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Dive into the research topics where Martin Wabitsch is active.

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Featured researches published by Martin Wabitsch.


Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition | 2006

Prevalence of gallbladder stone disease in obese children and adolescents: influence of the degree of obesity, sex, and pubertal development.

Volker Kaechele; Martin Wabitsch; Dorothee Thiere; Alexandra Lydia Kessler; Mark Martin Haenle; Hermann Mayer; Wolfgang Kratzer

Objectives: The objective of the present study was to investigate the prevalence of gallbladder stone disease (GD) in a collective of obese children and adolescents and to assess the role of potential influencing factors such as the degree of obesity, sex, age, and pubertal development. Methods: Four hundred ninety-three obese children and adolescents (body mass index standard deviation score [BMI-SDS] > 2.0p) aged 8 to 19 years (218 males, 275 females) were included in the study and underwent ultrasound for detection of GD. Results: Gallbladder stones were detected in 10 of 493 (2.0%; 8 girls, 2 boys) subjects studied. None of the 95 prepubertal children examined were found to suffer from GD. Patients with GD were more severely obese (BMI-SDS 3.4 ± 0.5 vs. 2.7 ± 0.4; P < 0.001) and older (16.1 ± 1.5 vs.13.9 ± 2.0 years; P < 0.008) than children and adolescents without GD. Conclusions: Compared with published data for unselected children an adolescents, the prevalence of GD (2.0%) in obese children and adolescents, previously treated with diet for obesity, is high. Obesity and female sex appear even in children and adolescents to be risk factors for the development of GD. The occurrence of prepubertal GD is rare.


European Journal of Pediatrics | 2004

The outcome of childhood obesity management depends highly upon patient compliance

Christian Denzer; Eva Reithofer; Martin Wabitsch; Kurt Widhalm

Over the last 20 years, obesity in childhood and adolescence has become a major public health concern due to dramatically increasing prevalence rates. We evaluated the outcome of 294 children (135 girls, 159 boys) aged 6–16 years (median 10.9 years) enrolled in a single centre outpatient obesity intervention programme consisting of periodical visits to the outpatient unit with regular medical and dietetic counselling aiming at a modification of dietary and activity patterns of patients and parents. The average number of visits to the outpatient unit was 3.6 (SD 2.7) with a mean visit interval of 62.1 days. A mean drop-out rate of 27.5% between each scheduled appointment occurred. In a stepwise regression model, neither reduction of the standard deviation score of patients’ body mass index (BMI-SDS) nor dietary counselling contributed to the total number of visits. The only significant contributor was the patients’ initial BMI-SDS explaining 4.6% of the variance of attended visits adjusted for age and sex. Segregation of the patients into an “obesity” (initial BMI-SDS ≥90th percentile, at least three visits attended, n =59) and an “excessive obesity” (initial BMI-SDS ≥99th percentile, at least four visits attended, n =75) subgroup showed a mean reduction of BMI-SDS in the “obesity” group at visit three of 0.14 (SD 0.21, P <0.0001), and in the “excessive obese” group at visit four of 0.17 (SD 0.22, P <0.001). In a stepwise regression model, the mean interval between visits and regular dietary counselling explained 11.7% of the variance of BMI-SDS reduction at visit three in both subgroups. Conclusion: there is an urgent need for efficient strategies to improve adherence of outpatients to obesity treatment since, in terms of reduction in body mass index standard deviation score, a beneficial outcome can be achieved for compliant obese children and adolescents.


Monatsschrift Kinderheilkunde | 1997

Relativer Body-mass-Index (BMI) zur Beurteilung von Übergewicht und Adipositas im Kindes- und Jugendalter : Empfehlung der European Childhood Obesity Group

Karl F. M. Zwiauer; Martin Wabitsch

„Wo steht die Kleinkindforschung nach 40 Jahren intensiver Forschungstätigkeit? Was sind die Themen, mit welchen Methoden wird gearbeitet und wo werden die gewonnenen Erkenntnisse umgesetzt und angewendet?“ Die neue, zweite, vollständig überarbeitete Auflage des von Frau Prof. Keller, Osnabrück, herausgegebenen Handbuchs bietet zu den aufgeworfenen Fragen einen umfassenden Überblick. Die meisten der von mehr als drei Dutzend Autoren verfaßten Kapitel wurden überarbeitet und aktualisiert bzw. neu geschrieben. Die in der ersten Auflage dargestellten Querschnittsstudien sind durch Längsschnittanalysen ersetzt worden.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007

