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Dive into the research topics where Thomas Egelhof is active.

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Featured researches published by Thomas Egelhof.


European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging | 2007

TNM staging with FDG-PET/CT in patients with primary head and neck cancer

Patrick Veit-Haibach; Christopher Luczak; Isabel Wanke; Markus Fischer; Thomas Egelhof; Thomas Beyer; Gerlinde Dahmen; Andreas Bockisch; Sandra J. Rosenbaum; Gerald Antoch

PurposePET/CT, PET+CT, and CT were compared concerning accuracies in TNM staging and malignancy detection in head and neck cancer. The impact of PET/CT compared to the other imaging modalities on therapy management was assessed.Materials and methodsFifty-five patients with suspected head and neck primary cancer underwent whole-body FDG-PET/CT. PET/CT and PET+CT were evaluated by a nuclear medicine physician and a radiologist; CT was evaluated by two radiologists, PET by two nuclear physicians. Histopathology served as the standard of reference. Differences between the staging modalities were tested for statistical significance by McNemar’s test.ResultsOverall TNM-staging and T-staging with PET/CT were more accurate than PET+CT and CT alone (p < 0.05). PET/CT was marginally more accurate than CT alone in N-staging (p = 0.04); no statistically significant difference was found when compared to PET+CT for N-staging. PET/CT altered further treatment in 13 patients compared to CT only and in 7 patients compared to PET+CT.ConclusionCombined PET/CT proved to be partly more accurate in assessing the overall TNM-stage than CT and PET+CT. These results were based on a higher accuracy concerning the T-stage, mainly in patients with metallic implants and marginally the N-stage. Therapy decisions have been influenced in a substantial number of patients. PET/CT might be considered as a first line diagnostic tool in patients with suspected primary head and neck cancer.


Neuromuscular Disorders | 2004

Albumin targeting of damaged muscle fibres in the mdx mouse can be monitored by MRI

Helge Amthor; Thomas Egelhof; Iain McKinnell; Mark E. Ladd; Isabelle Janssen; Johannes Weber; Hannsjörg Sinn; Hans-Hermann Schrenk; Michael Forsting; Thomas Voit; Volker Straub

Increased sarcolemmal permeability has been implicated as a major pathological event in muscular dystrophies. In our study, we evaluated whether damaged muscle fibres can be specifically targeted using albumin as a carrier. We tagged human serum albumin (HSA) with Gadolinium (Gd) and systemically applied this compound (Gd-DTPA-HSA) to wildtype and dystrophin-deficient mdx mice. We performed magnetic resonance imaging before and after intravenous administration of Gd-DTPA-HSA and found localised signal enhancement only in mdx skeletal muscle. We also examined skeletal muscle after contrast enhanced magnetic resonance imaging using anti-human albumin antibodies and demonstrated intracellular accumulation of Gd-DTPA-HSA in clusters of damaged mdx muscle fibres. Comparison of magnetic resonance imaging and histological data emphasised the value of contrast agent enhanced magnetic resonance imaging for the in vivo assessment of fibre damage in muscular dystrophies. Furthermore, our data provide evidence that albumin can be used as a carrier to target covalently bound molecules to degenerating muscle fibres.


Radiologe | 1998

Einfluß des Hirnödems auf das Rezidivwachstum maligner Gliome

Marius Hartmann; Olav Jansen; Thomas Egelhof; Michael Forsting; F. K. Albert; Klaus Sartor

