Thomas Nau
University of Vienna
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Featured researches published by Thomas Nau.
Journal of Arthroplasty | 2003
Thomas Nau; E Pflegerl; J Erhart; Vilmos Vécsei
We present a series of 6 patients with periarticular fractures of the knee that were treated by primary total joint arthroplasty. These fractures around in 6 elderly women, three in the proximal tibia and three in the distal femoral. All the patients had osteoarthritis and osteopenia. In five patients, a hinged total knee arthroplasty was performed, and in one case an unconstrained prosthesis was performed. Cementing techniques were used in all. Postoperatively, immediate mobilization with full weight bearing was initiated. No radiographic or clinical evidence of loosening was seen, and the functional outcome was satisfying. The results suggest that another treatment option for intra-articular distal femoral or intra-articular proximal tibial fractures in elderly patients with severe osteopenia and osteoarthritis is primary total knee arthroplasty. Furthermore, this primary total knee arthroplasty may require some degree of constraint.
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | 2005
Thomas Nau; Yan Chevalier; Nicola Hagemeister; Nicolas Duval; Jacques A. deGuise
With the variable injury pattern to the posterolateral structures (PLS) of the knee, a number of reconstructive procedures have been introduced. It was the aim of the present study to evaluate the resulting 3D kinematics following three different surgical techniques of reconstruction in a combined posterior cruciate ligament (PCL)/PLS injury model. In nine human cadaveric knees, 3D kinematics were recorded during the path of flexion–extension using a computer based custom made 6-degree-of-freedom (DOF) testing apparatus. Additional laxity tests were conducted at 30 and 90° of flexion. Testing was performed before and after cutting the PLS and PCL, followed by PCL reconstruction alone. Reconstructing the posterolateral corner, three surgical techniques were compared: (a) the posterolateral corner sling procedure (PLCS), (b) the biceps tenodesis (BT), and (c) a bone patellar-tendon bone (BTB) allograft reconstruction . Posterior as well as rotational laxity were significantly increased after PCL/PLS transection at 30 and 90° of flexion. Isolated PCL reconstruction resulted in a remaining external rotational deficiency for both tested flexion angles. Additional PLS reconstruction closely restored external rotation as well as posterior translation to intact values by all tested procedures. Compared to the intact knee, dynamic testing revealed a significant internal tibial rotation for (b) BT (mean=3.9°, p=0.043) and for (c) BTB allograft (mean=4.3°, p=0.012). (a) The PLCS demonstrated a tendency to internal tibial rotation between 0 and 60° of flexion (mean=2.2°, p=0.079). Varus/valgus rotation as well as anterior/posterior translation did not show significant differences for any of the tested techniques. The present study shows that despite satisfying results in static laxity testing, pathological 3D knee kinematics were not restored to normal, demonstrated by a nonphysiological internal tibial rotation during the path of flexion-extension.
Unfallchirurg | 2005
Patrick Weninger; H. Trimmel; Thomas Nau; Silke Aldrian; F. König; Vilmos Vécsei
ZusammenfassungZiel der StudieZiel der vorliegenden Untersuchung war eine retrospektive Analyse polytraumatisierter Patienten, welche durch die Crew eines Notarzthubschraubers am Unfallort primär versorgt wurden. Die Studie wurde durchgeführt, um Umfang und Qualität der prähospitalen Versorgung dieses heterogenen Patientenguts darzustellen. Besonders berücksichtigt wurden Therapiestrategien bei spezifischen Verletzungen, die zu einer Mehrfachverletzung (Polytrauma) führen.MethodikVon September 1992 bis April 2001 wurden Daten von 386xa0Patienten erfasst, die an der Universitätsklinik für Unfallchirurgie behandelt wurden. 