Peter Kummer
University of Erlangen-Nuremberg
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Folia Phoniatrica Et Logopaedica | 2003
Maria Schuster; Jörg Lohscheller; Peter Kummer; Ulrich Hoppe; Ulrich Eysholdt; Frank Rosanowski
Background: In oncology, the paradigms for evaluating the results of treatment have shifted over the last few years. Preserving or restoring the quality of life has become an equally important aim of medical treatment as complete excision of the tumor and the duration of patient survival. Following laryngectomy, adequate speech restoration is one major aim of therapy. Different replacement strategies of voice production such as tracheoesophageal speech, esophageal speech, or electrolarynx are in use. The reporting department is able to restore speech in more than 90% of the patients; the majority uses tracheoesophageal speech with Provox® voice prosthesis. The purpose of the study was to assess the quality of life in laryngectomees after successful voice restoration with Provox voice prosthesis. Patients and Methods: In a cross-sectional study 25 laryngectomees whose voice had been restored by tracheoesophageal puncture and Provox voice prosthesis were examined for quality of life. The Short Form 36-Item Health Survey (SF-36) was used as an international and highly standardized test. Results: In comparison with a standardized healthy German male population, the patients showed more limited physical functioning as well as more restricted physical and emotional role functions. However, the laryngectomees did not attain lower scores for bodily pain. According to the patients’ statements their social functioning, vitality, and their mental health were not excessively limited; mental health and vitality were even better than in patients with heart or renal failure and hepatitis C. General health was fairly similar to a standard population. Conclusions: After laryngectomy, patients have deficits in physical and emotional well-being. Concepts of therapy should increasingly focus on how to deal with physical limitations and the patient’s apperception. Successfully restored voice minimizes social, mental and vitality limitations. The SF-36 is a suitable instrument for quality of life assessment in order to define disease-dependent and individual limitations of quality of life in laryngectomees and should lead to individual interventions.
Folia Phoniatrica Et Logopaedica | 2004
Maria Schuster; Jörg Lohscheller; Ulrich Hoppe; Peter Kummer; Ulrich Eysholdt; Frank Rosanowski
The evaluation of diagnostics and therapies includes more and more subjective, i.e. emotional and social aspects. Focussing on the handicap experienced by dysphonic patients, the Voice Handicap Index (VHI) has previously been found to be of significant clinical and scientific value for different voices. In this study the VHI questionnaire was applied to demonstrate the voice handicap of 20 male laryngectomees using tracheoesophageal voice (Provox®), aged 65.5 ± 8.7 years. Their VHI was 45.5 ± 24.1, which was significantly higher than the score of patients with functional voice disorders, but differed only slightly from patients with organic laryngeal dysphonia. Focussing on individual data, VHI scores ranged from values similar to persons without voice disorder to maximum handicap of 101. Comparing the VHI scores with the laryngectomees’ gradual self-perception of voice disorder severity, no consistent relationship was found. Considering the large interindividual differences, the VHI may serve as a valuable instrument for the assessment of individual interventional needs rather than for the identification of a general laryngectomees’ handicap.
Biomedizinische Technik | 2007
Martin Burger; Ulrich Hoppe; Peter Kummer; Jörg Lohscheller; Ulrich Eysholdt; Michael Döllinger
Abstract Event-related potentials (ERPs) as part of the EEG are applied to assess auditory processing in children. Mismatch negativity (MMN) is a change-specific component of ERPs that indicates a pre-cognitive discrimination process. MMN responses were recorded in 10 healthy preschool children to four different types of signal changes. The signals investigated were processed using a discrete wavelet transform (DWT) to analyze the characteristics of the ERP components. All children showed distinct MMN that was significant in all tasks. The MMN amplitudes varied between subjects and depended on the different tasks. The wavelet transform allowed simplified analysis and quantification of the MMN component, as well as the double-peak structure of the P1 component. The variation in MMN amplitudes suggests the possibility of determining individual auditory profiles. Owing to the shorter time required, the MMN paradigm suggested combined with the DWT proposed offers a new objective investigation method for children.
