Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where Susanne Priem is active.

Publication


Featured researches published by Susanne Priem.


Journal of Immunology | 2005

Heterozygous Arg753Gln Polymorphism of Human TLR-2 Impairs Immune Activation by Borrelia burgdorferi and Protects from Late Stage Lyme Disease

Nicolas W. J. Schröder; Isabel Diterich; Antje Zinke; Jana Eckert; Volker v. Baehr; Dieter Hassler; Susanne Priem; Katrin Hahn; Kathrin S. Michelsen; Thomas Hartung; Gerd R. Burmester; Ulf B. Göbel; Corinna Hermann; Ralf R. Schumann

Lyme disease (LD) is caused by Borrelia burgdorferi and displays different stages, including localized, early disseminated, and persistent infection, all of which are associated with profound inflammatory reactions in the host. Induction of proinflammatory cytokines by B. burgdorferi is mainly mediated by outer surface proteins interacting with TLR-2/TLR-1 heterodimers. In this study, we show that TNF-α induction by Borrelia lysate was impaired in heterozygous TLR-2 knockout mice, while reactivity to lipoteichoic acid, another TLR-2 ligand signaling via TLR-2/TLR-6 heterodimers, was unaffected. Blood from individuals heterozygous for the TLR-2 polymorphism Arg753Gln was tested for cytokine release upon stimulation with Borrelia lysate, and induction of TNF-α and IFN-γ was significantly lower as compared with individuals not exhibiting this variation. Overexpression of TLR-2 carrying the Arg753Gln polymorphism in HEK 293 cells led to a significantly stronger impairment of activation by TLR-2/TLR-1 ligands as compared with TLR-2/TLR-6 ligands. To study whether heterozygosity for the Arg753Gln variant of TLR-2 influenced susceptibility for LD, we analyzed 155 patients for this polymorphism. The Arg753Gln variant occurs at a significantly lower frequency in LD patients as compared with matched controls (5.8 vs 13.5%, odds ratio 0.393, 95% confidence interval 0.17–0.89, p = 0.033), with an even more pronounced difference when late stage disease was observed (2.3 vs 12.5%, odds ratio 0.163, 95% confidence interval 0.04–0.76, p = 0.018). These data suggest that Arg753Gln may protect from the development of late stage LD due to a reduced signaling via TLR-2/TLR-1.


Annals of the Rheumatic Diseases | 1998

Detection of Borrelia burgdorferi by polymerase chain reaction in synovial membrane, but not in synovial fluid from patients with persisting Lyme arthritis after antibiotic therapy

Susanne Priem; Gerd R. Burmester; Thomas Kamradt; Karsten Wolbart; Michael Rittig; Andreas Krause

OBJECTIVES To identify possible sites of bacterial persistence in patients with treatment resistant Lyme arthritis. It was determined whether Borrelia burgdorferi DNA may be detectable by polymerase chain reaction (PCR) in synovial membrane (SM) when PCR results from synovial fluid (SF) had become negative after antibiotic therapy. METHODS Paired SF and SM specimens and urine samples from four patients with ongoing or recurring Lyme arthritis despite previous antibiotic therapy were investigated. A PCR for the detection of B burgdorferi DNA was carried out using primer sets specific for the ospA gene and ap66 gene of B burgdorferi. RESULTS In all four cases, PCR with either primer set was negative in SF and urine, but was positive with at least one primer pair in the SM specimens. In all patients arthritis completely resolved after additional antibiotic treatment. CONCLUSIONS These data suggest that in patients with treatment resistant Lyme arthritis negative PCR results in SF after antibiotic therapy do not rule out the intraarticular persistence of B burgdorferi DNA. Therefore, in these patients both SF and SM should be analysed for borrelial DNA by PCR as positive results in SM are strongly suggestive of ongoing infection.


