Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where Rosemarie Grabowski is active.

Publication


Featured researches published by Rosemarie Grabowski.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2007

[Relationship between occlusal findings and orofacial myofunctional status in primary and mixed dentition. Part I: Prevalence of malocclusions].

Rosemarie Grabowski; Franka Stahl; Manja Gaebel; Günther Kundt

Aim:The aim of this study is to provide basic data on the prevalence of malocclusions and orofacial dysfunctions in the primary and early mixed dentition, to examine occlusal relationships in their functional context, and to analyze the need for and potential of orthodontic prevention.Subjects and Methods:Occlusal relationships and myofunctional status were evaluated in 766 children in the primary dentition and in 2,275 children in the early mixed dentition. Orthodontic findings in single jaws and intermaxillary occlusal relationships were clinically analyzed in all three dimensions.Results:Normal occlusal relationships were found in 25.3% of children in the primary dentition. Frequency of children with normal dentitions fell significantly in the mixed dentition (7.3%). Prevalence of bilateral distoclusion increased significantly from the primary to the mixed dentition. Increased maxillary overjet was diagnosed in 49.3% and 59.0% of the children in the primary and mixed dentition, respectively. Prevalence of lateral crossbites increased significantly from primary to mixed dentition (7.2% vs. 12.0%). Deep bites and edge-to-edge bites were found significantly more often in the early mixed dentition.Conclusions:The significant increase in the prevalence of malocclusions between the primary and mixed dentition – distoclusion and lateral crossbite, and the impairment of vertical occlusal relationships in the mixed dentition in particular – reveal the need for orthodontic prevention. They highlight the absence of applied interceptive and early treatment measures in orthodontics. The indication system in current use for early orthodontic treatment here in Germany fails to fulfill the requirements for prevention-oriented dental care.ZusammenfassungZiel:Ziel der Studie ist es, repräsentative Basisdaten über die Verbreitung von Gebissanomalien und orofazialen Fehlfunktionen im Milchgebiss und im frühen Wechselgebiss zu liefern und die Okklusionsbeziehungen in ihrem funktionellen Kontext zu überprüfen. Erfordernisse und Möglichkeiten kieferorthopädischer Prävention und Frühbehandlung sollten geprüft werden.Probanden und Methodik:Bei 766 Kindern mit Milchgebissen und 2275 Kindern mit Wechselgebissen wurden die Okklusionsbefunde und der Funktionsstatus erhoben. Die kieferorthopädischen Befunde wurden als sagittale, transversale und vertikale Einzelkiefer- und Okklusionsbefunde klinisch erhoben.Ergebnisse:Im Milchgebiss wiesen 25,3% der Kinder regelrechte Okklusionsbeziehungen auf. Im Wechselgebiss reduzierte sich dieser Anteil statistisch signifikant auf 7,3%. Die Häufigkeit beidseitiger Distalokklusionen nahm vom Milch- zum Wechselgebiss statistisch signifikant zu. Bei 49,3% bzw. 59,0% der Kinder mit Milch- und Wechselgebissen wurde eine vergrößerte sagittale Frontzahnstufe registriert. Vom Milch- zum Wechselgebiss stieg die Häufigkeit der seitlichen Kreuzbisse von 7,2% auf 12,0% statistisch signifikant an. Tiefbisse und Kantenbisse traten im frühen Wechselgebiss statistisch signifikant häufiger auf.Schlussfolgerungen:Die signifikante Zunahme der Gebissanomalien vom Milch- zum Wechselgebiss, insbesondere der Distalokklusion und des seitlichen Kreuzbisses, und die Verschlechterung der vertikalen Okklusionsverhältnisse im Wechselgebiss weisen die Notwendigkeit einer kieferorthopädischen Prävention nach und zeigen den mangelnden Einsatz kieferorthopädischer Interzeptiv- und Frühbehandlungsmaßnahmen. Die gegenwärtig angewandten kieferorthopädischen Indikationsgruppen zur kieferorthopädischen Frühbehandlung erfüllen den Anspruch einer präventionsorientierten Zahnmedizin nicht.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2003

Orthodontic findings in the deciduous and early mixed dentition--inferences for a preventive strategy.