Folia Phoniatrica Et Logopaedica | 2007
Peter Kummer; Martin Burger; Maria Schuster; Frank Rosanowski; Ulrich Eysholdt; Ulrich Hoppe
Objective: To compare the maturation of speech-evoked N170 components of cortical auditory evoked potentials with that of tone-evoked N1 components. Patients and Methods: Cortical auditory evoked potentials to speech and tone stimuli were derived in 42 children from age 4 to 14 years. The N170 was derived from the difference curve of responses to monosyllabic words with initial consonant-to-vowel transitions and their intensity-equivalent noise signals. Results: The incidence of N1 increased from 71% below age 9 to 91% above, that of N170 tended to increase from 40 to 67% above. From age 9, adult-like morphologies of the difference waveforms were found and the time constants of N1 and N170 latency maturation were nearly identical. Conclusion: The N170 component is interpreted as a response to speech-specific acoustic changes such as the consonant-vowel transition. The late appearance of N170 indicates an electrophysiological correlate of speech perception that continues to develop into adolescence. Its clinical application, however, is limited due to the low incidence of N170.
Logopedics Phoniatrics Vocology | 2005
Michael Rudolph; Peter Kummer; Ulrich Eysholdt; Frank Rosanowski
Today, health-related quality of life (HRQOL) is an important outcome parameter in medicine. As a mothers well-being is important for the development of her child it is assumed that her HRQOL influences her child. In children with developmental disorders mothers may experience a reduction of their HRQOL. This study focused on HRQOL in mothers of speech impaired children. In 91 mothers the SF-36 questionnaire revealed lower scores of all subscales except for ‘bodily pain’ and ‘mental health’. Although the data allow for no conclusion on whether the speech impairment is the reason or the consequence of a reduced HRQOL, the results indicate the necessity to take into account the mothers’ well-being when dealing with speech impaired children.
Hno | 2004
Michael Rudolph; Peter Kummer; Ulrich Eysholdt; Frank Rosanowski
ZusammenfassungHintergrundDie auffällige Sprachentwicklung eines Kindes kann aufgrund der Störung selbst und/oder in Folge der z.T. auch umfangreichen notwendigen Therapie das Wohlbefinden und damit auch die Lebensqualität der Mütter der betroffenen Kinder beeinträchtigen. Art und Ausmaß dieser mütterlichen Beeinträchtigung kann die Vermittlung bzw. Einleitung spezifischer Hilfen notwendig machen. Auch wenn die Elternarbeit in der Behandlung sprachentwicklungsgestörter Kinder einen großen Stellenwert hat, liegen erstaunlicherweise keine systematischen Untersuchungen zu möglichen emotionalen Störungen und zu Auffälligkeiten der gesundheitsbezogenen Lebensqualität der Mütter von Kindern mit Auffälligkeiten der Sprachentwicklung vor. Gegenstand dieser Untersuchung ist die Frage, ob die in der Allgemeinbevölkerung häufigsten emotionalen Störungen Angst und Depressivität bei Müttern von Kindern mit Sprachentwicklungsauffälligkeiten vermehrt vorkommen und ob die Lebensqualität der Mütter eingeschränkt ist.Probanden und MethodenEs wurden 100 Mütter im Alter von 33,4±5,3 Jahren (22 bis 47 Jahre) von Kindern mit Sprachentwicklungsauffälligkeiten befragt. Als Testmaterialien kamen die international gebräuchlichen Fragebögen zur gesundheitsbezogenen Lebensqualität SF-36 sowie die deutsche Version der Hospital Anxiety And Depression Scale HADS-D zum Einsatz.ErgebnisseBeim Vergleich mit den in der Literatur genannten Normkollektiven zeigte sich beim SF-36 bei unterschiedlichem Signifikanzniveau eine Erniedrigung aller Subskalen mit Ausnahme der Skalen „Körperliche Schmerzen“ und „Psychisches Wohlbefinden“. Beim HADS-D fanden sich bei der Subskala Depressivität im Vergleich mit der Allgemeinbevölkerung statistisch signifikant häufigere Auffälligkeiten. Die Subskala Angst zeigte im Studienkollektiv