Ulrike Ehmer
University of Münster
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Publication
Featured researches published by Ulrike Ehmer.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2002
Ilka Störmann; Ulrike Ehmer
AbstractBackground and Aim: In recent years, fixed lingual retainers have been gaining importance in relapse prevention. The aim of this prospective, randomized study was to compare different types of fixed retainers used for stabilization of the lower anterior segment with respect to detachment rate, relapse, periodontal and oral hygiene problems, as well as subjective patient discomfort. Patients and Method: Two types of fixed, customized canine-to-canine retainers (attached to six teeth) with wire diameters of 0.0215” and 0.0195” as well as one type of prefabricated canine-and-canine retainer (bonded to two teeth) were investigated in a total of 103 patients. Some retainers wer inserted under dry field conditions using a rubber dam, and the others under relatively dry conditions using cotton rolls. In addition, two types of composite, Heliosit® and Concise™, were compared. Results: The canine-and-canine retainer displayed an 18% detachment rate, a value significantly lower than the 29% determined for the 0.0195” canine-to-canine retainers. The 0.0215” canine-to-canine retainer had the highest detachment rate (53%). The 37% detachment rate with dry field bonding was slightly higher than the 32% with relatively dry field bonding. Comparison of the composites showed a significantly higher detachment rate for Heliosit® (73%) than for Concise™ (27%). Plaque accumulation increased with all retainer types in the course of the study, but with no significant inter-group differences. Tooth position with canine-to-canine retainers showed a good degree of stability. The canine-and-canine retainer induced frequent relapse of incisors not bonded to the retainer. In view of their higher rate of subjective discomfort, canine-and-canine retainers were given a significantly poorer rating than their canine-to-canine counterparts.ZusammenfassungHintergrund und Ziel: In den letzten Jahren gewinnen die Lingualretainer zur Rezidivprophylaxe an Bedeutung. Ziel der Studie war es, prospektiv und randomisiert verschiedene permanente Retainersysteme zur Stabilisierung der Unterkieferfront in Bezug auf Ablöseraten, Rezidive, parodontale und mundhygienische Probleme sowie subjektive Belastungen zu vergleichen. Patienten und Methode: Es wurden zwei an sechs Zähnen adhäsiv befestigte (Sechspunktretainer) der Drahtstärken 0,0215” und 0,0195” und ein konfektionierter, an zwei Zähnen befestigter Retainer (Zweipunktretainer) verwendet. Ein Teil der Retainer wurde unter Kofferdam eingesetzt, ein anderer unter relativer Trockenlegung mit Watterollen. Des Weiteren wurden die Komposite Heliosit® Orthodontic und Concise™ Orthodontic verglichen. Ergebnisse: Der Zweipunktretainer wies mit 18% eine signifikant geringere Ablöserate auf als der Sechspunktretainer der Drahtstärke 0,0195” mit 29%. Der Sechspunktretainer der Stärke 0,0215” hat mit 53% die höchste Ablöserate. Die Ablösungsrate lag bei absoluter Trockenlegung mit 37% geringfügig höher als bei relativer Trockenlegung mit 32%. Der Vergleich der beiden Komposite ergab eine signifikant größere Ablösungsrate für Heliosit® (73%) gegenüber Concise™ (27%). Die Plaqueakkumulation nahm bei allen drei Retainertypen im Verlauf der Studie zu ohne signifikante Unterschiede zwischen den einzelnen Retainertypen. Die Zahnstellung blieb bei den beiden Sechspunktretainern weitgehend stabil. Bei dem Zweipunktretainer kam es gehäuft zu Rezidiven der nicht gefassten Schneidezähne. Zweipunktretainer schnitten durch die höhere Angabe subjektiver Beschwerden bei der Fragebogenauswertung zur Patientenbelastung signifikant schlechter ab als Sechspunktretainer.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2003
Carsten Lippold; Louwrens van den Bos; Ariane Hohoff; Gholamreza Danesh; Ulrike Ehmer
