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Radiologe | 2008

Radiologische Normalanatomie des Larynx und Pharynx sowie bildgebende Techniken

S.F. Nemec; Christian Krestan; I.M. Noebauer-Huhmann; M. Formanek; J. Frühwald; Philipp Peloschek; Franz Kainberger; Christian Czerny

ZusammenfassungLarynx und Pharynx repräsentieren sowohl anatomisch als auch funktionell ein sehr komplexes Organsystem, das als Luft- und Speiseweg dient. Die Kenntnis der Anatomie und anatomischen Topographie ist daher die elementare Grundlage für die Beurteilung jeglicher pathologischer Prozesse.Neben der klinischen Untersuchung und der Endoskopie durch den Hals-Nasen-Ohren-Arzt kommt den bildgebenden Verfahren in der prä- und posttherapeutischen Diagnostik eine entscheidende Rolle zu. Der Radiologe bedient sich hierbei – in Abhängigkeit von der Fragestellung – der konventionellen Röntgenschluckuntersuchung, der kontrastmittelverstärkten Multidetektorcomputertomographie (MDCT), der Magnetresonanztomographie (MRT), der Positronenemissionstomographie (PET) und der Positronenemissionstomographie-Computertomographie (PET-CT).Der folgende Artikel demonstriert die funktionelle und insbesondere die strukturelle Anatomie des Larynx und Pharynx. Darüber hinaus wird das breite Spektrum der bildgebenden Verfahren im klinischen Einsatz diskutiert.AbstractThe larynx and the pharynx represent anatomically as well as functionally a very complex organ which serves as an airway and a nutrition channel. Knowledge of anatomy and anatomical topography is therefore a fundamental basis for the evaluation of any pathological process.Beside the clinical examination and endoscopy performed by ear, nose and throat specialists, imaging techniques play a crucial role in pre-therapeutic and post-therapeutic diagnostics. The radiologist employs a conventional x-ray swallow examination, as well as contrast-enhanced multidetector computed tomography (MDCT), magnetic resonance imaging (MRI), positron emission tomography (PET) and positron emission tomography-computed tomography (PET-CT), depending on the medical problem in question.The following article demonstrates the functional and especially the structural anatomy of the larynx and the pharynx. Furthermore, the broad range of imaging techniques in clinical use is discussed.The larynx and the pharynx represent anatomically as well as functionally a very complex organ which serves as an airway and a nutrition channel. Knowledge of anatomy and anatomical topography is therefore a fundamental basis for the evaluation of any pathological process. Beside the clinical examination and endoscopy performed by ear, nose and throat specialists, imaging techniques play a crucial role in pre-therapeutic and post-therapeutic diagnostics. The radiologist employs a conventional x-ray swallow examination, as well as contrast-enhanced multidetector computed tomography (MDCT), magnetic resonance imaging (MRI), positron emission tomography (PET) and positron emission tomography-computed tomography (PET-CT), depending on the medical problem in question. The following article demonstrates the functional and especially the structural anatomy of the larynx and the pharynx. Furthermore, the broad range of imaging techniques in clinical use is discussed.


Radiologe | 2009

Radiological normal anatomy of the larynx and pharynx and imaging techniques

S.F. Nemec; Christian Krestan; I.M. Noebauer-Huhmann; M. Formanek; J. Frühwald; Philipp Peloschek; Franz Kainberger; Christian Czerny

