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Acta Ophthalmologica | 2013

Light on the horizont: biologicals in Behçet uveitis.

Dicle Hazirolan; N. Stübiger; Uwe Pleyer

Relapsing ocular involvement is one of the major manifestations in Behçet disease (BD). When ocular BD is left untreated, it often results in blindness in <5u2003years. Combining systemic corticosteroids with cyclosporine A and other conventional immune modulating agents has been the only choice for treatment. More recently, the introduction of ‘biologics’ seems to be an effective therapy in patients affected with BD, especially in those with ocular disease. Our purpose was to survey the current knowledge regarding the biological therapeutic approaches for Behçet uveitis. We focused on the most commonly used biological agents: ‘tumor necrosis factor‐alpha antagonists’ and ‘interferon alpha’. We attempted to compare the effectiveness of these two biologicals and tried to balance on the pros and cons of these agents in clinical practice. The impressive efficacy of both approaches in sight‐threatening BD argues for their expanding role. Earlier introduction of these agents in the course of disease may prevent irreversible structural damage and may result in improved long‐term prognosis.


Ophthalmologe | 2010

Anti-TNF-Therapie bei Uveitis

Uwe Pleyer; F. Mackensen; Sibylle Winterhalter; N. Stübiger

ZusammenfassungBiologika sind selektiv wirksame Proteine, die biotechnologisch hergestellt werden und in der Behandlung chronischer Erkrankungen einen wesentlichen Fortschritt darstellen. Besondere Bedeutung kommt Biologika zu, die sich gegen das Zytokin Tumor-Nekrose-Faktorxa0α (TNF-α) richten, das eine Schlüsselrolle in der Pathophysiologie chronisch entzündlicher Erkrankungen einnimmt. Experimentelle und klinische Untersuchungen zeigen, dass TNF-α auch bei intraokularen Entzündungen beteiligt ist und die gezielte Blockade von TNF-α ein vielversprechender Ansatz in der Uveitistherapie ist. Diese Übersicht stellt Grundzüge der Wirkung und Anwendung von TNF-Blockern bei der Behandlung intraokularer Entzündungen mit deren besonderen Wirkungen und Nebenwirkungen in diesem Erkrankungsgebiet dar.AbstractBiologicals are selectively acting proteins that demonstrated high efficacy in the treatment of chronic disorders. In particular, biologicals blocking tumor necrosis factor α (TNF-α), an essential cytokine in chronic inflammatory diseases, have demonstrated great promise. Experimental and clinical data indicate that TNF-α plays an important role in intraocular inflammation. Neutralization of TNF-α might therefore be a promising strategy for prevention and treatment of uveitis. Here we review the principle effects, therapeutic value, and potential side effects of anti-TNF agents in uveitis.Biologicals are selectively acting proteins that demonstrated high efficacy in the treatment of chronic disorders. In particular, biologicals blocking tumor necrosis factor α (TNF-α), an essential cytokine in chronic inflammatory diseases, have demonstrated great promise. Experimental and clinical data indicate that TNF-α plays an important role in intraocular inflammation. Neutralization of TNF-α might therefore be a promising strategy for prevention and treatment of uveitis. Here we review the principle effects, therapeutic value, and potential side effects of anti-TNF agents in uveitis.


Ophthalmologe | 2012

[Behçet's disease - ophthalmological and general aspects part I : etiology, pathogenesis and diagnostics].

