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Featured researches published by Silke Haim.


The Journal of Nuclear Medicine | 2013

Impact of 18F-Choline PET/CT in Prostate Cancer Patients with Biochemical Recurrence: Influence of Androgen Deprivation Therapy and Correlation with PSA Kinetics

Mohsen Beheshti; Silke Haim; Rasoul Zakavi; Martin Steinmair; Peter Waldenberger; Thomas Kunit; Michael Nader; Werner Langsteger; Wolfgang Loidl

We evaluated the potential of 18F-fluoromethyldimethyl-2-hydroxyethyl-ammonium (FCH) PET/CT in the detection of recurrent disease or distant metastases and correlated its diagnostic accuracy with prostate-specific antigen (PSA) levels in prostate cancer patients with biochemical evidence of recurrence. Furthermore, the influences of androgen deprivation therapy (ADT) and its duration on 18F-FCH PET were assessed in this study. Methods: This prospective study included 250 prostate cancer patients with PSA relapse who underwent 18F-FCH PET/CT. At the time of 18F-FCH PET/CT imaging, the mean PSA level was 46.9 ± 314.7 ng/mL and 55.2% (138/250) of patients were receiving ADT. Overall, ADT was performed on 67.2% (168/250) of patients after initial treatment. Imaging was performed on an integrated PET/CT system. Acquisition started 1 min after intravenous injection of 18F-FCH (4.07 MBq/kg of body weight) with dynamic PET images in the pelvic region during 8 min (1 min/frame) followed by a static semi–whole-body acquisition. The final diagnosis of positive PET lesions was based on histopathology or a consensus of clinical findings, additional imaging, or follow-up imaging modalities. Results: 18F-FCH PET/CT was able to correctly detect malignant lesions in 74% (185/250) of patients but was negative in 26% (65/250). In 28% of patients, only 1 lesion was detected (69/250); from these, 65.2% (45 patients) had a local recurrence, 18.8% (13 patients) a single lymph node, and 15.9% (11 patients) a solitary bone metastasis. The sensitivity of the 18F-FCH PET was significantly higher (P = 0.001) in patients with ongoing ADT (85%; confidence interval, 80%–91%) than in patients without ADT (59.5%; confidence interval, 50%–69%). 18F-FCH PET sensitivity was 77.5%, 80.7%, 85.2%, and 92.8% for the trigger PSA levels of more than 0.5, 1.0, 2.0, and 4.0 ng/mL, respectively. Scan sensitivity was 33% in patients with a trigger PSA level of less than 0.3 ng/mL and 77% in patients with a trigger PSA level of greater than 0.3 ng/mL, respectively (P = 0.001). Using a binary logistic regression analysis model, we showed trigger PSA and ADT to be the only significant predictors of positive PET findings. Conclusion: 18F-FCH PET/CT proved its potential as a noninvasive 1-stop diagnostic modality enabling us to correctly detect occult disease in 74% of patients and to differentiate localized from systemic disease. In patients with biochemical recurrence, it also guides to an optimal treatment approach after initial treatment. Trigger PSA and ADT are the 2 significant predictors of 18F-FCH–positive PET lesions. ADT seems not to impair 18F-FCH uptake in hormone-refractory prostate cancer patients.


Archive | 2016

Nuklearmedizin der Prostata und des äußeren Genitale

Mohsen Beheshti; Silke Haim; Werner Langsteger

In der Diagnostik des Prostatakarzinoms stehen mehrere PET-CT-Tracer zur Verfugung. 18 F-FDG , der am haufigsten eingesetzte Tracer in der Onkologie, hat aufgrund des meist hohen Differenzierungsgrades der Prostatakarzinomzellen, deren langsamen Wachstum und der damit verbundenen geringen Glukoseutilisation einen geringen Stellenwert. Tracer auf Basis von Cholin, entweder 11C oder 18 F markiert, haben in der Primardiagnostik eine hohe Sensitivitat (Tumordetektion, Lymphknotenstaging und Fernmetastasierung). Auch in der Nachsorge, bei Verdacht auf Rezidiv oder zur Evaluierung des Therapieansprechens sind die Ergebnisse hervorragend. 68Ga-PSMA zeigt vielversprechende Ergebnisse in der Bildgebung und bietet moglicherweise auch einen theranostischen Ansatz als Targeted Therapie. In der Beurteilung des Hodenkarzinoms hat die 18 F-FDG-PET-CT in der Therapiekontrolle, und hier vor allem bei Seminomen, eine hohe Spezifitat bei morphologischen Residuen nach Chemotherapie und bei der Differenzierung zwischen nekrotischem Gewebe und vitalen Tumorzellen. In der Rezidivdiagnostik ermoglicht die PET-CT-Untersuchung die Identifizierung der tumorinfiltrierten und CT-morphologisch vielleicht noch unauffalligen Lymphknoten.