ZusammenfassungLarynx und Pharynx repräsentieren sowohl anatomisch als auch funktionell ein sehr komplexes Organsystem, das als Luft- und Speiseweg dient. Die Kenntnis der Anatomie und anatomischen Topographie ist daher die elementare Grundlage für die Beurteilung jeglicher pathologischer Prozesse.Neben der klinischen Untersuchung und der Endoskopie durch den Hals-Nasen-Ohren-Arzt kommt den bildgebenden Verfahren in der prä- und posttherapeutischen Diagnostik eine entscheidende Rolle zu. Der Radiologe bedient sich hierbei – in Abhängigkeit von der Fragestellung – der konventionellen Röntgenschluckuntersuchung, der kontrastmittelverstärkten Multidetektorcomputertomographie (MDCT), der Magnetresonanztomographie (MRT), der Positronenemissionstomographie (PET) und der Positronenemissionstomographie-Computertomographie (PET-CT).Der folgende Artikel demonstriert die funktionelle und insbesondere die strukturelle Anatomie des Larynx und Pharynx. Darüber hinaus wird das breite Spektrum der bildgebenden Verfahren im klinischen Einsatz diskutiert.AbstractThe larynx and the pharynx represent anatomically as well as functionally a very complex organ which serves as an airway and a nutrition channel. Knowledge of anatomy and anatomical topography is therefore a fundamental basis for the evaluation of any pathological process.Beside the clinical examination and endoscopy performed by ear, nose and throat specialists, imaging techniques play a crucial role in pre-therapeutic and post-therapeutic diagnostics. The radiologist employs a conventional x-ray swallow examination, as well as contrast-enhanced multidetector computed tomography (MDCT), magnetic resonance imaging (MRI), positron emission tomography (PET) and positron emission tomography-computed tomography (PET-CT), depending on the medical problem in question.The following article demonstrates the functional and especially the structural anatomy of the larynx and the pharynx. Furthermore, the broad range of imaging techniques in clinical use is discussed.The larynx and the pharynx represent anatomically as well as functionally a very complex organ which serves as an airway and a nutrition channel. Knowledge of anatomy and anatomical topography is therefore a fundamental basis for the evaluation of any pathological process. Beside the clinical examination and endoscopy performed by ear, nose and throat specialists, imaging techniques play a crucial role in pre-therapeutic and post-therapeutic diagnostics. The radiologist employs a conventional x-ray swallow examination, as well as contrast-enhanced multidetector computed tomography (MDCT), magnetic resonance imaging (MRI), positron emission tomography (PET) and positron emission tomography-computed tomography (PET-CT), depending on the medical problem in question. The following article demonstrates the functional and especially the structural anatomy of the larynx and the pharynx. Furthermore, the broad range of imaging techniques in clinical use is discussed.


Radiologe | 2008

Pathologische Veränderungen des Hypopharynx im Brennpunkt der Bildgebung

S.F. Nemec; M. Formanek; I.M. Noebauer-Huhmann; Christian Krestan; J. Frühwald; Philipp Peloschek; A.M. Herneth; Christian Czerny

ZusammenfassungDas Spektrum pathologischer Veränderungen in den anatomischen Sektionen des Hypopharynx erstreckt sich von benignen Pathologien bis zum Hypopharynxkarzinom (CA). Neben dem klinischen Befund und einer endoskopischen Abklärung durch den Hals-Nasen-Ohren-Arzt kommt den bildgebenden Verfahren im Rahmen der prä- und posttherapeutischen Diagnostik sowie im Follow-up hypopharyngealer Krankheitsbilder, insbesondere bei bösartigen Veränderungen, eine entscheidende Rolle zu. Die konventionelle Röntgenschluckuntersuchung sowie die kontrastmittelverstärkte Multidetektorcomputertomographie (MDCT) und Magnetresonanztomographie (MRT) und auch die Positronenemissionstomographie (PET) und Positronenemissionstomographie-Computertomographie (PET-CT) kommen hier je nach Fragestellung bzw. Krankheitsbild zum Einsatz. Insbesondere in der radiologischen Onkologie ist es wichtig, in klinisch schwierig beurteilbaren Regionen die exakte Lokalisation und Ausdehnung hypopharyngealer Pathologien zu erfassen, um für den Patienten die optimale Therapie zu planen.Der folgende Artikel demonstriert das radiologische Erscheinungsbild pathologischer Veränderungen des Hypopharynx und diskutiert insbesondere das Hypopharynx-CA im Brennpunkt der prä- und posttherapeutischen Bildgebung.AbstractThe spectrum of pathological changes in anatomical sections of the hypopharynx ranges from benign pathologies to hypopharyngeal carcinoma. Beside the clinical status and the endoscopic evaluation performed by ear, nose and throat specialists, imaging techniques play an important role in pre-therapeutic and post-therapeutic diagnostics and in the follow-up of pharyngeal disease patterns, especially for malignant lesions. A conventional x-ray swallow examination, contrast-enhanced multidetector computed tomography (MDCT) and magnetic resonance imaging (MRI), as well as positron emission tomography (PET) and positron emission tomography computed tomography (PET-CT) are applied depending on the medical question and disease. Especially in radiological oncology, it is extremely important in regions which are clinically difficult to assess to determine the exact localization and extent of hypopharyngeal pathologies to plan the optimal therapy for the patient.This article demonstrates the radiological appearance of pathological changes of the hypopharynx and discusses in particular the hypopharynx carcinoma in the focus of pre-therapeutic and post-therapeutic imaging.The spectrum of pathological changes in anatomical sections of the hypopharynx ranges from benign pathologies to hypopharyngeal carcinoma. Beside the clinical status and the endoscopic evaluation performed by ear, nose and throat specialists, imaging techniques play an important role in pre-therapeutic and post-therapeutic diagnostics and in the follow-up of pharyngeal disease patterns, especially for malignant lesions. A conventional x-ray swallow examination, contrast-enhanced multidetector computed tomography (MDCT) and magnetic resonance imaging (MRI), as well as positron emission tomography (PET) and positron emission tomography computed tomography (PET-CT) are applied depending on the medical question and disease. Especially in radiological oncology, it is extremely important in regions which are clinically difficult to assess to determine the exact localization and extent of hypopharyngeal pathologies to plan the optimal therapy for the patient. This article demonstrates the radiological appearance of pathological changes of the hypopharynx and discusses in particular the hypopharynx carcinoma in the focus of pre-therapeutic and post-therapeutic imaging.


