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Dive into the research topics where S Findeklee is active.

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Featured researches published by S Findeklee.


Reproductive Biomedicine Online | 2016

Ovarian tissue cryopreservation and retransplantation – what do patients think about it?

Laura Lotz; Amina Maktabi; Inge Hoffmann; S Findeklee; Matthias W. Beckmann; Ralf Dittrich

Cryopreservation of ovarian tissue has been successfully applied clinically, with over 60 live births to date. The aim of the present study was to perform a survey of patients who have had ovarian tissue cryopreserved in the Department of Obstetrics and Gynecology, Erlangen University Hospital, in order to obtain information about: why patients opt for fertility preservation; their current fertility; pregnancy attempts and outcomes; and their intended plans for the cryopreserved ovarian tissue. In total, 147 women took part in the survey (average age 25.0 ± 7.0 years; response rate 48%; mean follow-up period 6 years). Sixty-six reported regular menstrual cycles; 48 were amenorrhoeic. Sixty-two women had tried to conceive; 33 reported pregnancies. Twenty-five had delivered healthy children after conceiving naturally; eight had conceived with assisted reproduction. Five patients had had their ovarian tissue retransplanted. Although many patients continued to have ovarian function, none of them regretted choosing cryopreservation of ovarian tissue. Cryopreservation of ovarian tissue is an effective option and is very important for women diagnosed with cancer. Analyses of the clinical outcomes in these patients are essential in order to identify those patients capable of benefiting most from the procedure and in order to improve the technique.


Archives of Gynecology and Obstetrics | 2017

Operative techniques and complications of extraction and transplantation of ovarian tissue: the Erlangen experience

Matthia W. Beckmann; Ralf Dittrich; Laura Lotz; Patricia G. Oppelt; S Findeklee; Thomas Hildebrandt; Katharina Heusinger; Susanne Cupisti; Andreas Müller

PurposeExtracting ovarian tissue before oncologic therapy and transplanting it afterwards are increasingly being used to preserve fertility in women. This study describes standardized and safe operative procedures, with few complications, and reports the resulting ovarian function and pregnancy rates.MethodsThe standardized operative techniques for removing and transplanting ovarian tissue used at the Erlangen center are: for tissue removal, one-third to half of the tissue from one ovary is excised with scissors, without tissue coagulation; for subsequent transplantation, pieces of ovarian tissue are placed in a retroperitoneal pocket without closure of the pocket.ResultsBetween January 2007 and December 2015, ovarian tissue was extracted in 399 women and transplanted following cancer therapy in 38. No surgical complications were observed within 28 days. To date, there have been ten pregnancies and nine live births after transplantation in seven different women; 26 of the 38 women developed hormonal activity, confirmed by a menstrual cycle or raised serum estradiol levels.ConclusionsThe techniques for laparoscopic removal and transplantation of ovarian tissue described here provide a standardized method with a very low risk of complications. The pregnancy rate after ovarian tissue transplantation, currently 15–30%, can be expected to rise further in the near future.


Reproduction in Domestic Animals | 2015

Comparison of Whole Ovary Cryotreatments for Fertility Preservation

Laura Lotz; T Hauenstein; S Nichols-Burns; Pamela L. Strissel; Inge Hoffmann; S Findeklee; Ralf Dittrich; Matthias W. Beckmann; Patricia G. Oppelt

The goal of this study was to compare a traditional slow-freeze method (TF) with an open unidirectional slow freeze cooling system (UF) for whole ovary cryopreservation. Therefore, whole pig ovaries were randomly assigned to (A) fresh control, (B) traditional slow freeze (TF) or (C) unidirectional slow freeze (UF). Ovaries were perfused with 10% DMSO in Krebs-Ringer. For TF, whole ovaries were placed in specimen jars containing 10% DMSO and placed into a specialized container for freezing filled with propan-2-ol. For UF, whole ovaries were placed within a specially designed container containing 10% DMSO and transferred to a specialized freezing machine (CTE 920). Histological evaluation demonstrated intact morphology of follicles in all groups; however, an overall decrease of follicle numbers in TF (46%) and UF (50%) compared to fresh control. Live/dead assay indicated significantly lower populations of live cells in both TF (60%) and UF (58%) compared to fresh tissue (74%). TUNEL assay confirmed a difference in percentage of apoptotic follicles between fresh and TF, but there was no significant difference between fresh and UF. To improve the structural and functional integrity of whole ovaries, further investigation, especially into directional freezing, is needed. Whole ovary cryopreservation could provide opportunities for women facing fertility loss due to chemo- or radiotherapy treatment.