Prävalenz von Übergewicht und Adipositas bei deutschen Einschulkindern

A. Moß; Martin Wabitsch; K. Kromeyer-Hauschild; T. Reinehr; Bärbel-Maria Kurth

ZusammenfassungAus aktuellen Meldungen geht hervor, dass die Übergewichtsproblematik im Kindes- und Jugendalter hoch ist und die Zahl der Betroffenen weiter steigt. Entsprechend den Ergebnissen des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS) sind 15 % der Kinder in Deutschland übergewichtig und 6,3 % adipös. Der Vergleich mit den Referenzdaten von Kromeyer-Hauschild aus den 1990er-Jahren lässt auf einen deutlichen Anstieg schließen. Eine weitere Informationsquelle zur Darstellung der Prävalenz von Übergewicht und Adipositas im zeitlichen Verlauf sind die regelmäßig durchgeführten Einschulungsuntersuchungen. Eine detaillierte Übersicht über die Prävalenzzahlen zu Übergewicht und Adipositas bei Einschülern der einzelnen Bundesländer war bislang nicht verfügbar. Mittels Internet- bzw. Literaturrecherche sowie Telefon- mit E-Mail-Kontakt wurden die Daten der Schuleingangsuntersuchungen der Bundesländer gesammelt, die Prävalenzangaben zusammengefasst und verglichen. Für Deutschland sind die Prävalenzzahlen zu Übergewicht und Adipositas bei Einschülern sehr uneinheitlich dokumentiert und partiell schwer zugänglich. Die Zahlen aus den verschiedenen Regionen zeigen eine auffallende Heterogenität. So liegt die Befundhäufigkeit für Übergewicht in Thüringen bei 7,2 %, in Bayern bei 9 % und in Mecklenburg-Vorpommern bei 13,6 %. Ähnliche Ergebnisse finden sich für die Adipositasprävalenz mit 3,6 % in Bayern und 6,1 % in Mecklenburg-Vorpommern (berechnet nach Kromeyer-Hauschild et al.). Die zusammenfassende Darstellung der Prävalenzangaben für Schulanfänger lässt ein Nord-Süd-Gefälle erkennen. Im langfristigen Trend ist die Häufigkeit von Übergewicht und Adipositas bei den Schuleingangsuntersuchungen gestiegen. In Brandenburg ist die Adipositasprävalenz seit einiger Zeit rückläufig, auch in einigen anderen Ländern deutet sich neuerdings eine Stagnation der Raten an. Die Schichtzugehörigkeit und der Migrantenstatus sind starke Determinanten für das Auftreten von Übergewicht und Adipositas. Ein Vergleich der Prävalenzen von Übergewicht und Adipositas bei Einschülern mit Ergebnissen aus Schuluntersuchungen im späteren Lebensalter zeigt, dass ein besorgniserregender Anstieg während der Adoleszenz stattfindet. Eine einheitliche und flächendeckende Erfassung und Auswertung der Körperhöhen- und Gewichtsdaten sowie der Werte für den Body-Mass-Index (BMI) im Rahmen der Schuleingangsuntersuchung wäre hilfreich, um aktuelle Trends zur Prävalenz von Übergewicht und Adipositas regional differenziert erkennen zu können und um die Wirkung präventiver Maßnahmen im Vorschulalter zu evaluieren.


Hormone Research in Paediatrics | 2012

Leptin Substitution Results in the Induction of Menstrual Cycles in an Adolescent with Leptin Deficiency and Hypogonadotropic Hypogonadism

J. von Schnurbein; Anja Moss; S. A. Nagel; H. Muehleder; Klaus-Michael Debatin; I. S. Farooqi; Martin Wabitsch

Background: Leptin deficiency leads to midluteal-phase defect or reduced testicular volume in adults, despite normal gonadotropin levels. All children documented to date with leptin deficiency were prepubertal with physiologically low gonadotropins prior to therapy. A direct effect of leptin on pubertal development in a leptin-naive adolescent has not yet been shown. Methods: In 2010, we reported the first connatal leptin-deficient adolescent girl with clinically and chemically proven hypogonadotropic hypogonadism. In this study, we evaluated the effect of recombinant methionyl human leptin substitution. Results: Initially, the patient had prepubertal basal and stimulated luteinizing hormone (LH) and follicle-stimulating hormone (FSH) levels, low growth hormone and insulin-like growth factor 1 (IGF1) levels and no pulsatile secretion of LH and FSH. After 11 weeks of therapy, basal and stimulated LH and FSH levels rose to pubertal values and nocturnal pulsatility was initiated. After 76 weeks of therapy, menstruation occurred at the age of 16.3 years. Pulsatile nocturnal growth hormone secretion, stimulated growth hormone secretion and IGF1 values also normalized. Conclusion: We describe here the first adolescent with hypogonadotropic hypogonadism due to connatal leptin deficiency. Leptin substitution led to a rapid induction of gonadotropin secretion and menarche. These data are further proof of the concept that leptin is needed for a timely maturation of the hypothalamic/pituitary/gonadal axis.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2004