Uwe Pleyer; D. Hazirolan; Sibylle Winterhalter; N. Stübiger

Behçets disease (also known as morbus Behcet or Admantiades-Behcet syndrome) is a chronic vasculitis mainly characterized by recurrent mucocutaneous lesions and sight threatening uveitis. It may also involve joints, vessels of all sizes and the central nervous system. Because of its severe morbidity and considerable mortality early diagnosis and treatment is important. Treatment and prognosis of this disorder have profited considerably in recent years following the introduction of biologic agents. This article summarizes the current state of knowledge and emphasizes the important role of the ophthalmologist in the diagnosis and therapy of Behçets disease.ZusammenfassungDas Behçet-Syndrom (auch Morbus Behçet oder Adamantiades-Behçet-Erkrankung) ist eine chronische Vaskulitis, die hauptsächlich durch rekurrierende mukokutane Läsionen und visusbedrohende intraokulare Entzündungen charakterisiert ist. Es kann darüber hinaus Gelenke, alle Gefäßbahnen und das zentrale Nervensystem betreffen. Aufgrund hoher Morbidität und erheblicher Mortalität sind eine frühe Diagnostik und adäquate Therapie von großer Bedeutung. Die Behandlung und Prognose der Erkrankung konnten in den letzten Jahren deutlich durch die Einführung der „Biologika“ profitieren. Dieser Beitrag fasst den aktuellen Wissensstand zusammen und unterstreicht die bedeutende Rolle des Augenarztes bei der Diagnostik des Behçet-Syndroms.AbstractBehçet’s disease (also known as morbus Behcet or Admantiades-Behcet syndrome) is a chronic vasculitis mainly characterized by recurrent mucocutaneous lesions and sight threatening uveitis. It may also involve joints, vessels of all sizes and the central nervous system. Because of its severe morbidity and considerable mortality early diagnosis and treatment is important. Treatment and prognosis of this disorder have profited considerably in recent years following the introduction of biologic agents. This article summarizes the current state of knowledge and emphasizes the important role of the ophthalmologist in the diagnosis and therapy of Behçet’s disease.


Ophthalmologe | 2013

[Behcet's disease--ophthalmological and general aspects: Part 2: Therapy].

Uwe Pleyer; D. Hazirolan; Sibylle Winterhalter; N. Stübiger

ZusammenfassungDas Behçet-Syndrom (auch Morbus Behçet oder Admantiades-Behçet-Erkrankung) ist eine chronische Vaskulitis. Die Erkrankung ist durch Exazerbation und Remission einer Vielzahl von Symptomen und Organmanifestationen charakterisiert. Die Befunde variieren von milden mukokutanen Läsionen bis zu schweren, visusbedrohenden intraokularen Entzündungen. Es kann darüber hinaus Gelenke, alle Gefäßbahnen und das zentrale Nervensystem betreffen. Aufgrund hoher Morbidität und erheblicher Mortalität ist eine adäquate Therapie von großer Bedeutung. Cyclosporinxa0A ist das bisher in Deutschland einzig zugelassene Therapeutikum zur Behandlung der Augenbeteiligung. Neuro- und Nephrotoxizität schränken den Einsatz allerdings ein. Bei Patienten mit schweren Uveitisverläufen haben sich „Biologika“ als therapeutischer „Durchbruch“ erwiesen. Interferon-α hat sich als sehr wirksam bei intraokularer Entzündung gezeigt. Monoklonale Antikörper gegen TNF-α und Interleukin-1 sind ebenfalls in klinischen Studien effektiv gewesen und sind in einigen Ländern für diese Indikation bereits zugelassen. Dieser Beitrag fasst den aktuellen Wissenstand zusammen und unterstreicht die bedeutende Rolle des Augenarztes in der Therapie des Behçet-Syndroms.AbstractBehcet’s disease (also called Admantiades-Behcet syndrome) is a chronic vasculitis. The disease is characterized by exacerbations and remissions of symptoms and organ manifestations and may produce only mild mucocutaneous lesions, whereas ocular lesions can cause blindness. In addition, involvement of the gastrointestinal tract, central nervous system (CNS) and large blood vessels is sometimes life-threatening. Cyclosporin A is the only agent for treatment of ocular lesions registered in Germany; however, the neurotoxicity and nephrotoxicity restrict usage of the drug. In patients suffering from severe uveitis, biologics have been a breakthrough. Interferon (IFN) alpha therapy has shown significant efficacy for intraocular inflammation. Monoclonal antibodies to TNF-alpha and interleukin-1 have been successful in clinical trials and are approved in some countries. This article summarizes the current state of knowledge and emphasizes the important role of the ophthalmologist in the therapy of Behcet’s disease.Behcets disease (also called Admantiades-Behcet syndrome) is a chronic vasculitis. The disease is characterized by exacerbations and remissions of symptoms and organ manifestations and may produce only mild mucocutaneous lesions, whereas ocular lesions can cause blindness. In addition, involvement of the gastrointestinal tract, central nervous system (CNS) and large blood vessels is sometimes life-threatening. Cyclosporin A is the only agent for treatment of ocular lesions registered in Germany; however, the neurotoxicity and nephrotoxicity restrict usage of the drug. In patients suffering from severe uveitis, biologics have been a breakthrough. Interferon (IFN) alpha therapy has shown significant efficacy for intraocular inflammation. Monoclonal antibodies to TNF-alpha and interleukin-1 have been successful in clinical trials and are approved in some countries. This article summarizes the current state of knowledge and emphasizes the important role of the ophthalmologist in the therapy of Behcets disease.


