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Featured researches published by Renate Hanselmayer.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1997

Fraktionierte Teletherapie bei seniler Makuladegeneration

Anton Haas; Brigitte Pakisch; Gerald Langmann; Ulrike Pretterhofer; Renate Hanselmayer; Jurgen Faulborn

ZusammenfassungDie feuchte senile Makuladegeneration (SMD) wird durch das Einwachsen einer chorioidalen Neovaskularisation (CNV) unter die Netzhaut verursacht. Ziel dieser Studie war es, den Einfluß einer Photonenbestrahlung auf das Wachstum und das Regressionsverhalten von chorioidalen Neovaskularisationen bei SMD zu untersuchen.30 Patienten, davon 9 Männer und 21 Frauen, mit einem mittleren Alter von 73,7 Jahren mit feuchter SMD und Einbeziehung der Fovea wurden von einem lateralen Stehfeld mit einem Linearbeschleuniger (X-8) in acht Fraktionen mit 1,8 Gy Einzeldosis bestrahlt. 3 Patienten hatten klassische subretinale und 27 okkulte Neovaskularisationen.Nach 3 Monaten war der Visus und das zentrale Gesichtsfeld bei 72% der Patienten trotz Wachstum der chorioidalen Neovaskularisation und vermehrter Exsudation stabilisiert. 12 Patienten wurden bisher 6 Monate nachkontrolliert. Dabei war der Visus nur mehr bei 42% stabil, aber bei 58% schlechter.Die Teletherapie ist ein neuer Ansatz in der Behandlung der feuchten SMD, aber erst eine längere Verlaufsbeobachtung und die Anwendung unterschiedlicher Dosierungen und Fraktionierungen ermöglichen eine endgültige Aussage über die Wirkung dieser Therapieform.SummaryNeovascular age-related macular degeneration (AMD) is caused by the growth of abnormal new blood vessels underneath the retina. The aim of this study was to investigate the influence of low dose radiation on the visual outcome and on the regression of choroidal neovascularisation (CNV) in AMD.Radiation was administered on the posterior pole with a 9 MV-photon beam at a linear accelerator. A dose of 14.4 Gy, 1.8 Gy per day, 5 fractions per week was delivered through a single port. 30 patients — 9 males and 21 females — with a mean age of 73.7 years and exudative AMD with involvement of the fovea were enrolled in this study.Three patients had classic, well-defined CNV on FA, 27 had occult lesions. During the follow-up the neovascular changes progressed in all patients. After 3 months a stabilisation of the visual acuity was achieved in 72% of the patients. Twelve patients had a follow-up of 6 months. Out of these patients 42% had stable vision, 58% had decreased vision.Our results did not show a beneficial effect of the radiation treatment on the visual acuity in patients with AMD. Further studies with different radiation treatment plans concerning dosages and fractionations are needed to optimize the efficacy of this treatment on CNV in AMD.


Ophthalmology | 2000

Morphologic characteristics of disciform scarring after radiation treatment for age-related macular degeneration.

Anton Haas; Ulrike Prettenhofer; Michael Stur; Renate Hanselmayer; Beatrix Feigl; Andrea Berghold; Gerald Langmann; Jurgen Faulborn