Radiologe | 2008

Radiological diagnostics of malignant tumors of the musculoskeletal system in childhood and adolescence

S.F. Nemec; Christian Krestan; A. Hojreh; Marcus Hörmann

Rhabdomyosarcoma, osteosarcoma and Ewings sarcoma are the most common malignant tumors of the musculoskeletal system in childhood and adolescence representing about 10% of newly diagnosed cancers in children and adolescents.In the last two decades the prognosis of patients with such malignancies improved significantly. On the one hand because of the advances in chemotherapy and orthopedic surgery, on the other hand also because of the innovations in radiological diagnostics. The precise pre-therapeutical staging of tumors of the musculoskeletal system provides important prognostic information and has impact on the entire therapy management. During respectively after therapy, imaging is extremely important in the follow-up and in diagnosing a possible recurrent disease.Modern imaging diagnostics of musculoskeletal tumors basically consist of conventional X-ray, of computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI), and of modalities of nuclear medicine such as szintigraphy, positron emission tomography (PET) and PET CT.ZusammenfassungDas Rhabdomyosarkom, das Osteosarkom und das Ewing-Sarkom sind die am häufigsten auftretenden malignen Tumoren des Muskuloskelettalsystems im Kindes- und Adoleszentenalter. Diese Erkrankungen repräsentieren etwa 10% der bei Kindern und Jugendlichen neu diagnostizierten Tumoren.In den letzten beiden Jahrzehnten hat sich insgesamt die Prognose der Patienten mit solchen Malignomen deutlich gebessert. Einerseits aufgrund der Fortschritte in der Chemotherapie und orthopädischen Tumorchirurgie, andererseits nicht zuletzt aufgrund der zahlreichen Innovationen der radiologischen Diagnostik. Das präzise prätherapeutische Staging von Tumoren des Muskuloskelettalsystems liefert wichtige prognostische Informationen und beeinflusst das gesamte Therapiemanagement. Während bzw. nach erfolgter Therapie ist die Bildgebung ganz entscheidend im Follow-up und bei der Diagnostik einer möglichen Rezidiverkrankung.Die moderne bildgebende Diagnostik maligner muskuloskelettaler Tumoren umfasst im Wesentlichen das konventionelle Röntgen, die Computertomographie (CT) und Magnetresonanztomographie (MRT) sowie die nuklearmedizinischen Untersuchungen Szintigraphie, Positronenemissionstomographie (PET) und PET-CT.AbstractRhabdomyosarcoma, osteosarcoma and Ewing’s sarcoma are the most common malignant tumors of the musculoskeletal system in childhood and adolescence representing about 10% of newly diagnosed cancers in children and adolescents.In the last two decades the prognosis of patients with such malignancies improved significantly. On the one hand because of the advances in chemotherapy and orthopedic surgery, on the other hand also because of the innovations in radiological diagnostics. The precise pre-therapeutical staging of tumors of the musculoskeletal system provides important prognostic information and has impact on the entire therapy management. During respectively after therapy, imaging is extremely important in the follow-up and in diagnosing a possible recurrent disease.Modern imaging diagnostics of musculoskeletal tumors basically consist of conventional X-ray, of computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI), and of modalities of nuclear medicine such as szintigraphy, positron emission tomography (PET) and PET CT.