Journal of Clinical Microbiology | 2001

Rapid Typing of Borrelia burgdorferi Sensu Lato Species in Specimens from Patients with Different Manifestations of Lyme Borreliosis

J. Lünemann; Silvia Zarmas; Susanne Priem; Juliane K. Franz; Rolf Zschenderlein; Elisabeth Aberer; Rolf Klein; Leon Schouls; Gerd R. Burmester; Andreas Krause

ABSTRACT To further investigate the pathogenic potential of differentBorrelia burgdorferi genospecies, specimens from 27 patients with different manifestations of Lyme borreliosis were analyzed by PCR and reverse line blotting (RLB). In samples from Lyme arthritis patients, B. burgdorferi sensu stricto was predominantly identified, while in patients with neuroborreliosis or acrodermatitis, Borrelia garinii and Borrelia afzelii, respectively, were exclusively detected. The results demonstrate that PCR-RLB is a valuable tool for epidemiological and pathogenetic studies of Lyme borreliosis.


British Journal of Ophthalmology | 2001

Detection of Borrelia burgdorferi DNA in urine of patients with ocular Lyme borreliosis

Uwe Pleyer; Susanne Priem; Lars Bergmann; Gerd R. Burmester; Christian Hartmann; Andreas Krause

AIM To evaluate the diagnostic value of the polymerase chain reaction (PCR) to detectBorrelia burgdorferi DNA in patients with ocular Lyme borreliosis. METHODS Of 256 consecutive uveitis patients six selected individuals with clinical evidence for Lyme borreliosis and 30 patients with non-Lyme uveitis were enrolled. Lyme serology was performed by ELISA and western blotting. Urine samples were examined by an optimised nested polymerase chain reaction (PCR) protocol. RESULTS Only four of six uveitis patients suspected for Lyme borreliosis were ELISA positive, while all six subjects showed a positive western blot.B burgdorferi PCR was positive in all of these six patients. Whereas two of the 30 controls had a positive Lyme serology, B burgdorferi DNA was not detectable by PCR in any sample from these patients. CONCLUSIONS PCR for the detection of B burgdorferi DNA in urine of uveitis patients is a valuable tool to support the diagnosis of ocular Lyme borreliosis. Moreover, these patients often show a weak humoral immune response which may more sensitively be detected by immunoblotting.


Arthritis & Rheumatism | 2001

Insights from a novel three-dimensional in vitro model of lyme arthritis: standardized analysis of cellular and molecular interactions between Borrelia burgdorferi and synovial explants and fibroblasts.

Juliane K. Franz; Olaf Fritze; Michael Rittig; Gernot Keysser; Susanne Priem; Josef Zacher; Gerd-R. Burmester; Andreas Krause

OBJECTIVE To develop a novel 3-dimensional (3-D) in vitro model of Lyme arthritis to use in the study of the interactions between Borrelia burgdorferi (Bb) and human synovial host cells with respect to phagocytosis and potential persistence of Bb as well as the induction of proinflammatory cytokines and chemokines. METHODS Two distinct culture systems, consisting of synovial membrane explants or interactive synovial cells embedded in 3-D fibrin matrices, were chosen. Both systems were artificially infected with Bb, and the interactions between Bb and synovial tissue/cells were studied by histology, immunohistochemistry, and electron microscopy. Functional analyses included the induction/secretion of cytokines by Bb in the model system. RESULTS Both culture systems proved to be stable and reproducible. The host cells and spirochetes showed high levels of viability and maintained their physiologic shape for >3 weeks. Bb invaded the synovial tissue and the artifical matrix in a time-dependent manner. Host cells were activated by Bb, as indicated by the induction of interleukin-1beta and tumor necrosis factor alpha. Electron microscopic analysis revealed Bb intracellularly within macrophages as well as synovial fibroblasts, suggesting that not only professional phagocytes, but also resident synovial cells are capable of phagocytosing Bb. Most interestingly, the uptake of the spirochetes appeared to cause severe damage of the synovial fibroblasts, since the majority of these cells displayed ultrastructural features of disintegration. CONCLUSION A novel 3-D in vitro model has been established that allows the study of distinct aspects of Lyme arthritis under conditions that resemble the pathologic condition in humans. This reproducible, standardized model supplements animal studies and conventional 2-D cultures. The disintegration of synovial fibroblasts containing Bb or Bb fragments challenges the concept of an intracellular persistence of Bb and may instead reflect a mechanism that contributes to the inflammatory processes characteristic of Lyme arthritis.


Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2003

[Epidemiology and therapy of Lyme arthritis and other manifestations of Lyme borreliosis in Germany: results of a nation-wide survey].

Susanne Priem; K. Munkelt; J. K. Franz; U. Schneider; T. Werner; G.-R. Burmester; Andreas Krause

Zusammenfassung.Ziel der Studie:Über die Epidemiologie der Lyme-Borreliose in Deutschland ist relativ wenig bekannt. Mangels flächendeckender Erhebungen sind kaum Aussagen darüber möglich, ob Erkrankungsfälle generell oder verschiedene Manifestationen wie z. B. die Lyme-Arthritis regional gehäuft auftreten. Außerdem existiert bezüglich der Lyme-Borreliose kein standardisiertes diagnostisches und therapeutisches Vorgehen. Aus diesen Gründen wurde eine bundesweite Fragebogenaktion in der Ärzteschaft durchgeführt. Es sollten epidemiologische Daten und Erkenntnisse über die Diagnostik- und Therapiegewohnheiten von praktischen Ärzten und verschiedenen Fachärzten gewonnen werden. Weiterhin sollte geprüft werden, mit welchem Erfolg die verschiedenen Antibiotika eingesetzt wurden. Methoden:Der entworfene Fragebogen erschien als Beilage in zwei Ausgaben des Deutschen Ärzteblattes und wurde teilweise über den Außendienst einer pharmazeutischen Firma verteilt. Der Erhebungszeitraum erstreckte sich vom 1. März 1998 bis zum 28. Februar 1999. Mit der Meldung der Patienten sollten Angaben zum Infektionsort, zur Diagnose, zur klinischen Symptomatik, zum diagnostischen Vorgehen, zur Therapie und zum Behandlungserfolg gemacht werden. Zur Beantwortung von Fragen zur Diagnostik und Therapie der Lyme-Borreliose wurde an der Charité ein sog. “Lyme-Telefon“ eingerichtet.Ergebnisse:Es wurden insgesamt 3935 Patienten gemeldet. Das Durchschnittsalter betrug 43,3 Jahre mit Erkrankungsgipfeln um das 10. sowie das 60. Lebensjahr. 30,4% der Erhebungsbögen wurden von Allgemeinmedizinern eingesandt, 17,6% von Dermatologen, 15,7% von Pädiatern, 9,7% von Internisten, 6,9% von praktischen Ärzten und 2,7% von Neurologen. 83% aller gemeldeten Patienten hatten kein besonderes Infektionsrisiko. Häufigste Manifestation zum Zeitpunkt der Arztkonsultation war das Erythema migrans (EM), das bei 50,9% aller Patienten vorkam, 21,3% litten an Allgemeinsymptomen. Interessanterweise litten 24,5% an Arthritiden (14,7% Mon- oder Oligoarthritis; 9,8% Polyarthritis), die damit sogar häufiger waren als neurologische Manifestationen (18,4%). Nur 16% der Patienten, die sich mit einer akuten Neuroborreliose vorstellten, und 32% der Arthritis-Patienten erinnerten ein EM. Es wurden 189 Patienten (4,8%) mit einer Lymphadenosis cutis benigna und 100 Patienten (2,5%) mit einer Acrodermatitis chronica atrophicans gemeldet. Bei 80,4% der Patienten wurde eine positive Borrelien-Serologie angegeben. In einigen wenigen Fällen wurde die Diagnose mittels Erregerisolierung, PCR oder Histologie gesichert. 