Franka Stahl; Rosemarie Grabowski

Abstract.Aim and Method:The aim of the present epidemiologic study was to obtain representative basic data on the frequency, extent and age-dependence of malocclusions in the deciduous and early mixed dentition. The developmental tendencies of specific malocclusions were investigated from the aspect of orthodontic prevention. The collective comprised 8,864 preschool and schoolage children, of whom 1,225 were in the deciduous dentition (mean age 4.5 years) and 7,639 in the mixed dentition (mean age 8.9 years). The orthodontic data were clinically assessed as sagittal, transversal, or vertical single-arch and occlusal findings. In addition, the malocclusions were classified according to their primary symptoms. Early infantile habits, tongue dysfunctions, speech defects and incompetent lip closure were registered separately.Results:57% of the children were found to have malocclusions, with the frequency rising statistically significantly in dependence on age from the deciduous to the mixed dentition (p ≤ 0.001). The mean extent of excessive overjet increased significantly from the deciduous to the mixed dentition. Crossbite with mandibular midline discrepancies were observed significantly more frequently in the deciduous dentition. Although the frequency of anterior open bite underwent a significant decline from the deciduous to the mixed dentition, open bite was the malocclusion most frequently associated with dysfunction in both groups. The significant increase in traumatic deep bite in the mixed dentition indicates an unfavorable developmental tendency in this anomaly until after the eruption of the permanent incisors.Conclusion:The need for preventive orthodontic therapy and for the intensified application of interceptive and early treatment measures is stressed in view of the high number of malalignments and malocclusions in the deciduous and mixed dentition and the tendency for some forms of malocclusion to deteriorate as the dentition develops.Zusammenfassung.Ziel und Methodik:Zielstellung der epidemiologischen Studie war es, repräsentative Basisdaten über die Verbreitung, das Ausmaß und die Altersabhängigkeit von Gebissanomalien im Milch- und frühen Wechselgebiss zu liefern. Unter dem Gesichtspunkt der kieferorthopädischen Prävention wurden die Entwicklungstendenzen spezifischer Anomalien untersucht. Das Untersuchungsmaterial umfasste 8864 Kindergarten- und Schulkinder mit 1225 Milch- (durchschnittliches Alter 4,5 Jahre) und 7639 Wechselgebissen (durchschnittliches Alter 8,9 Jahre). Die kieferorthopädischen Daten wurden als sagittale, transversale, vertikale Einzelkiefer- und Okklusionsbefunde klinisch beurteilt. Zusätzlich erfolgte eine Klassifikation der Gebissanomalien nach ihrer Leitsymptomatik [34]. Frühkindliche Habits, Zungenfehlfunktionen, Sprechfehler und inkompetenter Lippenschluss wurden extra erfasst.Ergebnisse:Bei 57% der Kinder wurden Gebissanomalien festgestellt. Vom Milch- zum Wechselgebissalter stieg die Anomaliehäufigkeit statistisch signifikant an (p ≤ 0,001). Die durchschnittliche Größe der vergrößerten sagittalen Schneidekantenstufe nahm vom Milch- zum Wechselgebiss signifikant zu. Kreuzbisse mit Mittellinienabweichungen des Unterkiefers traten im Milchgebiss signifikant häufiger auf. Auch wenn die Häufigkeit des frontal offenen Bisses vom Milch- zum Wechselgebiss signifikant abnahm, war der offene Biss die am häufigsten mit Fehlfunktionen einhergehende Anomalie in beiden Gruppen. Die signifikante Zunahme der traumatisch tiefen Bisse im Wechselgebissalter lassen auf eine ungünstige Entwicklungstendenz dieser Anomalie bis nach dem Schneidezahnwechsel schließen.Schlussfolgerung:Der Forderung nach kieferorthopädischer Prophylaxe und dem verstärkten Einsatz von Interzeptiv- und Frühbehandlungsmaßnahmen ist angesichts der hohen Anzahl von Zahnfehlstellungs- und Bisslageanomalien im Milch- und Wechselgebiss und der Verschlechterungstendenz einiger Dysgnathien im Verlauf der Gebissentwicklung Nachdruck zu verleihen.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2007

Relationship between occlusal findings and orofacial myofunctional status in primary and mixed dentition. Part II: Prevalence of orofacial dysfunctions.