keine erhöhte Inzidenz. Beim Vergleich der Ergebnisse beider Testverfahren ergaben sich auf unterschiedlichem Signifikanzniveau beim Vergleich einzelner Subskalen gehäuft gemeinsame Auffälligkeiten sowohl im SF-36 als auch im HADS-D.DiskussionMit den erhobenen Ergebnissen liegen im deutschen Schrifttum erstmals Zahlen zur Häufigkeit von emotionalen Störungen und Aspekten der Lebensqualität der Mütter von Kindern mit Sprachentwicklungsauffälligkeiten vor. Die Daten legen nahe, die subjektiven Aspekte der Mütter von sprachentwicklungsauffälligen Kindern in der therapeutischen Arbeit gezielt zu berücksichtigen. Wegen der spezifischeren Aussage erscheint dabei die Beschränkung auf den HADS-D für klinische Zwecke ausreichend. Natürlich lassen sich aus den individuellen Ergebnissen keine psychiatrischen Diagnosen stellen, jedoch ist das Testverfahren als Aussonderungsuntersuchung („Screening“) geeignet, dem Therapeuten Daten für die individuelle Elternarbeit an die Hand zu geben.AbstractBackgroundIt is widely held that the well being of a mother significantly influences the way she brings up her child: Mothers with depression speak less to their child than healthy mothers do and so their emotional disorder has to be regarded an important cofactor for their child’s speech development. On the other hand it is suspected that a mother’s well being and quality of life may be influenced by her child especially in cases when the child suffers from impairment or developmental disturbance. As literature provides only little information on this topic the purpose of this study was to estimate both health related quality of life HRQOL and distinctive emotional reactions i.e. depression and anxiety in mothers of children with a speech developmental disorder.Materials and methods100 mothers (age 33.4±5.3 years, range: 22 to 47 years) of 100 preschool children (32 girls, 68 boys; age 4.2±1.5 years, range 1;3 to 7;7 years) with a speech impairment were investigated. Mothers of children with cochlear hearing loss, syndromes or other developmental disorders were excluded from the study. To estimate the prevalence of anxiety disorders and depression in the mothers the German version of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) was used. Data from 157 healthy women from the German test manual served as controls. HRQOL was assessed by the SF-36 questionnaire with age matched normal controls taken from the German test manual. Microsoft® Excel and Matlab® software packages were used for description, analysis, and evaluation. The differences in prevalence rates were tested by χ2-test and Wilcoxon’s rank sum test.ResultsAssessed by the HADS-depression subscale 11% of the mothers of speech impaired children met criteria for depression compared to 2.5% in the control group. The prevalence in the study group was significantly higher (p<0.01). The prevalence of anxiety disorders did not differ from normative data on a significant level (p>5%). The SF-36 questionnaire revealed lower scores of most SF-36 subscales on different significance levels. The results of both tests correlated on a statistically significant level.ConclusionsScreening mothers of speech impaired children for a „soft“ parameter like HRQOL and for epidemiologically relevant emotional disorders like depression and anxiety is of significant clinical interest. The SF-36 and the HADS are suitable tests. As the results of both tests are highly correlated for clinical purposes it seems reasonable to focus on depression and anxiety only. Up to now no data exist about how fathers of speech impaired children react emotionally, so this question has to be focused on in future. Although data allow no conclusion on whether the speech impairment is the reason or the consequence of a reduced HRQOL or an emotional disorder the results clearly indicate the necessity to take into account the mothers’ well being when dealing with speech impaired children.