3754 Patienten wurden antibiotisch behandelt; dabei wurden bis zu 6 verschiedene Substanzen verabreicht. Das als Initial- und Folgetherapie am häufigsten eingesetzte Antibiotikum war Doxycyclin (50,4%), gefolgt von Ceftriaxon (22,4%), Amoxicillin (13,6%), Penicillin (7%) und Erythromycin (4,2%); die Verschreibungen unterschieden sich hinsichtlich klinischer Manifestation und Facharztgruppe. Nicht evaluierte Therapieverfahren wurden bei weniger als 10% der gemeldeten Patienten durchgeführt.Diskussion:Die Lyme-Borreliose ist in ganz Deutschland endemisch. Das EM ist die häufigste Manifestation, gefolgt von Lyme-Arthritis und Neuroborreliose. Maximal ein Drittel aller Patienten mit einer disseminierten oder chronischen Lyme-Borreliose erinnert sich an ein EM. Die Mehrzahl der sich an der Studie beteiligenden Ärzte hält sich an evaluierte Therapieverfahren.Summary.Aim of the study:Only little is known about the epidemiology of Lyme borreliosis in Germany. As an example, it is still unclear if there are regional differences in the incidence of Lyme disease in general or of certain clinical manifestations like Lyme arthritis. Moreover, standardization of diagnostic or therapeutic procedures does not exist. Therefore, a Germany-wide questionnaire-based survey was conducted in order to achieve more epidemiological data and to obtain more information about the diagnostic and therapeutic approaches of general practitioners and specialists.Methods:A self-designed questionnaire was distributed along with two editions of the journal “Deutsches Ärzteblatt” (which is delivered to every physician in Germany) and additionally by a pharmaceutical company. During the collection period from March 1, 1998 to February 28, 1999, patients with Lyme disease were reported and information was given about site of infection, diagnostic procedures, clinical symptoms, treatment, and outcome.Results:Altogether 3935 patients were reported. Their mean age was 43.4 years with the peak incidences around the ages of 10 and 60 years. 37.3% of the questionnaires were sent in by general practitioners, 17.6% by dermatologists, 15.7% by pediatricians, 9.7% by internists, and 2.7% by neurologists. 83% of the patients did not have a special infecion risk. The most frequent clinical Lyme manifestation was erythema migrans (EM), which occurred in 50.9% of the patients. 21.3% suffered from general symptoms. Of special interest, 24.5% of the patients had Lyme arthritis (14.7% mon- or oligoarthritis, 9.8% polyarthritis). Therefore, arthritis was more frequently reported than neuroborreliosis (18.4%). Only 16% of the neuroborreliosis patients and 32% of the arthritis patients remembered having had an EM. 189 patients (4.8%) with lymphadenosis cutis benigna and 100 patients (2.5%) with acrodermatitis chronica atrophicans were reported. In 80.4% of the patients, positive Lyme serology was detected. In a few cases, the diagnosis was established by isolation of borreliae, PCR or histology. 3754 patients were treated by antibiotics. The most frequently used compounds were doxycycline (50.4%), followed by ceftriaxone (22.4%), amoxicillin (13.6%), penicillin (7%), and erythromycin (4.2%) with differences depending on clinical manifestations and specialization of the prescribing physician. In less than 10% of the cases, not evaluated or recommended therapeutic procedures were performed.Discussion:Lyme disease is endemic throughuot Germany. The most frequent manifestations are EM, followed by Lyme arthritis and neuroborreliosis. Less than one third of patients suffering from disseminated or chronic Lyme disease remembered an EM. Most of the physicians taking part in this survey follow treatment recommendations concerning choice of antibiotics and treatment durations.