Franka Stahl; Rosemarie Grabowski; Manja Gaebel; Günther Kundt

Aim:The aim of this study was to provide basic data on the prevalence of orofacial dysfunctions in primary and early mixed dentition and to examine occlusal relationships in their functional context, and to analyze the need for and potential of orthodontic prevention and early treatment.Subjects and Methods:We assessed the occlusal relationships and myofunctional status of 3,041 children. The presence of dynamic and static myofunctional disorders and any oral habits were documented during functional analysis.Results:The frequency of myofunctional disorders was statistically significantly higher in children with increased maxillary overjet, frontal open bite, lateral crossbite and mandibular prognathism, and there was a statistically significant increase in the prevalence of orofacial dysfunctions and oral habits from primary to mixed dentitions.Conclusions:Habitual open mouth posture (expressing hypotonia in the perioral muscles) and a visceral swallowing pattern become established during the primary dentition and are increasingly carried over into the mixed dentition period. Both criteria, along with assessment of occlusal relationships, are appropriate parameters with which to identify “children at risk for orthodontic treatment”.ZusammenfassungZiel:Ziel der Studie ist es, Basisdaten über die Verbreitung von orofazialen Dysfunktionen im Milch- und frühen Wechselgebiss bereitzustellen und die Okklusionsbeziehungen in ihrem funktionellen Kontext zu untersuchen. Es sollen Erfordernisse und Möglichkeiten kieferorthopädischer Prävention und Frühbehandlung geprüft werden.Probanden und Methodik:Bei 3041 Kindern wurden Okklusionsbefund und myofunktioneller Status erhoben. Dynamische und statische myofunktionelle Störungen sowie bestehende Habits wurden während der funktionellen Untersuchung diagnostiziert.Ergebnisse:Myofunktionelle Störungen wurden statistisch signifikant häufiger bei Kindern mit vergrößerter sagittaler Schneidekantenstufe, frontal offenem Biss, seitlichem Kreuzbiss und Progenie gefunden. Vom Milch- zum Wechselgebiss steigt die Häufigkeit orofazialer Dysfunktionen und Habits statistisch signifikant an.Schlussfolgerungen:Die offene Mundhaltung als Haltungsschwäche und das viszerale Schluckmuster etablieren sich im Milchgebiss und werden zunehmend auf das Wechselgebiss übertragen. Beide Kriterien eignen sich zusammen mit der Erhebung des Okklusionsbefundes für die Definition „kieferorthopädisches Risikokind“.


The Cleft Palate-Craniofacial Journal | 2006

Epidemiology of Hoffmeister's “Genetically Determined Predisposition to Disturbed Development of the Dentition” in Patients With Cleft Lip and Palate