Hno | 2008
M. Preclik; Frank Rosanowski; Michael Döllinger; Ulrich Eysholdt; Peter Kummer
ZusammenfassungHintergrundZur standardisierten Anamneseerhebung wurde von der Deutschen Gesellschaft für Phoniatrie und Pädaudiologie ein „Anamnesebogen zur Erfassung auditiver Verarbeitungs- und Wahrnehmungsstörungen (AVWS)“ entwickelt. Der klinische Wert des ursprünglich für Schulkinder normierten Anamnesebogens bei Vorschulkindern sollte untersucht werden.Material und MethodenDie Fragebogenangaben der Eltern von 84 Vorschulkindern in den Skalen „auditive Diskrimination“ (DI) und „auditives Gedächtnis“ (GD) wurden korrelationsstatistisch mit Ergebnissen des Heidelberger Vorschulscreenings (HVS) verglichen und ihre Vorhersagegüte in Bezug auf das HVS ermittelt.ErgebnisseÄhnlich den Ergebnissen anderer Untersuchungen bei Schulkindern zeigten sich schwache signifikante Korrelationen zwischen der Skala DI und Leistungen der phonologischen Bewusstheit in den Untertests „Artikulomotorik“ und „expressive Anlautanalyse“ des HVS sowie zwischen der Skala GD und dem HVS-Untertest „auditive Merkspanne“. Die Vorhersagegüte der Fragebogenangaben blieb mit Ausnahme einzelner Werte der Sensitivität auf einem insgesamt geringen Niveau.FazitDer AVWS-Anamnesebogen eignet sich auch bei Vorschulkindern, um standardisiert, strukturiert und ökonomisch spezifische anamnestische Informationen zur Ergänzung der ärztlichen Anamnese zu gewinnen. Eine diagnostische Bedeutung als Screeningtest der auditiven Verarbeitung und Wahrnehmung hat der Anamnesebogen nicht.AbstractBackgroundA standardized questionnaire on central auditory processing disorders [”Anamnesebogen zur Erfassung auditiver Verarbeitungs- und Wahrnehmungsstörungen (AVWS)”] was developed by the German Society of Phoniatrics and Pediatric Audiology and standardized for school-age children. This study was designed to elucidate the validity of this questionnaire in preschool children.MethodsThe responses, which were given by the parents of 84 preschool children with respect to auditory discrimination and auditory memory, were correlated with the results of the Heidelberg screening test for preschool children (HVS), and their accuracy of prediction was determined.ResultsSimilar to the results of other studies in school-age children, weak but significant correlations were found between the questionnaire results regarding auditory discrimination and auditory memory and the respective results of the HVS subtests. With a few exceptions, the questionnaire’s accuracy of prediction was low.ConclusionFor preschool children, the questionnaire provides a reasonable method to get specific information about a child’s history in a standardized and economic way. However, it is not valid as a screening or diagnostic tool.
