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Dive into the research topics where Matteo Coviello is active.

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Featured researches published by Matteo Coviello.


Knee | 2016

Conservative treatment of meniscal tears in anterior cruciate ligament reconstruction

Mattia Alessio-Mazzola; Matteo Formica; Matteo Coviello; Marco Basso; Lamberto Felli

BACKGROUNDnManagement of small and stable meniscal tears within the vascular zone at the time of anterior cruciate ligament (ACL) reconstruction is controversial. The purpose of this study was to evaluate the outcome of meniscal tear left in situ at the time of ACL reconstruction.nnnMETHODSnUsing the IKDC, KT-1000 and the Tegner Activity Score (TAS), we retrospectively analysed 175 cases of ACL reconstruction with meniscal tears performed from 2006 to 2012. Patients with residual laxity on clinical assessment were identified and considered as a subgroup. Clinical outcome and failure rate were evaluated.nnnRESULTSnIn 83 patients (47.4%), a meniscal tear was left in situ at the time of ACL reconstruction: 45 were medial and 38 were lateral. Patients were clinically reassessed with a minimum follow-up of 24 months. The overall failure rate of conservative meniscal treatment in patients with objective residual laxity was 87.5%, and 6.7% in patients with a stable knee (P<0.001). Those with stable knees had higher postoperative IKDC subjective scores (P=0.0022) and TAS (P<0.0001). Patients without residual laxity had higher failure rate for the medial meniscus compared with lateral meniscus - 10.5% versus 2.7% (P=0.36)-and the red-red zone had lower revision rate compared with the red-white zone (P=0.0322).nnnCONCLUSIONSnThe conservative treatment of small and stable peripheral tears of the medial and lateral menisci had low failure rate and no described complications. In our series residual laxity significantly increased the failure rate.nnnLEVEL OF EVIDENCEnlevel IV, therapeutic case series.


Journal of Orthopaedic Science | 2012

Functional study of glenohumeral ligaments

Lamberto Felli; Luca Biglieni; Michele Fiore; Matteo Coviello; Roberto Borri; Maurizio Cutulo

BackgroundThe glenohumeral ligaments are passive stabilising anatomical structures of the shoulder which, in synergy with the other active and passive stabilising structures, enable joint movement and cohesion. The purpose of this study is to analyse the isolated and synergic function of the glenohumeral ligaments by using a tetrapolar detection system with computer analysis.MethodsIn a study performed on cadavers after anatomical dissection, detector electrodes were positioned on the individual ligaments and recordings were made of bioelectric impedance and, consequently, the resistance, which is an indicator of the state of tension or relaxation of the ligamentous complex. Predefined positions of the upper limb were adopted—neutral adduction, adduction with external rotation, abduction at 45° with neutral and external rotation, and abduction at 90° with neutral and external rotation.ResultsThe superior glenohumeral ligament is important in stabilisation of the glenohumeral joint in adduction and external rotation. The middle glenohumeral ligament is an important stabilising structure in the positions of adduction and external rotation and abduction up to 45° in external rotation. The resistance, and therefore tension, of the inferior glenohumeral ligament, which is negligible in positions of neutral adduction and adduction in external rotation, increases in value for angles between 45° and 90°, indicating the important stabilising function of this ligament in those positions.ConclusionOur experimental study on cadavers, which involved evaluating the resistance of the glenohumeral ligaments by means of tetrapolar detection and computer analysis of the results, contributes to our knowledge of the functional activity of the anterior portion of the joint capsule.


Musculoskeletal Surgery | 2011

Patellar instability: combined treatment with Goldthwait technique and arthroscopic lateral release

Luca Biglieni; Michele Fiore; Matteo Coviello; Lamberto Felli

Patellar instability is a frequent cause of knee pain in childhood and adolescence. Treatment is usually conservative especially after a single episode of dislocation, although in cases of recurrence the surgical option needs to be evaluated. The techniques proposed involve only soft tissues in order to preserve the skeletal maturation. This study evaluates the long-term results on 20 knees in 19 adolescents affected by patellar instability treated with the distal realignment procedure involving medial transfer of the lateral hemi-patellar tendon according to Goldthwait technique, preceded by arthroscopy to perform lateral release. The results were analysed with the Cox grading system and showed 11 excellent cases, 6 good cases, 2 fair cases and 1 poor case. Similar findings were obtained with the Bray score.