OBJECTIVE To investigate the influence of radiation therapy on the development of disciform lesions in patients with age-related macular degeneration (AMD). DESIGN A prospective, nonrandomized, comparative trial (patient self-controlled). PARTICIPANTS Forty eyes with exudative AMD involving the central fovea in 40 consecutive patients were enrolled in this study. INTERVENTION Radiation was administered to the posterior pole with an 8-mV photon beam from a linear accelerator. A dose of 14.4 Gy, 1.8 Gy per day, five fractions per week was delivered through a single port. MAIN OUTCOME MEASURES The visual acuity and the morphologic characteristics, demonstrated by fundus photography, fluorescein, and indocyanine green angiography, were investigated before treatment and every 3 months after treatment over a period of 24 months. In 10 patients with bilateral disease the disciform lesions were compared. RESULTS Twenty five patients could be followed regularly over the period of 24 months. The disciform lesions occurring after radiation were classified in three types. Type I (10 patients) was characterized by being smaller than 2 DD in size, with little fibrotic tissue underneath the retina, but pronounced retinal pigment epithelial changes. Type II (seven patients) showed extensive growth of the choroidal neovascularization (CNV) extending to and beyond the arcades with angiographically active loops in the peripheral parts. Eight patients had type III lesions develop characterized by a size greater than 2 DD but fewer than 6 DD and by a different amount of fibrotic tissue, hemorrhage, and lipid. Type I scarring was significantly associated with occult CNV without pigment epithelial detachments, whereas type II scarring was associated with classic CNV at the initial presentation (P<0.05). CONCLUSIONS Although no severe side effects have been reported after radiation therapy for AMD, a subgroup of patients may experience extensive growth of CNV after radiation, causing greater functional damage than occurs spontaneously.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1999

Panretinale Photokoagulation mit dem mikrogepulsten Diodenlaser bei proliferativer diabetischer Retinopathie

Anton Haas; Beatrix Feigl; Renate Hanselmayer; Petra Freigassner

ZusammenfassungDer mikrogepulste Laser ermöglicht nach tierexperimentellen Untersuchungen eine selektive Zerstörung des retinalen Pigmentepithels ohne die darüberliegende Photorezeptoren zu schädigen. Damit könnten bei panretinalen Photokoagulationen die bei einer konventiellen Behandlung entstehenden Gesichtsfelddefekte vermindert oder sogar verhindert werden.Bei 6 Patienten mit proliferativer diabetischer Retinopathie wurde ein Auge mit einem Argonlaser und das kontralaterale Auge mit einem mikrogepulsten Diodenlaser im Rahmen einer panretinale Koagulation (ca. 1000 Koagulate) behandelt. Neben einem normalen ophthalmologischen Status wurden Fluoreszein-Angiographie, Gesichtsfeld und elektrophysiologische Untersuchungen vor und nach der Behandlung durchgeführt.Das skotopische ERG waren an den mikrogepulsten Augen deutlich besser als an den Argonlaser behandelten Augen und das Gesichtsfeld zeigte weniger Absolutdefekte. Die mit dem mikrogepulsten Laser erzeugten Läsionen waren am Augenhintergrund meist nicht oder nur als leicht gräuliche Narben sichtbar. Eine Regression der Gefäßproliferation wurde mit dem gepulsten Diodenlaser nicht errreicht.Durch die Verwendung des mikrogepulsten Diodenlaser lassen sich funktionelle Ausfälle bei panretinaler Photokoagulation vermindern, eine Stabilisierung des Netzhautbefundes konnte mit den von uns verwendeten Energien aber nicht erzielt werden.SummaryRepetitive, short-pulse laser can coagulate the retinal pigment epithelium selectively, while sparing the adjacent outer neuroretina and the choroid. Therefore the funtional defects caused by panretinal photocoagulation with conventional laser delivery systems may be reduced or even avoided using a micropulsed diode laser.A panretinal laser treatment was performed in 6 patients with proliferative diabetic retinopathy using an argon laser on one and a micropulsed diode laser on the fellow eye. Preand posttreatment examination consisted besides of a complete ophthalmological status, a fluorescein angiography, visual fields and of electrophysiological tests.The argon laser eyes showed a profound loss of response in the scotopic ERG and more absolut scotomas in the peripheral visual fields compared to the micropulsed eyes. Most of the laser burns caused by the micropulsed diode laser could not be detected neither ophthalmoscopically nor angiographically. Some lesions were visible as small laser scars. No regression of the proliferations could be achieved with the diode laser after a follow-up of at least 5 months.The functional damage after panretinal photocoagulation can be reduced using a micropulsed diode laser, but no stabilisation of the proliferative retinopathy could be obtained at the energy levels used.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1999

