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Dive into the research topics where Reinhard K. Teichmann is active.

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Featured researches published by Reinhard K. Teichmann.


American Journal of Surgery | 1982

Intraoperative biochemical localization of insulinomas by quick radioimmunoassay

Reinhard K. Teichmann; Fritz Speisberg; Georg Heberer

In patients with organic hyperinsulinism, intraoperative determination of insulin concentrations in veins draining the pancreas might help localize the tumor. We have developed a radioimmunoassay measuring insulin within 30 minutes. At operation, blood samples are taken at various sites in the splenic, superior mesenteric and portal veins for insulin determinations. In all six patients, the highest insulin concentrations correlated with the site of the tumor. Also, small insulinomas less than 1 cm in diameter could be found. In one patient the tumor appeared to secrete mainly proinsulin. By this procedure we hope to avoid blind distal resection of the pancreas and possibly invasive preoperative diagnostic procedures.


Advances in Experimental Medicine and Biology | 1987

Antigen-induced gastrin release: an immunologic mechanism of gastric antral mucosa.

H.-J. Krämling; Georg Enders; Reinhard K. Teichmann; T. Demmel; R. Merkle; W. Brendel

Recent in vivo experiments have shown that the intragastral application of an antigen elicits a hormonal response of gastrin-cells in systemically immunized dogs (1). Further, there was a marked stimulation of antral blood flow and production of mucus. Several factors influence the activity of the stomach in vivo: vagus nerve, gut peptides, acid secretion, and intramural reflexes. An in vitro system (cell-suspension) should eliminate these factors and demonstrate the local mechanisms of antigen specific immunologic reaction of antral mucosa.


Archive | 1983

Die immunologische Reaktivität des Antrums zur Stimulation von Verdauungsprozessen

Reinhard K. Teichmann; H. J. Andress; S. Gycha; J. Seifert; W. Brendel

Der Magen sowie hormonproduzierende Zellen der Darmschleimhaut kommen bei jeder Nahrungsaufnahme mit Antigenen in Kontakt. Ziel der vorliegenden Untersuchungen war zu zeigen, ob im Magen immunologisch vermittelte Reaktionen bzw. Hormonfreisetzung vorkommen.


Clinical Nutrition | 1984

Substrate Balances Across Skeletal Muscle Tissue in Severe Sepsis

Wolfgang H. Hartl; B. Günther; Matthias Wicklmayr; Reinhard K. Teichmann; G. Dietze

Substrate metabolism of skeletal muscle was studied by the forearm technique in eight patients with severe sepsis. The data were compared to those of 13 patients after elective surgery. In the septic group forearm blood flow was increased, but muscular utilisation of oxygen was diminished. Arterial concentrations of free fatty acids and ketone bodies were low. Thus, both only played a minor role in the supply of skeletal muscle with substrates. From the decreased production of lactate and alanine and the comparable utilisation of glucose we conclude that in the septic patients energy expenditure of skeletal muscle was mainly met by oxidation of glucose. In contrast to reduced lipolysis of adipose tissue intramuscular lipolysis may still be working since muscular production of lactate and glycerol was correlated. These findings suggest a changing pattern of arterial supply of substrates and utilisation of substrates by skeletal muscle during deterioration of clinical condition in the course of sepsis.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Immunological reactivity of the stomach - a new mechanism of ulcer protection

Hans-Jörg Krämling; T. Merkle; R. Merkle; Georg Enders; Reinhard K. Teichmann; W. Brendel

Antigen-specific stimulation of gastric functions was demonstrated in vivo and in vitro. The role of this immunological mechanism in the development of peptic ulcers - enhancement or protection — was investigated using the model of alcohol-induced mucosal lesions. In immunized Wistar rats the antigen NIP (nitrophenylacetic acid) was injected into the stomach; 15 min later 1 ml pure alcohol was added. Mucosal lesions were assessed after 1 h, calculating the ulcer index or score. Immunized animals stimulated with the antigen showed significantly fewer (P<0.02) lesions. Thus, for the first time protection from peptic ulcers was demonstrated by an immunological mechanism, pointing out a new aspect of pathophysiology or therapy in peptic ulcer disease.SummaryAntigen-specific stimulation of gastric functions was demonstrated in vivo and in vitro. The role of this immunological mechanism in the development of peptic ulcers - enhancement or protection — was investigated using the model of alcohol-induced mucosal lesions. In immunized Wistar rats the antigen NIP (nitrophenylacetic acid) was injected into the stomach; 15 min later 1 ml pure alcohol was added. Mucosal lesions were assessed after 1 h, calculating the ulcer index or score. Immunized animals stimulated with the antigen showed significantly fewer (P<0.02) lesions. Thus, for the first time protection from peptic ulcers was demonstrated by an immunological mechanism, pointing out a new aspect of pathophysiology or therapy in peptic ulcer disease.ZusammenfassungEine antigenspezifische Stimulation von Magenfunktionen ist in vivo und in vitro nachgewiesen. Die Bedeutung immunologischer Mechanismen für die Ulcogenese - Förderung oder Protektion - wurde im Modell alkoholinduzierter Schleimhautläsionen an Wistar-Ratten untersucht. Gegen NIP (Nitrophenylessigsäurederivat) immunisierten Tieren wurde das Antigen intragastral verabreicht, 15 min später 1 ml absoluter Alkohol. Die nach 1 h entstandenen Schleimhautläsionen wurden durch Summierung der Durchmesser der Einzelläsionen (Ulcusindex) bzw. pauschal (Ulcusscore) durch unabhängige Untersucher beurteilt. Gegenüber entsprechenden Kontrolltieren zeigten die antigenspezifisch stimulierten Tiere der Testgruppe signifikant (P<0,02) weniger Läsionen. Damit konnte erstmals eine immunologisch vermittelte Ulcoprotektion gezeigt werden, die neue Ansätze in Pathophysiologie und Therapie der Ulcuserkrankung eröffnet.


