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Dive into the research topics where Rosemarie Blatz is active.

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Featured researches published by Rosemarie Blatz.


Diagnostic Microbiology and Infectious Disease | 2003

Comparison of real-time PCR detection methods for B1 and P30 genes of Toxoplasma gondii.

Susanne Buchbinder; Rosemarie Blatz; Arne C. Rodloff

Real-time PCR assays were established with the Toxoplasma gondii P30 and the 35-copy B1 gene as target genes. Both PCR methods detected Toxoplasma DNA from 10 to 100000 genome equivalents per assay and had comparable intra-assay deviations suggesting that detecting a single copy locus is suitable for clinical diagnostic.


Journal of Applied Microbiology | 2010

A real‐time PCR assay for the differentiation of Candida species

Stephan Fricke; C. Fricke; C. Schimmelpfennig; Christopher Oelkrug; U. Schönfelder; Rosemarie Blatz; C. Zilch; S. Faber; Nadja Hilger; Markus Ruhnke; Arne C. Rodloff

Aims:  We established a real‐time PCR assay for the detection and strain identification of Candida species and demonstrated the ability to differentiate between Candida albicans the most common species, and also Candida parapsilosis, Candida glabrata, Candida tropicalis and Candida dubliniensis by LightCycler PCR and melting curve analysis.


Mycoses | 2012

A real‐time PCR for the detection and characterisation of Aspergillus species

Stephan Fricke; Christian Fricke; Christopher Oelkrug; Rosemarie Blatz; Uta Schönfelder; Dietger Niederwieser; Nadja Hilger; Markus Ruhnke; Arne C. Rodloff

An early diagnosis of an invasive fungal infection is essential for the initiation of a specific antifungal therapy and to avoid unnecessary discontinuation of a baseline therapy for haematological or oncological diseases. A real‐time PCR assay for the detection and strain identification of Aspergillus species from culture strains was evaluated. DNA preparation was evaluated in contaminated culture media, urine and serum. A LightCycler PCR to differentiate various Aspergillus species was established. A real‐time PCR assay for the detection of Aspergillus species was improved and was able to detect and differentiate medically important Aspergillus spp. The sensitivity of the test was <10 plasmid equivalents/assay. The real‐time PCR assay is a useful tool for the rapid identification of Aspergillus species and might be useful as an early diagnostic tool to detect an invasive fungal infection. A real‐time PCR protocol was improved by generating plasmid standards, additional generation of melting curves for species identification and the correlation between the melting temperature and the nucleotide exchanges within the used 18S rRNA gene region.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2008

Primäre Vitrektomie mit intraokularer Antibiotikaapplikation bei akuter postoperativer Endophthalmitis@@@Primary vitrectomy with intraocular antibiotic application in postoperative endophthalmitis