Chorioideremie — Konduktorin und phänotypische Ausprägung: eine Kasuistik

Beatrix Feigl; Renate Hanselmayer; Anton Haas

ZusammenfassungDie Chorioideremie ist eine X-chromosomal vererbte Netzhauterkrankung, bei der die Konduktorin selbst beschwerdefrei ist, bei männlichen Nachkommen aber bereits in der ersten Lebensdekade Symptome auftreten können.Ein 15-jähriger männlicher Patient klagte über seit 10 Jahren bestehende Nachtsehprobleme und Blendempfindlichkeit. Der Visus betrug beidseits mit Korrektion 1.0. Der periphere Fundus zeigte einen Salz-Pfeffer Aspekt, multiple Inseln choriokapillärer und choroidale Atrophie sowie zentral körnelige Pigmentanhäufungen. Das Elektroretinogramm zeigte ausgelöschte Stäbchen und reduzierte Zapfenantworten. Das Elektrookulogramm war herabgesetzt und das Gesichtsfeld geringgradig von temporal eingeschränkt.Bei der Mutter des Patienten waren bis auf periphere Pigmentveränderungen am Augenhintergrund die Befunde regelrecht.Die Diagnose der Chorioideremie als seltene Netzhautdystrophie lässt sich oft von den differentialdiagnostisch in Frage kommenden Krankheitsbildern wie die Atrophia gyrata oder diffuse Atrophie der Choriokapillaris durch den Konduktorinnenstatus gezielter stellen.SummaryChoroideremia is a X-linked disease with nyctalopia, visual field constriction und visual acuity reduction in male patient starting in the first decade of life. Female carriers often have no complaints.A 15-year-old male patient complained about loss in night vision and photophobia since 10 years. His best corrected visual acuity was 1.0 on both eyes. Fundus examination revealed a salt-and-pepper pigmentation, multiple islands of retinal pigment epithelium (RPE) and choriocapillaris atrophy as well as pigment clumps in the midperiphery and a central RPE granularity. In the electroretinogramm rods were non-recorable and and cone answers decreased. The electrooculogramm was reduced and the visual fields were slightly constricted temporarily. Funduscopy of his mother showed RPE granularity in the midperiphery whereas all other function tests were normal.As the differential diagnose of choroideremia to other diseases like gyrate atrophy or diffuse choriocapillaris atrophy is sometimes a challenge, examination of family members, particularity noting the appearance of the mother’s fundus, should help decide the issue.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1998

Morphologische Aspekte der Narbenentwicklung bei Makuladegeneration nach Teletherapie

Anton Haas; Ulrike Pretterhofer; Renate Hanselmayer; Michael Stur; Gerald Langmann; Helga Lechner; Jurgen Faulborn