104 (26,9%) Patienten wurden direkt vom Unfallort mit einem Notarzthubschrauber (NAH) eingeliefert. Dieses Kollektiv wurde nach demographischen Gesichtspunkten analysiert und relevante präklinische Parameter, durchgeführte therapeutische Interventionen sowie der frühe klinische Verlauf betrachtet.ErgebnisseDer mittlere „injury severity score“ (ISS) betrug 36,9; 70 (67,3%) Patienten waren männlich, 34 (32,7%) weiblich. Das durchschnittliche Alter betrug 36,1xa0Jahre. Häufigste Unfallursache war der Verkehrsunfall (78,9%), gefolgt vom Sturz aus großer Höhe (17,3%). Die mittlere Zeitspanne zwischen Unfallereignis und Übergabe des Patienten im Schockraum betrug 0,73xa0h. 77 (74,0%) Patienten wurden am Unfallort intubiert und beatmet, sämtliche Patienten (100%) waren analgosediert. Das präklinische Volumenloading betrug durchschnittlich 1673xa0ml. Die mittlere Dauer des Aufenthalts im Schockraum betrug 53xa0min. Die mittlere Dauer des Intensivaufenthalts betrug 8,6xa0Tage und die Mortalität innerhalb der ersten 24xa0h betrug 19,2%.SchlussfolgerungDie Diagnose Polytrauma stellt eine wichtige Indikation zur Anforderung des NAH als Primäreinsatzmittel dar. Es konnte gezeigt werden, dass eine schnelle und auch invasive Intervention am Unfallort die Vitalparameter bis zum Eintreffen in der Klinik verbessern kann. Die Wahl der Zielklinik (Traumazentrum) ist von entscheidender Bedeutung für den weiteren Verlauf der Behandlung. Der Vergleich des luft- mit einem bodengebunden transportierten Kollektiv soll in einer zukünftigen Arbeit erfolgen.AbstractObjectiveThe aim of this study was a retrospective analysis of polytraumatized patients who were treated by a helicopter emergency medical service (HEMS) crew. This study was performed to evaluate the level of prehospital care provided for severely injured patients. Special consideration was given to treatment strategies of specific injuries which led to multiple injuries, defined as “polytrauma.”MethodsFrom September 1992 to April 2001 data of 386 patients treated in the Department of Traumatology of the University of Vienna were collected. A total of 104 patients (26.9%) were transported by helicopter directly from the accident scene. This collective was analyzed demographically; relevant prehospital data such as therapeutic interventions and the early clinical course were examined.ResultsThe mean Injury Severity Score (ISS) was 36.9: 70 (67.3%) patients were male and 34 (32.7%) female; the median age was 36.1xa0years. Traffic accidents were the most frequent trauma mechanism (78.9%) followed by falls from height (17.3%). The mean period between trauma and trauma emergency room was 0.73xa0h; 77 (74.0%) patients were intubated and mechanically ventilated at the scene and all patients received analgosedation. The mean preclinical fluid load was 1673xa0ml. The mean duration of treatment in the emergency room was 53xa0min. The mean length of intensive care was 8.6xa0days and the mortality rate was 19.2% within the first 24xa0h.ConclusionMajor trauma is an important cause for requesting a primary HEMS mission. As the results of this study show, immediate and invasive interventions at the scene lead to an improvement of vital functions at admission. For the patients’ further course of treatment, the choice of a trauma center seems to be important, too.
Unfallchirurg | 2005
Patrick Weninger; H. Trimmel; Thomas Nau; Silke Aldrian; F. König; Vilmos Vécsei
ZusammenfassungZiel der StudieZiel der vorliegenden Untersuchung war eine retrospektive Analyse polytraumatisierter Patienten, welche durch die Crew eines Notarzthubschraubers am Unfallort primär versorgt wurden. Die Studie wurde durchgeführt, um Umfang und Qualität der prähospitalen Versorgung dieses heterogenen Patientenguts darzustellen. Besonders berücksichtigt wurden Therapiestrategien bei spezifischen Verletzungen, die zu einer Mehrfachverletzung (Polytrauma) führen.MethodikVon September 1992 bis April 2001 wurden Daten von 386xa0Patienten erfasst, die an der Universitätsklinik für Unfallchirurgie behandelt wurden. 