives of Cardiovascular Diseases | 2009

G024 Implication des canaux KATP dans le syndrome de repolarisation précoce

Stéphanie Chatel; Michel Haïssaguerre; Frederic Sacher; R. Weerasooriya; Vincent Probst; G. Loussouarn; Marc Horlitz; R. Liersch; Eric Schulze-Bahr; A.A.M. Wilde; Stefan Kääb; H. Le Marec; Jean-Jacques Schott

La repolarisation precoce est une caracteristique electro cardiographique commune (1-5 % de la population generale). Une etude recente a montre que l’incidence de la repolarisation precoce (RP) est plus elevee chez les sujets ayant presente une fibrillation ventriculaire (31 % des patients vs 5 % des controles). A ce jour, il est encore impossible de differencier les patients presentant un aspect de RP a risque parmi la population generale. L’existence de forme familiale de RP associee a des morts subites suggere un caractere hereditaire a cette pathologie. Une etude genetique a ete realisee sur une cohorte de 96 patients. Les genes majeurs des troubles du rythme cardiaque et les genes codant les canaux ioniques impliques dans la phase de repolarisation du potentiel d’action ventriculaire ont ete exclus par sequencage chez ces patients. Les canaux potassiques ATP dependant (KATP) sont fortement exprimes dans les cardiomyocytes. L’une des hypotheses emises est qu’une augmentation de 1-2 % de l’ouverture de ces canaux genererait un courant suffisant qui pourrait affecter la phase de repolarisation ventriculaire. Les canaux KATP sont composes de sous-unites canalaires Kir6.0 (KCNJ8 codant Kir6.1 ou KCNJ11 codant Kir6.2) et de recepteurs aux sulphonylurees SUR (ABCC8 codant SUR1 ou ABCC9 codant SUR2). L’approche gene-candidat a permis de mettre en evidence le variant rare p.S422L dans le gene KCNJ8 chez une jeune patiente presentant de nombreux episodes de fibrillation ventriculaire (plus de 100) et une RP dans les derivations infero-laterales. Suite a ces premiers resultats, nous avons sequences les autres sous-unites des canaux KATP. Ainsi, 5 variants ont ete identifies dans le gene ABCC9 : 4 variants faux-sens et une substitution d’un nucleotide dans un site d’epissage. L’enquete familiale et l’analyse fonctionnelle sont en cours pour ces patients. Plusieurs hypotheses physiopathologiques (augmentation du trafic membranaire, diminution de la sensibilite a l’ATP…) vont etre testees afin de comprendre l’implication de ces variants sur le potentiel d’action ventriculaire. L’identification de 6 patients sur 96 (6.25 %) porteurs de variant dans les genes codant les canaux KATP conforte l’hypothese du role de ce courant dans le syndrome de repolarisation precoce.


Journal of Interventional Cardiology | 2004

Restenosis after successful ostial stent implantation: the role of statins compared with conventional treatment.

Marc Horlitz; Fouad R. Amin; Guido Boerrigter; Ulrich Sigwart; Jonathan R. Clague


European Journal of Oral Sciences | 2009

Ventricular Fibrillation with Prominent Early Repolarization Associated with a Rare Variant of KCNJ8/K-ATP Channel

Michel Haïssaguerre; Stéphanie Chatel; Frederic Sacher; Rukshen Weerasooriya; Vincent Probst; Gildas Loussouarn; Marc Horlitz; R. Liersch; Eric Schulze-Bahr; Arthur A.M. Wilde; Stefan Kääb; Joseph C. Koster; Yoram Rudy; Marec le H; Jean-Jacques Schott


Zeitschrift Fur Kardiologie | 2004

Kardiogener Schock bei thrombotisch thrombocytopenischer Purpura

Harald Lapp; Dong Ick Shin; W. Kroells; Guido Boerrigter; Marc Horlitz; Philipp Schley; Stefan S. Stoerkel; Hartmut Guelker

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Rukshen Weerasooriya

University of Western Australia

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Li-Fern Hsu

University of Bordeaux

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