Kinder und Jugendliche mit Adipositas in Deutschland

Martin Wabitsch

ZusammenfassungAdipositas bei Kindern und Jugendlichen ist in unserem Land eine zahlenmäßig bedeutende Gesundheitsstörung, der bis vor kurzem in unserem Gesundheitssystem keine ausreichende Aufmerksamkeit gewidmet wurde. Bezogen auf Referenzwerte aus den 70er-Jahren ist heute in Deutschland jedes 5. Schulkind und jeder 3. Jugendliche übergewichtig. Eine Adipositas liegt bei 4–8% aller Schulkinder vor. Die Prävalenz der Adipositas scheint zurzeit in Deutschland weiter deutlich zuzunehmen.Aus übergewichtigen Kindern werden übergewichtige Erwachsene mit hohem Risiko für das Auftreten für Typ-2-Diabetes-mellitus, kardiovaskulären, orthopädischen und anderen Erkrankungen. Es ist zu erwarten, dass durch die derzeitige Zunahme der Prävalenz von Adipositas bei Kindern und Jugendlichen und deren Folgen auf das deutsche Gesundheitssystem und die Gesellschaft erhebliche Kosten zukommen werden. Vom Bundesministerium für Gesundheit und Soziale Sicherung sowie vom Bundesministerium für Verbraucherschutz, Ernährung und Landwirtschaft wurden Arbeitsgruppen eingerichtet, die einen Konsens über sinnvolle therapeutische und präventive Maßnahmen erarbeiten. Es ist zu hoffen, dass die politische und finanzielle Unterstützung ausreicht, um diesem bedeutenden Gesundheitsproblem wirksam begegnen zu können.AbstractObesity in children and adolescents has become a major public health issue in our country. Until now this issue has not been sufficiently recognized in our health system. Compared to reference values from the 1970s every fifth schoolchild and every third adolescent in Germany is overweight today. Obesity as a disease is found in 4–8% of all schoolchildren. The prevalence of obesity in children and adolescents seems to still be increasing steadily in Germany. Overweight children have a high risk to become overweight adults with a high risk for the occurrence of type 2 diabetes, cardiovascular, orthopedic, and other diseases. Due to the steady increase of the prevalence of obesity in children and adolescents and the consequences, it is expected that the German health system and society as a whole will be confronted with considerable costs. The German Ministry for Health and Social Protection as well as the German Ministry for Consumer Protection, Nutrition and Agriculture have established working groups who will propose straightforward activities in the field of prevention and treatment. Hopefully these working groups will have enough political and financial support that they will be able to establish activities which are effective in counteracting this important health problem.


WOS | 2015

Toll-like Receptor 5 in Obesity: The Role of Gut Microbiota and Adipose Tissue Inflammation

Satu Pekkala; Eveliina Munukka; Lingjia Kong; Eija Pöllänen; Reija Autio; Christophe Roos; Petri Wiklund; Pamela Fischer-Posovszky; Martin Wabitsch; Markku Alen; Sulin Cheng

This study aimed at establishing bacterial flagellin‐recognizing toll‐like receptor 5 (TLR5) as a novel link between gut microbiota composition, adipose tissue inflammation, and obesity.