Ophthalmologe | 2012

[Comments on the pathogenesis of Behçet's disease. A key to understanding new therapies?].

Uwe Pleyer; D. Hazirolan; N. Stübiger

ZusammenfassungDie Ätiologie und Pathogenese des Behçet-Syndroms (Morbus Behçet) sind bisher nicht geklärt. Postuliert wird eine multifaktorielle Genese, die – ausgelöst durch ein möglicherweise infektiöses Agens – bei Vorliegen einer genetischen Disposition (HLA-B51) zu einer generalisierten Vaskulitis führt. Eine überschießende Reaktion des angeborenen, später auch erworbenen Immunsystems u.xa0a. gegen „Heat-Shock-Proteine“ schließt sich vermutlich sekundär an. In diesem Beitrag wird eine kurze Zusammenfassung jüngster Ergebnisse gegeben. Sie sollen v.xa0a. im Hinblick auf neue therapeutische Möglichkeiten und klinisch relevante Perspektiven dargestellt werden.AbstractThe etiology and pathogenesis of Behçet’s syndrome remains unclear. It has been postulated that an infectious agent may induce an immune-mediated, generalized vasculitis in genetically predisposed individuals (HLA-B51u2009+). There is accumulating evidence that an abnormality of the innate and adaptive immune response, e.g. directed against heat shock proteins plays an important role in Behçet’s syndrome. This article is intended to evaluate the more recent knowledge on this disorder and evaluate new therapeutic options.The etiology and pathogenesis of Behçets syndrome remains unclear. It has been postulated that an infectious agent may induce an immune-mediated, generalized vasculitis in genetically predisposed individuals (HLA-B51u2009+). There is accumulating evidence that an abnormality of the innate and adaptive immune response, e.g. directed against heat shock proteins plays an important role in Behçets syndrome. This article is intended to evaluate the more recent knowledge on this disorder and evaluate new therapeutic options.


Ophthalmologe | 2011

[Anti-TNF-α treatment for uveitis. Analysis of the current situation].

Uwe Pleyer; F. Mackensen; Sibylle Winterhalter; N. Stübiger

ZusammenfassungBiologika sind selektiv wirksame Proteine, die biotechnologisch hergestellt werden und in der Behandlung chronischer Erkrankungen einen wesentlichen Fortschritt darstellen. Besondere Bedeutung kommt Biologika zu, die sich gegen das Zytokin Tumor-Nekrose-Faktorxa0α (TNF-α) richten, das eine Schlüsselrolle in der Pathophysiologie chronisch entzündlicher Erkrankungen einnimmt. Experimentelle und klinische Untersuchungen zeigen, dass TNF-α auch bei intraokularen Entzündungen beteiligt ist und die gezielte Blockade von TNF-α ein vielversprechender Ansatz in der Uveitistherapie ist. Diese Übersicht stellt Grundzüge der Wirkung und Anwendung von TNF-Blockern bei der Behandlung intraokularer Entzündungen mit deren besonderen Wirkungen und Nebenwirkungen in diesem Erkrankungsgebiet dar.AbstractBiologicals are selectively acting proteins that demonstrated high efficacy in the treatment of chronic disorders. In particular, biologicals blocking tumor necrosis factor α (TNF-α), an essential cytokine in chronic inflammatory diseases, have demonstrated great promise. Experimental and clinical data indicate that TNF-α plays an important role in intraocular inflammation. Neutralization of TNF-α might therefore be a promising strategy for prevention and treatment of uveitis. Here we review the principle effects, therapeutic value, and potential side effects of anti-TNF agents in uveitis.Biologicals are selectively acting proteins that demonstrated high efficacy in the treatment of chronic disorders. In particular, biologicals blocking tumor necrosis factor α (TNF-α), an essential cytokine in chronic inflammatory diseases, have demonstrated great promise. Experimental and clinical data indicate that TNF-α plays an important role in intraocular inflammation. Neutralization of TNF-α might therefore be a promising strategy for prevention and treatment of uveitis. Here we review the principle effects, therapeutic value, and potential side effects of anti-TNF agents in uveitis.


