S. Corvin
University of Tübingen
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Publication
Featured researches published by S. Corvin.
BJUI | 2008
David Schilling; Heinz Peter Schlemmer; Philipp Wagner; Patrick Böttcher; Axel S. Merseburger; Philip Aschoff; Roland Bares; Christa Pfannenberg; Ute Ganswindt; S. Corvin; A. Stenzl
To evaluate the potential of 11C‐choline‐positron emission tomography (PET)/computed tomography (CT) for planning surgery in patients with prostate cancer and prostate‐specific antigen (PSA) relapse after treatment with curative intent.
Urologe A | 2004
S. Corvin; G. Feil; A. Stenzl
ZusammenfassungErworbene oder angeborene Störungen von Harnröhre und Harnleiter erfordern häufig geeignetes Gewebe zur Rekonstruktion der entsprechenden Defekte. Verschiedene Biomaterialien wurden erfolgreich zur Wiederherstellung von Ureter und Urethra in Tiermodellen und mittlerweile auch klinisch eingesetzt. Azelluläre Matrizes beispielsweise können, wenn sie im Empfängerorgan implantiert werden, dort als Grundgerüst für eine „natürliche“ Geweberegeneration dienen. Resorbierbare Gewebe können auch als Träger zur Transplantation von Zellen zur Harnröhren- bzw. Harnleiterrekonstruktion verwendet werden. Eines der Hauptprobleme hierbei ist, Zellen des Urogenitaltrakts in ausreichender Menge in Primärkulturen zu züchten. Möglicherweise kann die Stammzellforschung in der Zukunft dazu beitragen, dieses spezifische Problem zu lösen.AbstractCongenital or acquired disorders of the urethra or ureter often require adequate tissue transfer for reconstruction. A variety of biomaterials have proved to be useful in the reconstruction of the urethra or ureter in animal models and meanwhile even clinically. Innovative tissues such as acellular matrices can be placed in the host and function as a scaffold to allow the natural process of tissue regeneration. Biodegradable scaffolds can also be used as cell transplantation vehicles for the reconstruction of urethral or ureteral tissue. One of the limitations of cell-based tissue engineering techniques however is the difficulty of growing genitourinary-associated cells in large quantities in primary cultures. It can be speculated that stem cell research might help to overcome this specific problem in the future.
European Radiology | 2004
Heinz Peter Schlemmer; S. Corvin
This paper presents current knowledge on the prognostic significance of prostate cancer volume, reviews the feasibility of state-of-the-art imaging techniques for its assessment, and briefly introduces future perspectives regarding technical developments.
Urologe A | 2004
A. Stenzl; A. Anastasiadis; S. Corvin; G. Feil; H. Strasser; M.A. Kuczyk
ZusammenfassungBei der chirurgischen Therapie urogenitaler Tumoren standen in der Vergangenheit ausschließlich die onkologischen Ergebnisse im Vordergrund. Die Anzahl früh diagnostizierter Tumoren hat, in Kombination mit neueren Kenntnissen in Anatomie und Physiologie der Beckenorgane und deren Innervation, zur Verbesserung der operativen Techniken geführt. Gerade bei jüngeren Patienten gewinnen neben onkologischen auch funktionelle Aspekte der Behandlung, insbesondere im Bereich der Sexual- und der Miktionsfunktion, immer mehr an Bedeutung. Die Schonung autonomer Nerven ist für die Aufrechterhaltung der postoperativen Funktion der Becken- und Genitalorgane von ausschlaggebender Bedeutung. In der vorliegenden Arbeit sollen tierexperimentelle und klinische Ergebnisse nach nerverhaltender Beckenchirurgie unter Berücksichtigung geschlechtsspezifischer Unterschiede dargestellt werden.AbstractTraditionally, oncological factors have been the only ones used in the evaluation of treatment outcome for urological tumor patients. With increased diagnoses of early, curable tumors in younger individuals, health-related quality of life and functional aspects are gaining importance. Sexual and urinary function are significant aspects of quality of life, which are especially vulnerable in urological patients. New insights into the anatomy and physiology of the pelvic organs have resulted in an improvement in surgical therapy. In this article, we present the results of current experimental and clinical studies, which underline the importance of nerve sparing techniques for maintaining a satisfying urinary and sexual function in this patient population.
Urologe A | 2008
S. Corvin; D.M. Ulbrich; Laible; Udo Nagele; A. Stenzl
Laparoscopic pyeloplasty has been established as an effective and minimally invasive technique for treating ureteropelvic junction obstruction. Only case reports are available describing the use of laparoscopic pyeloplasty in patients with duplicated collecting systems. We report the case of a patient presenting with a short stenotic connection between the hydronephrotic lower pole system and a solitary ureter coming from the upper pole. In this patient, a side-to-side anastomosis between the renal pelvis and the ureter was successfully performed. The present data demonstrate that laparoscopic pyeloplasty is an applicable tool even in patients with upper urinary tract anomalies such as duplicated collecting systems.ZusammenfassungMittlerweile hat sich die laparoskopische Nierenbeckenplastik als effektives minimal-invasives Verfahren in der Behandlung der Ureterabgangsstenose etabliert. Bislang existieren jedoch nur wenige Daten zur Anwendung dieser Technik bei Doppelnieren. Wir berichten über einen Patienten mit einer stenotischen Verbindung zwischen einem dilatierten Unterpolsystem und einem solitär angelegten Oberpolharnleiter. Die Stenose wurde mittels End-zu-Seit-Anastomose zwischen Unterpolnierenbecken und Harnleiter erfolgreich behoben. Die vorliegende Arbeit zeigt, dass die Laparoskopie auch bei Anomalien wie komplizierten Doppelnieren erfolgreich eingesetzt werden kann.AbstractLaparoscopic pyeloplasty has been established as an effective and minimally invasive technique for treating ureteropelvic junction obstruction. Only case reports are available describing the use of laparoscopic pyeloplasty in patients with duplicated collecting systems. We report the case of a patient presenting with a short stenotic connection between the hydronephrotic lower pole system and a solitary ureter coming from the upper pole. In this patient, a side-to-side anastomosis between the renal pelvis and the ureter was successfully performed. The present data demonstrate that laparoscopic pyeloplasty is an applicable tool even in patients with upper urinary tract anomalies such as duplicated collecting systems.