ZusammenfassungZiel dieser Studie war es, die Morphologie der Narbenentwicklung bei Patienten mit altersabhängiger Makuladegeneration nach fraktionierter Teletherapie mit 14,4 Gy zu untersuchen.25 von initial 48 in die Studie aufgenommene Patienten wurden nach der Teletherapie mittels Fundusphotographie und Angiographie über einen Zeitraum von durchschnittlich 25 Monaten (22-32 Monate) nachbeobachtet. Während bei 8 Patienten die Narbenentwicklung dem natürlichen Spontanverlauf mit dem gewohnten Bild der disziformen Fibröse entsprach, konnte bei den restlichen 17 Patienten ein deutlich geändertes Vernarbungsmuster festgestellt werden. Dabei waren zwei Formen zu unterscheiden. Die erste Form (7 Patienten) war gekennzeichnet durch eine vor allem fundusskopisch geringe Fibrosierung bei angiographisch geringer Aktivität, die zweite (10 Patienten) durch eine massive Ausbreitung der choroidalen Neovaskularisationen (CNV) teils bis über die Gefäßbögen mit angiographisch aktiven, peripheren Schlingen. Die zentrale Sehschärfe lag bei 20 der 25 Patienten unter 0,1. Eine Strahlenretinopathie wurde bei keinem der Patienten beobachtet.Ursächlich für dieses geänderte Vernarbungsmuster könnte möglicherweise eine gegenüber den Endothelzellen verstärkte radiogene Hemmung der Fibrozyten sein. Vor allem die zweite Form dieser durch die Teletherapie geänderten Narbenentwicklung bildet durch diese ausgedehnten choroidalen Membranen Läsionen, die weit über den Spontanverlauf hinausgehen, und zu schweren funktioneilen Einschränkungen führen.SummaryAim of this study was to investigate the influence of radiation treatment with 14.4 Gy for age-related macular degeneration (AMD) on the development of disciform lesion.After a mean follow-up of 25 months (22–32 months) after radiation treatment fundus photography, FA and ICGA of 25 patients could be analyzed. Whereas 8 out of the 25 patients developed lesions similar to spontaneous disciform fibrosis, two different types of disciform scarring could be observed in 17 patients. The first type (7 patients) was characterized by less subretinal fibrosis, more atrophic changes and smaller size, the second type (10 patients) by extensive growth of the choroidal neovascularisation (CNV) extending to and beyond the arcades with angiographically active loops in the peripheral parts. Patients with type I scarring were initially more likely having occult CNVs, patients with type II having classic CNVs. The visual acuity was less than 0.1 in 20 patients.Although no severe side effects were reported after radiation therapy for AMD, we should be aware of the possibility of extensive growth of CNV after radiation causing a greater functional damage than the spontaneous scarring. Both types could be explained by the inhibitory effect of radiation of fibroblasts.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1998

H.E.L.P.- Therapie bei okulären Durchblutungsstörungen

Anton Haas; Manfred Walzl; Beatrix Feigl; Berengaria Walzl; Renate Hanselmayer; Jurgen Faulborn

ZusammenfassungMit dem HELP-Verfahren (Heparininduzierte extrakorporale LDL-Präzipitation) ist es möglich, über einen extrakorporalen Kreislauf selektiv Fibrinogen, LDL-Cholersterin, Gesamtcholesterin, Triglyceride und LP(a) zu eliminieren und damit eine akute Verbesserung der hämorheologischen Situation zu erreichen.Bei 56 Patienten mit einem mittleren Alter von 65 ± 10 Jahren mit Arterien- und Venenverschlüssen und mit nichtarteriitischer vorderer ischämischer Optikusneuropathie (VION) wurde eine HELP-Therapie mit 8 Einzelbehandlungen über 7 Wochen durchgeführt.Bereits nach der ersten Therapie wurde bei allen Patienten eine Reduktion des Fibrinogens und des LDLs um ca. 40–50% des Ausgangswertes und damit eine signifikante Senkung der Vollblut- und der Plasmaviskosität und der RCTT um 15–20% erzielt. Nach 3 Monaten stieg der Visus um 2 oder mehr Optotypenreihen bei allen 4 Patienten mit Zentralarterienverschlüssen, in 73,9% der 23 Patienten mit nichtischämischen Venenverschlüsssen und in 52,6% der 19 Patienten mit VION verbesserte sich die mittlere Gesichtsfeldempfindlichkeit statistisch signifikant in der HELP-Gruppe gegenüber einer mit Hämodilution behandelten Kontrollgruppe. Das Auftreten von Irisneovaskularisationen bei ischämischen Zentralvenenverschlüssen wurde durch den Einsatz der HELP-Therapie bei 10 Patienten nicht beeinflußt.Unsere Ergebnisse zeigen eine ausgezeichnete hämorheologische Effizienz der HELP-Therapie, eine eindeutige funktioneile Verbesserung wurde aber nur bei Patienten mit nicharteriitischer VION beobachtet.SummaryBy way of an extracorporeal circulation, the HELP-system (Heparin-induced extracorporeal LDL-precipitation) selectively eliminates fibrinogen, LDL-cholesterol, cholesterol, triglycerides and LP(a) from the blood plasma achieving, an immediate improvement of the hemorheological situation.HELP-treatment were administered to 56 (mean age 65.3 ± 9.5 years) with retinal artery or vein occlusions or with nonarteritic anterior ischemic optic neuropathy (AION). The patients received 8 single treatments over a period of 7 weeks. A 40–50% reduction of fibrinogen and LDL after the first procedure significantly lowered whole blood and plasma viscosity as well as RCTT of about 15–20%. Visual acuity increased by two or more Snellen lines in all 4 patients with retinal artery occlusion, in 73.9% of the patients with nonischemic retinal vein occlusion and in 52.6% in the patients with AION after 3 months. Compared to a hemodiluted control group, patients with AION treated with HELP obained a statistically significant improvement of the mean sensitivity of the visual fields. The development of iris neovascularization in ischemic central retinal vein occlusion, was not influenced by HELP-therapy compared to the untreated group.Our studies showed a beneficial influence of HELP-treatment on the hemorheological situation, significant functional improvements were achieved only in patients with nonarteritic AION.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1998