Ophthalmologe | 2015

Diagnostics and treatment of primary vitreoretinal lymphoma

N. Stübiger; Kakkassery; Enken Gundlach; Sibylle Winterhalter; Uwe Pleyer

ZusammenfassungHintergrundBeim primären vitreoretinalen Lymphom (PVRL), einem seltenen hämatopoetischen okulären Tumor, handelt es sich meist um ein großzelliges diffuses B-Zell-Lymphom. Das PVRL, das früher auch als primäres intraokulares Lymphom (PIOL) bezeichnet wurde, ist eine Unterart des primären ZNS-Lymphoms (PZNSL). DiagnostikDie Diagnose gestaltet sich häufig sehr schwierig, da klinisch eine intermediäre bzw. posteriore Uveitis imitiert wird. Dies wird auch als sog. „Masquerade-Syndrom“ bezeichnet. Notwendig für die endgültige Diagnose sind immunhistochemische, zytologische, pathologische und auch molekularpathologische Untersuchungen der operativ gewonnenen okulären Gewebe. Als hilfreich hat sich auch die Zytokinbestimmung (Interleukin-10) entweder im Vorderkammerpunktat oder im Glaskörpergewebe erwiesen. TherapieLeider zeigen sich die Therapien, die erfolgreich in der Behandlung der systemischen Lymphome sind, weniger effektiv in der Therapie des PVRLs und des PZNSLs. Daher werden heutzutage beim PVRL, zeitweise in Kombination mit einer Radiatio, aggressive chemotherapeutische Substanzen wie Methotrexat und Rituximab appliziert. Hierbei werden beide Chemotherapeutika sowohl systemisch als auch lokal verabreicht. Lediglich beim monokularen PVRL wird die alleinige intravitreale Gabe einer dieser Substanzen diskutiert. Bisher herrscht noch Uneinigkeit, ob die lokale Monotherapie ausreichend ist. Das PVRL reagiert meist sehr gut auf die initiale Therapie, jedoch kommt es im Verlauf häufig zu Rezidiven wie auch zum Auftreten einer ZNS-Manifestation, welche die Prognose quoad vitam deutlich limitieren.AbstractBackgroundPrimary vitreoretinal lymphoma (PVRL) is a rare ocular lymphoid malignancy, mostly a diffuse large B-cell lymphoma. The PVRL, previously called primary intraocular lymphoma (PIOL), is a subset of primary central nervous system lymphoma (PCNSL). DiagnosisThe diagnosis of PVRL is often difficult as it often mimics chronic intermediate or posterior uveitis; therefore, PVRL requires various procedures for the diagnostics, e.g. immunohistochemistry, cytology, pathology, molecular pathology and cytokine analysis (interleukin 10) after surgically obtaining ocular specimens.TherapyTreatment forms that are effective for systemic lymphomas have not been reliably successful for PVRL and PCNSL. Current management of PVRL consists of chemotherapy, such as methotrexate or rituximab, possibly combined with external beam radiation whereby both chemotherapeutic agents are administered systemically as well as intravitreally. Intravitreal treatment alone is recommended solely in the case of monocular PVRL, which is highly controversial. A PVRL usually responds well to initial treatment; however, relapse rates and CNS involvement are high, resulting in a poor prognosis and limited survival.


Ocular Immunology and Inflammation | 2017

Multimodal Imaging in Birdshot Retinochoroiditis

Dominika Pohlmann; Sergio Macedo; N. Stübiger; Uwe Pleyer; Am Joussen; Sibylle Winterhalter

ABSTRACT Purpose: To describe retinal vascular changes in Birdshot Retinochoroiditis (BSRC) with multimodal imaging techniques and functional values. Methods: In this single-center study, 64 eyes of 32 subjects with BSRC were classified according to disease activity and duration and underwent imaging with spectral domain optical coherence tomography, fluorescein angiography, indocyanine green angiography, fundus autofluorescence, and optical coherence tomography angiography (OCTA). Results: Mean age of the patients was 60 years (range, 38–74). OCTA revealed capillary loops (58%), telangiectatic vessels (44%), increased intercapillary spaces (52%), altered vascular architecture (53%), and rarefication of C-scans (63%) in retinal layers. Increased rarefications of C-scans (p = 0.0056; p = 0.0046) and altered vascular architecture (p = 0.0120; p = 0.0243) in superficial and deep capillary layers were significantly correlated with disease activity. Conclusion: OCTA adds new insights in a multimodal imaging approach of retinal vascular layer visualization in BSRC and may contribute to existing methods for diagnosing severity and potentially progression of the disease.


Ophthalmologe | 2016

[Treatment of posterior noninfectious uveitis : Current situation and future developments].