Der Internist | 1999

Ätiologie und Pathogenese bakteriell bedingter Arthritiden Infektiöse Arthritis, reaktive Arthritis, Lyme-Arthritis

Susanne Priem; Juliane K. Franz; Andreas Krause

Zum ThemaBakterielle Arthritiden sind in der Klinik und der ambulanten Praxis keineswegs Raritäten. Wegen ihres meist akuten Auftretens und der schmerzhaften klinischen Symptomatik erfordern sie rasches Handeln und stellen hohe diagnostische und differentialdiagnostische Anforderungen, natürlich auch bei der Abgrenzung zu funktionellen Gelenkbeschwerden, die in das Gebiet der Orthopädie fallen. Auch wenn sich diese Übersicht mehr mit den Grundlagen der pathogenetischen Mechanismen und weniger mit den klinischen Folgen beschäftigt, sei sie den praktizierenden Ärztinnen und Ärzten empfohlen.Die 3 prinzipiellen pathogenetischen Formen von bakteriellen Gelenkentzündungen werden hier dargestellt, die infektiöse septische Arthritis, die reaktive Arthritis und die Arthritis bei Lyme-Borreliose, die hierzulande noch nicht einmal so lange bekannt ist. Die Kenntnis der pathogenetischen Mechanismen wird die Diagnostik und Therapie bakterieller Arthritiden sicher wesentlich erleichtern.


Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2003

Epidemiologie und Therapie der Lyme-Arthritis und anderer Manifestationen der Lyme-Borreliose in Deutschland

Susanne Priem; K. Munkelt; J. K. Franz; U. Schneider; T. Werner; G.-R. Burmester; Andreas Krause