Fraktionierte Teletherapie mit 25,2 Gy bei subfovealer altersabhängiger Makuladegeneration

Anton Haas; Ulrike Pretterhofer; Beatrix Feigl; Renate Hanselmayer; Michael Stur; Gerald Langmann; Jurgen Faulborn

ZusammenfassungIn unserer ersten Teletherapie-Studie mit einer Gesamtdosis von 14,4 Gy konnten wir bei Patienten mit altersabhängiger Makuladegeneration weder auf den funktioneilen noch auf den morphologischen Verlauf eine positive Wirkung beobachten.In einer neuen prospektiven Studie führten wir eine fraktionierte Teletherapie mit einer Gesamtdosis von 25,2 Gy bei 40 Patienten, davon 8 Männer und 32 Frauen, mit einem mittleren Alter von 75 Jahren mit feuchter AMD und Einbeziehung der Fovea durch. Vor der Therapie sowie 3, 6 und 12 Monate nach Therapieende wurden Visus, Gesichtsfeld, Fluoreszein (FA)- und Indozyaningrünangiographie (ICGA) durchgeführt. 5 Patienten hatten eine klassische subretinale Membran und 35 eine okkulte. Die Bestrahlung erfolgte von einem lateralen Stehfeld mit einem Linearbeschleuniger (X-8) in 14 Fraktionen mit 1,8 Gy Einzeldosis.Der Visus verbesserte sich nach der bisherigen Beobachtungszeit (alle Patienten 6 Monate, 21 Patienten 9 Monate und 12 Patienten 12 Monate) bei 1 Patienten, bei 13 stabilisierte er sich und bei den 26 verschlechterte er sich um 3 oder mehr Optotypenreihen. Einen eindeutigen Wachstumsstillstand der choroidalen Neovaskularisationen oder eine Verringerung der Exsudationen wurde nur in Einzelfällen beobachtet.Der Nachbeobachtungszeitraum dieser Studie ist noch zu kurz um eine endgültige Aussage treffen zu können, doch unterscheidet sich der funktioneile Verlauf nicht von der ersten Teletherapie-Studie mit 14,4 Gy.SummaryNo beneficial effect was obtained on neither functional nor on morphological results in patients with age-related macular degeneration after radiation treatment with 14.4 Gy in our previous study.In the present prospective study 40 patients — 8 males and 32 females — with a mean age of 75 years and exudative AMD with involvement of the fovea were radiated with a dosage of 25.2 Gy. Visual acuity, visual fields, fluorescein (FA) and indocyaningreen angiography (ICGA) were investigated prior to treatment and 3, 6, 9 and 12 months after treatment. Radiation was administered to the posterior pole with a 8 MV-photon beam from a linear accelerator. A dose of 25.5 Gy, 1.8 Gy per day, 5 fractions per week was delivered through a single lateral port.Five patients had classic, well-defined CNV, 35 had occult lesions. After the follow-up period (6 months all patients, 9 months 21,12 months 12 patients) the visual acuity improved in 1 patient, was stable in 13 and deteriorated three or more lines in 26 patients. A stabilisation or regression of the neovascular complex was not observed in any of the patients.Although the follow-up period of this study is to short to make a final conclusion, the functional results are no different compared to those of our previous study with 14.4 Gy.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1997