104 (26,9%) Patienten wurden direkt vom Unfallort mit einem Notarzthubschrauber (NAH) eingeliefert. Dieses Kollektiv wurde nach demographischen Gesichtspunkten analysiert und relevante präklinische Parameter, durchgeführte therapeutische Interventionen sowie der frühe klinische Verlauf betrachtet.ErgebnisseDer mittlere „injury severity score“ (ISS) betrug 36,9; 70 (67,3%) Patienten waren männlich, 34 (32,7%) weiblich. Das durchschnittliche Alter betrug 36,1xa0Jahre. Häufigste Unfallursache war der Verkehrsunfall (78,9%), gefolgt vom Sturz aus großer Höhe (17,3%). Die mittlere Zeitspanne zwischen Unfallereignis und Übergabe des Patienten im Schockraum betrug 0,73xa0h. 77 (74,0%) Patienten wurden am Unfallort intubiert und beatmet, sämtliche Patienten (100%) waren analgosediert. Das präklinische Volumenloading betrug durchschnittlich 1673xa0ml. Die mittlere Dauer des Aufenthalts im Schockraum betrug 53xa0min. Die mittlere Dauer des Intensivaufenthalts betrug 8,6xa0Tage und die Mortalität innerhalb der ersten 24xa0h betrug 19,2%.SchlussfolgerungDie Diagnose Polytrauma stellt eine wichtige Indikation zur Anforderung des NAH als Primäreinsatzmittel dar. Es konnte gezeigt werden, dass eine schnelle und auch invasive Intervention am Unfallort die Vitalparameter bis zum Eintreffen in der Klinik verbessern kann. Die Wahl der Zielklinik (Traumazentrum) ist von entscheidender Bedeutung für den weiteren Verlauf der Behandlung. Der Vergleich des luft- mit einem bodengebunden transportierten Kollektiv soll in einer zukünftigen Arbeit erfolgen.AbstractObjectiveThe aim of this study was a retrospective analysis of polytraumatized patients who were treated by a helicopter emergency medical service (HEMS) crew. This study was performed to evaluate the level of prehospital care provided for severely injured patients. Special consideration was given to treatment strategies of specific injuries which led to multiple injuries, defined as “polytrauma.”MethodsFrom September 1992 to April 2001 data of 386 patients treated in the Department of Traumatology of the University of Vienna were collected. A total of 104 patients (26.9%) were transported by helicopter directly from the accident scene. This collective was analyzed demographically; relevant prehospital data such as therapeutic interventions and the early clinical course were examined.ResultsThe mean Injury Severity Score (ISS) was 36.9: 70 (67.3%) patients were male and 34 (32.7%) female; the median age was 36.1xa0years. Traffic accidents were the most frequent trauma mechanism (78.9%) followed by falls from height (17.3%). The mean period between trauma and trauma emergency room was 0.73xa0h; 77 (74.0%) patients were intubated and mechanically ventilated at the scene and all patients received analgosedation. The mean preclinical fluid load was 1673xa0ml. The mean duration of treatment in the emergency room was 53xa0min. The mean length of intensive care was 8.6xa0days and the mortality rate was 19.2% within the first 24xa0h.ConclusionMajor trauma is an important cause for requesting a primary HEMS mission. As the results of this study show, immediate and invasive interventions at the scene lead to an improvement of vital functions at admission. For the patients’ further course of treatment, the choice of a trauma center seems to be important, too.
World Journal of Surgery | 2003
Thomas Nau; Fritz Kutscha-Lissberg; Thomas Muellner; Franz Koenig; Vilmos Vécsei
To study the effects of a femoral shaft fracture and its early stabilization on the morbidity, mortality, and outcome of patients with multiple injuries and a concomitant head injury, we analyzed the clinical course of patients using a prospectively gathered database. A series of 42 patients with multiple injuries, including head injuries and femoral fractures, formed the study group. A series of 133 patients with multiple injuries and head injuries but without femoral fractures formed the control group. The parameters examined included injury severity, injury pattern, hemodynamics at admission, mortality, duration of ventilation, length of intensive care unit (ICU) stay, and outcome. There were no significant differences regarding the demographics, injury severity score (ISS), injury pattern except the extremity Abbreviated Injury Scale (AIS) between the study and control groups. No significant differences were found in terms of mortality, duration of ventilation/ICU stay, and outcome. Injury severity (ISS), severity of the head injury (AIS), and hemodynamics at admission were shown to have a significant effect on the examined parameters. The present study suggests that a femoral fracture and its early stabilization in a multitrauma patient with a concomitant head injury do not adversely affect mortality and outcome and supports aggressive surgical management for these patients.