Matus Rehak; Rosemarie Blatz; Peter Wiedemann; Petra Meier

SummaryPURPOSE: Pars plana vitrectomy with intravitreal antibiotic application is an established procedure for treating postoperative endophthalmitis. The presented study analyzes our own results with this treatment as well as the role of adjuvant systemic steroid treatment. METHOD: We analyzed the data of 34 consecutive patients with postoperative endophthalmitis from January 2000 to March 2006. Thirty-two patients underwent vitrectomy and intravitreal application of antibiotics, and two patients received intravitreal antibiotics only. All patients received intravitreal dexamethasone and systemic antibiotics, and 12 patients received the systemic treatment with prednisolone. The effect of vitrectomy with respect to final visual acuity and the rate of postoperative complications were analyzed. The vitreous was microbiologically examined. Postoperative follow-up time ranged from 2 weeks to 24 months. RESULTS: Endophthalmitis followed cataract surgery with intraocular lens implantation in 30 patients (89%) and followed pars plana vitrectomy in four patients (11%). Positive cultures were obtained in 19 (56%) patients. Visual acuity improved in 31 (91%) patients. At their final examinations, 27 (79%) patients had gained visual acuity of 0.05 or better. CONCLUSIONS: Immediate vitrectomy in combination with intraocular antibiotics and steroid administration resulted in preservation of ambulatory vision in most of the patients. Systemic postoperative therapy with steroids seems to be associated with better final visual acuity.ZusammenfassungZIEL: Die Durchführung einer primären Pars-plana-Vitrektomie mit intravitrealer Antibiotika-Gabe ist ein anerkanntes Verfahren zur Behandlung einer postoperativen Endophthalmitis. In der vorliegenden Studie werden eigene Ergebnisse dieser Therapie evaluiert, und die Rolle einer systemischen Prednisolon-Therapie wird analysiert. METHODE: Wir analysierten die Daten von insgesamt 34 Patienten, die im Zeitraum von Januar 2000 bis März 2006 mit einer akuten postoperativen Endophthalmitis in unserer Klinik vorgestellt wurden. Zur Therapie der Endophthalmitis erfolgte bei 32 Patienten eine Pars-plana-Vitrektomie mit intravitrealer Antibiotikaapplikation und bei 2 Patienten eine alleinige intravitreale Antibiotikainjektion. Bei allen Patienten wurde eine intravitreale Dexamethasonapplikation und zusätzlich eine systemische Antibiose durchgeführt; 12 Patienten erhielten zusätzlich eine systemische Prednisolon-Therapie. Die funktionellen Ergebnisse und postoperativen Komplikationen wurden in einzelnen Patientengruppen bewertet. Zum Erregernachweis wurde bei allen Patienten das Glaskörpermaterial mikrobiologisch untersucht. Der postoperative Nachbeobachtungszeitraum nach Vitrektomie betrug 2 Wochen bis 24 Monate. ERGEBNISSE: Es traten folgende Ursachen für eine Endophthalmitis auf: postoperative Endophthalmitis nach Kataraktoperation bei 30 Patienten (89%) und Zustand nach Vitrektomie bei 4 Patienten (11%). Ein positiver Kulturnachweis konnte bei 19 (56%) Patienten erbracht werden. Eine Sehverbesserung wurde postoperativ bei 91% Patienten festgestellt, 79% Patienten erreichten postoperativ eine Sehschärfe von mindestens 0,05. In der Gruppe mit zusätzlicher Steroid-Gabe erreichten 7 von 12 Patienten (58%) eine Sehschärfe von 0,5 und besser, bei den Patienten ohne Steroidtherapie erreichten diese Sehschärfe 10 von 18 Patienten (55%). SCHLUSSFOLGERUNGEN: Vitrektomie in Kombination mit intraokularer Antibiotika- und Steroidapplikation führte bei der Mehrzahl der Patienten zum Erhalt eines orientierenden Sehens. Eine postoperative systemische Steroid-Gabe erbrachte tendenziell bessere funktionelle Ergebnisse.


Der Internist | 2006

Appropriate microbiological diagnostics

Arne C. Rodloff; Reiner Schaumann; Rosemarie Blatz

In the industrialized world the threat of infectious diseases is mainly due to nosocomial infections and multi-resistant agents. In this context, microbiological evaluations have not only a benefit for the individual patient, but also allow to evaluate the local epidemiologic situation. However, quality and benefits are often compromised by incorrect specimen collection. This review attempts to summarize diagnostic procedures, collection and transport of appropriate specimens and relevant causative agents for prominent clinical manifestations of infectious diseases.ZusammenfassungIn den Industriestaaten bezieht sich die Bedrohung durch Infektionskrankheiten zunehmend auf nosokomiale Infektionen und das Auftreten multiresistenter Erreger. Mikrobiologische Diagnostik ist in diesem Zusammenhang nicht nur für den einzelnen Patienten hilfreich, sondern auch für die Erhebung der Kleinraumepidemiologie von Bedeutung. Qualität und unmittelbarer Nutzen werden jedoch häufig durch unsachgemäße Durchführung beeinträchtigt. Mit der vorliegender Übersicht soll versucht werden, für häufige Infektionsmanifestationen diagnostische Möglichkeiten, Gewinnung und Transport geeigneter Materialien, sowie häufig auftretende Erreger zusammengefasst darzustellen.AbstractIn the industrialized world the threat of infectious diseases is mainly due to nosocomial infections and multi-resistant agents. In this context, microbiological evaluations have not only a benefit for the individual patient, but also allow to evaluate the local epidemiologic situation. However, quality and benefits are often compromised by incorrect specimen collection. This review attempts to summarize diagnostic procedures, collection and transport of appropriate specimens and relevant causative agents for prominent clinical manifestations of infectious diseases.