Orthopade | 2016

The Endo-Model(®) rotating hinge for rheumatoid knees : Functional results in primary and revision surgery.

L. Felli; Matteo Coviello; Mattia Alessio-Mazzola; Maurizio Cutolo

BackgroundMajor joints of the lower limbs are commonly affected by rheumatoid arthritis (RA), with consequent pain, loss of function, and progressive disability. Knee replacement represents a useful solution, but a highly constrained implant design is often needed in order to face the severe anatomical deformities and the gross instability that the surgeon may encounter in the rheumatoid knee.ObjectivesThe aim of this work was to evaluate the Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis implanted in patients affected by RA and severely damaged knees.Patients and methodsWe retrospectively evaluated a series of 38xa0patients with RA implanted with the Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis for primary or revision surgery (mean follow-up 6.1xa0years; mean age at surgery 71.5xa0years). At the time of surgery, the mean duration of RA was 13.2xa0years. Patients were evaluated clinically and radiographically and the Knee Society Score (KSS) was used.ResultsImplant survival at most recent follow-up was 91.7u2009%. Mean final knee flexion was 102.7u2009°. The mean KSS was 93.5 (excellent) and 67.1 (good) for clinical and functional score, respectively. Mild pain was present in 10xa0patients. No sign of malalignment or residual instability was found. No evidence of loosening or implant failure was observed in x-rays.ConclusionThe Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis provides excellent pain relief, functional recovery, and intrinsic knee stability both in complex primary and in revision knee arthroplasty in the majority of patients with severely affected rheumatoid knees.ZusammenfassungHintergrundDie großen Gelenke der unteren Extremitäten sind häufig von rheumatoider Arthritis (RA) betroffen. Schmerz, Funktionsverlust und eine fortschreitende Behinderung sind die Folge. Eine Kniegelenkprothese ist in diesem Zusammenhang eine hilfreiche Behandlungsoption. Oft ist aber ein Implantat mit hochgradiger Koppelung erforderlich, um den schwerwiegenden anatomischen Deformitäten und der ausgeprägten Instabilität zu begegnen, die der Chirurg im betroffenen Knie vorfinden kann.ZielsetzungZiel dieser Arbeit war es, die Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® nach Implantation in Patienten mit RA und schwer geschädigten Knien zu bewerten.Patienten und MethodenEine Gruppe von 38xa0Patienten mit RA, denen die Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® in chirurgischen Primär- oder Revisionseingriffen eingesetzt worden war, wurde retrospektiv untersucht (durchschnittliches Follow-up 6,1xa0Jahre; durchschnittliches Alter bei Operation 71,5xa0Jahre). Zum Zeitpunkt des chirurgischen Eingriffs lag die durchschnittliche Erkrankungsdauer der RA bei 13,2xa0Jahren. Die Patienten wurden klinisch sowie röntgenologisch untersucht und mithilfe des Knee Society Score (KSS) beurteilt.ErgebnisseDer Implantaterhalt lag in der aktuellsten Follow-up-Untersuchung bei 91,7u2009%. Der letzte Kniebeugewinkel betrug 102,7u2009°. Die durchschnittlichen Werte des KSS beliefen sich auf 93,5 (hervorragend) und 67,1 (gut) für den klinischen bzw. funktionellen Score. Bei 10xa0Patienten bestand ein leichter Schmerz. Zeichen einer Fehlstellung oder verbleibenden Instabilität fanden sich nicht. Die Röntgenuntersuchung ergab keine Hinweise auf eine Lockerung oder ein Implantatversagen.SchlussfolgerungDie Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® bietet der Mehrzahl der Patienten, die von einer schweren RA am Knie betroffen sind, eine hervorragende Schmerzlinderung, funktionelle Erholung und intrinsische Kniestabilität sowohl bei komplexer Primäroperation als auch bei Revisionsendoprothetik.