Wiener Medizinische Wochenschrift | 2005
Silke Aldrian; Thomas Nau; Patrick Weninger; Vilmos Vécsei
SummaryBACKGROUND: The aim of this study was to evaluate forearm and hand injuries in multitrauma patients and to compare this group of patients to the overall multitrauma population. PATIENTS AND METHODS: Out of a prospectively gathered polytrauma data base a retrospective analysis, including demographics, injury severity, injury pattern and treatment of forearm and hand injuries was performed. RESULTS: Out of 386 patients (G) that had been entered in our polytrauma data base, 26 had forearm and hand injuries (H). The mean age of group H was 36.4xa0years (G, 40.3xa0years, p = 0.220), the mean ISS of this population was 28,3 (G, 34.5, p = 0.003). Mostly fractures of the radius (50.0 %), the metacarpus (53.8 %) and the carpus (50.0 %) were diagnosed. Surgical interventions of hand and forearm injuries were done in 15 cases within 24 hours, 4 patients were treated after 24 hours. CONCLUSION: Multiple-trauma patients with hand and forearm injuries showed a statistically significantly decreased injury severity and were younger compared to the overall multitrauma population.ZusammenfassungHINTERGRUND: Das Ziel dieser Arbeit ist eine Darstellung von Unterarm- und Handverletzungen bei polytraumatisierten Patienten im Vergleich zum Gesamtkollektiv Schwerverletzter. METHODIK: In einer retrospektiven Analyse wurden demographische Daten, Verletzungsschwere und Verletzungsmuster, sowie Versorgung von Unterarm- und Handverletzungen bei polytraumatisierten Patienten aus einem prospektiv erfassten Patientengut evaluiert. ERGEBNISSE: Von 386 polytraumatisierten Patienten (G) erlitten 26 Unterarm- und Handverletzungen (H). Das mittlere Lebensalter der 26 Patienten lag bei 36,4 Jahren (G, 40,3xa0Jahre, p = 0,220). Die mittlere Verletzungsschwere lag bei 28,3 Punkten (G, 34,5 Punkte, p = 0,003). Als häufigste Unterarm- und Handverletzungen waren Verletzungen der Speiche (50,0 %), der Mittelhand (53,8 %) und der Handwurzel (50,0 %). Die operative Versorgung der Unterarm- und Handverletzungen erfolgte in 15 Fällen innerhalb von 24 Stunden, bei 4 Patienten erst danach. SCHLUSSFOLGERUNG: Polytraumapatienten mit Unterarm- und Handverletzungen wiesen eine statistisch signifikant niedrigere Verletzungsschwere auf und waren jünger als das Gesamtkollektiv.
Wiener Medizinische Wochenschrift | 2003
Thomas Nau; Susanne Ohmann; Eveline Ernst; Silke Aldrian; Manfred Greitbauer; Vilmos Vécsei
SummaryPURPOSE:The aim of this report was to evaluate psychological deficits following polytrauma in childhood and adolescence as well as to detect psychological vulnerable phases during the treatment period.METHODS: From 9/92 to 12/98, 41 polytrauma patients (18a or younger) were treated at the University of Vienna Medical School, Trauma Center. Out of the 28 survivors, patients with head injuries and congenital neurological deficits were excluded, leaving 10 young patients that were eligible for psychological testing after a mean follow-up of 3.4xa0years (range, 1 to 7xa0years). Besides catamnesis and diagnostic interviews, an evaluation of cognitive functions as well as personality tests were performed.nRESULTS: The diagnostic interviews revealed mild psychiatric symptoms in 2/10 patients, but the cognitive functions did not show any deficits compared to normal values. The personality tests presented stress-avoiding strategies and an increased anxiety sensitivity in 2/10 patients. The catamnesis constantly revealed 2 vulnerable phases in all patients: 1. the transfer from the intensive care unit to the normal ward, 2. the retransfer to the domestic field after a long hospital stay.nCONCLUSIONS: The present report suggests that the long-term psychological outcome following polytrauma in childhood and adolescence may be good, without any major disorders. The described critical phases during treatment demonstrate that psychological support in the young, severely injured patient should start very early on at the intensive care unit.ZusammenfassungZIELSETZUNG: Das Ziel dieses Erfahrungsberichtes war es, psychopathologische Auffälligkeiten nach Polytrauma im Kindes- und Jugendalter zu evaluieren und psychologisch-vulnerable Phasen im Behandlungsverlauf zu erfassen. METHODIK: Im Beobachtungszeitraum 9/92 bis 12/98 wurden 41 