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Langenbeck's Archives of Surgery | 1979

145. Indikationsstellung und operationstechnisches Vorgehen bei chronischen Verschlüssen des Truncus brachiocephalicus und der Arteria subclavia im Abschnitt I

H. J. Eisenhardt; A. Zehle; S. Horsch; Th. Landes

SummarySurgery is indicated in clinical stage 11 and cases of subclavian steal syndrome. Endarterectomy by mid-sternotomy is the operation of choice for obliteration of the innominate artery. The lethality rate is 6%. Occlusion of the left proximal subclavian artery can be treated by transthoracic endarterectomy or extrathoracic bypass procedure. The bypass procedure is preferred because of low operative lethality rate (0.8% versus 7% in transthoracic procedure). Occlusions of the right proximal subclavian artery are treated by supraclavicular endarterectomy.ZusammenfassungDie Operationsindikation ist im klinischen Stadium II und beim subclavian steal-Syndrom gegeben. Bei Obliteration des Truncus brachiocephalicus ist die direkte Desobliteration von einer medianen Sternotomie aus das Operationsverfahren der Wahl. Die Operationsletalität liegt bei 6%. Der Verschluß der linken proximalen A. subclavia kann entweder von einer anterolateralen Thoracotomie aus direkt desobliteriert werden oder durch eine extrathorakale Umleitung überbrückt werden. Dem extrathorakalen Bypass-Verfahren wird z.Z. wegen der geringen Operationsletalität (0.8% gegenüber 7% beim transthorakalen Vorgehen) der Vorzug gegeben. Rechtsseitige Subclaviaverschlüsse werden supraclaviculär desobliteriert.Surgery is indicated in clinical stage II and cases of subclavian steal syndrome. Endarterectomy by mid-sternotomy is the operation of choice for obliteration of the innominate artery. The lethality rate is 6%. Occlusion of the left proximal subclavian artery can be treated by transthoracic endarterectomy or extrathoracic bypass procedure. The bypass procedure is preferred because of low operative lethality rate (0.8% versus 7% in transthoracic procedure). Occlusions of the right proximal subclavian artery are treated by supraclavicular endarterectomy.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1978

[Bile duct reconstruction with pendunculate jejunal grafts (author's transl)].

B. Dragojevic; Th. Landes; S. Horsch; H. Pichlmaier; M. Bohr

SummaryA pedunculate patch, obtained from a disconnected segment of jejunum, was implanted into the longitudinal incision of the ductus choledochus.Intra-operatively, the findings were based upon direct cholecystocholangiography; postoperatively, upon laboratory tests. After an observation period of 12 months a new cholangiography of the transplant was made along with a selective picture of the mesenteric arteries. The choledochus duct with the transplant was examined histologically.Three dogs died immediately postoperatively of peritonitis due to suture insufficiency. Five dogs died of invaginate ileus. These animals, as well as the remaining 8 dogs showed macroscopically and microscopically a smooth and uneventful healing of the transplant at the end of the observation period. Radiographies showed free flow of the biliary duct system.The selective mesenteric arteriographies evidenced beginning anastomosis between the transplant and the capillaries of the bile duct.Based on the results presented, the pedunculate jejunal graft can be considered well suited as an expansion graft for the bile duct.ZusammenfassungBei 16 Hunden wurde aus einem ausgeschalteten Jejunumsegment ein gestielter Patch gewonnen und in den längsincidierten Ductus choledochus eingenäht. Der Befund wurde intraoperativ röntgenologisch dokumentiert, der weitere Verlauf durch Laborbestimmung kontrolliert. Nach einer Nachbeobachtungszeit von bis zu 12 Monaten wurden eine erneute Cholangiographie sowie eine selektive Mesenterialarteriendarstellung des Transplantates durchgeführt, der Ductus choledochus mit Transplantat wurde histologisch untersucht.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1978

Heterologer Gefäßersatz von Beckenvenen und infrarenaler Vena cava inferior im Tierexperiment