Geburtshilfe Und Frauenheilkunde | 2016

Optimale Bedingungen für den Transport von Ovarialgewebe an spezialisierten reproduktiven Einrichtungen zur Kryokonservierung

Laura Lotz; S Findeklee; Inge Hoffmann; M. W. Beckmann; Ralf Dittrich

Zielsetzung: Ziel dieses Forschungsvorhabens war es zur Optimierung der Transportbedingungen von ovariellem Gewebe vor einer Kryokonservierung beizutragen. Es sollte die bestmoglichste Transporttemperatur und maximale Transportzeit ermittelt werden, um Schadigungen von Follikeln und Oocyten zu vermeiden. Material und Methoden: Schweineovarien wurden bei 4 °C (n = 20) oder bei 39 °C (n = 20) transportiert. Zu den Zeitpunkten 0h, 4h, 12h und 24h wurden gleichgrose Gewebestucke angefertigt und histologisch untersucht. Zu den gleichen Zeitpunkten wurden Gewebestucke kryokonserviert (slow-freezing) und anschliesend analysiert. Zusatzlich wurde ein LIVE-DEAD-Assay und eine Vitalitatstestung im SCID-Maus-Transplantationsmodell (n = 120) durchgefuhrt. Ergebnisse: Im frischen Gewebe und nach Kryokonservierung zeigte sich eine intakte Morphologie bei 4 °C und 39 °C uber die gesamte Transportzeit. Die Follikelreserve sank kontinuierlich uber die Zeit in beiden Gruppen. Bei 39 °C war ein signifikant hoherer Follikelverlust zu beobachten (p < 0,018). Bei 4 °C blieb die Anzahl der lebenden Zellen im Live-Dead Assay uber die Transportzeit bis zu 24h annahernd konstant (Mittelwert: 78%). Bei 39 °C waren die lebenden Follikel (27%) nach 24 Stunden signifikant reduziert im Vergleich zu 0h (82%). Nach Xenotransplantation zeigte sich ein Follikelverlust mit zunehmender Transportdauer in beiden Gruppen. Wahrend die Follikelatresie bei 4 °C nicht signifikant war, zeigte sich bei 39 °C nach 12h eine signifikante Follikel-Reduktion zum Zeitpunkt 0h (p < 0,4). Zusammenfassung: Die Transporttemperatur von 4 °C ist dem Warmetransport bei 39 °C uberlegen. Das Ovargewebe sollte so schnell wie moglich nach Entnahme eingefroren werden. Mit zunehmender Transportzeit kann es zu einem kontinuierlichen Follikelverlust kommen. In Einzelfallen ist es jedoch vertretbar das Gewebe uber einen langeren Zeitpunkt (z.B. uber Nacht) bei 4 °C zu transportieren.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2015

Fertilitätserhalt bei Brustkrebs durch Embryo-Kryokonservierung nach ovarieller Stimulation mit Letrozol und FSH

