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Featured researches published by Regine Bölter.


PLOS ONE | 2013

Evaluating the Quality of Colorectal Cancer Care across the Interface of Healthcare Sectors

Sabine Ludt; Elisabeth Urban; Jörg Eckardt; Stefanie Wache; Björn Broge; Petra Kaufmann-Kolle; Günther Heller; Antje Miksch; Katharina Glassen; Katja Hermann; Regine Bölter; Dominik Ose; Stephen Campbell; Michel Wensing; Joachim Szecsenyi

Background Colorectal cancer (CRC) has a high prevalence in western countries. Diagnosis and treatment of CRC is complex and requires multidisciplinary collaboration across the interface of health care sectors. In Germany, a new nationwide established program aims to provide quality information of healthcare delivery across different sectors. Within this context, this study describes the development of a set of quality indicators charting the whole pathway of CRC-care including data specifications that are necessary to operationalize these indicators before practice testing. Methods Indicators were developed following a systematic 10 step modified ‘RAND/UCLA Appropriateness Method’ which involved a multidisciplinary panel of thirteen participants. For each indicator in the final set, data specifications relating to sources of quality information, data collection procedures, analysis and feedback were described. Results The final indicator set included 52 indicators covering diagnostic procedures (11 indicators), therapeutic management (28 indicators) and follow-up (6 indicators). In addition, 7 indicators represented patient perspectives. Primary surgical tumor resection and pre-operative radiation (rectum carcinoma only) were perceived as most useful tracer procedures initiating quality data collection. To assess the quality of CRC care across sectors, various data sources were identified: medical records, administrative inpatient and outpatient data, sickness-funds billing code systems and patient survey. Conclusion In Germany, a set of 52 quality indicators, covering necessary aspects across the interfaces and pathways relevant to CRC-care has been developed. Combining different sectors and sources of health care in quality assessment is an innovative and challenging approach but reflects better the reality of the patient pathway and experience of CRC-care.


Medizinische Klinik | 2010

Einbeziehung nichtärztlicher Gesundheitsberufe in die Primärversorgung chronisch kranker Patienten

Regine Bölter; Dominik Ose; Katja Götz; Antje Miksch; Joachim Szecsenyi; Tobias Freund

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Die Versorgung chronischer Krankheiten und Multimorbidität stellen eine zunehmende Herausforderung dar. Die speziellen Anforderungen multipel und chronisch erkrankter Patienten lassen die hausärztliche Versorgung stetig komplexer werden. Als Teil umfassender Konzepte zur strukturierten Versorgung wie etwa des Chronic-Care-Modells (CCM) wird dabei auch die Einbeziehung nichtärztlicher Gesundheitsberufe diskutiert. Welche Haltung deutsche Hausärzte gegenüber einer systematischen Einbeziehung ihrer Medizinischen Fachangestellten (MFA) in die Versorgung chronisch kranker Patienten einnehmen, war eine Fragestellung der hier vorgestellten qualitativen Studie.Methodik:14 Interviews mit Hausärzten. Die Auswertung erfolgte qualitativ- inhaltsanalytisch mit dem Computerprogramm Atlas.ti.Ergebnisse:Die Mehrheit der Hausärzte steht einer Integration der MFA positiv gegenüber. Als Voraussetzung dafür sehen Ärzte eine aufgabenorientierte spezielle Schulung der MFA. Als förderliche Faktoren werden Erfahrung, die häufig langjährige Beziehung zum Patienten sowie weitgehend selbstständiges und eigenverantwortliches Handeln genannt. Barrieren sehen Ärzte im Zeitaufwand für das Personal.Schlussfolgerung:Es besteht Bedarf an aufgabenbezogener Fortbildung, um Praxisteams zu professionalisieren. Wichtig erscheint dennoch, dass dieser Ansatz nur für bestimmte Erkrankungen, ausgewählte Patienten und einige MFA geeignet ist. Im Rahmen der weiteren Professionalisierung von MFA sollte der Bedarf eines neuen Anforderungsprofils des Berufsbildes evaluiert werden.AbstractBackground and Purpose:Care for patients with multiple and chronic diseases is an increasing challenge. The particular demands of chronically ill patients increase the complexity of primary care. Involvement of doctors’ assistants is discussed as part of comprehensive frameworks for structured care like the Chronic Care Model (CCM). The aim of this qualitative study was to reveal perceived barriers and opportunities among German general practitioners (GPs) according to the involvement of their assistants in patient care.Methods:14 GPs were interviewed. The documents were evaluated analytically according to their content.Results:Most GPs have a positive point of view with regard to the integration of their assistants. They claim a task-oriented training for the assistants as a precondition. Their working experience, an established patient-assistant relationship and the preparedness to take own responsibility in patient care are stated as supporting factors for the involvement of doctors’ assistants in patient care. Main barrier seems to be a lack of time for additional work of their employees.Conclusion:There is a need for task-oriented training, in order to professionalize practice teams. Remarkably, this new approach to chronic care is already integrated into routine care. However, it seems to suit only for some distinct diseases, selected patients and a limited number of doctors’ assistants. As part of further professionalization an evaluation of a new job profile for doctors’ assistants should be discussed.