Abstract.Background and Aim:The assessment of correlations between orthopedic and orthodontic data based on interdisciplinary studies is of scientific and practical interest in the differentiation of preventive diagnostic and therapeutic fields between orthodontics and orthopedics. In the published literature there are various studies analyzing the correlations between specific Angle classes and orthopedic parameters. Results of these studies indicate a potential correlation between scoliosis and Class II malocclusion as well as between weak body posture and Class II malocclusion. The aim of the present interdisciplinary study was to examine correlations between orthodontic and orthopedic findings in preschool infants and to evaluate them with respect to preventive recommendations.Patients and Method:59 pre-school infants (29 boys, 30 girls) aged 3.5–6.8 years (mean: 5.0 years) were enrolled in this study. A standardized orthodontic and orthopedic examination protocol was used.Results:The orthodontic examination showed Angle class distributions comparable with those in non-selected groups (Class I: 63%, Class II: 32%, Class III: 5%). The orthopedic examination revealed pathologic findings in 52% of the subjects, with statistically significant correlations between scoliosis and Class II malocclusion (p = 0.033) and between weak body posture and Class II malocclusion (p = 0.028).Conclusion:It can be concluded from the results that the orthodontic finding of Angle Class II in pre-school infants should induce prophylactic screening. The orthodontist could then not only initiate early orthodontic treatment to prevent incisor trauma in patients with extreme overjet, but could also take account of potential orthopedic malformations on a preventive interdisciplinary basis in pre-school infants with Class II malocclusions.Zusammenfassung.Hintergrund und Ziel:Die Bewertung von Beziehungen zwischen orthopädischen und kieferorthopädischen Befunden auf der Basis von interdisziplinären Studien ist von wissenschaftlichem und praktischem Interesse für die Differenzierung von präventiven gemeinsamen Diagnostik- und Therapiebereichen zwischen Kieferorthopädie und Orthopädie. Im bekannten Schrifttum finden sich mehrere Studien, welche Zusammenhänge zwischen bestimmten Angle-Klassen und orthopädischen Parametern evaluieren. Ergebnisse dieser Studien deuten auf eine mögliche Beziehung von Skoliosen und hypotoner Körperhaltung mit Angle-Klasse-II-Dysgnathien hin. Prospektives Ziel der vorliegenden interdisziplinären Studie war es, Beziehungen zwischen orthopädischen und kieferorthopädischen Befunden bei Vorschulkindern zu untersuchen und hinsichtlich präventiver Empfehlungen zu evaluieren.Patienten und Methode:59 Vorschulkinder im Alter von 3,5 bis 6,8 Jahren wurden in diese Studie einbezogen. 29 Patienten waren männlich, 30 weiblich. Es erfolgten eine standardisierte klinische kieferorthopädische und orthopädische Untersuchung.Ergebnisse:Bei der kieferorthopädischen Untersuchung zeigte sich eine der Verteilung in unselektierten Gruppen entsprechende Angle-Klasse-Häufigkeit (Angle-Klasse I 63%, Angle-Klasse II 32% und Angle-Klasse III 5%). Die orthopädische Untersuchung ergab bei 52% der Probanden Auffälligkeiten mit den folgenden statistisch signifikanten Korrelationen: Angle-Klasse II und Skoliose (p = 0,033) sowie Angle-Klasse II und hypotone Körperhaltung (p = 0,028).Schlussfolgerung:Aus den Ergebnissen kann geschlussfolgert werden, dass bei Kindergartenkindern der kieferorthopädische Befund der Angle-Klasse II eine mögliche prophylaktische Screeninguntersuchung auslösen sollte. Der Kieferorthopäde kann somit nicht nur bei extremer Frontzahnstufe eine kieferorthopädische Frühbehandlung zur Frontzahntraumaprophylaxe initiieren, sondern auch bei Angle-Klasse-II-Dysgnathien aller Schweregraduierungen interdisziplinär präventiv mögliche orthopädische Fehlentwicklungen berücksichtigen.