Zusammenfassung.Ziel der Studie:Über die Epidemiologie der Lyme-Borreliose in Deutschland ist relativ wenig bekannt. Mangels flächendeckender Erhebungen sind kaum Aussagen darüber möglich, ob Erkrankungsfälle generell oder verschiedene Manifestationen wie z. B. die Lyme-Arthritis regional gehäuft auftreten. Außerdem existiert bezüglich der Lyme-Borreliose kein standardisiertes diagnostisches und therapeutisches Vorgehen. Aus diesen Gründen wurde eine bundesweite Fragebogenaktion in der Ärzteschaft durchgeführt. Es sollten epidemiologische Daten und Erkenntnisse über die Diagnostik- und Therapiegewohnheiten von praktischen Ärzten und verschiedenen Fachärzten gewonnen werden. Weiterhin sollte geprüft werden, mit welchem Erfolg die verschiedenen Antibiotika eingesetzt wurden. Methoden:Der entworfene Fragebogen erschien als Beilage in zwei Ausgaben des Deutschen Ärzteblattes und wurde teilweise über den Außendienst einer pharmazeutischen Firma verteilt. Der Erhebungszeitraum erstreckte sich vom 1. März 1998 bis zum 28. Februar 1999. Mit der Meldung der Patienten sollten Angaben zum Infektionsort, zur Diagnose, zur klinischen Symptomatik, zum diagnostischen Vorgehen, zur Therapie und zum Behandlungserfolg gemacht werden. Zur Beantwortung von Fragen zur Diagnostik und Therapie der Lyme-Borreliose wurde an der Charité ein sog. “Lyme-Telefon“ eingerichtet.Ergebnisse:Es wurden insgesamt 3935 Patienten gemeldet. Das Durchschnittsalter betrug 43,3 Jahre mit Erkrankungsgipfeln um das 10. sowie das 60. Lebensjahr. 30,4% der Erhebungsbögen wurden von Allgemeinmedizinern eingesandt, 17,6% von Dermatologen, 15,7% von Pädiatern, 9,7% von Internisten, 6,9% von praktischen Ärzten und 2,7% von Neurologen. 83% aller gemeldeten Patienten hatten kein besonderes Infektionsrisiko. Häufigste Manifestation zum Zeitpunkt der Arztkonsultation war das Erythema migrans (EM), das bei 50,9% aller Patienten vorkam, 21,3% litten an Allgemeinsymptomen. Interessanterweise litten 24,5% an Arthritiden (14,7% Mon- oder Oligoarthritis; 9,8% Polyarthritis), die damit sogar häufiger waren als neurologische Manifestationen (18,4%). Nur 16% der Patienten, die sich mit einer akuten Neuroborreliose vorstellten, und 32% der Arthritis-Patienten erinnerten ein EM. Es wurden 189 Patienten (4,8%) mit einer Lymphadenosis cutis benigna und 100 Patienten (2,5%) mit einer Acrodermatitis chronica atrophicans gemeldet. Bei 80,4% der Patienten wurde eine positive Borrelien-Serologie angegeben. In einigen wenigen Fällen wurde die Diagnose mittels Erregerisolierung, PCR oder Histologie gesichert. 3754 Patienten wurden antibiotisch behandelt; dabei wurden bis zu 6 verschiedene Substanzen verabreicht. Das als Initial- und Folgetherapie am häufigsten eingesetzte Antibiotikum war Doxycyclin (50,4%), gefolgt von Ceftriaxon (22,4%), Amoxicillin (13,6%), Penicillin (7%) und Erythromycin (4,2%); die Verschreibungen unterschieden sich hinsichtlich klinischer Manifestation und Facharztgruppe. Nicht evaluierte Therapieverfahren wurden bei weniger als 10% der gemeldeten Patienten durchgeführt.Diskussion:Die Lyme-Borreliose ist in ganz Deutschland endemisch. Das EM ist die häufigste Manifestation, gefolgt von Lyme-Arthritis und Neuroborreliose. Maximal ein Drittel aller Patienten mit einer disseminierten oder chronischen Lyme-Borreliose erinnert sich an ein EM. Die Mehrzahl der sich an der Studie beteiligenden Ärzte hält sich an evaluierte Therapieverfahren.Summary.Aim of the study:Only little is known about the epidemiology of Lyme borreliosis in Germany. As an example, it is still unclear if there are regional differences in the incidence of Lyme disease in general or of certain clinical manifestations like Lyme arthritis. Moreover, standardization of diagnostic or therapeutic procedures does not exist. Therefore, a Germany-wide questionnaire-based survey was conducted in order to achieve more epidemiological data and to obtain more information about the diagnostic and therapeutic approaches of general practitioners and specialists.Methods:A self-designed questionnaire was distributed along with two editions of the journal “Deutsches Ärzteblatt” (which is delivered to every physician in Germany) and additionally by a pharmaceutical company. During the collection period from March 1, 1998 to February 28, 1999, patients with Lyme disease were reported and information was given about site of infection, diagnostic procedures, clinical symptoms, treatment, and outcome.Results:Altogether 3935 patients were reported. Their mean age was 43.4 years with the peak incidences around the ages of 10 and 60 years. 37.3% of the questionnaires were sent in by general practitioners, 17.6% by dermatologists, 15.7% by pediatricians, 9.7% by internists, and 2.7% by neurologists. 83% of the patients did not have a special infecion risk. The most frequent clinical Lyme manifestation was erythema migrans (EM), which occurred in 50.9% of the patients. 21.3% suffered from general symptoms. Of special interest, 24.5% of the patients had Lyme arthritis (14.7% mon- or oligoarthritis, 9.8% polyarthritis). Therefore, arthritis was more frequently reported than neuroborreliosis (18.4%). Only 16% of the neuroborreliosis patients and 32% of the arthritis patients remembered having had an EM. 189 patients (4.8%) with lymphadenosis cutis benigna and 100 patients (2.5%) with acrodermatitis chronica atrophicans were reported. In 80.4% of the patients, positive Lyme serology was detected. In a few cases, the diagnosis was established by isolation of borreliae, PCR or histology. 3754 patients were treated by antibiotics. The most frequently used compounds were doxycycline (50.4%), followed by ceftriaxone (22.4%), amoxicillin (13.6%), penicillin (7%), and erythromycin (4.2%) with differences depending on clinical manifestations and specialization of the prescribing physician. In less than 10% of the cases, not evaluated or recommended therapeutic procedures were performed.Discussion:Lyme disease is endemic throughuot Germany. The most frequent manifestations are EM, followed by Lyme arthritis and neuroborreliosis. Less than one third of patients suffering from disseminated or chronic Lyme disease remembered an EM. Most of the physicians taking part in this survey follow treatment recommendations concerning choice of antibiotics and treatment durations.