Prävention und Gesundheitsförderung | 2009

Kommunale Ressourcen als ein Element des „Chronic care Modells“

Regine Bölter; Iris Natanzon; Antje Miksch; S. Joos; Thomas Rosemann; Joachim Szecsenyi; Katja Götz

ZusammenfassungHintergrundChronische Erkrankungen nehmen weltweit zu. Ein Konzept zur Verbesserung der Versorgung chronisch Kranker ist das „Chronic care Modell“ (CCM). Ziel der Studie ist eine Bestandsaufnahme der hausärztlichen Erfahrungen und Ansichten zur Nutzung kommunaler Ressourcen als ein Element des CCM.MethodeEs wurden Interviews mit 14 Hausärzten durchgeführt. Die Auswertung erfolgt inhaltsanalytisch mit dem Computerprogramm Atlas.ti.ErgebnisseÄrzte sehen Ressourcen im Rahmen der Prävention, aber auch Beeinträchtigungen hinsichtlich der Organisation, Koordination und/oder Kooperation. Außerdem werden der hohe zeitliche Aufwand und die geringe Motivation der Patienten, kommunale Angebote zu nutzen, als Barriere gesehen.SchlussfolgerungEine Lösungsmöglichkeit kann ein Roundtable der Akteure auf Gemeindeebene sein. Weiterhin besteht Bedarf an Studien, die sich speziell mit der Relevanz an Gemeindeangeboten innerhalb der biopsychosozialen Versorgung von chronisch Kranken beschäftigen.AbstractBackgroundChronic diseases are increasing world wide. The chronic care model is a framework to improve the care for chronic ill patients. The goal of this study is to get a survey of the experience and opinions of general practitioners according to the integration of communal resources, one element of CCM.Method14 general practitioners were interviewed. Analysis and categorization were carried out with Atlas ti.ResultsGeneral practitioners see resources in prevention but also difficulties in organisation, coordination and/or cooperation. Further on, barriers are the huge amount of time and the lacking motivation of the patients in using communal resources.ConclusionOne possible solution may be a “roundtable” of the stakeholders in the community. Further studies with certain emphasis on the relevance of community resources within the bio-psycho-social model of health care for patients with chronic conditions are necessary.


Medizinische Klinik | 2010

[Involvement of doctors' assistants in primary care for patients with long-term conditions. General practitioners' (GPs) perception of barriers and opportunities--a qualitative study].