Hno | 2008
M. Preclik; Frank Rosanowski; Michael Döllinger; Ulrich Eysholdt; Peter Kummer
ZusammenfassungHintergrundZur standardisierten Anamneseerhebung wurde von der Deutschen Gesellschaft für Phoniatrie und Pädaudiologie ein „Anamnesebogen zur Erfassung auditiver Verarbeitungs- und Wahrnehmungsstörungen (AVWS)“ entwickelt. Der klinische Wert des ursprünglich für Schulkinder normierten Anamnesebogens bei Vorschulkindern sollte untersucht werden.Material und MethodenDie Fragebogenangaben der Eltern von 84 Vorschulkindern in den Skalen „auditive Diskrimination“ (DI) und „auditives Gedächtnis“ (GD) wurden korrelationsstatistisch mit Ergebnissen des Heidelberger Vorschulscreenings (HVS) verglichen und ihre Vorhersagegüte in Bezug auf das HVS ermittelt.ErgebnisseÄhnlich den Ergebnissen anderer Untersuchungen bei Schulkindern zeigten sich schwache signifikante Korrelationen zwischen der Skala DI und Leistungen der phonologischen Bewusstheit in den Untertests „Artikulomotorik“ und „expressive Anlautanalyse“ des HVS sowie zwischen der Skala GD und dem HVS-Untertest „auditive Merkspanne“. Die Vorhersagegüte der Fragebogenangaben blieb mit Ausnahme einzelner Werte der Sensitivität auf einem insgesamt geringen Niveau.FazitDer AVWS-Anamnesebogen eignet sich auch bei Vorschulkindern, um standardisiert, strukturiert und ökonomisch spezifische anamnestische Informationen zur Ergänzung der ärztlichen Anamnese zu gewinnen. Eine diagnostische Bedeutung als Screeningtest der auditiven Verarbeitung und Wahrnehmung hat der Anamnesebogen nicht.AbstractBackgroundA standardized questionnaire on central auditory processing disorders [”Anamnesebogen zur Erfassung auditiver Verarbeitungs- und Wahrnehmungsstörungen (AVWS)”] was developed by the German Society of Phoniatrics and Pediatric Audiology and standardized for school-age children. This study was designed to elucidate the validity of this questionnaire in preschool children.MethodsThe responses, which were given by the parents of 84 preschool children with respect to auditory discrimination and auditory memory, were correlated with the results of the Heidelberg screening test for preschool children (HVS), and their accuracy of prediction was determined.ResultsSimilar to the results of other studies in school-age children, weak but significant correlations were found between the questionnaire results regarding auditory discrimination and auditory memory and the respective results of the HVS subtests. With a few exceptions, the questionnaire’s accuracy of prediction was low.ConclusionFor preschool children, the questionnaire provides a reasonable method to get specific information about a child’s history in a standardized and economic way. However, it is not valid as a screening or diagnostic tool.
Hno | 2004
Michael Rudolph; Peter Kummer; Ulrich Eysholdt; Frank Rosanowski
ZusammenfassungHintergrundDie auffällige Sprachentwicklung eines Kindes kann aufgrund der Störung selbst und/oder in Folge der z.T. auch umfangreichen notwendigen Therapie das Wohlbefinden und damit auch die Lebensqualität der Mütter der betroffenen Kinder beeinträchtigen. Art und Ausmaß dieser mütterlichen Beeinträchtigung kann die Vermittlung bzw. Einleitung spezifischer Hilfen notwendig machen. Auch wenn die Elternarbeit in der Behandlung sprachentwicklungsgestörter Kinder einen großen Stellenwert hat, liegen erstaunlicherweise keine systematischen Untersuchungen zu möglichen emotionalen Störungen und zu Auffälligkeiten der gesundheitsbezogenen Lebensqualität der Mütter von Kindern mit Auffälligkeiten der Sprachentwicklung vor. Gegenstand dieser Untersuchung ist die Frage, ob die in der Allgemeinbevölkerung häufigsten emotionalen Störungen Angst und Depressivität bei Müttern von Kindern mit Sprachentwicklungsauffälligkeiten vermehrt vorkommen und ob die Lebensqualität der Mütter eingeschränkt ist.Probanden und MethodenEs wurden 100 Mütter im Alter von 33,4±5,3 Jahren (22 bis 47 Jahre) von Kindern mit Sprachentwicklungsauffälligkeiten befragt. Als Testmaterialien kamen die international gebräuchlichen Fragebögen zur gesundheitsbezogenen Lebensqualität SF-36 sowie die deutsche Version der Hospital Anxiety And Depression Scale HADS-D zum Einsatz.ErgebnisseBeim Vergleich mit den in der Literatur genannten Normkollektiven zeigte sich beim SF-36 bei unterschiedlichem Signifikanzniveau eine Erniedrigung aller