Silvia Schrittenlocher
University of Cologne
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Publication
Featured researches published by Silvia Schrittenlocher.
British Journal of Ophthalmology | 2017
Friederike Schaub; Philip Enders; Katharina Snijders; Silvia Schrittenlocher; Sebastian Siebelmann; Ludwig M. Heindl; B. Bachmann; Claus Cursiefen
Purpose To investigate 1-year clinical outcome and complication rates following Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK) with sulfur hexafluoride 20% (SF620%) anterior chamber tamponade compared with conventionally used 100% air for primary graft attachment during DMEK surgery. Methods Records of 1112 consecutive DMEKs were reviewed retrospectively and grouped by anterior chamber tamponade used during DMEK surgery (SF620% vs 100% air). Outcome measures included intraocular pressure (IOP), best spectacle-corrected visual acuity (BSCVA), endothelial cell density (ECD) and central corneal thickness (CCT) at 1, 3, 6 and 12 months after DMEK surgery. Complication rates were assessed, including intraoperative and postoperative complications, and graft detachment rate requiring rebubbling. Results A total of 854 cases were included in this study. In 105 cases (12.3%), DMEK was performed with SF620%, and in 749 cases (87.7%) 100% air was used for anterior chamber tamponade. Outcome results for IOP, BSCVA, ECD and CCT at all follow-up time points were comparable for both anterior chamber tamponade groups without statistical significant differences (p≥0.05), but graft detachment rate requiring rebubbling was significantly lower in the SF620% group (p<0.001). Conclusion Whereas SF620% anterior chamber tamponade does not seem to negatively affect the clinical outcome of DMEK surgery within the first postoperative year, use of SF620% significantly reduces the rate of rebubblings.
Klinische Monatsblatter Fur Augenheilkunde | 2017
Björn Bachmann; Silvia Schrittenlocher; Friederike Schaub; Sebastian Siebelmann; Mario Matthaei; Claus Cursiefen
Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK) has evolved into a routine surgical procedure for posterior lamellar keratoplasty. After its introduction more than 10 years ago, several modifications in grafting technique and postoperative treatment regimen helped to improve its safety and reproducibility. Although DMEK offers faster and better improvements in visual acuity, as well as less graft rejections when compared to Descemets stripping (automated) endothelial keratoplasty (DS[A]EK), difficulties when implementing this technique hamper the widespread use in many areas. However, different strategies help to reduce the rate of intra- and postoperative complications, making DMEK the method of choice for most patients with corneal endothelial diseases. Certain techniques help to reduce the endothelial damage during graft preparation; correct matching of donor age and recipients anterior chamber depth eases intracameral unfolding of the DMEK graft, the use of SF6 gas for anterior chamber tamponade reduces the need for additional rebubblings, and the correct frequency and duration of postoperative topical steroid treatment helps to reduce the development of cystoid macular edema and graft rejections. Further standardization, but also individualization, of DMEK helps to offer this treatment option to patients with more complex anterior segment situations like anterior synechia, larger iris defects and glaucoma drainage devices.
Acta Ophthalmologica | 2018
Silvia Schrittenlocher; B. Bachmann; Claus Cursiefen
To assess the effect of donor tissue diameter in Descemet Membrane Endothelial Keratoplasty (DMEK) on postoperative endothelial cell density (ECD) mainly in Fuchs Endothelial Corneal Dystrophy (FECD) patients.
Ophthalmologe | 2017
Silvia Schrittenlocher; B. Bachmann; Claus Cursiefen
Bei der klinischen Untersuchung fand sich eine scharf begrenzte, flache Pigmentierung ohne Haarausfall der linken Schläfe (. Abb. 1). Spaltlampenmikroskopisch fanden sich eine IrisheterochromiemitHyperchromie undmultiple Mammillationen der Iris des betroffenen linken Auges (. Abb. 2). Das Irisstroma des Partnerauges stellte sich unauffällig dar. Zudem zeigten sich fleckförmige Pigmentierungen inferior in der Sklera des linken Auges (. Abb. 3). Der Augeninnendruck wurde mit dem iCareGerät gemessen, betrug 19/15 mmHg und war somit im Normbereich. Nach der Instillation von Mydriatika (Tropicamid und Phenylephrin) zeigte sich aufgrundder Irisstromaveränderungnur eine mäßige Mydriasis des linken Auges im Vergleich zum Partnerauge. Funduskopisch zeigte sich ein unauffälliger Befundmit regelrechterPapillenkonfiguration ohne Hinweis auf pathologische Pigmentveränderungen der Uvea. Im Makula-SD-OCT (Spektral-Domänen optische Kohärenztomographie) und in der kohärenztomographischen Darstellung des Sehnerven konnten ebenfalls keine Auffälligkeiten gefunden werden. Sonographisch konnten keine Auffälligkeiten des hinteren Pols oder retrobulbär festgestellt werden. Zur besseren Beurteilung der Irisveränderungen wurde ein Spaltlampen-OCT (optische Kohärenztomographie) eingeleitet. Diese zeigten multiple, diffuse Knötchen des Irisstromas ohne Ausbreitung auf das Irisepithel (. Abb. 4). EineUltraschallbiomikroskopie konnte aufgrund des geringen Alters des Patienten noch nicht durchgeführt werden.