Angle Orthodontist | 2004
Ariane Hohoff; Thomas Stamm; Ulrike Ehmer
Using a standardized questionnaire, 41 patients (12 men, 29 women; mean age 31.5 +/- 12.1 years) were interviewed prospectively on their subjective oral comfort, various oral functions, and professional qualification before indirect application of lingual brackets (T0), within 24 h of application (T1), and three months later (+/- 1 week) (T2). In 22 of the 41 patients, the brackets were positioned with the Bonding with Equalized Specific Thickness (BEST) technique (BEST group) and in 19 patients by the Transfer Optimized Positioning (TOP) method (TOP group). Despite positive adaptation, the patients in both groups still reported a significant deficiency in tongue space at T2 as well as significantly more frequent lesions to the tongue. The BEST group was affected significantly more often by these problems than the TOP group. At T2, the tongue position was also rated as changed significantly more often in the BEST group than in the TOP group. Although the BEST positioning technique leads to greater impairments in oral comfort than the TOP technique, it offers the orthodontist the advantage of less bending input. In both techniques, there is a need for detailed briefing of patients about the extent and duration of impairments induced by lingual brackets.
European Journal of Orthodontics | 1996
U. Stratmann; K. Schaarschmidt; H. Wegener; Ulrike Ehmer
This clinical study investigated the practical value of two methods for debonding brackets attached by the adhesive Concise to acid-etched enamel surfaces. Forty-two Ultratrimm Standard metal brackets and 42 Fascination ceramic brackets were collected from juvenile patients undergoing orthodontic treatment. All metal brackets were mechanically debonded by a conventional bracket removal plier, whereas the ceramic brackets were thermally debonded by a commercial Dentaurum ceramic debonding unit. All brackets were evaluated by scanning electron microscopy for the morphology of their adhesive fracture surfaces and for the occurrence of mineral-like particles attached to the adhesive fracture surfaces. These particles were analysed by an energy dispersive X-ray microprobe for their Ca/P ratios and by image analysis of scanning electron micrographs for measurement of their areas. The scanning electron micrographs showed 4 types of debonding fractures. The most frequent fracture was type 1 (between adhesive and bracket base) and type 2 (between adhesive and enamel surface). In the group of mechanically debonded metal brackets type 1 (38 per cent) and type 2 (45 per cent) showed a similar frequency, whereas thermally debonded ceramic brackets predominantly showed fracture type 1 (79 per cent) and only a minor percentage of type 2 (11 per cent). A statistical evaluation was applied to estimate the range of reproducibility of fracture types with a 95 per cent confidence interval (level of significance alpha = 5 per cent). In both groups the microprobe analysis of fracture surfaces lying completely or partly between adhesive and enamel surface identified the mineral-like particles as enamel mineral. They occurred partly as single particles (range of thickness: 5-25 microns, mean area: 3500 microns2) and partly as a coherent covering with a total area of 1.9-5.8 mm2. It is concluded that the thermodebonding technique is superior to conventional mechanical debonding, because the frequent occurrence of fracture type 1 after thermodebonding affords a protection for the enamel surface, whereas mechanical debonding entails a comparatively high risk of enamel fractures.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2003
Ariane Hohoff; Didier Fillion; Thomas Stamm; Gerhard Goder; Cristina Sauerland; Ulrike Ehmer