Der Internist | 2005

Adipositas bei Kindern und Jugendlichen

Martin Wabitsch; Wieland Kiess; M. Neef; T. Reinehr

Ubergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen sind in Deutschland zahlenmasig bedeutende Gesundheitsstorungen, denen bis vor Kurzem keine ausreichende Aufmerksamkeit gewidmet wurde. Seit den 1980er Jahren hat sich der Lebensstil in Deutschland mehr und mehr verandert. Kinder verbringen immer mehr Zeit vor dem Fernseher oder dem Computer und bewegen sich zu wenig. So genannte Kinderlebensmittel enthalten oft zu viel Fett und Zucker. Aus ubergewichtigen Kindern werden ubergewichtige Erwachsene mit hohem Risiko fur das Auftreten von Typ-2-Diabetes mellitus, von kardiovaskularen, orthopadischen und anderen Erkrankungen. Verhaltenstherapeutische Interventionen sind nur bei einer Minderheit hochmotivierter Familien mittelfristig erfolgreich. Die einzige Losung dieses zunehmenden Problems scheint in der Primarpravention zu liegen. Entsprechende Masnahmen konnen von einzelnen Personen oder Gruppen im Gesundheitssystem allerdings nicht allein erbracht werden. Unterstutzend notwendig ist eine konzertierte Zusammenarbeit verschiedener Akteure aus Politik, Wissenschaft und Gesundheitswesen mit dem Ziel, die Lebensbedingungen zu verandern, die das Ernahrungs- und Bewegungsverhalten der Kinder in unserem Land beeinflussen.


Hormone Research in Paediatrics | 2013

Rapid Improvement of Hepatic Steatosis after Initiation of Leptin Substitution in a Leptin-Deficient Girl

J. von Schnurbein; Martin Heni; Anja Moss; S. A. Nagel; Jürgen Machann; H. Muehleder; Klaus-Michael Debatin; Sadaf Farooqi; Martin Wabitsch

Background: Leptin deficiency is associated with severe obesity and metabolic disturbances. Increased liver fat content has been reported in only one case beforehand, even though hepatic steatosis is a typical comorbidity of common obesity. It is also frequent in patients with lipodystrophy where it resolves under leptin therapy. Subject and Methods: In 2010, we reported a leptin-deficient patient with a novel homozygous mutation in the leptin gene and severe hepatic steatosis. We have now studied serum changes and changes in liver fat content during the substitution with recombinant methionyl human leptin. Results: After 23 weeks of leptin substitution, elevated transaminases, total cholesterol and low-density lipoprotein levels normalized. After 62 weeks, homeostasis model assessment of insulin resistance improved from 10.7 to 6.0 and body fat mass dropped from 50.2 to 37.8%. Liver fat content was drastically reduced from 49.7 to 9.4%. The first changes in liver fat content were detectable after 3 days of therapy. Conclusion: Our patient showed a remarkable reduction of liver fat content during the treatment with recombinant methionyl human leptin. These changes occurred rapidly after initiation of the substitution, which implies that leptin has a direct effect on hepatic lipid metabolism in humans as it is seen in rodents.


Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition | 2006

Changes of cardiovascular risk factors in obese children effects of inpatient and outpatient interventions.

Thomas Reinehr; Gideon de Sousa; Martin Wabitsch

Objective: The aim of the study was to compare the benefits of 2 different therapeutic approaches on cardiovascular risk factors (CVRF) in obese children and adolescents. Methods: We analyzed the changes of weight status (as standard deviation score-body mass index [SDS-BMI]), blood pressure, lipids, and insulin levels in obese children (age range, 10-14 years) during a 1-year outpatient intervention based on lifestyle changes (group A, n = 124) and during a 6-week inpatient intervention program with dietary restriction and exercise therapy (group B, n = 119). In addition, we studied these parameters in 65 obese children without intervention for 1 year (control group). Results: Age, degree of overweight, sex, and CVRF did not differ significantly between the control group and the intervention groups at baseline. During the observation period, CVRF did not change in the control group, whereas SDS-BMI slightly increased (+0.1 SDS-BMI). The SDS-BMI decreased significantly (P < 0.001) in group A (SDS-BMI, −0.40) and comparably in group B (SDS-BMI, −0.43). The decreases of total (P < 0.001) and low-density lipoprotein-cholesterol levels (P = 0.049) were significantly greater in group B, whereas triglyceride (P = 0.040) and insulin (P = 0.006) levels decreased significantly and were more pronounced in group A. High-density lipoprotein-cholesterol level increased significantly (P < 0.001) only in group A. Blood pressure decreased significantly (P < 0.01) and comparably in both intervention groups (A and B). Conclusions: In contrast to obese children without intervention, CVRF improved in obese children with intervention. The 6-week inpatient intervention led to a significant greater decrease of total and low-density lipoprotein-cholesterol levels as compared with the 1-year outpatient intervention, although the outpatient intervention yielded a significantly greater improvement in insulin, triglycerides, and high-density lipoprotein-cholesterol levels.

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Belinda Lennerz

Boston Children's Hospital

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