S. Horsch; H. Pichlmaier; P. Walter; Th. Landest

SummaryA bovine collagen graft was implanted in 30 dogs for the replacement of the femoral vein, the iliac vein and the inferior vena cava. During the observation period up to 210 days six thromboses of the graft were observed. Histological results after 30 days: development of a “neo-intima” with collagen type III, originating from the anastomosis. After 90 to 210 days: Continuous endothelial layer of the graft with appearance of smooth muscle fibers in the neo-intima. From the graft bed there was found resorption of the bovine collagen and replacement by new collagen type III fibers.ZusammenfassungEine modifizierte bovine Kollagenprothese wurde im Niederdrucksystem des Hundes untersucht. Es wurde das Femoralis-, Ilica- und das Vena cava inferior-Segment ersetzt.Dabei zeigte sich eine Durchgängigkeitsquote von 80% nach einer Beobachtungszeit bis zu 210 Tagen. Die Durchgängigkeit der Prothesen erwies sich als unabhängig von verschiedenen Zeitabschnitten, ausschlaggebend waren die ersten 14 Tage p. op.Histologisch fand sich eine durchgehende Endothelbedeckung des Interponats bei fortschreitender Organisation der „Neointima”. Elektronenoptisch konnte eine subendotheliale Basalmembran nachgewiesen werden. Es fanden sich eine oberflächenparallele Ordnung der neugebildeten Kollagenfasern sowie neue, glatte Muskelfasern in der „Neointima”. Vom Implantatlager her erfolgte ein fortgesetzter Abbau des Prothesenkollagens und Ersatz durch neugebildete Kollagenfasern III.


Research in Experimental Medicine | 1979

Venensegmentersatz mit heterologer Gefäßprothese

S. Horsch; P. Walter; Th. Landes; U. Heidemann; H. Pichlmaier

SummaryResults of animal experiments are presented on the applicability in the low pressure system of a collagen prosthesis, which has been used successfully, for considerable time, in the arterial replacement in patients and dogs.Grafts of up to 7 cm in length were implanted into the suprarenal segment of the inferior vena cava (v. cava caudalis) in dogs and observed clinically over a period of more than 500 days. Histological investigations were made.With some limitations the results obtained are considered as good and point towards the applicability of the examined graft material in the low pressure system.ZusammenfassungEs wird über die Verwendbarkeit einer im arteriellen System bei Tier und Mensch seit längerer Zeit mit gutem Erfolg verwendeten Kollagenprothese im Niederdrucksystem nach experimentellen Untersuchungen am Hund berichtet. Die bei Hunden als Interponat eines bis zu 7 cm langen suprarenalen Teilstückes der Vena cava caudalis (inferior) eingebrachten Prothesen wurden über einen Zeitraum von mehr als 500 Tagen klinisch beobachtet und zum Teil histologisch untersucht. Die erzielten Resultate werden mit Einschränkung als gut bezeichnet und lassen an eine Verwendbarkeit des untersuchten Prothesenmaterials im Niederdrucksystem denken.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1979

175. Zur Therapie der benignen Choledochusstenose

Th. Landes; B. Dragojevic; S. Horsch; H. Pichlmaier

SummarySimple end-to-end reconstruction of benign bile duct stenosis is possible only in a few cases. To preserve the function of papilla of Vater as the best anticholangitis therapy, we developed a method of bile duct expansion by a pedunculated jejunal patch-graft in animal experiments. After these successful experiments three patients with iatrogenic short bile duct stenosis were treated with this operation. These patients remain free of pathologic clinical and radiological findings 8–30 months after surgery.ZusammenfassungBenigne Choledochusstenosen sind in der Regel einer einfachen Rekonstruktion durch End-zu-End-Naht nicht mehr sinnvoll zugänglich. Um die funktionstüchtige Papille als besten Schutz vor Cholangitis zu erhalten, entwickelten wir zunächst tierexperimentell eine Methode der Gallengangserweiterung durch ein gestieltes Jejunum-Transplantat. Nach erfolgreichem Abschluß der Serie haben wir bisher drei Patienten mit iatrogenen, kurzstreckigen Choledochusstenosen nach dieser Methode operiert, die Patienten sind nach einer Nachbeobachtungszeit von 8–30 Monaten Beschwerdeund symptomfrei.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1977