Radiologe | 2009

Pathological changes of the hypopharynx in the focus of imaging

S.F. Nemec; M. Formanek; I.M. Noebauer-Huhmann; Christian Krestan; J. Frühwald; Philipp Peloschek; A.M. Herneth; Christian Czerny

ZusammenfassungDas Spektrum pathologischer Veränderungen in den anatomischen Sektionen des Hypopharynx erstreckt sich von benignen Pathologien bis zum Hypopharynxkarzinom (CA). Neben dem klinischen Befund und einer endoskopischen Abklärung durch den Hals-Nasen-Ohren-Arzt kommt den bildgebenden Verfahren im Rahmen der prä- und posttherapeutischen Diagnostik sowie im Follow-up hypopharyngealer Krankheitsbilder, insbesondere bei bösartigen Veränderungen, eine entscheidende Rolle zu. Die konventionelle Röntgenschluckuntersuchung sowie die kontrastmittelverstärkte Multidetektorcomputertomographie (MDCT) und Magnetresonanztomographie (MRT) und auch die Positronenemissionstomographie (PET) und Positronenemissionstomographie-Computertomographie (PET-CT) kommen hier je nach Fragestellung bzw. Krankheitsbild zum Einsatz. Insbesondere in der radiologischen Onkologie ist es wichtig, in klinisch schwierig beurteilbaren Regionen die exakte Lokalisation und Ausdehnung hypopharyngealer Pathologien zu erfassen, um für den Patienten die optimale Therapie zu planen.Der folgende Artikel demonstriert das radiologische Erscheinungsbild pathologischer Veränderungen des Hypopharynx und diskutiert insbesondere das Hypopharynx-CA im Brennpunkt der prä- und posttherapeutischen Bildgebung.AbstractThe spectrum of pathological changes in anatomical sections of the hypopharynx ranges from benign pathologies to hypopharyngeal carcinoma. Beside the clinical status and the endoscopic evaluation performed by ear, nose and throat specialists, imaging techniques play an important role in pre-therapeutic and post-therapeutic diagnostics and in the follow-up of pharyngeal disease patterns, especially for malignant lesions. A conventional x-ray swallow examination, contrast-enhanced multidetector computed tomography (MDCT) and magnetic resonance imaging (MRI), as well as positron emission tomography (PET) and positron emission tomography computed tomography (PET-CT) are applied depending on the medical question and disease. Especially in radiological oncology, it is extremely important in regions which are clinically difficult to assess to determine the exact localization and extent of hypopharyngeal pathologies to plan the optimal therapy for the patient.This article demonstrates the radiological appearance of pathological changes of the hypopharynx and discusses in particular the hypopharynx carcinoma in the focus of pre-therapeutic and post-therapeutic imaging.The spectrum of pathological changes in anatomical sections of the hypopharynx ranges from benign pathologies to hypopharyngeal carcinoma. Beside the clinical status and the endoscopic evaluation performed by ear, nose and throat specialists, imaging techniques play an important role in pre-therapeutic and post-therapeutic diagnostics and in the follow-up of pharyngeal disease patterns, especially for malignant lesions. A conventional x-ray swallow examination, contrast-enhanced multidetector computed tomography (MDCT) and magnetic resonance imaging (MRI), as well as positron emission tomography (PET) and positron emission tomography computed tomography (PET-CT) are applied depending on the medical question and disease. Especially in radiological oncology, it is extremely important in regions which are clinically difficult to assess to determine the exact localization and extent of hypopharyngeal pathologies to plan the optimal therapy for the patient. This article demonstrates the radiological appearance of pathological changes of the hypopharynx and discusses in particular the hypopharynx carcinoma in the focus of pre-therapeutic and post-therapeutic imaging.