Transfusion Medicine and Hemotherapy | 1984

Untersuchungen zur postoperativen Insulinresistenz von Lipolyse und Ketogenese mit Hilfe der Glukose-Clamp-Technik

K.-W. Jauch; B. Günther; Matthias Wicklmayr; Reinhard K. Teichmann; Wolfgang H. Hartl; G. Dietze

Der Einfluβ unterschiedlicher Insulindosen auf die Bereitstellung von freien Fettsauren und Ketonkorpern wurde bei sieben stoffwechselge-sunden Patienten am ersten Tag nach mittelgroβen Abdominaleingriffen mit Hilfe der Glukose-Clamp-Technik untersucht. Durch die Infusion von 0,2 bzw. 1,0 mE Insulin/kg KG und Minute uber jeweils neunzig Minuten wurde der Insulinspiegel auf den doppelten bzw. siebenfachen Ausgangswert angehoben. Bereits die minimale Insulingabe von 0,2 mE/kg KG und Minute fuhrte zu einem signifikanten Abfall der freien Fettsauren und Ketonkorper. Die Studie zeigt, daβ selbst im Postaggressionsstoffwechsel die Fettgewebslipolyse durch minimale Insulindosen reduziert werden kann.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Scintigraphic gastric function test following selective gastric vagotomy and antrectomy

Bernhard Leisner; S. Hämmerlin; Reinhard K. Teichmann

Three years after selective gastric vagotomy and antrectomy with end-to-end gastroduodenostomy, the results of 17 patients operated upon were evaluated prospectively by supplementary scintigraphic tests; 76.5% had duodenogastric reflux without symptoms. By means of scintigraphic stomach-function tests, three significantly different types of emptying were identified. Patients with normal or delayed emptying had no clinically important symptoms (Visick 1 and 2), whereas accelerated emptying correlated with an early dumping syndrome (Visick 3 and 4: 23.5%). The severity of dumping could be assessed by the scintigraphic gastric function test.SummaryThree years after selective gastric vagotomy and antrectomy with end-to-end gastroduodenostomy, the results of 17 patients operated upon were evaluated prospectively by supplementary scintigraphic tests; 76.5% had duodenogastric reflux without symptoms. By means of scintigraphic stomach-function tests, three significantly different types of emptying were identified. Patients with normal or delayed emptying had no clinically important symptoms (Visick 1 and 2), whereas accelerated emptying correlated with an early dumping syndrome (Visick 3 and 4: 23.5%). The severity of dumping could be assessed by the scintigraphic gastric function test.ZusammenfassungNach selektiv gastraler Vagotomie und Antrektomie mit End-zu-End Gastroduodenostomie wurde in einer prospektiven Studie das postoperative Ergebnis nach 3 Jahren evaluiert. 17 Patienten wurden zusätzlich nuklearmedizinisch untersucht. 76,5% hatten einen symptomlosen duodeno-gastralen Reflux. Anhand der Magenfunktionsszintigraphie wurden 3 signifikant unterschiedliche Entleerungstypen differenziert. Patienten mit normaler oder verzögerter Entleerung zeigten keine klinisch relevante Symptomatik (Visick 1 oder 2). Die beschleunigte Entleerung korrelierte mit der Klinik eines Frühdumpingsyndroms (Visick 3 oder 4: 23,5%). Der Schweregrad des Dumpingsyndroms liess sich anhand der Magenszintigraphie objektivieren.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

319. Die proximal selektive Vagotomie beim gastroduodenalen Ulcus -10-Jahres-Ergebnisse der europäischen multizentrischen Studie

Reinhard K. Teichmann; Christian Müller; P. Verreet; Bernhard Husemann; L. Fiedler; B. Engelke