Indozyaningrünangiographie bei einem diffusen Aderhauthämangiom im Rahmen des Sturge-Weber-Syndroms

Anton Haas; Helga Lechner; Renate Hanselmayer; Esther Hartmann

ZusammenfassungDas Sturge-Weber-Syndrom ist eine angiomatöse Fehlbildung im Versorgungsbereich des ersten und zweiten Trigeminusastes und des Gehirns. Wir berichten über einen 20jährigen Patienten mit einem Nävus flammeus der rechten Gesichtshälfte und einem ipsilateralen, diffusen Aderhauthämangiom. In der Frühphase der Indozyaningrünangiographie wurden die kavernösen Gefäßlumina des Hämangioms als tubuläre Gefäßstrukturen deutlich sichtbar, die sich simultan mit den retinalen Gefäßen füllten. Normale choroidale Gefäßstrukturen stellten sich im Bereich des Hämangioms nicht dar. Nach 45 Sekunden waren die Tumorgefäße beinahe vollständig gefüllt, was eine homogene Anfärbung des Hämangioms bedingte. In der Spätphase verblieben Farbstoffreste als hyperfluoreszente Punkte in den extravasalen Anteilen des Tumors. Die Indozyaningrünangiographie bietet für die Diagnosestellung des Hämangioms zwar keine wesentliche zusätzliche Aussage, kann jedoch in manchen Fällen in der differentialdiagnostischen Abgrenzung zu anderen Aderhauttumoren durch die Darstellung der für das Hämangiom typischen Veränderungen in den frühen Phasen hilfreich sein.SummaryThe Sturge-Weber syndrome is a nonfamilial hamartomatous disease characterized by ipsilateral angiomatous malformation involving the brain, face and the uveal tract.We report on a 20 year-old male with a right-sided facial nevus flammeus and a homolateral diffuse choroidal hemangioma. In the early phase of the indocyanine green angiography the cavernous vessels of the hemangioma were seen as vascular channels, which filled simultaneously with the retinal vessels. Normal choroidal vasculature was obscured by the tumour. After 45 seconds the vascular channels of the tumour were filled and produced a homogenous and intense fluorescence. In the late phase of the angiogram the dye had washed out and only some focal hyperfluorescent points were seen in the extravasal spaces. Although the choroidal hemangioma is diagnosed in most cases by ophthalmoscopy and more traditional studies, the indocyanine green angiographic findings can help us in some cases to differentiate choroidal hemangioma from other choroidal tumours.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1999

Panretinal photocoagulation using a micropulsed diode laser in proliferative diabetic retinopathy

Anton Haas; Beatrix Feigl; Renate Hanselmayer; Petra Freigassner


Centre for Health Research; Faculty of Health; Institute of Health and Biomedical Innovation | 2000

Gamma knife treatment of subfoveal, classic neovascularization in age-related macular degeneration: a pilot study

Anton Haas; Georg Papaefthyomiou; Gerald Langmann; O. Schröttner; Beatrix Feigl; Klaus A. Leber; Renate Hanselmayer; Gerhard Pendl

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Beatrix Feigl

Queensland University of Technology

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Michael Stur

Medical University of Vienna

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Andrea Berghold

Medical University of Graz

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