Case Reports in Ophthalmology | 2017
Xavier Subiras; Konrad R. Koch; Silvia Schrittenlocher; Claus Cursiefen; Ludwig M. Heindl
Background: To report an unusual case of subperiosteal bleeding of nontraumatic etiology. Case Description: A 48-year-old female presented with an acute protrusion of the left eye after nonaccomplished suicide by means of asphyxia using a cable around the neck. At the time of presentation, the MRI showed an orbital subperiosteal hematoma causing an exophthalmos. After conservative treatment, there was a complete remission of the lesion. Conclusion: Nontraumatic subperiosteal bleedings without involvement of the intraocular structures and no vision-threatening intraorbital changes should be treated conservatively.
Ophthalmologe | 2016
Silvia Schrittenlocher; B. Bachmann; Claus Cursiefen
Bei der klinischen Untersuchung fand sich eine scharf begrenzte, flache Pigmentierung ohne Haarausfall der linken Schläfe (. Abb. 1). Spaltlampenmikroskopisch fanden sich eine IrisheterochromiemitHyperchromie undmultiple Mammillationen der Iris des betroffenen linken Auges (. Abb. 2). Das Irisstroma des Partnerauges stellte sich unauffällig dar. Zudem zeigten sich fleckförmige Pigmentierungen inferior in der Sklera des linken Auges (. Abb. 3). Der Augeninnendruck wurde mit dem iCareGerät gemessen, betrug 19/15 mmHg und war somit im Normbereich. Nach der Instillation von Mydriatika (Tropicamid und Phenylephrin) zeigte sich aufgrundder Irisstromaveränderungnur eine mäßige Mydriasis des linken Auges im Vergleich zum Partnerauge. Funduskopisch zeigte sich ein unauffälliger Befundmit regelrechterPapillenkonfiguration ohne Hinweis auf pathologische Pigmentveränderungen der Uvea. Im Makula-SD-OCT (Spektral-Domänen optische Kohärenztomographie) und in der kohärenztomographischen Darstellung des Sehnerven konnten ebenfalls keine Auffälligkeiten gefunden werden. Sonographisch konnten keine Auffälligkeiten des hinteren Pols oder retrobulbär festgestellt werden. Zur besseren Beurteilung der Irisveränderungen wurde ein Spaltlampen-OCT (optische Kohärenztomographie) eingeleitet. Diese zeigten multiple, diffuse Knötchen des Irisstromas ohne Ausbreitung auf das Irisepithel (. Abb. 4). EineUltraschallbiomikroskopie konnte aufgrund des geringen Alters des Patienten noch nicht durchgeführt werden.
Ophthalmology | 2017
Deniz Hos; Onur Tuac; Friederike Schaub; Tisha Prabriputaloong Stanzel; Silvia Schrittenlocher; Martin Hellmich; B. Bachmann; Claus Cursiefen
American Journal of Ophthalmology | 2017
Silvia Schrittenlocher; Marius Penier; Friederike Schaub; Felix Bock; Claus Cursiefen; B. Bachmann
American Journal of Ophthalmology | 2018
Silvia Schrittenlocher; Friederike Schaub; Deniz Hos; Sebastian Siebelmann; Claus Cursiefen; B. Bachmann
Cornea | 2018
Sebastian Siebelmann; Sebastian Lopez Ramos; Paula Scholz; Mario Matthaei; Silvia Schrittenlocher; Ludwig M. Heindl; Björn Bachmann; Claus Cursiefen