Abstract.Background:Oral comfort, speech, mastication and swallowing, as well as oral hygiene were to be evaluated in a prospective longitudinal study before and after insertion of lingual brackets.Patients and Method:22 patients (five male, 17 female, mean age 34.7 years, SD 10.4) were enrolled in the study and filled in a standardized questionnaire directly before placement of lingual brackets (T0), within 24 hours thereafter (T1), and 3 months (± 1 week) later (T2). At both T1 and T2, treatment was confined to the upper arch.Results:In comparison with T0, significantly poorer results were recorded at T2 for the parameters “restriction of the tongue space”, “lesions to the tongue”, “tongue position”, “subjective and semiobjective rating of articulation”, “chewing”, “biting” and “oral hygiene”, although significant improvements, i. e. adaptations, had been recorded from T1 to T2 with the exception of the parameters “tongue space”, “tongue position”, “chewing”, ”biting” and “oral hygiene”. At none of the registration timepoints was fluid intake impaired by the lingual brackets.Conclusions:The results of the present study suggest that detailed briefing on the extent and duration of potential impairments in oral comfort, functions and hygiene is advisable prior to the insertion of lingual brackets.Zusammenfassung.Hintergrund:In einer prospektiven Longitudinalstudie sollten oraler Komfort, Sprach-, Kau- und Schluckfunktion sowie Mundhygiene vor und nach Applikation von Lingualbrackets evaluiert werden.Patienten und Methode:22 Patienten (fünf männlich, 17 weiblich, Durchschnittsalter 34,7 Jahre, SD 10,4) wurden in die Studie inkludiert und beantworteten unmittelbar vor Behandlungsbeginn (T0), innerhalb von 24 Stunden danach (T1) und 3 Monate (± 1 Woche) später (T2) einen standardisierten Fragebogen. Zu T1 und T2 wurde ausschließlich im Oberkiefer behandelt.Ergebnisse:Im Vergleich zu T0 bestanden zu T2 noch immer signifikante Verschlechterungen für die Parameter „Einengung des Zungenraums“, „Verletzungen der Zunge“, „Zungenlage“, „subjektiv und semiobjektiv beurteilte Lautbildung“, „Kauen“, „Abbeißen“ und „Zahnpflege“, obwohl von T1 zu T2 signifikante Verbesserungen, das heißt Adaptationen zu konstatieren waren. (Von diesen Verbesserungen ausgenommen waren die Parameter “Einengung des Zungenraums“, „Zungenlage“, „Kauen“, „Abbeißen“ und „Zahnpflege“.) Die Aufnahme von Flüssigkeiten wurde durch die Lingualbrackets zu keinem Untersuchungszeitpunkt beeinträchtigt.Schlussfolgerung:Vor der Applikation von Lingualbrackets empfiehlt sich gemäß den Ergebnissen der vorliegenden Studie eine Maximalaufklärung über Ausmaß und Dauer möglicher Beeinträchtigungen in oralem Komfort, oraler Funktion und Mundhygiene.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1999
Ariane Hohoff; Ulrike Ehmer
The present study is divided into 2 parts: The first explains the concept of stimulating plate therapy at the Muenster Clinic and the second presents a longitudinal study of mouth and tongue posture in trisomy 21 children treated with this concept.47 children underwent a pre-treatment examination (Rec1), and 38 attended a first follow-up examination (Rec2) after an average of 4 months of stimulating plate treatment. The second follow-up examination (Rec3) was on average 53 months after the end of treatment and covered 18 patients. Data acquisition was based on standardized parent questionnaires and standardized clinical examination records. Rec2 showed in part a highly significant improvement in orofacial appearance. These results were confirmed by the parent interview, according to which the mouth and tongue posture improved in 76.3% of the children during the time they were wearing the plate. Even when the plate was not in place, the result remained stable in 65.8% of the patients. Up to Rec3, further improvement was recorded in some results. The symptoms: “mouth mostly wide open” and “tongue mostly protruding way over lips” were reduced. The number of children whose tongue was “mostly in the oral cavity” increased correspondingly.At Rec3, the parents also rated the mouth posture in 88.9% and the tongue posture in 77.7% of the children as stable or further improved.It can be concluded from the results of this study that stimulating plate treatment in combination with physiotherapy provides a long-term improvement in the mouth and tongue posture of children with Downs syndrome.ZusammenfassungDie vorliegende Arbeit gliedert sich in zwei Teile: 1. Erläuterung des Münsteraner Behandlungskonzepts bei Anwendung der Stimulationsplatte nach Castillo