Subskalen mit Ausnahme der Skalen „Körperliche Schmerzen“ und „Psychisches Wohlbefinden“. Beim HADS-D fanden sich bei der Subskala Depressivität im Vergleich mit der Allgemeinbevölkerung statistisch signifikant häufigere Auffälligkeiten. Die Subskala Angst zeigte im Studienkollektiv keine erhöhte Inzidenz. Beim Vergleich der Ergebnisse beider Testverfahren ergaben sich auf unterschiedlichem Signifikanzniveau beim Vergleich einzelner Subskalen gehäuft gemeinsame Auffälligkeiten sowohl im SF-36 als auch im HADS-D.DiskussionMit den erhobenen Ergebnissen liegen im deutschen Schrifttum erstmals Zahlen zur Häufigkeit von emotionalen Störungen und Aspekten der Lebensqualität der Mütter von Kindern mit Sprachentwicklungsauffälligkeiten vor. Die Daten legen nahe, die subjektiven Aspekte der Mütter von sprachentwicklungsauffälligen Kindern in der therapeutischen Arbeit gezielt zu berücksichtigen. Wegen der spezifischeren Aussage erscheint dabei die Beschränkung auf den HADS-D für klinische Zwecke ausreichend. Natürlich lassen sich aus den individuellen Ergebnissen keine psychiatrischen Diagnosen stellen, jedoch ist das Testverfahren als Aussonderungsuntersuchung („Screening“) geeignet, dem Therapeuten Daten für die individuelle Elternarbeit an die Hand zu geben.AbstractBackgroundIt is widely held that the well being of a mother significantly influences the way she brings up her child: Mothers with depression speak less to their child than healthy mothers do and so their emotional disorder has to be regarded an important cofactor for their child’s speech development. On the other hand it is suspected that a mother’s well being and quality of life may be influenced by her child especially in cases when the child suffers from impairment or developmental disturbance. As literature provides only little information on this topic the purpose of this study was to estimate both health related quality of life HRQOL and distinctive emotional reactions i.e. depression and anxiety in mothers of children with a speech developmental disorder.Materials and methods100 mothers (age 33.4±5.3 years, range: 22 to 47 years) of 100 preschool children (32 girls, 68 boys; age 4.2±1.5 years, range 1;3 to 7;7 years) with a speech impairment were investigated. Mothers of children with cochlear hearing loss, syndromes or other developmental disorders were excluded from the study. To estimate the prevalence of anxiety disorders and depression in the mothers the German version of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) was used. Data from 157 healthy women from the German test manual served as controls. HRQOL was assessed by the SF-36 questionnaire with age matched normal controls taken from the German test manual. Microsoft® Excel and Matlab® software packages were used for description, analysis, and evaluation. The differences in prevalence rates were tested by χ2-test and Wilcoxon’s rank sum test.ResultsAssessed by the HADS-depression subscale 11% of the mothers of speech impaired children met criteria for depression compared to 2.5% in the control group. The prevalence in the study group was significantly higher (p<0.01). The prevalence of anxiety disorders did not differ from normative data on a significant level (p>5%). The SF-36 questionnaire revealed lower scores of most SF-36 subscales on different significance levels. The results of both tests correlated on a statistically significant level.ConclusionsScreening mothers of speech impaired children for a „soft“ parameter like HRQOL and for epidemiologically relevant emotional disorders like depression and anxiety is of significant clinical interest. The SF-36 and the HADS are suitable tests. As the results of both tests are highly correlated for clinical purposes it seems reasonable to focus on depression and anxiety only. Up to now no data exist about how fathers of speech impaired children react emotionally, so this question has to be focused on in future. Although data allow no conclusion on whether the speech impairment is the reason or the consequence of a reduced HRQOL or an emotional disorder the results clearly indicate the necessity to take into account the mothers’ well being when dealing with speech impaired children.
International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology | 2003
Michael Rudolph; Frank Rosanowski; Ulrich Eysholdt; Peter Kummer