Regine Bölter; Dominik Ose; Katja Götz; Antje Miksch; Joachim Szecsenyi; Tobias Freund

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Die Versorgung chronischer Krankheiten und Multimorbidität stellen eine zunehmende Herausforderung dar. Die speziellen Anforderungen multipel und chronisch erkrankter Patienten lassen die hausärztliche Versorgung stetig komplexer werden. Als Teil umfassender Konzepte zur strukturierten Versorgung wie etwa des Chronic-Care-Modells (CCM) wird dabei auch die Einbeziehung nichtärztlicher Gesundheitsberufe diskutiert. Welche Haltung deutsche Hausärzte gegenüber einer systematischen Einbeziehung ihrer Medizinischen Fachangestellten (MFA) in die Versorgung chronisch kranker Patienten einnehmen, war eine Fragestellung der hier vorgestellten qualitativen Studie.Methodik:14 Interviews mit Hausärzten. Die Auswertung erfolgte qualitativ- inhaltsanalytisch mit dem Computerprogramm Atlas.ti.Ergebnisse:Die Mehrheit der Hausärzte steht einer Integration der MFA positiv gegenüber. Als Voraussetzung dafür sehen Ärzte eine aufgabenorientierte spezielle Schulung der MFA. Als förderliche Faktoren werden Erfahrung, die häufig langjährige Beziehung zum Patienten sowie weitgehend selbstständiges und eigenverantwortliches Handeln genannt. Barrieren sehen Ärzte im Zeitaufwand für das Personal.Schlussfolgerung:Es besteht Bedarf an aufgabenbezogener Fortbildung, um Praxisteams zu professionalisieren. Wichtig erscheint dennoch, dass dieser Ansatz nur für bestimmte Erkrankungen, ausgewählte Patienten und einige MFA geeignet ist. Im Rahmen der weiteren Professionalisierung von MFA sollte der Bedarf eines neuen Anforderungsprofils des Berufsbildes evaluiert werden.AbstractBackground and Purpose:Care for patients with multiple and chronic diseases is an increasing challenge. The particular demands of chronically ill patients increase the complexity of primary care. Involvement of doctors’ assistants is discussed as part of comprehensive frameworks for structured care like the Chronic Care Model (CCM). The aim of this qualitative study was to reveal perceived barriers and opportunities among German general practitioners (GPs) according to the involvement of their assistants in patient care.Methods:14 GPs were interviewed. The documents were evaluated analytically according to their content.Results:Most GPs have a positive point of view with regard to the integration of their assistants. They claim a task-oriented training for the assistants as a precondition. Their working experience, an established patient-assistant relationship and the preparedness to take own responsibility in patient care are stated as supporting factors for the involvement of doctors’ assistants in patient care. Main barrier seems to be a lack of time for additional work of their employees.Conclusion:There is a need for task-oriented training, in order to professionalize practice teams. Remarkably, this new approach to chronic care is already integrated into routine care. However, it seems to suit only for some distinct diseases, selected patients and a limited number of doctors’ assistants. As part of further professionalization an evaluation of a new job profile for doctors’ assistants should be discussed.


Medizinische Klinik | 2010

Einbeziehung nichtärztlicher Gesundheitsberufe in die Primärversorgung chronisch kranker Patienten@@@Involvement of Doctors’ Assistants in Primary Care for Patients with Long-Term Conditions. General Practitioners’ (GPs) Perception of Barriers and Opportunities – a Qualitative Study: Chancen und Barrieren aus Sicht deutscher Hausärzte

Regine Bölter; Dominik Ose; Katja Götz; Antje Miksch; Joachim Szecsenyi; Tobias Freund