Arthroskopie | 2011

Bildgebung vor und nach arthroskopischen Eingriffen an der Schulter

Christian Krestan; C. Fialka; U. Nemec; M. Mayerhöfer; S.F. Nemec

ZusammenfassungDie Zunahme arthroskopischer Eingriffe an der Schulter impliziert eine vermehrte Nachfrage nach prä- und postoperativer radiologischer Abklärung. In diesem Artikel werden die grundlegenden Basisuntersuchungen der Schulterbildgebung sowie die weiterführende MRT und Multidetektor-CT im Hinblick auf Indikationen, Kontraindikationen, Vor- und Nachteile sowie Sensitivität und Spezifität beschrieben.AbstractThe increase in arthroscopic operations of the shoulder implies an increasing demand after preoperative and postoperative imaging. In this manuscript the basic imaging modalities for the shoulder as well as advanced methods, such as magnetic resonance imaging (MRI) and multidetector computed tomography (MDCT) with respect to their indications, contraindications, advantages and disadvantages as well as the sensitivity and specificity are discussed.


Radiologe | 2009

[Cranial nerves - spectrum of inflammatory and tumorous changes].

S.F. Nemec; G. Kasprian; U. Nemec; Christian Czerny

Inflammatory processes as well as primary and secondary tumorous changes may involve cranial nerves causing neurological deficits. In addition to neurologists, ENT physicians, ophthalmologists and maxillofacial surgeons, radiologists play an important role in the investigation of patients with cranial nerve symptoms. Multidetector computed tomography (MDCT) and particularly magnetic resonance imaging (MRI) allow the depiction of the cranial nerve anatomy and pathological neural changes. This article briefly describes the imaging techniques in MDCT and MRI and is dedicated to the radiological presentation of inflammatory and tumorous cranial nerve pathologies.ZusammenfassungEntzündliche Prozesse sowie primäre und sekundäre tumoröse Veränderungen können Hirnnerven mitbeteiligen und so zu neurologischen Defiziten führen. Neben dem Neurologen, HNO-Arzt, Augenarzt und Kiefer-Gesichts-Chirurgen kommt dem Radiologen eine besondere Bedeutung bei der Abklärung von Patienten mit Hirnnervensymptomatik zu. Die Multidetektorcomputertomographie (MDCT) und insbesondere die Magnetresonanztomographie (MRT) ermöglichen die Darstellung der Hirnnervenanatomie sowie der nervalen pathologischen Veränderungen. Der vorliegende Artikel beschreibt kurz gefasst die bildgebenden Techniken von MDCT und MRT und widmet sich der radiologischen Bildgebung entzündlicher und tumoröser Hirnnervenveränderungen.AbstractInflammatory processes as well as primary and secondary tumorous changes may involve cranial nerves causing neurological deficits. In addition to neurologists, ENT physicians, ophthalmologists and maxillofacial surgeons, radiologists play an important role in the investigation of patients with cranial nerve symptoms. Multidetector computed tomography (MDCT) and particularly magnetic resonance imaging (MRI) allow the depiction of the cranial nerve anatomy and pathological neural changes. This article briefly describes the imaging techniques in MDCT and MRI and is dedicated to the radiological presentation of inflammatory and tumorous cranial nerve pathologies.


Radiologe | 2008

Radiologische Diagnostik maligner Tumoren des Muskuloskelettalsystems im Kindes-und Adoleszentenalter