Franka Stahl; Rosemarie Grabowski; Katrin Wigger

Objective Type and prevalence rates of the symptoms of Hoffmeisters “genetically determined predisposition to disturbed development of the dentition” were studied in patients with clefts. Patients Data of 263 patients with nonsyndromic clefts of lip (alveolus and palate) or isolated cleft palates were examined in a retrospective study. Setting The clefts were classified as cleft lip or cleft lip and alveolus, cleft palate, unilateral cleft lip and palate, and bilateral cleft lip and palate. All patients were scrutinized for 28 individual symptoms. Prevalences of the individual symptoms were statistically evaluated regarding cleft type and gender by using the chi-square test and were also compared with findings in patients without clefts. Results In 97.7% of the patients with clefts, at least one symptom was found. Microdontia of individual teeth, hypodontia, and hyperodontia were the symptoms most frequently recorded. Comparison of the different cleft types revealed differences regarding the prevalences of supernumerary lateral incisors (p = .051), infraposition of deciduous molars (p < .001), and atypical tooth bud position (p = .030). Comparison of the prevalences of 10 symptoms recorded in the patients with clefts with the prevalences recorded in patients without clefts showed nine symptoms were found much more frequently in the population with clefts. Conclusion These findings support the hypothesis that clefting is part of a complex malformation associated with other dental anomalies resulting from disturbed development of the dentition. Patients with clefts are also likely to present other deficiencies of dental development and tooth eruption in both dentitions, even in regions not affected by the cleft.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2007

Interrelation between occlusal findings and orofacial myofunctional status in primary and mixed dentition: Part III: Interrelation between malocclusions and orofacial dysfunctions.

Rosemarie Grabowski; Günther Kundt; Franka Stahl

Aim:It was the purpose of this study to analyze the relationship between selected types of malocclusion and specific types of static and dynamic orofacial dysfunction and to compare the results with subjects presenting regular occlusion. We aimed to identify which orthodontic and functional symptoms in early dentition would lead to malocclusion later on.Subjects and Methods:Occlusal relations and myofunctional status were evaluated in 3,041 children. We diagnosed dynamic and static myofunctional disorders as well as oral habits by means of functional examinations.Results:No orofacial dysfunctions were found in 11.2% of the children with primary dentition and in 10.2% of the children with early mixed dentition. We observed no correlation between the existence of distoclusion and functional disorders. Lateral crossbite in mixed dentition, as well as increased overjet and frontal open bite in primary and early mixed dentitions appeared significantly more frequently in children with orofacial dysfunctions. Individuals with frontal open bite, lateral crossbite, reduced and increased overjet presented static dysfunctions significantly more frequently than those in dentitions with normal occlusion. Dynamic dysfunctions were significantly more prevalent in subjects with frontal open bite and lateral crossbite than in those with normal occlusion.Conclusions:Our results enable us to prognosticate which children risk future orthodontic problems. Any child presenting one of the four occlusal disorders plus one static or two dynamic dysfunctions is a child more likely to develop orthodontic problems later on. Orthodontic prevention and early treatment must include functional rehabilitation so as to eliminate or at least diminish those factors causing undesirable developments.ZusammenfassungZiel:Ausgewählte Gebissanomalien sollen auf ihren Zusammenhang mit spezifischen statischen und dynamischen orofazialen Dysfunktionen untersucht und mit Probanden ohne Gebissanomalie verglichen werden. Prognostische Aussagen, bei welcher kieferorthopädischen und funktionellen Symptomatik mit einer risikobehafteten Gebissentwicklung zu rechnen ist, sollen abgeleitet werden.Probanden und Methodik:Bei 3041 Kindern wurden Okklusionsbefund und myofunktioneller Status erhoben. Dynamische und statische myofunktionelle Störungen sowie bestehende Habits wurden während der funktionellen Untersuchung diagnostiziert.Ergebnisse:Nur bei 11,2% und 10,2% der Kinder im Milch- und frühen Wechselgebiss mit Gebissanomalien wurden keine orofazialen Dysfunktionen nachgewiesen. Die Distalokklusion zeigte sich durch Funktionsstörungen nicht differenziert. Seitliche Kreuzbisse im Wechselgebiss sowie vergrößerte Frontzahnstufen und frontal offene Bisse im Milch- und frühen Wechselgebiss wurden signifikant häufiger bei Kindern mit orofazialen Dysfunktionen festgestellt. Statische Dysfunktionen traten beim frontal offenen Biss, seitlichen Kreuzbiss und bei reduzierten und vergrößerten sagittalen Frontzahnstufen signifikant häufiger auf als bei regelrechten Okklusionsverhältnissen. Dynamische Dysfunktionen lagen beim frontal offenen Biss und beim seitlichen Kreuzbiss signifikant häufiger vor als bei regelrechter Okklusion.Schlussfolgerungen:Die Ergebnisse lassen die Definition einer risikobehafteten Prognose zu. Das „kieferorthopädische Risikokind“ wird definiert, wenn bei einer der vier Okklusionsstörungen zusätzlich eine statische Funktionsstörung oder zwei dynamische Funktionsstörungen bestehen. Die Konzepte der kieferorthopädischen Prävention und Frühbehandlung müssen die funktionelle Rehabilitation zur Ausschaltung oder Reduzierung der Ursachen der Fehlentwicklung beinhalten.