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Die Versorgung chronischer Krankheiten und Multimorbidität stellen eine zunehmende Herausforderung dar. Die speziellen Anforderungen multipel und chronisch erkrankter Patienten lassen die hausärztliche Versorgung stetig komplexer werden. Als Teil umfassender Konzepte zur strukturierten Versorgung wie etwa des Chronic-Care-Modells (CCM) wird dabei auch die Einbeziehung nichtärztlicher Gesundheitsberufe diskutiert. Welche Haltung deutsche Hausärzte gegenüber einer systematischen Einbeziehung ihrer Medizinischen Fachangestellten (MFA) in die Versorgung chronisch kranker Patienten einnehmen, war eine Fragestellung der hier vorgestellten qualitativen Studie.Methodik:14 Interviews mit Hausärzten. Die Auswertung erfolgte qualitativ- inhaltsanalytisch mit dem Computerprogramm Atlas.ti.Ergebnisse:Die Mehrheit der Hausärzte steht einer Integration der MFA positiv gegenüber. Als Voraussetzung dafür sehen Ärzte eine aufgabenorientierte spezielle Schulung der MFA. Als förderliche Faktoren werden Erfahrung, die häufig langjährige Beziehung zum Patienten sowie weitgehend selbstständiges und eigenverantwortliches Handeln genannt. Barrieren sehen Ärzte im Zeitaufwand für das Personal.Schlussfolgerung:Es besteht Bedarf an aufgabenbezogener Fortbildung, um Praxisteams zu professionalisieren. Wichtig erscheint dennoch, dass dieser Ansatz nur für bestimmte Erkrankungen, ausgewählte Patienten und einige MFA geeignet ist. Im Rahmen der weiteren Professionalisierung von MFA sollte der Bedarf eines neuen Anforderungsprofils des Berufsbildes evaluiert werden.AbstractBackground and Purpose:Care for patients with multiple and chronic diseases is an increasing challenge. The particular demands of chronically ill patients increase the complexity of primary care. Involvement of doctors’ assistants is discussed as part of comprehensive frameworks for structured care like the Chronic Care Model (CCM). The aim of this qualitative study was to reveal perceived barriers and opportunities among German general practitioners (GPs) according to the involvement of their assistants in patient care.Methods:14 GPs were interviewed. The documents were evaluated analytically according to their content.Results:Most GPs have a positive point of view with regard to the integration of their assistants. They claim a task-oriented training for the assistants as a precondition. Their working experience, an established patient-assistant relationship and the preparedness to take own responsibility in patient care are stated as supporting factors for the involvement of doctors’ assistants in patient care. Main barrier seems to be a lack of time for additional work of their employees.Conclusion:There is a need for task-oriented training, in order to professionalize practice teams. Remarkably, this new approach to chronic care is already integrated into routine care. However, it seems to suit only for some distinct diseases, selected patients and a limited number of doctors’ assistants. As part of further professionalization an evaluation of a new job profile for doctors’ assistants should be discussed.


Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen | 2010

Barrieren der Hausärzte gegen Evidenzbasierte Medizin – ein Verständnisproblem? Eine qualitative Studie mit Hausärzten

Regine Bölter; Thomas Kühlein; Dominik Ose; Katja Götz; Tobias Freund; Joachim Szecsenyi; Antje Miksch


Journal of Psychosomatic Research | 2010

Diagnosing somatisation disorder (P75) in routine general practice using the International Classification of Primary Care

Rainer Schaefert; Gunter Laux; Claudia Kaufmann; Dieter Schellberg; Regine Bölter; Joachim Szecsenyi; Nina Sauer; Wolfgang Herzog; Thomas Kuehlein


Psychotherapeut | 2011

Somatoforme Syndrome in der Hausarztpraxis

Rainer Schaefert; Claudia Kaufmann; Regine Bölter; Rainer Faber; Beate Wild; Joachim Szecsenyi; Nina Sauer; Wolfgang Herzog


Pid - Psychotherapie Im Dialog | 2008

Tangential, nicht frontal

Rainer Schäfert; Regine Bölter; Rainer Faber; Claudia Kaufmann


Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen | 2011

Welche Kriterien beeinflussen Hausärzte bei der Überweisung zum Spezialisten in der ambulanten Versorgung? Eine qualitative Studie zur Sichtweise von Hausärzten

Dagmar Gröber-Grätz; Dirk Moßhammer; Regine Bölter; Dominik Ose; Stefanie Joos; Iris Natanzon

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Joachim Szecsenyi

University Hospital Heidelberg

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Antje Miksch

University Hospital Heidelberg

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Dominik Ose

University Hospital Heidelberg

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Tobias Freund

University Hospital Heidelberg

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Wolfgang Herzog

University Hospital Heidelberg

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Katja Hermann

University Hospital Heidelberg

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