S.F. Nemec; Christian Krestan; A. Hojreh; Marcus Hörmann

Rhabdomyosarcoma, osteosarcoma and Ewings sarcoma are the most common malignant tumors of the musculoskeletal system in childhood and adolescence representing about 10% of newly diagnosed cancers in children and adolescents.In the last two decades the prognosis of patients with such malignancies improved significantly. On the one hand because of the advances in chemotherapy and orthopedic surgery, on the other hand also because of the innovations in radiological diagnostics. The precise pre-therapeutical staging of tumors of the musculoskeletal system provides important prognostic information and has impact on the entire therapy management. During respectively after therapy, imaging is extremely important in the follow-up and in diagnosing a possible recurrent disease.Modern imaging diagnostics of musculoskeletal tumors basically consist of conventional X-ray, of computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI), and of modalities of nuclear medicine such as szintigraphy, positron emission tomography (PET) and PET CT.ZusammenfassungDas Rhabdomyosarkom, das Osteosarkom und das Ewing-Sarkom sind die am häufigsten auftretenden malignen Tumoren des Muskuloskelettalsystems im Kindes- und Adoleszentenalter. Diese Erkrankungen repräsentieren etwa 10% der bei Kindern und Jugendlichen neu diagnostizierten Tumoren.In den letzten beiden Jahrzehnten hat sich insgesamt die Prognose der Patienten mit solchen Malignomen deutlich gebessert. Einerseits aufgrund der Fortschritte in der Chemotherapie und orthopädischen Tumorchirurgie, andererseits nicht zuletzt aufgrund der zahlreichen Innovationen der radiologischen Diagnostik. Das präzise prätherapeutische Staging von Tumoren des Muskuloskelettalsystems liefert wichtige prognostische Informationen und beeinflusst das gesamte Therapiemanagement. Während bzw. nach erfolgter Therapie ist die Bildgebung ganz entscheidend im Follow-up und bei der Diagnostik einer möglichen Rezidiverkrankung.Die moderne bildgebende Diagnostik maligner muskuloskelettaler Tumoren umfasst im Wesentlichen das konventionelle Röntgen, die Computertomographie (CT) und Magnetresonanztomographie (MRT) sowie die nuklearmedizinischen Untersuchungen Szintigraphie, Positronenemissionstomographie (PET) und PET-CT.AbstractRhabdomyosarcoma, osteosarcoma and Ewing’s sarcoma are the most common malignant tumors of the musculoskeletal system in childhood and adolescence representing about 10% of newly diagnosed cancers in children and adolescents.In the last two decades the prognosis of patients with such malignancies improved significantly. On the one hand because of the advances in chemotherapy and orthopedic surgery, on the other hand also because of the innovations in radiological diagnostics. The precise pre-therapeutical staging of tumors of the musculoskeletal system provides important prognostic information and has impact on the entire therapy management. During respectively after therapy, imaging is extremely important in the follow-up and in diagnosing a possible recurrent disease.Modern imaging diagnostics of musculoskeletal tumors basically consist of conventional X-ray, of computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI), and of modalities of nuclear medicine such as szintigraphy, positron emission tomography (PET) and PET CT.


Radiologe | 2007

Postoperative Bildgebung der Nasennebenhöhlen

S.F. Nemec; M. Formanek; Christian Czerny

The radiological interpretation of postoperative changes of the paranasal sinuses requires knowledge of why and how the surgical intervention was performed and what the basic clinical findings were. It is important to know whether there was an inflammation, a reconstructive procedure, or a tumorous process. Multidetector computed tomography (MDCT) evaluated in a high-resolution bone window level setting represents the method of choice for imaging after nonfunctional and functional procedures after inflammatory changes as well as for imaging after reconstructive surgery because of facial trauma or before dental implantation. In the postoperative follow-up of tumor patients contrast-enhanced MDCT evaluated in a soft tissue window and bone window and especially magnetic resonance imaging (MRI) represent the standard. In many cases it is possible to differentiate tumor recurrence from inflammation with the help of contrast-enhanced multiplanar MRI and to detect bone marrow changes prior to CT.ZusammenfassungDie radiologische Interpretation postoperativer Veränderungen der Nasennebenhöhlen erfordert das Wissen, warum und wie der Eingriff durchgeführt wurde bzw. welcher klinische Ausgangsbefund bestand. Es ist entscheidend, ob es sich um einen entzündlichen Prozess, ein rekonstruktives Vorgehen oder eine tumoröse Veränderung handelte. Die Multidetektorcomputertomographie (MDCT) mit Auswertung im hochauflösenden Knochenfenster ist hinsichtlich der Bildgebung sowohl nach nichtfunktionellen bzw. funktionellen Verfahren bei entzündlichen Veränderungen als auch nach rekonstruktiven Eingriffen nach Gesichtsschädeltraumen oder vor Zahnimplantatsetzung die Methode der Wahl.In der radiologischen Tumornachsorge repräsentieren die Kontrastmittel- (KM-)verstärkte MDCT mit Auswertung im Weichteil- und Knochenfenster und die Magnetresonanztomographie (MRT) den Standard. Insbesondere mit der KM-verstärkten multiplanaren MRT ist es in vielen Fällen möglich, zwischen Tumorrezidiv und entzündlichen Veränderungen zu unterscheiden und auch Knochenmarkveränderungen früher als mit der CT zu erfassen.AbstractThe radiological interpretation of postoperative changes of the paranasal sinuses requires knowledge of why and how the surgical intervention was performed and what the basic clinical findings were. It is important to know whether there was an inflammation, a reconstructive procedure, or a tumorous process. Multidetector computed tomography (MDCT) evaluated in a high-resolution bone window level setting represents the method of choice for imaging after nonfunctional and functional procedures after inflammatory changes as well as for imaging after reconstructive surgery because of facial trauma or before dental implantation.In the postoperative follow-up of tumor patients contrast-enhanced MDCT evaluated in a soft tissue window and bone window and especially magnetic resonance imaging (MRI) represent the standard. In many cases it is possible to differentiate tumor recurrence from inflammation with the help of contrast-enhanced multiplanar MRI and to detect bone marrow changes prior to CT.