Orthopade | 2015

The Endo-Model® rotating hinge for rheumatoid knees

L. Felli; Matteo Coviello; Mattia Alessio-Mazzola; Maurizio Cutolo

BackgroundMajor joints of the lower limbs are commonly affected by rheumatoid arthritis (RA), with consequent pain, loss of function, and progressive disability. Knee replacement represents a useful solution, but a highly constrained implant design is often needed in order to face the severe anatomical deformities and the gross instability that the surgeon may encounter in the rheumatoid knee.ObjectivesThe aim of this work was to evaluate the Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis implanted in patients affected by RA and severely damaged knees.Patients and methodsWe retrospectively evaluated a series of 38xa0patients with RA implanted with the Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis for primary or revision surgery (mean follow-up 6.1xa0years; mean age at surgery 71.5xa0years). At the time of surgery, the mean duration of RA was 13.2xa0years. Patients were evaluated clinically and radiographically and the Knee Society Score (KSS) was used.ResultsImplant survival at most recent follow-up was 91.7u2009%. Mean final knee flexion was 102.7u2009°. The mean KSS was 93.5 (excellent) and 67.1 (good) for clinical and functional score, respectively. Mild pain was present in 10xa0patients. No sign of malalignment or residual instability was found. No evidence of loosening or implant failure was observed in x-rays.ConclusionThe Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis provides excellent pain relief, functional recovery, and intrinsic knee stability both in complex primary and in revision knee arthroplasty in the majority of patients with severely affected rheumatoid knees.ZusammenfassungHintergrundDie großen Gelenke der unteren Extremitäten sind häufig von rheumatoider Arthritis (RA) betroffen. Schmerz, Funktionsverlust und eine fortschreitende Behinderung sind die Folge. Eine Kniegelenkprothese ist in diesem Zusammenhang eine hilfreiche Behandlungsoption. Oft ist aber ein Implantat mit hochgradiger Koppelung erforderlich, um den schwerwiegenden anatomischen Deformitäten und der ausgeprägten Instabilität zu begegnen, die der Chirurg im betroffenen Knie vorfinden kann.ZielsetzungZiel dieser Arbeit war es, die Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® nach Implantation in Patienten mit RA und schwer geschädigten Knien zu bewerten.Patienten und MethodenEine Gruppe von 38xa0Patienten mit RA, denen die Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® in chirurgischen Primär- oder Revisionseingriffen eingesetzt worden war, wurde retrospektiv untersucht (durchschnittliches Follow-up 6,1xa0Jahre; durchschnittliches Alter bei Operation 71,5xa0Jahre). Zum Zeitpunkt des chirurgischen Eingriffs lag die durchschnittliche Erkrankungsdauer der RA bei 13,2xa0Jahren. Die Patienten wurden klinisch sowie röntgenologisch untersucht und mithilfe des Knee Society Score (KSS) beurteilt.ErgebnisseDer Implantaterhalt lag in der aktuellsten Follow-up-Untersuchung bei 91,7u2009%. Der letzte Kniebeugewinkel betrug 102,7u2009°. Die durchschnittlichen Werte des KSS beliefen sich auf 93,5 (hervorragend) und 67,1 (gut) für den klinischen bzw. funktionellen Score. Bei 10xa0Patienten bestand ein leichter Schmerz. Zeichen einer Fehlstellung oder verbleibenden Instabilität fanden sich nicht. Die Röntgenuntersuchung ergab keine Hinweise auf eine Lockerung oder ein Implantatversagen.SchlussfolgerungDie Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® bietet der Mehrzahl der Patienten, die von einer schweren RA am Knie betroffen sind, eine hervorragende Schmerzlinderung, funktionelle Erholung und intrinsische Kniestabilität sowohl bei komplexer Primäroperation als auch bei Revisionsendoprothetik.


Journal of Bone and Joint Surgery, American Volume | 2012

Proximal Tibiofibular Synostosis in a Professional Soccer Player

Lamberto Felli; Matteo Coviello; Vittorio Seghezzo; Michele Fiore; Luca Biglieni

Isolated proximal tibiofibular synostosis is a rare deformity, unlike distal tibiofibular synostosis, which has been described more often. Very few cases have been reported in the literature1-6; these cases have not been associated with other deformities, such as multiple exostoses, genu valgum, limb-length discrepancy, or distalization of the proximal tibiofibular joint. Nishimura et al.7 described a case of proximal tibiofibular synostosis in a patient with “49,XXXXY syndrome.”nnWe present a rare case of proximal tibiofibular synostosis in a professional soccer player and discuss the appropriateness of avoiding treatment when the condition is asymptomatic. The patient was informed that data concerning the case would be submitted for publication, and he provided consent. A review of the pertinent literature is also presented.nnA twenty-seven-year-old professional soccer player presented with a mild distortion of the right knee following a football match. The medical history did not reveal any previous knee injuries or other inflammatory or degenerative conditions. The knee appeared mildly swollen with an intra-articular effusion, and the patient experienced moderate pain in the medial compartment. The knee was stable, with good quadriceps muscle mass and a complete range of movement. Radiographs revealed proximal tibiofibular synostosis with periarticular bone proliferation. The mild nature …