ZusammenfassungFragestellung: Beeinflussen Form und Größe des präoperativen peritumoralen Hirnödems die Rezidiventwicklung bei malignen supratentoriellen Gliomen? Methodik: Prospektiv wurden 79 Patienten mit einem malignen supratentoriellen Gliom mit einem standardisierten MRT-Protokoll untersucht. MRT-Untersuchungen erfolgten vor der neurochirurgischen Operation, möglichst innerhalb der ersten 3 Tage nach Operation und während der Nachbeobachtungszeit in Abständen von 2–3 Monaten. Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 11 Monate. Die initiale präoperative Ödemkonfiguration auf den T2-gewichteten MRT-Aufnahmen wurde mit der Rezidivtumorkonfiguration auf den Kontrastmittel verstärkten T1-gewichteten Aufnahmen verglichen. Ergebnisse: 47 Patienten entwickelten während der Nachbeobachtungszeit ein Rezidiv. Die Konfiguration des Rezidivtumors imitierte in 35/47 Patienten (75%) die initiale präoperative Ödemkonfiguration. Bei 11/47 Patienten entwickelte sich ein lokales und bei einem Patienten ein multilokales Rezidiv. Schlußfolgerungen: Die präoperative Tumorödemkonfiguration im T2-gewichteten MRT-Bild korreliert mit der Rezidivtumorausdehnung. Zukünftige Therapiestudien sollten daher die Ausdehnung des initalen präoperativen Ödems als zusätzlichen prognostischen Faktor mitberücksichigen.SummaryPurpose: To assess the influence of initial preoperative brain edema in malignant gliomas on regrowth patterns. Subjects and methods: 79 patients with histologically verified supratentorial malignant glioma were prospectively studied by magnetic resonance imaging (MRI) before and every 2–3 months after surgery. The median follow-up time was 11 months. We correlated the configuration of the initial vasogenic edema on T2-weighted images with tumor regrowth patterns on contrast-enhanced T1-weighted images. Results: 35/47 tumor regrowths (75%) imitated the initial edema configuration, while 11/47 occurred within the initial tumor bed; in one case tumor recurrence was multilocal. Conclusion: In glioblastoma, tumor regrowth patterns correlate positively with the configuration of the initial vasogenic brain edema. The initial, „presurgical” peritumoral edema should thus be considered when planning further treatment.


Radiologe | 1996

CT-Angiographie bei Dissektionen der A. carotis internaWertigkeit einer neuen Untersuchungstechnik im Vergleich zur DSA und Dopplersonographie

Thomas Egelhof; Olav Jansen; Ralph Winter; Klaus Sartor

ZusammenfassungZiel der vorliegenden Studie war es, den Stellenwert der CT-Angiographie (CTA) bei der Diagnose von Dissektionen der A. carotis interna (ACI) zu ermitteln. Die Befunde der CTA wurden mit Ergebnissen der digitalen Subtraktionsangiographie (DSA) und der cw-Dopplersonographie (cw-DS) verglichen. Wir untersuchten 21 Patienten mit klinischem oder dopplersonographischem Verdacht auf eine ACI-Dissektion. Bei akuter extrakranieller ACI-Dissektion war die Sensitivität der CTA 100 % (14/14). Eine intrakranielle ACI-Dissektion wurde durch die CTA nicht erfaßt, da sie außerhalb des Scanbereichs lag. Die in der cw-DS unspezifischen pathologischen Befunde konnten mit der CTA geklärt werden. Häufigster Befund in der CTA war eine exzentrische Lumeneinengung und Wandverdickung sowie eine spitzauslaufende Verschmächtigung (sog. tapering) in der dreidimensionalen (3D-) Rekonstruktion. Die CTA ist bei akuter extrakranieller Karotisdissektion eine verläßliche und wenig invasive Untersuchungsmethode. Vergleichende Studien mit CTA, Duplexsonographie und Magnetresonanztomographie (MRT) sollten noch durchgeführt werden.SummaryPurpose: To evaluate the role of CT angiography (CTA) in the diagnosis of dissection of the internal carotid artery (ICA). Methods: In 21 patients who were clinically or sonographically suspected of having a dissection of the ICA, we performed CTA covering the extracranial course of the ICA. Our technique included spiral scanning (Picker PQ 2000), slice thickness 3 mm, index 1.5 mm, pitch factor 1.25, tube voltage 130 kV, amperage 125 mA, i. v. bolus injection of 100 ml nonionic contrast medium, injection rate 4 ml/s and scan delay 15 s. Spiral data were processed using a workstation (Picker Voxel Q) to calculate 3D “angiographic” reconstructions, maximal intensity projections and multiplanar reconstructions. In 20 of the 21 patients transfemoral angiography was performed, and in all patients cw-Doppler ultrasonography of the carotid arteries was performed. Results: Sensitivity of CTA in acute extracranial dissection of the ICA was 100 % (14/14). One patient had a pseudoaneurysm of the ICA, two patients had excessive kinking and one patient showed an atheromatous carotid ulcer. DSA could confirm this in all cases. One intracranial ICA dissection, not covered by the scan field, was missed by CTA. CTA source images demonstrated mural thickening and eccentric luminal narrowing in cases of dissection. 3D reconstructions showed tapering of the ICA. Conclusion: CTA is a reliable tool in the diagnosis of ICA dissection. Further studies comparing CTA, MRI and duplex ultrasound are necessary.