SummaryWe report the 10-year results of a prospective multicenter trial in eight European centers (Basel, Bern, Düsseldorf, Erlangen, Freiburg, Krefeld, München Klinikum Grosshadern, Strassburg) evaluating proximal gastric vagotomy for gastroduodenal ulcers. The follow-up rate was 81%. Results:n Symptomatic Total Visick Ulcer type recurrencerecurrence I + II (%) (%) Duodenal ulcer 524 13.6 20.488% Gastric ulcer 71 13.5 19.8 73% Pyloric/prepyloric ulcer 94 18.7 31.6 84% Combined ulcer 28 27.9 31.782%ZusammenfassungWir berichten über die 10-Jahres-Ergebnisse einer prospektiven multizentrischen Studie an 8 europäischen Kliniken (Basel, Bern, Düsseldorf, Erlangen, Freiburg, Krefeld, München Klinikum Grosshadern, Strassburg) zur Bewertung der proximal selektiven Vagotomie beim gastroduodenalen Ulcus. Die Nachuntersuchungsrate war 81%. Ergebnis:n symptomatisch total Visick Ulcustyp % Rezidivrate % 1 + II Ulcus duodeni524 13,6 20,4 88% Ulcus ventriculi 71 13,5 19,8 73% Ulcus pyloricum/praepyloricum 94 18,7 31,684% Kombinierte Ulcera 28 27,9 31,7 82%


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

29. Das postoperative gastroduodenale Rezidivulcus: Pathogenese - Reinterventionen - Ergebnisse

Reinhard K. Teichmann; Christian Müller; P. Verreet; Bernhard Husemann; L. Fiedler; B. Engelke

SummaryHigh 10-year recurrence rates following proximal gastric vagotomy (PGV) for pyloric/prepyloric ulcer (31.6%, European trial) result from antral stasis (Dragstedt-mechanism). Additional pyloroplasty reduces the recurrence rate to 16.6%. General causes of recurrence following PGV are primarily incomplete vagotomy and smoking: For incomplete vagotomy (Burge-test) 24.4% recurrences, for complete vagotomy 13.6% (10-year results); in smokers 38%, non-smokers 12%. Therapy is conservative in 80%. Selective gastric revagotomy and antrectomy as reoperation shows lowest recurrence rate (1.2%). The major cause of recurrence after partial gastrectomy is inadequate resection. Conservative therapy is successful in 76%. Reoperation should be transthoracic vagotomy with no mortality in 11 centers.ZusammenfassungHohe 10-Jahres Rezidivraten nach proximal selektiver Vagotomie (PSV) wegen U. pyl./praepyl. (31,6%, europäische Studie) beruhen auf antraler Stase (Dragstedt-Mechanismus); bei zusätzlicher Pyloroplastik nur 16,6% Rezidive. Generelle Ursachen für das Rezidiv nach PSV sind inkomplette Vagotomie und Rauchen: Bei inkompletter Vagotomie (Burge-Test) 24,4% Rezidive (10-J. bei U. duodeni), bei kompletter Vagotomie 13,6%; Raucher 38%, Nichtraucher 12%. Die Therapie ist in 80% konservativ. Als Reintervention besitzt die selektiv gastrale Revagotomie und Antrektomie die niedrigste Rezidivrate (1,2%). Der zu grosse Magenrest ist häufigste Ursache für Rezidive nach Resektion. Konservative Therapie ist in 76% erfolgreich. Als Reintervention bei U. pepticum jejuni sollte die transthorakale Vagotomie durchgeführt werden mit bisher keiner Letalität an 11 Zentren.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1986

372. Antigenstimulierte Gastrinfreisetzung in vitro (Mucosazellsuspension)

Hans-Jörg Krämling; Georg Enders; A. Pfeiffer; Reinhard K. Teichmann; T. Demmel; W. Brendel

SummaryAntigen-specific stimulation of gastric functions has been found in immunized dogs. This phenomenon has now been demonstrated in vitro (cell suspension) for the first time. Antral mucosa of everted gastric sacs from Wistar rats was removed enzymatically. Incubation with antigen (100 μg/ml), and also with Interleukin-I (70 U/ml) led to a significant release of gastrin (p < 0.05). These data appear to indicate a local immunological mechanism that can recognize antigens and is linked functionally with the endocrine system.ZusammenfassungImmunisierte Hunde zeigen eine antigenspezifische gastrale Verdauungsstimulation. Dieses Phänomen ließ sich nun erstmals in vitro (Zellsuspension) nachweisen. In der von evertierten Antren immunisierter Wistar-Ratten enzymatisch gewonnenen Mucosazellsuspension zeigte sich nach Inkubation mit Antigen (100 μg/ml) wie Interleukin 1 (70 E/ml) eine signifikante Gastrinfreisetzung (p > 0,05). Diese Tatsache spricht für das Vorliegen eines lokalen Immunmechanismus, der Antigene erkennt und funktionell mit dem endokrinen System gekoppelt ist.

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