Morales, 2. Darstellung einer Longitudinalstudie zur Mund- und Zungenhaltung von Kindern mit Trisomie 21, die nach diesem Therapiekonzept behandelt wurden.47 kleine Patienten wurden im Rahmen einer Voruntersuchung (Rec1) vor Behandlungsbeginn erfaßt, 38 Kinder erschienen zu einer ersten Kontrolle (Rec2) nach durchschnittlich vier Monaten laufender Stimulationsplattenbehandlung. Bei einer zweiten Nachuntersuchung (Rec3) im Mittel 53 monate nach Therapieende konnten Befunde von 18 Patienten beurteilt werden. Die Datenerhebung erfolgte mit Hilfe standardisierter Elternfragebögen und genormter klinischer Untersuchungsprotokolle. Die klinischen Befunde wiesen auf eine zum Teil hochsignifikante Verbesserung des orofazialen Erscheinungsbildes in der Therapiephase (Rec2) hin. Dieses Ergebnis wurde durch das Elteminterview bestätigt. Nach Angabe der Erziehenden verbesserte sich die Mund- und Zungenhaltung bei 76,3% der Kinder, während sich die Platte in situ befand. Auch wenn die Platte nicht in der Mundhöhle war, blieb der erzielte Erfolg bei 65.8% der Probanden stabil.Bis zur zweiten Nachuntersuchung (Rec3) wurden einige Resultate im Rahmen der klinischen Befunderhebung als noch weiter verbessert eingestuft. Die Symptome “Der Mund ist meist weit geöffnet” sowie “Die Zunge ragt meist weit über die Lippen” wurden reduziert. Hierzu korrespondierend erhöhte sich der Anteil von Kindem mit “meist in der Mundhöhle liegender Zunge”.Auch die Eltern beurteilten zum Zeitpunkt der zweiten Nachuntersuchung (Rec3) die Mundhaltung von 88,9%, die Zungenhaltung von 77,7% der Kinder als stabil oder weiter verbessert.Aus den dargestellten Ergebnissen läßt sich schlußfolgern, daß durch Stimulationsplattenbehandlung in Kombination mit Physiotherapie die Mund- und Zungenhaltung von Kindem mit Trisomie 21 dauerhaft verbessert werden kann.
Manuelle Medizin | 2000
Carsten Lippold; Ulrike Ehmer; L. van den Bos
ZusammenfassungZiel der Studie war die Untersuchung der Beziehungen zwischen kieferorthopädischen und orthopädischen Befunden. Es wurden 50 Patienten im Alter von 4–55 Jahren in einer physiotherapeutischen Sprechstunde untersucht; 23 Patienten waren männlich und 27 weiblich. Orthopädische Untersuchungsdaten bezüglich Körperhaltung, funktionellen Einschränkungen der Wirbelsäule und Palpation der Kopf- und Halsmuskulatur wurden standardisiert durch einen Untersucher erfasst. Die orthopädischen Befunde wurden mittels Fishers exaktem Test in Bezug zur kieferorthopädischen Klassifikation der Patienten (Angle-Klasse I, II, III und Asymmetrie) gesetzt.Es ergaben sich statistisch signifikante Korrelationen zwischen thorakaler Hyperkyphosierung und Kopfvorhaltung (p=0,002), thorakaler Hyperkyphosierung und Beckenschiefstand (p=0,046) sowie Beckenschiefstand und Skoliose der Wirbelsäule (p=0,032). Bei Patienten mit Asymmetrien im Zahn- und Kieferbereich war eine statistisch signifikante Korrelation zu Beckenschiefständen (p=0,015) und funktioneller Beinlängendifferenz (p=0,009) zu finden. Funktionelle Einschränkungen im Bereich der Bewegungssegmente der Wirbelsäule fanden sich sehr häufig im Halswirbelsäulenbereich. Dieser Wirbelsäulenabschnitt war am häufigsten von Funktionseinschränkungen betroffen. 54% der Patienten wiesen druckdolente Muskeln im Kopf- und Halsbereich auf. Der M. masseter war am häufigsten druckschmerzhaft, gefolgt vom M. pterygoideus medialis und der suprahyoidalen Muskulatur.Diese Ergebnisse zeigen, dass bei Patienten mit Angle-Klasse I, II und III keine generelle Notwendigkeit für eine interdisziplinäre physiotherapeutische und kieferorthopädische Behandlung besteht. Bei Patienten mit Kieferasymmetrien ließen sich in dieser Studie statistisch signifikante Korrelationen zu den untersuchten physiotherapeutischen Befunden nachweisen. Bei diesen Patienten besteht eine generelle Notwendigkeit für einen interdisziplinären Ansatz in Diagnostik und Therapie.AbstractThe aim of this study was to examine the relationship between craniofacial morphology and physiotherapeutic data. Therefore 50 patients aged 4–55 years were examined in a physiotherapeutic consultation; 23 were males and 27 females. Physiotherapeutic data concerning body