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Dive into the research topics where Maurice Tomka is active.

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Featured researches published by Maurice Tomka.


CardioVascular and Interventional Radiology | 2008

Endovascular Treatment of Mycotic Aortic Pseudoaneurysms with Stent-Grafts

Kurt Tiesenhausen; Michael Hessinger; Maurice Tomka; Horst Portugaller; Shota Swanidze; Peter Oberwalder

Mycotic aortic aneurysms remain a therapeutic challenge, especially in patients who are not suitable for open surgery. Endovascular treatment with stent-grafts in this indication is still disputed. Between January 2002 and January 2006, six patients with mycotic aneurysms of the thoracoabdominal or abdominal aorta were admitted to our department. All patients were male, aged 57–83 years (mean, 74.6 years). The mycotic aneurysms were diagnosed on the basis of clinical signs of infection, on CT, and, in four cases, on a positive blood culture. In all patients the mycotic aortic aneurysms were treated endovascularly by stent-graft implantation. Technical and clinical success was achieved in all patients. There was no in-hospital or 30-day mortality. In the follow-up period (range, 2–47 months) four patients died of cancer, cardiac failure, or unknown cause (one case). Two patients are still alive with nearly complete regression of the aneurysms. We conclude that treatment of mycotic aortic aneurysms with stent-grafts may be an alternative in selected patients.


Gefasschirurgie | 2010

Die epidurale Rückenmarkstimulation (SCS) zur Therapie peripherer arterieller Durchblutungsstörungen

W. Amann; G. Fraedrich; P. Gersbach; B. Hugl; L. Niclauss; R. Perkmann; Maurice Tomka

ZusammenfassungDie Spinal-cord-Stimulation (SCS) stellt ein seit Jahren etabliertes Verfahren im Spektrum der Behandlungsverfahren bei kritischen Extremitätenischämie dar. Der guten Datenlage zur SCS steht aber ein unbefriedigender Bekanntheitsgrad der Therapie und ein fehlendes flächendeckendes Angebot in Österreich gegenüber.Die hier präsentierten Evaluationen und Empfehlungen der Konsensusgruppe legen dar, dass die SCS – unter bestimmten, klaren Indikationen, in spezialisierten Zentren und von erfahrenen Anwendern kompetent durchgeführt – eine adäquate und wirksame zusätzliche Behandlungsoption für selektierte pAVK-Patienten darstellen kann. Es besteht bei der Anwendung der SCS eine tolerable, am ehesten systembedingte („device-related“) Komplikationsrate.Nach validen wissenschaftlichen Kriterien ist der Beleg erbracht, dass mit einer SCS-Therapie bei Patienten mit nicht rekonstruierbarer, nicht instabiler pAVK der Stadien III und IV nach Fontaine (IV und V nach Rutherford) eine Reduktion des Amputationsrisikos, eine signifikante Schmerzlinderung und eine verbesserte Wundheilung erreicht werden kann. Dieser Effekt scheint stärker zu sein, wenn die Patientenselektion auf Basis des tcPO2-Wertes erfolgt.Eine sorgfältige Selektion der in Frage kommenden pAVK-Patienten ist die wesentliche Voraussetzung für den Erfolg der Neuromodulationstherapie; generell müssen zur Implantation vorgesehene Patienten über ein Mindestmaß an Krankheitseinsicht und Verständnis für die richtige Bedienung des zu implantierenden Geräts verfügen.AbstractSpinal cord stimulation (SCS) represents a well established procedure in the treatment of critical ischemia of the extremities. The knowledge and distribution of SCS in Austria are still poor despite satisfactory data.The evaluations and recommendations from the consensus group demonstrate that SCS might represent a suitable additional treatment option for selected patients with peripheral arterial disease (PAD) when performed in experienced centers under clear indications. The complication rate is low and mainly due to device-related problems.There are valid scientific criteria proving that SCS treatment can reduce the risk of amputation, decrease pain and improve wound healing in patients with non-reconstructable, non-unstable PAD in stages IV and V according to Rutherford (stages III and IV according to Fontaine). This effect is more evident when patient selection is based on tcPO2 measurements.A careful selection of patients is essential for the success of this neuromodulatory treatment, in addition a certain degree of patient compliance in terms of perception and understanding of the therapy is mandatory.