154. Zur Behandlung arterieller GefäBverletzungen im iliaco-femoralen Abschnitt

Th. Landes; H. J. Eisenhardt; A. Zehle; S. Horsch

SummaryFrom 1966 to 1976 81 recent arterial lesions in the iliacofemoral segment were operated in our clinic. In 24 cases the lesions was caused by an accident; these were regularly reconstructed by interposition or by paB grafting. Reconstruction by direct suture was poBible in almost all of 57 iatrogenic lesions. All operations performed within 12 h after the lesion were succeBful; delayed reconstruction failed to serve the extremity. A posttraumatic ischemia of an extremity should therefore be angiographed or operated within 4 h. There is no prognostic difference between the two types of lesions.ZusammenfaBung81 frische arterielle GefäBverletzungen im iliacofemoralen Abschnitt wurden von 1966-1976 in unserer Klinik behandelt. 24mal war die Verletzung unfallbedingt, hier wurden meist Umleitungs- oder Interpositionsverfahren angewandt. Bei den 57 iatrogenen Verletzungen konnte überwiegend durch direkte Naht rekonstruiert werden. Alle Rekonstruktionen innerhalb der 12 h-Grenze waren erfolgreich, spätere Rekonstruktionsversuche schlugen fehl. Posttraumatische Extremitätenischämien müBen daher innerhalb 4 h angiographisch oder durch Probefreilegung abgeklärt werden. Prognostisch unterscheiden sich beide Verletzungsarten nicht.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1977

203. Heterologer GefäBersatz der Vena cava inferior im Tierexperiment

H. Pichlmaier; P Walter; S. Horsch; Th. Landes; H. Liebig

SummaryA bovine collagen graft was implanted in 19 dogs to replace the inferior vena cava. During the observation period of 30 days (6 dogs) to 210 days (8 dogs), three thromboses and one partial thrombosis of the graft were observed. (Permeability rate = 78.9%.) The permeability was determined by phlebography. Histologic results after 30 days: Development of a neointima with collagen type III, originating from the anastomoses; after 90 days: continuous endothelial layer on the inner surface of the graft; after 150-210 days: continous endothelial layer of the graft, appearance of smooth muscle fibers in the neointima. Resorption of the bovine collagen from the graft-bed and replacement by new collagen type III fibers.ZusammenfaBungEine bovine Kollagenprothese wurde im Vena cava inferior-Segment des Hundes 19mal implantiert. Bei einer Nachbeobachtungszeit von 30 (6 Tiere) bis zu 210 Tagen (8 Tiere) zeigte sich 3mal eine Thrombose, und Imal eine Teilthrombose der Prothese (Durchgängigkeitsquote = 78,9%o). - Durchgängigkeitskontrolle mittels Phlebographie. - Histologischer Befund nach 30 Tagen: Aufbau einer Neointima mit Kollagen III, von den Anastomosen ausgehend. - 90 Tage: Durchgehende Abdeckung der Prothesenoberfläche = durchgehender Endothelbelag. -150–210 Tage: Durchgehende Endothelbedeckung des Interponats, Auftreten glatter Muskelfasern in der Neointima. - Abbau des Prothesenkollagens vom Implantatlager her und Ersatz durch neugebildete Kollagenfasern III.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1979

Indication and operative technique in chronic occlusions of the innominate artery and proximal subclavian artery

H. J. Eisenhardt; A. Zehle; S. Horsch; Th. Landes


Archive | 1980

The Treatment of Chronic Arterial Occlusion of the Upper- and Lower-Leg Bloodflow with a Femoro-Popliteal and Femoro-Crural Bypass. — Indications, Short-and Longterm Results

S. Horsch; Th. Landes; A. Zehle; H. J. Eisenhardt; H. Pichlmaier


Research in Experimental Medicine | 1979

Segmental venous replacement with heterologous graft

S. Horsch; P Walter; Th. Landes; U. Heidemann; H. Pichlmaier

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P Walter

University of Giessen

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