posture, functional disorder of the vertebral column and palpation of the head and neck muscles were examined. These results were related to craniofacial morphology (angle classes I, II, III and craniofacial asymmetry) by means of Fishers exact test.Hyperkyphosis of the thoracic spine was significantly related to anterior position of the head (P=0.002) and to oblique pelvis (P=0.046). Oblique pelvis correlated considerably to scoliosis of the vertebral column (P=0.032). Craniofacial asymmetry was significant related to oblique pelvis (P=0.015) and functional shortness of one leg (P=0.009). Functional disorders of the cervical spine were often found. The cervical spine was that part of the vertebral column with the most functional impairment. Fifty-four percent of the patients had muscular pain or positive trigger points in the head and neck muscles. Most of them had muscular pain in the masseter, pterygoideus medialis and suprahyoideal muscles.These results show that our “standard malocclusions” (Angle classes I, II and III) did not show statistically significant correlations to the examined physiotherapeutic data. There is no general need for interdisciplinary diagnosis and treatment. In severe cases the orthodontist should decide about the individual treatment need. Patients with craniofacial asymmetry showed statistically significant correlations to some of the examined physiotherapeutic data. These patients have a general need for interdisciplinary diagnosis and treatment.
Angle Orthodontist | 2003
Ariane Hohoff; Thomas Stamm; Nicola Kühne; Dirk Wiechmann; Stephan Haufe; Carsten Lippold; Ulrike Ehmer
This study was aimed at determining the influence of a battery-operated interdental cleaning device (icd) (WaterPik Flosser) on the oral hygiene of 32 female right-handed patients (mean age 25.9 years) with lingual brackets in the upper (n = 29) and or in the lower arch (n = 25). Approximal plaque index (API) and bleeding on probing (BOP) were recorded at the lingual surfaces by a single blinded examiner before application (t0), on average 38.6 days after (t1), and again on average 46.0 days after (t2) the application of the icd. The patients used the icd once a day in the second and fourth quadrants only (icdq). In all quadrants (icdq and non-icd quadrants [n-icdq]), oral hygiene was performed with a manual toothbrush. Of the patients enrolled in the study, 96.9% found the icd subjectively very helpful to moderately helpful for cleaning their teeth and 65.6% had the subjective impression that their teeth were cleaner with the appliance. Despite those positive subjective assessments, an objective comparison of the icdqs with the n-icdqs revealed no statistically significant differences in the mean changes in API and BOP from t0 to t1, from t0 to t2, or from t1 to t2. Because there were spectacular improvements in API in all quadrants, the improvements could be interpreted as an outcome of the instruction and motivation given to the patients, the increasing awareness of oral hygiene, and the greater skill in using the toothbrush in the course of time.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2000
Kai Hagemann; Dirk Vollmer; Thomas Niegel; Ulrike Ehmer; Irmela Reuter
The introduction of digital X-ray techniques offered a variety of new possibilities for digital image enhancement and exposure reduction. In order to compare the reproducibility of cephalometric landmarks on conventional and digital lateral headfilms 100 digital and 100 conventional lateral headfilms of patients attending our clinic were randomly selected. The digital cephalograms were obtained using storage phosphor plates in standard X-ray cassettes. All X-rays had been taken at 77 kV. For the digital images the mAs settings for conventional images minus 4 mAs were used. Two orthodontists traced each X-ray twice (21 reference points) at an interval of at least 1 week. The tracings were superimposed and the distances between the tracings of identical reference points were registered.The average reproducibility of cephalometric landmarks was significantly higher on the digitally obtained images, despite a reduction of radiation exposure of 23.7% in