Clinical Neuroradiology-klinische Neuroradiologie | 1997

Atypical MR presentation of Lhermitte-Duclos disease (Dysplastic gangliocytoma of the cerebellum)

Arnd Dörfler; Michael Forsting; Thomas Egelhof; Friedrich K. Albert; C. Sommer; Klaus Sartor

SummaryA 1-year-old girl presented with symptoms of nausea and vomiting, torticollis and paralysis of abducens and facial nerve. MR examination showed on Tl-weighted images a slightly hypointense mass lesion in the right cerebellar hemisphere and a moderately high signal on T2-weighted images, with parallel linear striations on the surface of the lesion. Administration of Gd-DTPA revealed an inhomogeneous, but marked enhancement of the lesion, suggesting the diagnosis of a posterior fossa neoplasm. A subtotal resection was performed. Histologic examination resulted in the diagnosis of Lhermitte-Duclos disease (LDD) (dysplastic gangliocytoma of the cerebellum). Short-term postoperative follow-up MRI showed slight but steady progression of the lesion. Review of literature revealed that this is a unique case of histologically proven LDD in a child showing contrast enhancement after administration of Gd-DTPA and lesion progression within a short postoperative interval.ZusammenfassungEin einjähriges Mädchen wurde mit Kopfschmerzen, Erbrechen, Kopfschiefhaltung, Abduzens- und Fazialisparese vorgestellt. Die MRT ergab eine Raumforderung in der rechten Kleinhirnhemisphäre, hyperintens in den T2-gewichteten Sequenzen mit prominenter paralleler Streifung der Oberfläche. Nach Gd-DTPA-Gabe zeigte sich ein inhomogenes, aber deutliches Enhancement. Unter der Verdachtsdiagnose eines malignen Tumors wurde eine subtotale Resektion durchgeführt, die die Diagnose eines dysplastischen Gangliozytoms des Kleinhirns (Morbus Lhermitte-Duclos) ergab. Bei dieser kleinen Patientin mit einem histologisch gesicherten Morbus Lhermitte-Duclos zeigte sich nach Kontrastverstärkung ein deutliches Enhancement und damit, anders als in der Literatur beschrieben, ein „atypisches” Signalverhalten. Der Morbus Lhermitte-Duclos sollte daher als seltene Ursache einer intraaxialen Raumforderung der hinteren Schädelgrube differentialdiagnostisch berücksichtigt werden. Prominente Kleinhirnfoliae, hyperintens in den T2-gewichteten Aufnahmen, und möglicherweise ein Enhancement nach Kontrastmittelgabe sollten zusätzlich an die Möglichkeit eines Morbus Lhermitte-Duclos denken lassen. Wegen der Möglichkeit der Tumorprogression nach subtotaler Exstirpation ist postoperativ ein engmaschiges magnetresonanztomographisches Follow-up notwendig.


American Journal of Neuroradiology | 2001

Aneurysmal Rupture during Embolization with Guglielmi Detachable Coils: Causes, Management, and Outcome

Arnd Doerfler; Isabel Wanke; Thomas Egelhof; Uwe Dietrich; Siamak Asgari; Dietmar Stolke; Michael Forsting


Journal of Neurosurgery | 2004

Double-stent method: therapeutic alternative for small wide-necked aneurysms: Technical note

Arnd Doerfler; Isabel Wanke; Thomas Egelhof; Dietmar Stolke; Michael Forsting


American Journal of Neuroradiology | 2002

Endovascular Treatment of Unruptured Intracranial Aneurysms

Isabel Wanke; Arnd Doerfler; Uwe Dietrich; Thomas Egelhof; Beate Schoch; Dietmar Stolke; Michael Forsting


American Journal of Neuroradiology | 2001

Monocrystalline Iron Oxide Nanoparticles: Possible Solution to the Problem of Surgically Induced Intracranial Contrast Enhancement in Intraoperative MR Imaging

Michael Knauth; Thomas Egelhof; Stephanie U. Roth; Christian Rainer Wirtz; K. Sartor


Rofo-fortschritte Auf Dem Gebiet Der Rontgenstrahlen Und Der Bildgebenden Verfahren | 2003

[Intracranial aneurysms: pathogenesis, rupture risk, treatment options].

Isabel Wanke; Thomas Egelhof; Arnd Dörfler; Michael Forsting

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Michael Forsting

University of Duisburg-Essen

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Isabel Wanke

University of Duisburg-Essen

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Arnd Dörfler

University of Erlangen-Nuremberg

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Arnd Doerfler

University of Erlangen-Nuremberg

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Dietmar Stolke

University of Duisburg-Essen

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