Radiologe | 2006

Benign and malignant lesions in the region of the inner ear and cerebellopontine angle

Christian Czerny; S.F. Nemec; Christian Krestan; W. Gstöttner

Tumorous lesions in the region of the inner ear and cerebellopontine angle are very rare and can be classified into benign and malignant disease forms. This contribution presents and explains the CT and MRI characteristics of these tumors.High-resolution computed tomography (HRCT) in the axial projection is applied for evaluation in the high-resolution bone window. The coronary slices can be reconstructed from the axial datasets or in individual cases examined in the coronary plane.HRCT excellently demonstrates osseous lesions and in individual cases - e.g., exostoses - it can simply suffice to perform HRCT of the temporal bone, while HRCT is also excellent for detecting osseous lesions to determine whether the tumor is benign or malignant.MRI, on the other hand, excellently shows the extent of tumor spread because of its superb soft tissue contrast. Consequently, HRCT and MRI images of the inner ear and cerebellopontine angle provide meaningful information for visualization and classification of tumorous lesions. The two methods should not be considered as competing but rather as complementary and among other aspects exert considerable influence on the therapeutic approach.ZusammenfassungTumoröse Veränderungen der Innenohr- und Kleinhirnbrückenwinkelregion sind sehr selten und können in benigne und maligne Erkrankungen eingeteilt werden. In dieser Arbeit sollen die CT- und MRT-Charakteristika dieser Tumoren erläutert und dargestellt werden.Die hochauflösende Computertomographie (HRCT) kommt in axialer Schichtführung, in der Auswertung im hochauflösenden Knochenfenster, zum Einsatz. Die koronalen Schichten können aus den axialen Datensätzen rekonstruiert oder in einzelnen Fällen in koronaler Ebene untersucht werden.Die HRCT zeigt exzellent die knöchernen Veränderungen, und es kann in Einzelfällen — wie z.xa0B. bei Exostosen — genügen, lediglich eine HRCT des Schläfenbeins anzufertigen, während auch mit der HRCT exzellent Knochenveränderungen erfasst werden können, die Rückschlüsse auf einen eher benignen oder malignen Tumortyp erkennen lassen.Die MRT hingegen zeigt aufgrund ihres sehr hohen Weichteilkontrasts exzellent die genaue Tumorausdehnung. Somit liefern HRCT- und MRT-Aufnahmen der Innenohr- und Kleinhirnbrückenwinkelregion sehr aussagekräftige Bilder bei der Darstellung und Einordnung tumoröser Läsionen. Die Methoden sollten nicht als konkurrierend, sondern , komplementär betrachtet werden, und haben u.xa0U. einen großen Einfluss auf das therapeutische Vorgehen.AbstractTumorous lesions in the region of the inner ear and cerebellopontine angle are very rare and can be classified into benign and malignant disease forms. This contribution presents and explains the CT and MRI characteristics of these tumors.High-resolution computed tomography (HRCT) in the axial projection is applied for evaluation in the high-resolution bone window. The coronary slices can be reconstructed from the axial datasets or in individual cases examined in the coronary plane.HRCT excellently demonstrates osseous lesions and in individual cases — e.g., exostoses — it can simply suffice to perform HRCT of the temporal bone, while HRCT is also excellent for detecting osseous lesions to determine whether the tumor is benign or malignant.MRI, on the other hand, excellently shows the extent of tumor spread because of its superb soft tissue contrast. Consequently, HRCT and MRI images of the inner ear and cerebellopontine angle provide meaningful information for visualization and classification of tumorous lesions. The two methods should not be considered as competing but rather as complementary and among other aspects exert considerable influence on the therapeutic approach.

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Christian Czerny

Medical University of Vienna

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Philipp Peloschek

Medical University of Vienna

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U. Nemec

University of Vienna

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