the digital images.ZusammenfassungDurch die Einführung der digitalen Röntgentechnik haben sich verschiedene neue Möglichkeiten zur Bildbearbeitung und Dosisreduktion ergeben. Um die Lokalisationsgenauigkeit von kephalometrischen Punkten zwischen konventionell und digital erstellten Röntgenaufnahmen zu vergleichen, wurden 100 digitale und 100 konventionelle Fernröntgenseitenaufnahmen randomisiert ausgewählt. Für die digitalen Aufnahmen wurde die digitale Lumineszenzradiographie verwendet. Bei einheitlicher Röhrenspannung (77 kV) konnte das mAs-Produkt gegenüber einer konventionellen Aufnahme jeweils um 4 mAs reduziert werden. Zwei Fachzahnärzte für Kieferorthopädie zeichneten die Bilder per Hand zweimal im Abstand von mindestens sieben Tagen durch. Die beiden Durchzeichnungen wurden überlagert und die Abstände gleicher Punkte in den verschiedenen Auswertungen registriert.Es konnte gezeigt werden, daß die Lokalisationsgenauigkeit bei dem digitalen Verfahren gleichwertig und teilweise signifikant besser war, obwohl die Dosis bei den digitalen Aufnahmen im Vergleich zu den konventionellen um 23,7% reduziert wurde.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1999
Ulrike Ehmer; Camilla Tulloch; William R. Proffit; Ceib Phillips
The University of North Carolina at Chapel Hill has established an extensive randomized trial to evaluate early treatment of Class-II/1 cases. As presented in this part of the study, a German treatment group was selected in parallel, based on identical prospective criteria, in the context of international cooperation with the Westfälische Wilhelms-Universität, Münster. One essential aspect of this study is the degree to which initially comparable groups can be established by careful alignment of selection criteria and of compilation and analysis of diagnostic records.Nine skeletal analysis parameters initially indicated that it is possible to select very similar though not absolutely identical groups in the context of international cooperation. The further results of the initial 15-month phase comprising functional orthodontic treatment in severe Class-II/1 cases showed significant mandibular effects in both treatment groups (USA UNC, Chapel Hill: modified Balters appliance; Germany WWU Münster: U-bow activator Type I). The groups were compared to a randomized control group with similar untreated malocclusions, established at Chapel Hill (USA UNC, Chapel Hill).The results of this cooperative study reveal opportunities for critical evaluation of different treatment methods through international cooperation, utilizing existing prospective randomized studies.ZusammenfassungAn der Universität von North Carolina Chapel Hill ist eine umfangreiche randomisierte Studie zur Bewertung der Frühbehandlung von Angle-Klasse-II/1-Dysgnathien etabliert. In der hier vorgestellten Teilstudie konnte im Rahmen einer internationalen Kooperation mit der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster nach identischen prospektiven Selektionskriterien eine deutsche Behandlungsgruppe parallel selektiert werden. Ein wesentlicher Gesichtspunkt der Untersuchung besteht in der Fragestellung, inwiefern sich bei sorgfältigem Abgleichen von Standards zur Selektion, Unterlagenerstellung und-analyse initial vergleichbare Gruppen etablieren lassen.Neun skelettale Analyseparameter zeigen initial an, daß es möglich ist, zwar keine absolut gleiche, aber eine sehr ähnliche Gruppe im Rahmen einer internationalen Kooperation zu selektieren. Die weiterführenden Ergebnisse der initialen, 15 Monate dauernden funktionskieferorthopädischen Therapiephase bei ausgeprägter Angle-Klasse II/1 dokumentieren signifikante mandibuläre Effekte für beide Behandlungsgruppen (USA UNC, Chapel Hill: Balters-Modifikation; Deutschland WWU Münster: U-Bügel-Aktivator Typ I). Der Vergleich erfolgte zu einer dysgnathieadäquaten, nicht therapierten, in Chapel Hill randomisiert etablierten Kontrollgruppe (USA UNC, Chapel Hill).Die Ergebnisse dieser Kooperationsstudie weisen auf Möglichkeiten hin, unter Ausnutzung prospektiv vorhandener randomisierter Studien unterschiedliche Behandlungsmethoden durch internationale Kooperation kritisch zu überprüfen.