Journal of Cranio-maxillofacial Surgery | 2006

Presurgical orthopaedic treatment of newborns with clefts – functional treatment with long-term effects

Rosemarie Grabowski; Helfried Kopp; Franka Stahl; Karsten K.H. Gundlach

AIM Presentation of an orthopaedic/orthodontic treatment protocol within the framework of complex rehabilitation of patients with clefts of lip, alveolus and palate. Presurgical orthopaedic treatment aims at reduction of cleft size by guiding growth and functional rehabilitation. Long-term results of maxillary development and occlusion at young adult age are reported. PATIENTS AND METHODS 43 newborns with unilateral (19) or bilateral (24) clefts of lip, alveolus and palate were examined until their deciduous dentition was complete. In 29 patients a late follow-up was performed at age 17.3 years (mean). Maxillary dental casts were evaluated prior to and following presurgical orthopaedic treatment at the time the deciduous dentition was complete and at young adult age (2 to 5 years after termination of orthodontic treatment). Parameters were width of the alveolar and palatal cleft as well as width and length of the dental arch. In the adults occlusion was studied and the occlusal outcome was related to the therapeutical input. RESULTS Presurgical orthopaedic treatment reduced the cleft width by taking advantage of normal growth. At the age of 3 to 4 years the development of the upper dental arch was in line with that of non-cleft children. CONCLUSION Maxillary growth may be guided in almost physiological terms even in patients with a cleft of lip, alveolus and palate. Prerequisite is functional rehabilitation by means of orthopaedic treatment at age 1 to 12 months in terms of functional orthodontic therapy and a surgical protocol saving tissues with growth potential.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2003

Maxillary Canine Displacement and Genetically Determined Predisposition to Disturbed Development of the Dentition

Franka Stahl; Rosemarie Grabowski

Abstract.Background: The relationship between maxillary canine displacement and the simultaneous occurrence of “genetically determined predisposition to disturbed development of the dentition” as defined by Hoffmeister [20] was investigated in 675 patients. Patients and Methods: Panoramic radiographs taken of each patient during the first and the second mixed dentition periods were evaluated. Canine inclination and the distance between the tip of the canine and a line connecting the cusps of the molars were computed in five different age groups according to Dausch-Neumann [11]. Results: Statistical analysis revealed 34 patients with “potential canine displacement”, who exhibited further symptoms of “genetically determined predisposition to disturbed development of the dentition” significantly more frequently than the total group. The symptoms concerned were agenesia, displaced tooth buds, rotated or tilted incisors, aplasia and microdontia of lateral incisors. Conclusion: Careful follow-ups in patients with a predisposition to disturbed dental development enables risks to be anticipated and canine displacement to be detected at an early stage.Zusammenfassung.Hintergrund: Die vorliegende Studie überprüft den Zusammenhang von Eckzahnverlagerung im Oberkiefer mit dem gleichzeitigen Vorkommen von genetisch determinierten “Störanfälligkeiten der Gebissentwicklung” wie Hoffmeister [20] sie definiert hat anhand von 675 Patienten. Patienten und Methoden: Von jedem Patienten wurden Orthopantomogramme in der ersten und zweiten Wechselgebissperiode ausgewertet. In Anlehnung an Dausch-Neumann [11] wurden die Eckzahnneigung und zusätzlich der Abstand der Eckzahnspitze von einer konstruierten Molarenverbindungslinie in fünf Altersgruppen berechnet. Ergebnisse: Statistisch wurden 34 Patienten mit “potentieller Eckzahnverlagerung” ermittelt. Gegenüber der Gesamtgruppe kamen bei ihnen signifikant häufiger weitere Symptome der “genetisch determinierten Störanfälligkeit” vor. Dies waren Nichtanlagen, falsche Keimlagen, Dreh- und Kippstände von Schneidezähnen, Aplasie und Formreduktion des seitlichen Schneidezahnes. Schlussfolgerung: Bei sorgfältiger Beobachtung der Gebissentwicklung lassen Störanfälligkeiten eine risikobehaftete Gebissentwicklung vermuten und eine Früherkennung der regelrechten oder gestörten Einstellung des oberen Eckzahnes zu.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1999