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2002

Notfallzugänge zu den großen Gefäßen und Gefäßnahttechniken

Wilfried Amann; Th. Allmayer; Maurice Tomka

ZusammenfassungGrundlagen: Aufgrund ihrer weitreichenden Folgezustände durch Blutverlust, ischämischer Organschädigung und Extremitätenverlust sind Verletzungen der Gefäße von großer Bedeutung im Management des traumatisierten Patienten, nicht zuletzt auch deswegen, da es sich bei Patienten mit schweren Verletzungen oft um junge Menschen handelt, für die das Gefäßtrauma das Ende der Berufsfähigkeit bedeuten kann. Die rasche Erkennung, Erstversorgung und die endgültige Behandlung der Gefäßverletzung durch den Spezialisten im Rahmen des prognostisch günstigen Zeitfensters sind für ein gutes Ergebnis wesentlich. Methodik: Der rasche und korrekte Zugang zu den wichtigsten Gefäßlokalisationen an Extremitäten und Hals und die wichtigsten Gefäßrekonstruktionstechniken werden beschrieben. Ergebnisse: Suffiziente Präparations- und Rekonstruktionstechnik der Gefäße ist in der Lage, die Resultate beim Traumapatienten mit Gefäßbeteiligung entscheidend zu verbessern. Schlußfolgerungen: Dieser Artikel soll dazu führen, daß auch der nicht gefäßchirugisch Erfahrene im Rahmen der Traumaerstversorgung möglichst schonend und sicher eine Kontrolle der Akutsituation erreichen kann.SummaryBackground: Because of aggravating sequela following blood loss, ischemic organic failure and limb loss vascular trauma has high importance in the management of the trauma patient, especially because these patients are often young people, for whom vascular trauma could be the end of their professional career. Immediate diagnosis, emergency care and final treatment by a specialist within a prognostic favourable time window are essential for a good result. Methods: In this article the most quick and accurate vascular access to the vessels of the neck and extremities and the most important techniques of vascular reconstructions are described. Results: Sufficient preparation and reconstructive technique of vessels are able to improve results in trauma patients with vascular injury. Conclusions: The aim of the article is, that even the non experienced in vascular surgery could be qualified for secure acute management of vascular disease in trauma patients.


Gefasschirurgie | 2007

Der extraanatomische transiliakale Bypass

Kurt Tiesenhausen; Michael Hessinger; Maurice Tomka; G. Schramayer

ZusammenfassungInfektionen in der Leiste nach alloplastischer Gefäßrekonstruktion stellen unverändert eine Herausforderung für den Gefäßchirurgen dar. Bei einem 48-jährigen Patienten kam es nach Anlage eines Obturatorbypasses wegen Tumorresektion in der linken Leiste zu einer Protheseninfektion. Die operative Sanierung erfolgte durch die Anlage eines extraanatomischen Bypasses transossär durch die Beckenschaufel mit sekundärer Explantation der infizierten Gefäßprothesen. Bei ausgedehnten Infektionen beziehungsweise Weichteilschädigung der Leiste oder des kleinen Beckens durch Trauma, Voroperationen oder Tumorbestrahlung stellt der transiliakale Bypass eine einfache und sichere Alternative dar.AbstractInfections of the groin following alloplastic vascular reconstruction still remain a challenge for the vascular surgeon. In a 48-year-old patient who underwent an extra-anatomic obturator bypass for tumor resection of his left groin, a graft infection occurred. Healing was achieved by performing a new extra-anatomic bypass transosseously through the iliac wing with secondary explantation of the infected grafts. In the case of severe infections or injured tissue in the groin or small pelvis caused by trauma, prior operations or radiation therapy, a transiliac bypass is a simple and safe alternative.


Journal of Cardiac Surgery | 2003

Left Subclavian Artery Management in Endovascular Repair of Thoracic Aortic Aneurysms and Aortic Dissections

Kurt Tiesenhausen; Klaus A. Hausegger; Peter Oberwalder; Elisabeth Mahla; Maurice Tomka; Thomas Allmayer; Anneliese Baumann; Michael Hessinger


Gefasschirurgie | 2008

Leiomyosarkome@@@Vascular leiomyosarcoma: Diagnostik, Therapie und Prognose@@@Diagnostic, therapy and prognosis

A. Baumann; S. Schweiger; W. Schweiger; Maurice Tomka; M. Thalhammer; G. Baumann; T. Cohnert


Gefasschirurgie | 2008

Vascular leiomyosarcoma: Diagnostic, therapy and prognosis

A. Baumann; Susann Schweiger; W. Schweiger; Maurice Tomka; M. Thalhammer; Gerd Baumann; Tina U. Cohnert


Gefasschirurgie | 2007

The extraanatomic transiliac bypass

Kurt Tiesenhausen; Michael Hessinger; Maurice Tomka; G. Schramayer


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2003

Alternatives in Hemodialysis Vascular Access – the Dialock® Port Device

Michael Hessinger; Sabine Zitta; Th. Allmayer; A. Baumann; Maurice Tomka; Herwig Holzer; Kurt Tiesenhausen


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2003

Alternative Gefzugnge in der Hmodialyse das Dialock-Portsystem

Michael Hessinger; Sabine Zitta; Th. Allmayer; A. Baumann; Maurice Tomka; Herwig Holzer; Kurt Tiesenhausen

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M. Thalhammer

Medical University of Graz

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