Urologe A | 2008
S. Corvin; D.M. Ulbrich; V. Laible; Udo Nagele; A. Stenzl
Laparoscopic pyeloplasty has been established as an effective and minimally invasive technique for treating ureteropelvic junction obstruction. Only case reports are available describing the use of laparoscopic pyeloplasty in patients with duplicated collecting systems. We report the case of a patient presenting with a short stenotic connection between the hydronephrotic lower pole system and a solitary ureter coming from the upper pole. In this patient, a side-to-side anastomosis between the renal pelvis and the ureter was successfully performed. The present data demonstrate that laparoscopic pyeloplasty is an applicable tool even in patients with upper urinary tract anomalies such as duplicated collecting systems.ZusammenfassungMittlerweile hat sich die laparoskopische Nierenbeckenplastik als effektives minimal-invasives Verfahren in der Behandlung der Ureterabgangsstenose etabliert. Bislang existieren jedoch nur wenige Daten zur Anwendung dieser Technik bei Doppelnieren. Wir berichten über einen Patienten mit einer stenotischen Verbindung zwischen einem dilatierten Unterpolsystem und einem solitär angelegten Oberpolharnleiter. Die Stenose wurde mittels End-zu-Seit-Anastomose zwischen Unterpolnierenbecken und Harnleiter erfolgreich behoben. Die vorliegende Arbeit zeigt, dass die Laparoskopie auch bei Anomalien wie komplizierten Doppelnieren erfolgreich eingesetzt werden kann.AbstractLaparoscopic pyeloplasty has been established as an effective and minimally invasive technique for treating ureteropelvic junction obstruction. Only case reports are available describing the use of laparoscopic pyeloplasty in patients with duplicated collecting systems. We report the case of a patient presenting with a short stenotic connection between the hydronephrotic lower pole system and a solitary ureter coming from the upper pole. In this patient, a side-to-side anastomosis between the renal pelvis and the ureter was successfully performed. The present data demonstrate that laparoscopic pyeloplasty is an applicable tool even in patients with upper urinary tract anomalies such as duplicated collecting systems.
Urologe A | 2008
S. Corvin; D.M. Ulbrich; V. Laible; Udo Nagele; A. Stenzl
Laparoscopic pyeloplasty has been established as an effective and minimally invasive technique for treating ureteropelvic junction obstruction. Only case reports are available describing the use of laparoscopic pyeloplasty in patients with duplicated collecting systems. We report the case of a patient presenting with a short stenotic connection between the hydronephrotic lower pole system and a solitary ureter coming from the upper pole. In this patient, a side-to-side anastomosis between the renal pelvis and the ureter was successfully performed. The present data demonstrate that laparoscopic pyeloplasty is an applicable tool even in patients with upper urinary tract anomalies such as duplicated collecting systems.ZusammenfassungMittlerweile hat sich die laparoskopische Nierenbeckenplastik als effektives minimal-invasives Verfahren in der Behandlung der Ureterabgangsstenose etabliert. Bislang existieren jedoch nur wenige Daten zur Anwendung dieser Technik bei Doppelnieren. Wir berichten über einen Patienten mit einer stenotischen Verbindung zwischen einem dilatierten Unterpolsystem und einem solitär angelegten Oberpolharnleiter. Die Stenose wurde mittels End-zu-Seit-Anastomose zwischen Unterpolnierenbecken und Harnleiter erfolgreich behoben. Die vorliegende Arbeit zeigt, dass die Laparoskopie auch bei Anomalien wie komplizierten Doppelnieren erfolgreich eingesetzt werden kann.AbstractLaparoscopic pyeloplasty has been established as an effective and minimally invasive technique for treating ureteropelvic junction obstruction. Only case reports are available describing the use of laparoscopic pyeloplasty in patients with duplicated collecting systems. We report the case of a patient presenting with a short stenotic connection between the hydronephrotic lower pole system and a solitary ureter coming from the upper pole. In this patient, a side-to-side anastomosis between the renal pelvis and the ureter was successfully performed. The present data demonstrate that laparoscopic pyeloplasty is an applicable tool even in patients with upper urinary tract anomalies such as duplicated collecting systems.
European Urology | 2006
A. Anastasiadis; Matthias P. Lichy; Udo Nagele; M.A. Kuczyk; Axel S. Merseburger; Joerg Hennenlotter; S. Corvin; Karl D. Sievert; Claus D. Claussen; A. Stenzl; Heinz Peter Schlemmer
BioTechniques | 2003
Oliver Schoor; Toni Weinschenk; Jörg Hennenlotter; S. Corvin; A. Stenzl; Hans-Georg Rammensee; Stefan Stevanovic
European Urology | 2006
G. Feil; Margot Christ-Adler; Sabine Maurer; S. Corvin; Hans-Oliver Rennekampff; Jutta Krug; Jörg Hennenlotter; Ursula Kuehs; A. Stenzl; Karl-Dietrich Sievert