Der Internist | 2006

Sinnvolle Mikrobiologische Diagnostik@@@Appropriate microbiological diagnostics

Arne C. Rodloff; Reiner Schaumann; Rosemarie Blatz

In the industrialized world the threat of infectious diseases is mainly due to nosocomial infections and multi-resistant agents. In this context, microbiological evaluations have not only a benefit for the individual patient, but also allow to evaluate the local epidemiologic situation. However, quality and benefits are often compromised by incorrect specimen collection. This review attempts to summarize diagnostic procedures, collection and transport of appropriate specimens and relevant causative agents for prominent clinical manifestations of infectious diseases.ZusammenfassungIn den Industriestaaten bezieht sich die Bedrohung durch Infektionskrankheiten zunehmend auf nosokomiale Infektionen und das Auftreten multiresistenter Erreger. Mikrobiologische Diagnostik ist in diesem Zusammenhang nicht nur für den einzelnen Patienten hilfreich, sondern auch für die Erhebung der Kleinraumepidemiologie von Bedeutung. Qualität und unmittelbarer Nutzen werden jedoch häufig durch unsachgemäße Durchführung beeinträchtigt. Mit der vorliegender Übersicht soll versucht werden, für häufige Infektionsmanifestationen diagnostische Möglichkeiten, Gewinnung und Transport geeigneter Materialien, sowie häufig auftretende Erreger zusammengefasst darzustellen.AbstractIn the industrialized world the threat of infectious diseases is mainly due to nosocomial infections and multi-resistant agents. In this context, microbiological evaluations have not only a benefit for the individual patient, but also allow to evaluate the local epidemiologic situation. However, quality and benefits are often compromised by incorrect specimen collection. This review attempts to summarize diagnostic procedures, collection and transport of appropriate specimens and relevant causative agents for prominent clinical manifestations of infectious diseases.


Der Internist | 2006

Sinnvolle Mikrobiologische Diagnostik

Arne C. Rodloff; Reiner Schaumann; Rosemarie Blatz

In the industrialized world the threat of infectious diseases is mainly due to nosocomial infections and multi-resistant agents. In this context, microbiological evaluations have not only a benefit for the individual patient, but also allow to evaluate the local epidemiologic situation. However, quality and benefits are often compromised by incorrect specimen collection. This review attempts to summarize diagnostic procedures, collection and transport of appropriate specimens and relevant causative agents for prominent clinical manifestations of infectious diseases.ZusammenfassungIn den Industriestaaten bezieht sich die Bedrohung durch Infektionskrankheiten zunehmend auf nosokomiale Infektionen und das Auftreten multiresistenter Erreger. Mikrobiologische Diagnostik ist in diesem Zusammenhang nicht nur für den einzelnen Patienten hilfreich, sondern auch für die Erhebung der Kleinraumepidemiologie von Bedeutung. Qualität und unmittelbarer Nutzen werden jedoch häufig durch unsachgemäße Durchführung beeinträchtigt. Mit der vorliegender Übersicht soll versucht werden, für häufige Infektionsmanifestationen diagnostische Möglichkeiten, Gewinnung und Transport geeigneter Materialien, sowie häufig auftretende Erreger zusammengefasst darzustellen.AbstractIn the industrialized world the threat of infectious diseases is mainly due to nosocomial infections and multi-resistant agents. In this context, microbiological evaluations have not only a benefit for the individual patient, but also allow to evaluate the local epidemiologic situation. However, quality and benefits are often compromised by incorrect specimen collection. This review attempts to summarize diagnostic procedures, collection and transport of appropriate specimens and relevant causative agents for prominent clinical manifestations of infectious diseases.


Fems Microbiology Letters | 1998

A second European collaborative study on polymerase chain reaction for Toxoplasma gondii, involving 15 teams

Hervé Pelloux; Edward Guy; Maria Cristina Angelici; Horst Aspöck; Marie-Hélène Bessières; Rosemarie Blatz; Mariassunta Del Pezzo; Veronique Girault; Regina Gratzl; Mona Holberg-Petersen; Julie D. Johnson; Dominique Krüger; Maija Lappalainen; Anne Naessens; Mats Olsson


Journal of Antimicrobial Chemotherapy | 2004

Effect of moxifloxacin versus imipenem/cilastatin treatment on the mortality of mice infected intravenously with different strains of Bacteroides fragilis and Escherichia coli

Reiner Schaumann; Rosemarie Blatz; Joerg Beer; Grit Ackermann; Arne C. Rodloff


Spektrum Der Augenheilkunde | 2008

Primäre Vitrektomie mit intraokularer Antibiotikaapplikation bei akuter postoperativer Endophthalmitis

Matus Rehak; Rosemarie Blatz; Peter Wiedemann; Petra Meier

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