Uwe Pleyer; D. Pohlmann; N. Stübiger

Treatment of autoimmune diseases has undergone significant changes and developments in recent years. New classes of active substances, in particular biologics and small molecules have resulted in previously unknown success in the treatment of many diseases. In particular patients suffering from autoimmune rheumatic or dermatological diseases have benefited. For autoimmune uveitis there are numerous reports indicating excellent therapeutic and preventive effects; however, statutory approval for therapy in adults is still pending. This article outlines recent advances and future therapeutic options for the treatment of posterior segment noninfectious uveitis.ZusammenfassungDie Behandlung von Autoimmunerkrankungen hat in den letzten Jahren erhebliche Weiterentwicklungen erfahren. Neue Wirkstoffklassen, v.u2009a. Biologika und „small molecules“, haben bei vielen Erkrankungen zu bis dato nicht bekannten Behandlungserfolgen geführt. Bisher profitierten davon Patienten mit rheumatologischen bzw. dermatologischen Autoimmunerkrankungen. Auch für die Autoimmunuveitis liegen zahlreiche Belege sehr guter therapeutischer und präventiver Wirkung vor. Allerdings stehen die erforderlichen gesetzlichen Zulassungen für die Therapie im Erwachsenenalter noch aus. Mit diesem Beitrag sollen aktuelle Fortschritte und künftige therapeutische Möglichkeiten zur Behandlung der nichtinfektiösen Entzündung am hinteren Augensegment dargestellt werden.AbstractTreatment of autoimmune diseases has undergone significant changes and developments in recent years. New classes of active substances, in particular biologics and small molecules have resulted in previously unknown success in the treatment of many diseases. In particular patients suffering from autoimmune rheumatic or dermatological diseases have benefited. For autoimmune uveitis there are numerous reports indicating excellent therapeutic and preventive effects; however, statutory approval for therapy in adults is still pending. This article outlines recent advances and future therapeutic options for the treatment of posterior segment noninfectious uveitis.


Ophthalmologe | 2016

Therapie der posterioren, nichtinfektiösen Uveitis@@@Treatment of posterior noninfectious uveitis: Aktueller Stand und künftige Entwicklungen@@@Current situation and future developments

Uwe Pleyer; D. Pohlmann; N. Stübiger

Treatment of autoimmune diseases has undergone significant changes and developments in recent years. New classes of active substances, in particular biologics and small molecules have resulted in previously unknown success in the treatment of many diseases. In particular patients suffering from autoimmune rheumatic or dermatological diseases have benefited. For autoimmune uveitis there are numerous reports indicating excellent therapeutic and preventive effects; however, statutory approval for therapy in adults is still pending. This article outlines recent advances and future therapeutic options for the treatment of posterior segment noninfectious uveitis.ZusammenfassungDie Behandlung von Autoimmunerkrankungen hat in den letzten Jahren erhebliche Weiterentwicklungen erfahren. Neue Wirkstoffklassen, v.u2009a. Biologika und „small molecules“, haben bei vielen Erkrankungen zu bis dato nicht bekannten Behandlungserfolgen geführt. Bisher profitierten davon Patienten mit rheumatologischen bzw. dermatologischen Autoimmunerkrankungen. Auch für die Autoimmunuveitis liegen zahlreiche Belege sehr guter therapeutischer und präventiver Wirkung vor. Allerdings stehen die erforderlichen gesetzlichen Zulassungen für die Therapie im Erwachsenenalter noch aus. Mit diesem Beitrag sollen aktuelle Fortschritte und künftige therapeutische Möglichkeiten zur Behandlung der nichtinfektiösen Entzündung am hinteren Augensegment dargestellt werden.AbstractTreatment of autoimmune diseases has undergone significant changes and developments in recent years. New classes of active substances, in particular biologics and small molecules have resulted in previously unknown success in the treatment of many diseases. In particular patients suffering from autoimmune rheumatic or dermatological diseases have benefited. For autoimmune uveitis there are numerous reports indicating excellent therapeutic and preventive effects; however, statutory approval for therapy in adults is still pending. This article outlines recent advances and future therapeutic options for the treatment of posterior segment noninfectious uveitis.

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Uwe Pleyer

Humboldt University of Berlin

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Sibylle Winterhalter

Humboldt University of Berlin

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Am Joussen

Humboldt University of Berlin

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Dominika Pohlmann

Humboldt University of Berlin

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Sergio Macedo

Humboldt University of Berlin

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