Matthias W. Beckmann; S Findeklee

transfer, 18-mal bei der Patientin selbst und 22-mal bei einer anderen Frau (sog. „gestational carrier“ bzw. Leihmutter). Insgesamt 98 Patientinnen wünschten auch im weiteren Verlauf keinen Embryotransfer. Bei 18 Geburten wurden 25 Kinder geboren. Somit konnte der Kinderwunsch bei 18 der 33 Brustkrebspatientinnen (51,5%) erfüllt werden. Es konnte für die mit Letrozol und FSH stimulierten Frauen eine klinische Schwangerschaftsrate von 65% und eine Lebendgeburtenrate von 45% ermittelt werden (Lebendgeburtenrate im Register der amerikanischen Gesellschaft für assistierte Reproduktion 30,9%). Es traten bei den Kindern weder gehäuft Fehlbildungen noch chromosomale Aberrationen auf.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2015

Fertilitätserhalt bei Brustkrebs durch Embryo-Kryokonservierung nach ovarieller Stimulation mit Letrozol und FSH@@@Fertility preservation in breast cancer patients by embryo cryopreservation after ovarian stimulation with letrozole and FSH

Matthias W. Beckmann; S Findeklee

transfer, 18-mal bei der Patientin selbst und 22-mal bei einer anderen Frau (sog. „gestational carrier“ bzw. Leihmutter). Insgesamt 98 Patientinnen wünschten auch im weiteren Verlauf keinen Embryotransfer. Bei 18 Geburten wurden 25 Kinder geboren. Somit konnte der Kinderwunsch bei 18 der 33 Brustkrebspatientinnen (51,5%) erfüllt werden. Es konnte für die mit Letrozol und FSH stimulierten Frauen eine klinische Schwangerschaftsrate von 65% und eine Lebendgeburtenrate von 45% ermittelt werden (Lebendgeburtenrate im Register der amerikanischen Gesellschaft für assistierte Reproduktion 30,9%). Es traten bei den Kindern weder gehäuft Fehlbildungen noch chromosomale Aberrationen auf.


Geburtshilfe Und Frauenheilkunde | 2015

Fertility Protection in Female Oncology Patients: How Should Patients Be Counseled?

S Findeklee; Laura Lotz; Katharina Heusinger; Inge Hoffmann; Ralf Dittrich; M. W. Beckmann


Geburtshilfe Und Frauenheilkunde | 2016

The International Endometriosis Evaluation Program (IEEP Study) – A Systematic Study for Physicians, Researchers and Patients

Stefanie Burghaus; Tanja Fehm; Peter A. Fasching; Simon Blum; Sk Renner; Friederike Baier; Christine Fahlbusch; S Findeklee; Lothar Häberle; Katharina Heusinger; Thomas Hildebrandt; Johannes Lermann; O. Strahl; G. Tchartchian; B. Bojahr; A. Porn; M. Fleisch; S. Reicke; T. Füger; Cp Hartung; Janina Hackl; M. W. Beckmann; Stefan P. Renner


Geburtshilfe Und Frauenheilkunde | 2016

Twenty-five-year-old Woman with Bilateral Borderline Ovarian Tumour Desiring to Preserve Fertility – Case Report and Literature Review on the Current State of Fertility Preservation in Women with Borderline Ovarian Tumours

S Findeklee; Laura Lotz; Katharina Heusinger; Inge Hoffmann; Ralf Dittrich; M. W. Beckmann


Geburtshilfe Und Frauenheilkunde | 2016

Operative Komplikationen und Ergebnisse bei der laparoskopischen Entnahme und Transplantation von Ovargewebe: Eigene Erfahrungen im Vergleich mit der Literatur

S Findeklee; Laura Lotz; Inge Hoffmann; Ralf Dittrich; M. W. Beckmann

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Laura Lotz

University of Erlangen-Nuremberg

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Ralf Dittrich

University of Erlangen-Nuremberg

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Inge Hoffmann

University of Erlangen-Nuremberg

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M. W. Beckmann

University of Erlangen-Nuremberg

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Katharina Heusinger

University of Erlangen-Nuremberg

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Matthias W. Beckmann

University of Erlangen-Nuremberg

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Thomas Hildebrandt

University of Erlangen-Nuremberg

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Patricia G. Oppelt

University of Erlangen-Nuremberg

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Simon Blum

University of Erlangen-Nuremberg

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A. Porn

University of Düsseldorf

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