The influence of caries of the deciduous teeth upon development of the dentition in patients with cleft lip, jaw and palate.

Brigitte Zschieschack; Rosemarie Grabowski

In 417 children aged 3 to 8 years with cleft lip, jaw and palate, the prevalence of caries and the degree of treatment of deciduous teeth were compared with those of 258 cleft patients who had received preventive treatment.The prevalence of caries was reduced by more than 50% by preventive treatment. A statistically significant effect of the cleft on the prevalence of caries could not be demonstrated. longitudinal investigations on casts showed reduction of leeway spaces in consequence of caries and early extractions.Recommendations are made for curative pediatric dental treatment.ZusammenfassungBei 417 Kindern mit Lippen-Kiefer-Gaumen-(LKG-)Spalten im Alter von drei bis acht Jahren wurden die Kariesprävalenz und der Sanierungsgrad von Milchzähnen mit denen von 258 präventiv betreuten Spaltträgern verglichen. Durch präventive Betreuung gelang es, die Kariesprävalenz um mehr als 50% zu senken. Es konnte kein statistisch gesicherter Einfluß der Spaltbildung auf die Kariesverbreitung nachgewiesen werden. Langzeituntersuchungen an gebißmodellen zeigten eingeengte Stützzonen als Folgen von Karies und frühzeitigen Extraktionen.Es werden Empfehlungen für die kurative kinderzahnärztliche Betreuung gegeben.


The Cleft Palate-Craniofacial Journal | 2003

Position of the hyoid bone in cleft lip, alveolus, and palate: variation of normal anatomy or sign accompanying the malformation?

Wolfram M.H. Kaduk; Rosemarie Grabowski; Karsten K.H. Gundlach

OBJECTIVE To compare the hyoid bone position in patients with clefts of lip, alveolus, and palate with orthodontic patients with no cleft. DESIGN Retrospective cephalometric long-term study. PATIENTS Lateral cephalograms of 23 patients with a complete unilateral cleft were compared with those of 24 orthodontic patients with no cleft with an Angle class 1 occlusion. Twenty-five of the patients were girls, and 22 were boys. The age of the patients with cleft at the beginning of the study was 8.1 +/- 0.7 years and at the end 14.8 +/- 0.6 years. The patients without cleft were 8.4 +/- 0.8 years old at the beginning and 14.4 +/- 0.6 years at the end of the study. MAIN OUTCOME MEASURES Cephalometric analysis was used to determine the skull growth pattern as well as the positions of the head and hyoid bone twice in all 47 persons. RESULTS With increasing age of the patients, the skull growth pattern changed from vertical to horizontal growth, but no significant differences were found between patients with and without cleft. Head position did not differ significantly between patients with and without cleft. However, hyoid bone position differed significantly. The hyoid in patients with cleft was located more caudally and more anteriorly than in patients without cleft. CONCLUSION The hyoid bone in a subset of north German adolescents with complete unilateral cleft lip and palate was found to be caudal and anterior, compared with a control group.


Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2005

Epidemiology of Hoffmeister’s Genetically Determined Predisposition to Disturbed Development of the Dentition in Patients with True Skeletal Class III Malocclusion

Franka Stahl; Helfried Kopp; Harald Feldmann; Rosemarie Grabowski

Aim:The prevalence of symptoms of Hoffmeister’s “genetically determined predisposition to disturbed development of the dentition” as studied in patients with true skeletal Class III malocclusion; results of the study were compared with those found in the scientific literature regarding samples from the normal population and from orthodontic patients.Patients and Methods:The prevalence of 20 defined symptoms was evaluated in 120 patients with true skeletal Class III malocclusion. The patients were selected on the basis of a positive family history and on the presentation of typical characteristics of a skeletal Class III morphology in a lateral cephalogram. The mean age of the patients evaluated was 12.4 years. The patients’ files, 1161 radiographs and plaster casts were analyzed. The prevalence of the individual symptoms was compared by means of the χ2-test (p ≤ 0.05).Results:118 patients (98.3%) were found to have 292 symptoms of “genetically determined predisposition to disturbed development of the dentition”. Increased distance between molar buds, atypical tooth bud position and atypical root shape were the symptoms recorded most frequently. With regard to the simultaneous existence of several symptoms, the combination of four such symptoms was most frequent (20.8%), followed by the combination of three symptoms (15.8%), and five symptoms (15.0%). Congenital hypodontia was found in 19.2% of the patients.Conclusion:It should be kept in mind for patients with true skeletal Class III malocclusion that this type of dysgnathia is most likely combined with other symptoms of disturbed development of the dentition. The higher prevalence of those symptoms found in patients with skeletal Class III malocclusion when compared with the normal population and other orthodontic patients renders orthodontic treatment of those patients more difficult and calls for comprehensive clinical and radiological examination prior to any treatment.ZusammenfassungZiel:Das Vorkommen der von Hoffmeister definierten genetisch determinierten Störanfälligkeiten der Gebissentwicklung wurde bei Patienten mit echter Progenie analysiert und mit den Angaben für die Allgemeinbevölkerung und für andere kieferorthopädische Patientengruppen verglichen.Patienten und Methoden:Bei 120 Progeniepatienten wurden 20 definierte Störanfälligkeiten der Gebissentwicklung untersucht. Die Patientenauswahl erfolgte nach Angabe einer positiven Familienanamnese und nach den skelettalen Merkmalen einer Klasse III anhand des Fernröntgenseitenbildes. Das durchschnittliche Alter der Patienten lag bei 12,4 Jahren. Die Befundunterlagen der Patienten, 1161 Röntgenaufnahmen und die Gebissmodelle wurden analysiert. Die Symptomhäufigkeiten wurden mittels χ2-Test statistisch geprüft (p ≤ 0,05).Ergebnisse:Bei 118 Progeniepatienten (98,3%) wurden 292 Störanfälligkeiten der Gebissentwicklung nachgewiesen. Am häufigsten traten der vergrößerte Molarenkeimabstand, die atypische Keimlage und abnorme Wurzelformen auf. Vier Symptome traten am häufigsten gleichzeitig auf (20,8%). Danach folgten gleichzeitig drei (15,8%) und fünf (15,0%) Symptome. Bei 19,2% der Patienten wurden Nichtanlagen registriert.Schlussfolgerung:Bei jedem Patienten mit der Diagnose echte Progenie muss mit dem zusätzlichen Vorkommen von Störungen in der Gebissentwicklung gerechnet werden. Das im Vergleich zur allgemeinen Bevölkerung und zu anderen kieferorthopädischen Patienten festgestellte häufigere Vorkommen von Störungen in der Gebissentwicklung belastet die kieferorthopädische Behandlung zusätzlich und erfordert die eingehende klinische und röntgenologische Untersuchung der Progeniepatienten.

Collaboration


Dive into the Rosemarie Grabowski's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge