Martin Schencking
Leipzig University
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Featured researches published by Martin Schencking.
BMC Musculoskeletal Disorders | 2009
Martin Schencking; Adriane Otto; Tobias Deutsch; Hagen Sandholzer
BackgroundThe increasing age of the population, especially in the western world, means that the prevalence of osteoarthritis is also increasing, with corresponding socioeconomic consequences. Although there is no curative intervention at present, in accordance with US and European guidelines, pharmacotherapeutic and non-pharmacological approaches aim at pain control and the reduction of functional restriction.It has been established that hydrotherapy for osteoarthritis of the hip or knee joint using serial cold and warm water stimulation not only improves the range of movement but also reduces pain significantly and increases quality of life over a period of up to three months. Weight reduction is important for patients with osteoarthritis of the hip or knee. In addition, conventional physiotherapy and exercise therapy have both been shown, at a high level of evidence, to be cost-effective and to have long-term benefits for pain relief, movement in the affected joint, and patient quality of life.Methods/designThe study design consists of a prospective randomised controlled three-armed clinical trial, which will be carried out at a specialist clinic for integrative medicine, to investigate the clinical effects of hydrotherapy on osteoarthritis of the knee or hip joint, in comparison with conventional physiotherapy.One hundred and eighty patients diagnosed with osteoarthritis of hip or knee will be randomly assigned to one of three intervention groups: hydrotherapy, physiotherapy, and both physiotherapy and hydrotherapy of the affected joint. In the first group, patients will receive Kneipp hydrotherapy daily, with water applied in the form of alternate cold and warm thigh affusions (alternating cold and warm water stimulation is particularly relevant to the knee and hip regions).Patients in the second group will receive physiotherapy of the hip or knee joint three times a week. Patients in the physiotherapy-hydrotherapy combination group will receive both joint-specific physiotherapy three times a week and alternate cold and warm thigh affusions every day. Follow-up assessments will be on three levels: clinical assessment by the investigator; subjective patient assessment consisting of a patient diary, and questionnaires on admission and at the end of the treatment phase; and a final telephone assessment by the external evaluation centre. Assessments will be made at baseline, after two weeks of inpatient treatment, and finally after a further ten weeks of follow-up. The primary outcome measure will be pain intensity of the affected joint in the course of inpatient treatment, judged by the patient and the investigator. Secondary outcomes include health-related quality of life and joint-specific pain and mobility in the course of the study. Statistical analysis of the results will be on an intention-to-treat basis.ConclusionThis study methodology has been conceived according to the standards of the CONSORT recommendations. The results will contribute to establishing hydrotherapy as a non-invasive, non-interventional, reasonably priced, therapeutic option with few side effects, in the concomitant treatment of osteoarthritis of the hip or knee.Trial RegistrationTrial registration number: NCT 00950326
Complementary Medicine Research | 2009
Martin Schencking; Joachim Bohmhammel; Claus Keller
Einleitung: Das komplexe regionale Schmerzsyndrom (complex regional pain syndrom, CRPS) ist gekennzeichnet durch einen brennenden, intensiven Spontanschmerz, mechanische Allodynie der betroffenen Extremität, Störungen der Hautdurchblutung, lokal erhöhte Schweißneigung, Lymphödeme sowie trophische Störungen der Haut, Knochen und Gelenke. Im klinischen Erscheinungsbild finden sich somit überwiegend autonome (Störungen der Haut, Temperatur, Farbe, Schweißsekretion), sensorische (Schmerz, Hyperalgesie) und motorische (Parese, Tremor, Dystonie) Einschränkungen. Bezüglich der Ätiologie des CRPS wird neben einer Autoimmunhypothese mit Autoantikörperbildung gegen nervale Strukturen insbesondere von einer neuroinflammatorischen Komponente ausgegangen, welche aus traumabedingter Zytokinfreisetzung, gesteigerter Neuroinflammation und kortikaler Reorganisation als Antwort auf den chronischen Schmerz besteht. Falldarstellung: Bei der von uns behandelten 33-jährigen Patientin lag das Vollbild eines CRPS Typ I (kalter Typ) des linken Fußes vor, welches 9 Monate zuvor durch ein Anpralltrauma entstanden war. Neben einem gravierenden Schmerzsyndrom imponierten klinisch eine Allodynie überwiegend im Bereich der Dermatome L5 und S1 links mit ausgeprägten trophischen Störungen der Haut sowie eine Pronationsfehlstellung und Lymphödem des gesamten linken Fußrückens. Methoden: Die Patientin wurde im Rahmen eines multimodalen Therapiekonzepts stationär 10 Wochen lang intensiv naturheilkundlich behandelt: Neben täglichen Anwendungen mit Kneipp’scher Hydrotherapie (Lehmpflaster, Wechselfußbäder mit Wachholder, Dreiviertelbäder mit Melisse, intermittierende Wechselkniegüsse) wurde die Patientin einem intensiven physiotherapeutischen Therapieprogramm unterzogen. Ergebnisse: Während des stationären Verlaufs konnten eine signifikante Schmerzreduktion (Ausgangswert 8, Abschlusswert 2; numerische Analogskala 1–10) sowie eine deutliche klinische Verbesserung des Lokalbefundes und des Allgemeinzustands erzielt werden. Schlussfolgerung: Naturheilkundliche Therapieverfahren können einen zusätzlichen Stellenwert in der komplexen Behandlung eines CRPS einnehmen. Weitere klinische Studien zur Überprüfung der Behandlungsergebnisse sind notwendig.
Complementary Medicine Research | 2008
Martin Schencking; Thomas Frese; Hagen Sandholzer
Einleitung: Krebsmetastasen können Ursache von neuropathischem Schmerz sein. Darüber hinaus kann dieser durch Infiltration und Kompression peripherer Nerven verursacht werden. Zytokine, die durch Tumorzellen oder betroffene Nervenfasern freigesetzt werden, induzieren eine entzündliche Reaktion, die unter anderem zur Modulation des neuropathischen Schmerzes beitragen kann. Falldarstellung: Es wird der Fall einer 67-jährigen Patientin geschildert, die unter einer vorbestehenden und akut exazerbierten Radikulopathie (L5/S1 rechts) bei zusätzlicher ossärer Metastasierung eines Mammakarzinoms der LWS litt (pT1bL0N1R1G2M1/ossär; ER 95%, PR 95%, Her2-neu-Score 3+). Sämtliche konservativen Therapieansätze zeigten lediglich einen ungenügenden therapeutischen Effekt. Methoden: Wir führten insgesamt 6 Behandlungen mit wassergefilterter Infrarot-A-Ganzkörperhyperthermie (Iratherm® 1000; Von Ardenne Institut für Angewandte Medizinische Forschung, Dresden, Deutschland) durch. Die genutzte Wellenlänge betrug 600–1300 nm, die erzielte Körperkerntemperatur betrug 38,5 °C. Die Intensität des Schmerzes sowie deren Verlauf während der Behandlungen wurde mittels einer Visuellen Analogskala (VAS) ermittelt. Ergebnisse: Die Schmerzintensität (VAS) reduzierte sich während der Behandlung von initial 9 Punkten auf 3 Punkte nach den ersten drei Behandlungen. Die Patientin erreichte eine komplette Schmerzfreiheit nach insgesamt 6 Therapiesitzungen. Es wurden keine Nebenwirkungen beobachtet. Während der 3-wöchigen Nachbeobachtungsphase sowie nach 24 Wochen konnte weiterhin Schmerzfreiheit bei der Patientin erhoben werden. Schlussfolgerung: Die moderate, wassergefilterte Infrarot-A-Ganzkörperhyperthermie könnte sich als ein zusätzliches, nebenwirkungsarmes, effizientes therapeutisches Verfahren bei der Behandlung des z.B. tumorinduzierten neuropathischen Schmerzes etablieren. Weitere kontrollierte, klinische Studien zur Überprüfung der Behandlungsergebnisse sind notwendig.
World Journal of Clinical Cases | 2013
Marcus Redaèlli; Jawad Mahmoohdzad; Rahim Lang; Martin Schencking
In 2010 the World Health Organisation estimated the number of infections with Entamoeba histolytica at about 50 million cases including 100000 fatal courses. In most cases this infection is a subclinical event with few or none symptoms noticeable for the patient. Courses of this disease and incidence of this parasite in industrialised nations are not yet fully investigated. Our case reports about a 68-year-old male patient from Turkey who lives for more than 30 years in Germany and had not been abroad during the past 2 years. Resistant asymptomatic amoebic dormant bodies caused an emergency-laparoscopy and revealed the seldom complication of a colon perforation. In the age of globalisation all providers in the health care systems are urged to acquaint themselves also with non-typical syndromes for the countries they work in order to reduce preventable morbidity respectively mortality rates.
Erfahrungsheilkunde | 2012
Martin Schencking; Stefan Wilm
Die Pravalenz osteodegenerativer Erkrankungen hat aufgrund der steigenden Lebenserwartung deutlich zugenommen. Osteoarthrose des Huft- oder Kniegelenks ist die haufigste korperliche Beeintrachtigung von Patienten in der westlichen Welt. Untersuchungen belegen, dass therapeutische Anwendungen nach Kneipp in der Begleitbehandlung der Osteoarthrose die Beweglichkeit im betroffenen Gelenk bessern, Schmerzen reduzieren und die Lebensqualitat steigern. Aufgrund haufiger Nebenwirkungen konventioneller Therapieverfahren stellt diese Therapieform eine realistische Behandlungsoption dar.
Complementary Medicine Research | 2008
Ting-Ting Wang; He-Feng Huang; Michael Teut; Albrecht Warning; Peter F. Matthiessen; Stefanie Joos; Christiane Eicher; Berthold Musselmann; Martina Kadmon; Sabine Icsezer; Klaus Linde; James Giordano; Martin Schencking; Thomas Frese; Hagen Sandholzer; Fan Qu; Jue Zhou; Elizabeth Burrows; Qiong Luo; Yan-Ting Wu
Sir, The study by Bernateck et al. [1] was aimed at comparing two treatments. This aim is best reached with a non-superiority design but the study seems to be conceived as a superiority trial. Discussing their result, the authors state that ‘using a placebo or sham control ... may have generated a false negative result’. I would argue not using a sham might produce a false positive result: both groups improved because of non-specific effects and, as these may well be greater with a slightly invasive intervention [2], the effects of acupuncture were quicker and slightly more pronounced. The point I am trying to make is simple: if the study design cannot answer the study question, even a randomized trial will fail to produce meaningful information. E. Ernst, Universities of Exeter & Plymouth
Medical Science Monitor | 2010
Martin Schencking; Hagen Sandholzer; Thomas Frese
Journal of Integrative Medicine | 2013
Martin Schencking; Stefan Wilm; Marcus Redaelli
Notfall & Hausarztmedizin | 2008
Erik Bodendieck; Martin Schencking; Thomas Frese; Roger Voigt; Kristin Herrmann; Tobias Deutsch; Hagen Sandholzer
Notfall & Hausarztmedizin | 2008
Roger Voigt; Thomas Frese; Kristin Hermann; Johannes Dietrich; Martin Schencking; Hagen Sandholzer; null Sesam Study Investigators