polytraumatisierte Kinder und Jugendliche an der Universitätsklinik für Unfallchirurgie Wien behandelt, von denen 28 PatientInnen überlebten. Nach Ausschluss Schädel-Hirn-Traumatisierter, sowie von PatientInnen mit angeborenen neurologischen Störungen wurden 10 Kinder und Jugendliche nach durchschnittlich 3,4a (min.,1a; max.,7a) einer klinisch-psychologischen Untersuchung unterzogen. Neben der Katamnese wurden diagnostische Interviews zur Erfassung etwaiger psychiatrischer Symptomatik (DIPS und SKID) durchgeführt, weiters wurden kognitive Funktionen (Informationsverarbeitungsgeschwindigkeit, Untersuchung der exekutiven Funktion), Persönlichkeitsfaktoren, Angstbereitschaft sowie Stressverarbeitung gemessen. RESULTATE: Die diagnostischen Interviews zeigten lediglich bei 2/10 Patienten eine milde psychiatrische Symptomatik, die kognitiven Funktionen waren verglichen mit einer Normalpopulation unauffällig. Die Persönlichkeitstests zeigten bei 2/10 Patienten Stressvermeidungsstrategien und erhöhte Angstbereitschaft. Die katamnestische Erhebung zeigte bei allen Patienten zwei kritische Phasen, einerseits die Transferierung von der Intensivstation auf die Normalstation, andererseits der Übergang in das häusliche Umfeld nach einem langen Spitalsaufenthalt. DISKUSSION UND SCHLUSSFOLGERUNG: Dieser Erfahrungsbericht an einem kleinen Kollektiv zeigt, dass nach schwerem Trauma im Kindes- und Jugendalter langfristig das psychologische Outcome zufriedenstellend und die Rate der posttraumatischen Belastungsstörungen gering zu sein scheint. Die festgestellten kritischen Phasen weisen darauf hin, dass die psychologische Betreuung des schwer verletzten Kindes und Jugendlichen bereits frühzeitig auf der Intensivstation erfolgen sollte.
Wiener Medizinische Wochenschrift | 2005
Silke Aldrian; Thomas Nau; Patrick Weninger; Vilmos Vécsei
SummaryBACKGROUND: The aim of this study was to evaluate forearm and hand injuries in multitrauma patients and to compare this group of patients to the overall multitrauma population. PATIENTS AND METHODS: Out of a prospectively gathered polytrauma data base a retrospective analysis, including demographics, injury severity, injury pattern and treatment of forearm and hand injuries was performed. RESULTS: Out of 386 patients (G) that had been entered in our polytrauma data base, 26 had forearm and hand injuries (H). The mean age of group H was 36.4xa0years (G, 40.3xa0years, p = 0.220), the mean ISS of this population was 28,3 (G, 34.5, p = 0.003). Mostly fractures of the radius (50.0 %), the metacarpus (53.8 %) and the carpus (50.0 %) were diagnosed. Surgical interventions of hand and forearm injuries were done in 15 cases within 24 hours, 4 patients were treated after 24 hours. CONCLUSION: Multiple-trauma patients with hand and forearm injuries showed a statistically significantly decreased injury severity and were younger compared to the overall multitrauma population.ZusammenfassungHINTERGRUND: Das Ziel dieser Arbeit ist eine Darstellung von Unterarm- und Handverletzungen bei polytraumatisierten Patienten im Vergleich zum Gesamtkollektiv Schwerverletzter. METHODIK: In einer retrospektiven Analyse wurden demographische Daten, Verletzungsschwere und Verletzungsmuster, sowie Versorgung von Unterarm- und Handverletzungen bei polytraumatisierten Patienten aus einem prospektiv erfassten Patientengut evaluiert. ERGEBNISSE: Von 386 polytraumatisierten Patienten (G) erlitten 26 Unterarm- und Handverletzungen (H). Das mittlere Lebensalter der 26 Patienten lag bei 36,4 Jahren (G, 40,3xa0Jahre, p = 0,220). Die mittlere Verletzungsschwere lag bei 28,3 Punkten (G, 34,5 Punkte, p = 0,003). Als häufigste Unterarm- und Handverletzungen waren Verletzungen der Speiche (50,0 %), der Mittelhand (53,8 %) und der Handwurzel (50,0 %). Die operative Versorgung der Unterarm- und Handverletzungen erfolgte in 15 Fällen innerhalb von 24 Stunden, bei 4 Patienten erst danach. SCHLUSSFOLGERUNG: Polytraumapatienten mit Unterarm- und Handverletzungen wiesen eine statistisch signifikant niedrigere Verletzungsschwere auf und waren jünger als das Gesamtkollektiv.
Injury-international Journal of The Care of The Injured | 2007
Silke Aldrian; Franz Koenig; Patrick Weninger; Vilmos Vécsei; Thomas Nau
Injury-international Journal of The Care of The Injured | 2008
Silke Aldrian; Thomas Nau; Vilmos Vécsei