Archive | 2016

Nuklearmedizin der Niere, des Retroperitoneums und der Harnblase

Silke Haim; Mohsen Beheshti; Werner Langsteger

Die Erfassung der Nierenleistung ist eines der altesten Anwendungsgebiete von Radioisotopen in der nuklearmedizinischen Diagnostik. Sie wurde in den spaten 1970er-Jahren als nichtinvasive Methode zur Diagnostik und Kontrolle von Uropathien entwickelt. Es gibt verschiedene nuklearmedizinische Methoden, um die Nieren zu untersuchen, wobei sowohl verschiedene Untersuchungsformen als auch unterschiedliche Radiopharmaka zur Verfugung stehen. Die jeweilige Fragestellung bestimmt die Untersuchungsart, den Untersuchungsablauf und das erforderliche Radiopharmakon (McClennan 2014). Prinzipiell ist methodisch die dynamische von der statischen Nierenszintigraphie zu unterscheiden. Bei der dynamischen oder Perfusionsnierenszintigraphie werden die physiologische Durchblutung, die tubulare Sekretionsleistung und die Exkretion seitengetrennt beurteilt, zusatzlich kann die Clearance als quantitativer Parameter bestimmt werden. Der Nachweis geringfugiger Funktionsbeeintrachtigungen gelingt mit dieser Methode, noch bevor die Konzentration harnpflichtiger Substanzen im Blut erhoht ist. Bei der statischen Szintigraphie wird die Morphologie des funktionsfahigen Nierengewebes (Lage, Form und Grose) sowie etwaige Anomalien und Parenchymdefekte infolge entzundlicher, vaskularer oder raumfordernder Prozesse einige Stunden nach Tracer-Applikation dargestellt.


Molecular Imaging and Biology | 2006

Positron Emission Tomography/Computed Tomography with F-18-fluorocholine for Restaging of Prostate Cancer Patients: Meaningful at PSA < 5 ng/ml?

Martin Heinisch; Albert Dirisamer; Wolfgang Loidl; Franz Stoiber; Bernhard Gruy; Silke Haim; Werner Langsteger


Journal of Pediatric Urology | 2013

Positioning irrigation of contrast cystography for diagnosis of occult vesicoureteric reflux: association with technetium-99m dimercaptosuccinic acid scans.

Christoph Berger; Tanja Becker; Mark Koen; Mazen Zeino; Friedrich Fitz; Mohsen Beheshti; Iris Wolf-Kohlmeier; Silke Haim; Marcus Riccabona


Molecular Imaging and Biology | 2015

BAY 1075553 PET-CT for Staging and Restaging Prostate Cancer Patients: Comparison with [18F] Fluorocholine PET-CT (Phase I Study)

Mohsen Beheshti; Thomas Kunit; Silke Haim; Rasoul Zakavi; Christian Schiller; Andrew Stephens; Ludger Dinkelborg; Werner Langsteger; Wolfgang Loidl


The Journal of Nuclear Medicine | 2012

BAY 1075553 PET/CT in the assessment of prostate cancer: Safety, tolerability and biodistribution - Phase I first in human study results

Werner Langsteger; Thomas Kunit; Silke Haim; Michael Nader; Ray Valencia; Ralf Lesche; Wolfgang Sega; Morand Piert; Wolfgang Loidl; Mohsen Beheshti


The Journal of Nuclear Medicine | 2008

Assessment of malignant and benign bone lesions by static F-18 Fluoride PET-CT: Additional value of SUV!

Reza Vali; Mohsen Beheshti; Peter Waldenberger; Friedrich Fitz; Silke Haim; Michael Nader; Ignac Fogelman; Werner Langsteger


Society of Nuclear Medicine Annual Meeting Abstracts | 2011

FCH PET/CT in the assessment of recurrent prostate cancer: Correlation with PSA level

Mohsen Beheshti; Rasoul Zakavi; Silke Haim; Martin Steinmair; Peter Waldenberger; Iris Wolf; Michael Nader; Wolfgang Loidl; Werner Langsteger


Society of Nuclear Medicine Annual Meeting Abstracts | 2013

Semi-quantitative 18F- NaF-PET/CT in the assessment of bone mineral density: Comparison with dual-energy x-ray absorptiometry (DXA)

Silke Haim; Mohsen Beheshti; Seyed Rasoul Zakavi; Babak Saboury; Michael Knauer; Martin Steinmair; Werner Langsteger; Abass Alavi

Collaboration


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Mohsen Beheshti

St. Vincent's Health System

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Michael Nader

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Wolfgang Loidl

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Werner Langsteger

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Werner Langsteger

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Friedrich Fitz

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Martin Steinmair

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Peter Waldenberger

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Thomas Kunit

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Reza Vali

University of Toronto

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