Zeitschrift Fur Rheumatologie | 2003

Epidemiologie und Therapie der Lyme-Arthritis und anderer Manifestationen der Lyme-Borreliose in Deutschland@@@Epidemiology and therapy of Lyme arthritis and other manifestations of Lyme borreliosis in Germany: results of a nation-wide survey

Susanne Priem; K. Munkelt; J. K. Franz; U. Schneider; T. Werner; G.-R. Burmester; Andreas Krause

Zusammenfassung.Ziel der Studie:Über die Epidemiologie der Lyme-Borreliose in Deutschland ist relativ wenig bekannt. Mangels flächendeckender Erhebungen sind kaum Aussagen darüber möglich, ob Erkrankungsfälle generell oder verschiedene Manifestationen wie z. B. die Lyme-Arthritis regional gehäuft auftreten. Außerdem existiert bezüglich der Lyme-Borreliose kein standardisiertes diagnostisches und therapeutisches Vorgehen. Aus diesen Gründen wurde eine bundesweite Fragebogenaktion in der Ärzteschaft durchgeführt. Es sollten epidemiologische Daten und Erkenntnisse über die Diagnostik- und Therapiegewohnheiten von praktischen Ärzten und verschiedenen Fachärzten gewonnen werden. Weiterhin sollte geprüft werden, mit welchem Erfolg die verschiedenen Antibiotika eingesetzt wurden. Methoden:Der entworfene Fragebogen erschien als Beilage in zwei Ausgaben des Deutschen Ärzteblattes und wurde teilweise über den Außendienst einer pharmazeutischen Firma verteilt. Der Erhebungszeitraum erstreckte sich vom 1. März 1998 bis zum 28. Februar 1999. Mit der Meldung der Patienten sollten Angaben zum Infektionsort, zur Diagnose, zur klinischen Symptomatik, zum diagnostischen Vorgehen, zur Therapie und zum Behandlungserfolg gemacht werden. Zur Beantwortung von Fragen zur Diagnostik und Therapie der Lyme-Borreliose wurde an der Charité ein sog. “Lyme-Telefon“ eingerichtet.Ergebnisse:Es wurden insgesamt 3935 Patienten gemeldet. Das Durchschnittsalter betrug 43,3 Jahre mit Erkrankungsgipfeln um das 10. sowie das 60. Lebensjahr. 30,4% der Erhebungsbögen wurden von Allgemeinmedizinern eingesandt, 17,6% von Dermatologen, 15,7% von Pädiatern, 9,7% von Internisten, 6,9% von praktischen Ärzten und 2,7% von Neurologen. 83% aller gemeldeten Patienten hatten kein besonderes Infektionsrisiko. Häufigste Manifestation zum Zeitpunkt der Arztkonsultation war das Erythema migrans (EM), das bei 50,9% aller Patienten vorkam, 21,3% litten an Allgemeinsymptomen. Interessanterweise litten 24,5% an Arthritiden (14,7% Mon- oder Oligoarthritis; 9,8% Polyarthritis), die damit sogar häufiger waren als neurologische Manifestationen (18,4%). Nur 16% der Patienten, die sich mit einer akuten Neuroborreliose vorstellten, und 32% der Arthritis-Patienten erinnerten ein EM. Es wurden 189 Patienten (4,8%) mit einer Lymphadenosis cutis benigna und 100 Patienten (2,5%) mit einer Acrodermatitis chronica atrophicans gemeldet. Bei 80,4% der Patienten wurde eine positive Borrelien-Serologie angegeben. In einigen wenigen Fällen wurde die Diagnose mittels Erregerisolierung, PCR oder Histologie gesichert. 3754 Patienten wurden antibiotisch behandelt; dabei wurden bis zu 6 verschiedene Substanzen verabreicht. Das als Initial- und Folgetherapie am häufigsten eingesetzte Antibiotikum war Doxycyclin (50,4%), gefolgt von Ceftriaxon (22,4%), Amoxicillin (13,6%), Penicillin (7%) und Erythromycin (4,2%); die Verschreibungen unterschieden sich hinsichtlich klinischer Manifestation und Facharztgruppe. Nicht evaluierte Therapieverfahren wurden bei weniger als 10% der gemeldeten Patienten durchgeführt.Diskussion:Die Lyme-Borreliose ist in ganz Deutschland endemisch. Das EM ist die häufigste Manifestation, gefolgt von Lyme-Arthritis und