Orthopade | 2016

The Endo-Model® rotating hinge for rheumatoid knees@@@Die Rotations- und Scharnierprothese Endo-Model® bei rheumatoider Arthritis am Knie: Functional results in primary and revision surgery@@@Funktionelle Ergebnisse chirurgischer Primär- und Revisionseingriffe

L. Felli; Matteo Coviello; Mattia Alessio-Mazzola; Maurizio Cutolo

BackgroundMajor joints of the lower limbs are commonly affected by rheumatoid arthritis (RA), with consequent pain, loss of function, and progressive disability. Knee replacement represents a useful solution, but a highly constrained implant design is often needed in order to face the severe anatomical deformities and the gross instability that the surgeon may encounter in the rheumatoid knee.ObjectivesThe aim of this work was to evaluate the Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis implanted in patients affected by RA and severely damaged knees.Patients and methodsWe retrospectively evaluated a series of 38xa0patients with RA implanted with the Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis for primary or revision surgery (mean follow-up 6.1xa0years; mean age at surgery 71.5xa0years). At the time of surgery, the mean duration of RA was 13.2xa0years. Patients were evaluated clinically and radiographically and the Knee Society Score (KSS) was used.ResultsImplant survival at most recent follow-up was 91.7u2009%. Mean final knee flexion was 102.7u2009°. The mean KSS was 93.5 (excellent) and 67.1 (good) for clinical and functional score, respectively. Mild pain was present in 10xa0patients. No sign of malalignment or residual instability was found. No evidence of loosening or implant failure was observed in x-rays.ConclusionThe Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis provides excellent pain relief, functional recovery, and intrinsic knee stability both in complex primary and in revision knee arthroplasty in the majority of patients with severely affected rheumatoid knees.ZusammenfassungHintergrundDie großen Gelenke der unteren Extremitäten sind häufig von rheumatoider Arthritis (RA) betroffen. Schmerz, Funktionsverlust und eine fortschreitende Behinderung sind die Folge. Eine Kniegelenkprothese ist in diesem Zusammenhang eine hilfreiche Behandlungsoption. Oft ist aber ein Implantat mit hochgradiger Koppelung erforderlich, um den schwerwiegenden anatomischen Deformitäten und der ausgeprägten Instabilität zu begegnen, die der Chirurg im betroffenen Knie vorfinden kann.ZielsetzungZiel dieser Arbeit war es, die Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® nach Implantation in Patienten mit RA und schwer geschädigten Knien zu bewerten.Patienten und MethodenEine Gruppe von 38xa0Patienten mit RA, denen die Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® in chirurgischen Primär- oder Revisionseingriffen eingesetzt worden war, wurde retrospektiv untersucht (durchschnittliches Follow-up 6,1xa0Jahre; durchschnittliches Alter bei Operation 71,5xa0Jahre). Zum Zeitpunkt des chirurgischen Eingriffs lag die durchschnittliche Erkrankungsdauer der RA bei 13,2xa0Jahren. Die Patienten wurden klinisch sowie röntgenologisch untersucht und mithilfe des Knee Society Score (KSS) beurteilt.ErgebnisseDer Implantaterhalt lag in der aktuellsten Follow-up-Untersuchung bei 91,7u2009%. Der letzte Kniebeugewinkel betrug 102,7u2009°. Die durchschnittlichen Werte des KSS beliefen sich auf 93,5 (hervorragend) und 67,1 (gut) für den klinischen bzw. funktionellen Score. Bei 10xa0Patienten bestand ein leichter Schmerz. Zeichen einer Fehlstellung oder verbleibenden Instabilität fanden sich nicht. Die Röntgenuntersuchung ergab keine Hinweise auf eine Lockerung oder ein Implantatversagen.SchlussfolgerungDie Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® bietet der Mehrzahl der Patienten, die von einer schweren RA am Knie betroffen sind, eine hervorragende Schmerzlinderung, funktionelle Erholung und intrinsische Kniestabilität sowohl bei komplexer Primäroperation als auch bei Revisionsendoprothetik.


Orthopade | 2015

Die Rotations- und Scharnierprothese Endo-Model® bei rheumatoider Arthritis am Knie: Funktionelle Ergebnisse chirurgischer Primär- und Revisionseingriffe

L. Felli; Matteo Coviello; Mattia Alessio-Mazzola; Maurizio Cutolo

BackgroundMajor joints of the lower limbs are commonly affected by rheumatoid arthritis (RA), with consequent pain, loss of function, and progressive disability. Knee replacement represents a useful solution, but a highly constrained implant design is often needed in order to face the severe anatomical deformities and the gross instability that the surgeon may encounter in the rheumatoid knee.ObjectivesThe aim of this work was to evaluate the Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis implanted in patients affected by RA and severely damaged knees.Patients and methodsWe retrospectively evaluated a series of 38xa0patients with RA implanted with the Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis for primary or revision surgery (mean follow-up 6.1xa0years; mean age at surgery 71.5xa0years). At the time of surgery, the mean duration of RA was 13.2xa0years. Patients were evaluated clinically and radiographically and the Knee Society Score (KSS) was used.ResultsImplant survival at most recent follow-up was 91.7u2009%. Mean final knee flexion was 102.7u2009°. The mean KSS was 93.5 (excellent) and 67.1 (good) for clinical and functional score, respectively. Mild pain was present in 10xa0patients. No sign of malalignment or residual instability was found. No evidence of loosening or implant failure was observed in x-rays.ConclusionThe Endo-Model® rotating hinge knee prosthesis provides excellent pain relief, functional recovery, and intrinsic knee stability both in complex primary and in revision knee arthroplasty in the majority of patients with severely affected rheumatoid knees.ZusammenfassungHintergrundDie großen Gelenke der unteren Extremitäten sind häufig von rheumatoider Arthritis (RA) betroffen. Schmerz, Funktionsverlust und eine fortschreitende Behinderung sind die Folge. Eine Kniegelenkprothese ist in diesem Zusammenhang eine hilfreiche Behandlungsoption. Oft ist aber ein Implantat mit hochgradiger Koppelung erforderlich, um den schwerwiegenden anatomischen Deformitäten und der ausgeprägten Instabilität zu begegnen, die der Chirurg im betroffenen Knie vorfinden kann.ZielsetzungZiel dieser Arbeit war es, die Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® nach Implantation in Patienten mit RA und schwer geschädigten Knien zu bewerten.Patienten und MethodenEine Gruppe von 38xa0Patienten mit RA, denen die Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® in chirurgischen Primär- oder Revisionseingriffen eingesetzt worden war, wurde retrospektiv untersucht (durchschnittliches Follow-up 6,1xa0Jahre; durchschnittliches Alter bei Operation 71,5xa0Jahre). Zum Zeitpunkt des chirurgischen Eingriffs lag die durchschnittliche Erkrankungsdauer der RA bei 13,2xa0Jahren. Die Patienten wurden klinisch sowie röntgenologisch untersucht und mithilfe des Knee Society Score (KSS) beurteilt.ErgebnisseDer Implantaterhalt lag in der aktuellsten Follow-up-Untersuchung bei 91,7u2009%. Der letzte Kniebeugewinkel betrug 102,7u2009°. Die durchschnittlichen Werte des KSS beliefen sich auf 93,5 (hervorragend) und 67,1 (gut) für den klinischen bzw. funktionellen Score. Bei 10xa0Patienten bestand ein leichter Schmerz. Zeichen einer Fehlstellung oder verbleibenden Instabilität fanden sich nicht. Die Röntgenuntersuchung ergab keine Hinweise auf eine Lockerung oder ein Implantatversagen.SchlussfolgerungDie Rotations- und Scharnierknieprothese Endo-Model® bietet der Mehrzahl der Patienten, die von einer schweren RA am Knie betroffen sind, eine hervorragende Schmerzlinderung, funktionelle Erholung und intrinsische Kniestabilität sowohl bei komplexer Primäroperation als auch bei Revisionsendoprothetik.


Archive | 2012

Un raro caso di sinostosi tibio-peroneale prossimale

Matteo Coviello; Michele Fiore; Gabriele Papa; Lamberto Felli


Journal of Orthopaedic Science | 2012

Erratum to: Functional study of glenohumeral ligaments

Lamberto Felli; Luca Biglieni; Michele Fiore; Matteo Coviello; Roberto Borri; Maurizio Cutolo

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