Neuroborreliose. Maximal ein Drittel aller Patienten mit einer disseminierten oder chronischen Lyme-Borreliose erinnert sich an ein EM. Die Mehrzahl der sich an der Studie beteiligenden Ärzte hält sich an evaluierte Therapieverfahren.Summary.Aim of the study:Only little is known about the epidemiology of Lyme borreliosis in Germany. As an example, it is still unclear if there are regional differences in the incidence of Lyme disease in general or of certain clinical manifestations like Lyme arthritis. Moreover, standardization of diagnostic or therapeutic procedures does not exist. Therefore, a Germany-wide questionnaire-based survey was conducted in order to achieve more epidemiological data and to obtain more information about the diagnostic and therapeutic approaches of general practitioners and specialists.Methods:A self-designed questionnaire was distributed along with two editions of the journal “Deutsches Ärzteblatt” (which is delivered to every physician in Germany) and additionally by a pharmaceutical company. During the collection period from March 1, 1998 to February 28, 1999, patients with Lyme disease were reported and information was given about site of infection, diagnostic procedures, clinical symptoms, treatment, and outcome.Results:Altogether 3935 patients were reported. Their mean age was 43.4 years with the peak incidences around the ages of 10 and 60 years. 37.3% of the questionnaires were sent in by general practitioners, 17.6% by dermatologists, 15.7% by pediatricians, 9.7% by internists, and 2.7% by neurologists. 83% of the patients did not have a special infecion risk. The most frequent clinical Lyme manifestation was erythema migrans (EM), which occurred in 50.9% of the patients. 21.3% suffered from general symptoms. Of special interest, 24.5% of the patients had Lyme arthritis (14.7% mon- or oligoarthritis, 9.8% polyarthritis). Therefore, arthritis was more frequently reported than neuroborreliosis (18.4%). Only 16% of the neuroborreliosis patients and 32% of the arthritis patients remembered having had an EM. 189 patients (4.8%) with lymphadenosis cutis benigna and 100 patients (2.5%) with acrodermatitis chronica atrophicans were reported. In 80.4% of the patients, positive Lyme serology was detected. In a few cases, the diagnosis was established by isolation of borreliae, PCR or histology. 3754 patients were treated by antibiotics. The most frequently used compounds were doxycycline (50.4%), followed by ceftriaxone (22.4%), amoxicillin (13.6%), penicillin (7%), and erythromycin (4.2%) with differences depending on clinical manifestations and specialization of the prescribing physician. In less than 10% of the cases, not evaluated or recommended therapeutic procedures were performed.Discussion:Lyme disease is endemic throughuot Germany. The most frequent manifestations are EM, followed by Lyme arthritis and neuroborreliosis. Less than one third of patients suffering from disseminated or chronic Lyme disease remembered an EM. Most of the physicians taking part in this survey follow treatment recommendations concerning choice of antibiotics and treatment durations.


Journal of Clinical Microbiology | 1997

An optimized PCR leads to rapid and highly sensitive detection of Borrelia burgdorferi in patients with Lyme borreliosis

Susanne Priem; Michael Rittig; Thomas Kamradt; Gerd R. Burmester; Andandreas Krause

Collaboration


Dive into the Susanne Priem's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar

Michael Rittig

University of Nottingham

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge