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Featured researches published by Vaneeta M. Sheth.


Journal of The American Academy of Dermatology | 2011

Melasma: A comprehensive update: Part II

Vaneeta M. Sheth; Amit G. Pandya

Melasma is a common disorder of hyperpigmentation affecting millions of people worldwide. While it is thought to be triggered or exacerbated by sun exposure and hormones, much remains to be understood about its pathogenesis. A thorough understanding of the etiology of melasma and the research tools available to study this condition are crucial to enhancing management and developing novel targeted therapies of this often frustrating condition.


Journal of The American Academy of Dermatology | 2011

Continuing medical educationMelasma: A comprehensive update: Part I

Vaneeta M. Sheth; Amit G. Pandya

Melasma is a common disorder of hyperpigmentation affecting millions of people worldwide. While it is thought to be triggered or exacerbated by sun exposure and hormones, much remains to be understood about its pathogenesis. A thorough understanding of the etiology of melasma and the research tools available to study this condition are crucial to enhancing management and developing novel targeted therapies of this often frustrating condition.


Dermatology | 2013

Comorbidities Associated with Vitiligo: A Ten-Year Retrospective Study

Vaneeta M. Sheth; Ye Guo; Abrar A. Qureshi

Background: Vitiligo is a common disorder of depigmentation that has been associated with other autoimmune diseases. No recent large-scale data exist on the rates of comorbidities associated with vitiligo from the United States population. Objectives: To identify the prevalence of comorbidities as well as associated laboratory abnormalities in vitiligo patients. Methods: All medical records dating from January 1, 2000 to June 21, 2011 within the Research Patient Data Repository were evaluated retrospectively using a novel artificial intelligence-based computer program. A total of 3,280 patients carrying the diagnosis of vitiligo were identified using ICD-9 code 709.01. We randomly selected 300 patients and validated the diagnosis by manually reviewing their medical records. These results were used to create a model that was then applied to the larger set yielding 2,441 true vitiligo patients. 1,657 (68%) were diagnosed by dermatologists and 784 (32%) by non-dermatologists. We identified the prevalence of other comorbid autoimmune conditions by searching problem lists of vitiligo patients and collected laboratory data from the first available data point in the system for each patient. Results: Women were more frequently represented (57.6%) than men (42.4%). The majority of vitiligo patients were White/Caucasian (56.9%), followed by Hispanic/Latino (19.4%). 565 (23%) had one of the following comorbidities: 287 thyroid-related, 186 psoriasis, 72 rheumatoid arthritis, 59 alopecia areata, 55 inflammatory bowel disease, 53 systemic lupus and 20 type I diabetes mellitus. 41% had elevated anti-nuclear antibody levels. Almost half of the patients tested had elevated thyroid peroxidase antibodies. Over 50% of the patients tested had low or insufficient levels of 25-OH vitamin D. Conclusion: We found a high prevalence of comorbidities among individuals with vitiligo presenting to teaching hospitals in Boston, Mass. Comorbid autoimmune conditions were seen in 23% of vitiligo patients, thyroid disorders and psoriasis being the most common. Screening for these conditions, especially thyroid disorders, should be considered in vitiligo patients.


Journal of The American Academy of Dermatology | 2015

Vitiligo is not a cosmetic disease

Khaled Ezzedine; Vaneeta M. Sheth; Michelle Rodrigues; Viktoria Eleftheriadou; John E. Harris; Iltefat Hamzavi; Amit G. Pandya

itiligo is an autoimmune disease that results VITILIGO RESULTS FROM V in prominent white patches of the skin. Vitiligo is often considered cosmetic by third-party payers in Western countries. Despite the fact that vitiligo is a well-characterized autoimmune disorder, patients often face difficulties in receiving coverage for their medical treatment because the disease is considered ‘‘cosmetic.’’ For these reasons, we provide the following evidence to support the designation of vitiligo as a medical disease, which should no longer be considered cosmetic.


Journal of The American Academy of Dermatology | 2012

Efficacy of narrowband ultraviolet B versus excimer radiation in repigmenting vitiligo after minigrafting on the distal arms

Vaneeta M. Sheth; Sharif Currimbhoy; Hattie Jill Feetham; Michael S. Graves; Joanna Chan; Linda S. Hynan; Amit G. Pandya

also provide fifth percentile values in young children (prepared by Dr. B. Rosner). Blood pressures were obtained with a Dinamap (GE Medical Systems, Tampa, FL). Age appropriatee sized blood pressure cuffs were used on the arm. The average of 3 blood pressure measurements was obtained. The large majority of patients were awake at the time of blood pressure measurement; we did not wake up patients to obtain blood pressures, however. In conclusion, we fully agree with Janmohamed and colleagues that hypotension is rarely encountered during treatment of infantile hemangiomas with propranolol. On the other hand we would like to emphasis that every doctor treating a benign condition with medication should be fully aware of potential side effects of this treatment and should be actively looking for their occurrence and for safer alternatives such as selective beta-blockers (like atenolol). Marlies de Graaf, MD, Martine F. Rapha€el, MD, CorstiaanC.Breugem,MD,PhD, SuzanneG.M. A. Pasmans, MD, PhD, and Johannes M. P. J. Breur, MD, PhD


Dermatology | 2015

Repigmentation of Extensive Inflammatory Vitiligo with Raised Borders Using Early and Aggressive Treatment

Nicole Gunasekera; George F. Murphy; Vaneeta M. Sheth

Inflammatory vitiligo with raised borders (IVRB) is a rare subtype of vitiligo described as having a rim of raised erythema at the periphery of the depigmented patches. The etiology is poorly understood, and there are few reports of successful treatment of the condition in the literature. We report a 38-year-old South Asian male who presented with diffuse depigmented macules and patches surrounded by blue-gray rims involving a large body surface area. Light microscopy revealed inflammatory vitiligo. He was treated with 2 courses of oral prednisone and whole-body narrow-band ultraviolet B (NB-UVB) therapy, which resulted in cessation of disease spread as well as substantial repigmentation. Our observation suggests that early and aggressive treatment can lead to significant and rapid improvement in patients with IVRB.


Karger Kompass Dermatologie | 2015

Neunjährige Nachbeobachtung von Kindern mit atopischer Dermatitis in allgemeinärztlicher Behandlung

Kio Park; Fuyuko Nishiwaki; Kenji Kabashima; Yoshiki Miyachi; Vera Mahler; Thomas Dirschka; Adèle C. Green; Nicole Gunasekera; George F. Murphy; Vaneeta M. Sheth; Jerry Wei; Lai Fong Kok; Scott N. Byrne; Gary M. Halliday

Über die Häufigkeit von Komorbiditäten sowie die Behandlungskosten, die mit atopischer Dermatitis (AD) in der allgemeinärztlichen Praxis assoziiert sind, ist wenig bekannt. Wir führten eine retrospektive Kohortenstudie anhand einer longitudinalen elektronischen Datenbank mit Patientenakten einer Gruppe von Allgemeinärzten in Frankreich durch. Alle Patienten, bei denen im 1. Lebensjahr AD diagnostiziert worden war, wurden ausgewählt und mit Säuglingen, die nicht daran erkrankt waren, nach Geschlecht parallelisiert (1163 zu 1163). Die Patienten wurden 9 Jahre lang nachbeobachtet. Begleiterkrankungen, Medikation und verfügbare Behandlungskosten wurden detailliert angegeben. Zwischen Patienten und Kontrollpersonen wurden Vergleiche angestellt. Die AD-Patienten hatten mehr Komorbiditäten als die Kontrollgruppe, insbesondere in den Organen des respiratorischen und ophthalmischen Systems. Die Anzahl verschriebener dermatologischer Medikamente sowie die allgemeinen Gesundheitskosten (Besuche beim Allgemeinarzt und verschriebene Medikamente) waren bei den Atopie-Patienten höher; der Unterschied wurde jedoch mit zunehmendem Lebensalter geringer. Übersetzung aus Dermatology 2014;228:344-349 (DOI: 10.1159/000358296)


Karger Kompass Dermatologie | 2015

Acne Smart Club: Ein Patientenschulungsprogramm für Menschen mit Akne

Kio Park; Fuyuko Nishiwaki; Kenji Kabashima; Yoshiki Miyachi; Vera Mahler; Thomas Dirschka; Adèle C. Green; Nicole Gunasekera; George F. Murphy; Vaneeta M. Sheth; Jerry Wei; Lai Fong Kok; Scott N. Byrne; Gary M. Halliday

Ziel: Beurteilung der Therapietreue von Aknepatienten, die mittels Mobiltelefon und Kurznachrichten (SMS) kommunizieren.Methoden: 160 Patienten wurden per Randomisierung auf 2 Gruppen verteilt: Die SMS-Gruppe erhielt über einen Zeitraum von 12 Wochen 2-mal täglich je 1 Kurznachricht; die Kontrollgruppe erhielt keine solchen Nachrichten. Vor und nach den 12 Wochen wurden die folgenden Evaluationsmaßnahmen bei allen Patienten durchgeführt: digitale Fotos, das Global Acne Grading System, der Dermatology Life Quality Index, der Cardiff Acne Disability Index, eine Beurteilung des Arzt-Patienten-Verhältnisses mittels der Patient-Doctor Depth-of-Relationship Scale sowie eine Beurteilung der Adhärenz, indem die Patienten gefragt wurden, an wie vielen Tagen pro Woche sie die Therapievorschriften eingehalten hatten. Die statistische Auswertung erfolgte mittels Student-t-Test.Ergebnisse: Bei der SMS-Gruppe hatten sich alle Parameter deutlicher verbessert als bei der Kontrollgruppe.Schlussfolgerung: Adhärenz und Compliance sind höher, wenn die Patienten in eine Kontrollstrategie eingebunden sind.Übersetzung aus Dermatology 2014;229:136-140 (DOI: 10.1159/000362809)


Karger Kompass Dermatologie | 2015

Landesweite Erhebung zu Psoriasis-Schüben nach monovalenten H1N1-/saisonalen Impfungen 2009

Kio Park; Fuyuko Nishiwaki; Kenji Kabashima; Yoshiki Miyachi; Vera Mahler; Thomas Dirschka; Adèle C. Green; Nicole Gunasekera; George F. Murphy; Vaneeta M. Sheth; Jerry Wei; Lai Fong Kok; Scott N. Byrne; Gary M. Halliday

Hintergrund: Psoriasis ist eine häufige, chronische, immunvermittelte Krankheit, die durch Wechselwirkungen zwischen genetischem Hintergrund und exogenen auslösenden Faktoren wie Stress oder Infektionen hervorgerufen wird. Informationen über die Auswirkungen von Impfstoffstimuli auf den Verlauf der Psoriasis liegen bisher nur in äußerst begrenztem Umfang vor.Ziel: Anlegen einer Fallsammlung von Psoriasis-Schüben nach Impfungen mittels einer landesweiten Erhebung.Methoden: Wir untersuchten Fälle von Psoriasis-Erstmanifestationen und -Schüben, die innerhalb von 3 Monaten nach der monovalenten H1N1-/saisonalen Impfung 2009 im Rahmen der Impfkampagne der Grippesaison 2009/2010 in Frankreich auftraten.Ergebnisse: Gemeldet wurden 10 Patienten - 6 männlich, 4 weiblich; Altersmedian 44 Jahre (Bereich 9-88 Jahre) -, die im Median 8 Tage nach der Impfung zum ersten Mal eine Psoriasis (n = 7) bzw. eine Verschlechterung einer zuvor diagnostizierten Psoriasis (n = 3) zeigten. Bei 9 der 10 Patienten lag ein gemischter klinischer Phänotyp aus Psoriasis guttata und Plaque-Form vor; bei 1 traten 2 aufeinanderfolgende Schübe generalisierter Psoriasis pustulosa (GPP) nach 2 Injektionen unterschiedlicher Impfstoffe auf.Schlussfolgerung: Die kurze Zeitspanne zwischen Vakzination und Auftreten der Psoriasis-Schübe, das Fehlen sonstiger Auslöser und die Schubsequenz nach 2 unterschiedlichen Impfstoffen bei einem GPP-Patienten deuten auf einen möglichen Zusammenhang zwischen der monovalenten H1N1-/saisonalen Vakzination 2009 und den Psoriasis-Schüben in den erfassten Fällen hin. Dessen ungeachtet unterstreicht die wahrscheinlich außerordentlich niedrige Inzidenz von Psoriasis-Schüben nach Impfungen das gute Sicherheitsprofil und die Bedeutung von Impfstrategien bei Psoriasis-Patienten, insbesondere bei Kandidaten für eine immunsuppressive Therapie.Übersetzung aus Dermatology 2014;229:130-135 (DOI: 10.1159/000362808)


Karger Kompass Dermatologie | 2015

Immunmodulation durch orales Alitretinoin bei chronischem Handekzem

Kio Park; Fuyuko Nishiwaki; Kenji Kabashima; Yoshiki Miyachi; Vera Mahler; Thomas Dirschka; Adèle C. Green; Nicole Gunasekera; George F. Murphy; Vaneeta M. Sheth; Jerry Wei; Lai Fong Kok; Scott N. Byrne; Gary M. Halliday

Hintergrund: Oral verabreichtes Alitretinoin (9-cis-Retinsäure; 9-cis-RA) hat in der Vergangenheit bei Patienten mit chronischem Handekzem (CHE) klinische Wirkung gezeigt. Wir untersuchten nun die Auswirkungen von oralem 9-cis-RA auf die lokale und systemische Immunantwort bei Patienten mit CHE.Methoden: 20 Patienten mit CHE wurden mindestens 24 Wochen lang mit oralem Alitretinoin (10 oder 30 mg/Tag) behandelt. Ihnen wurden Blutproben für eine Durchflusszytometrie entnommen; Serumproben wurden mittels ELISA untersucht, um die Immunglobulin(Ig)-Konzentrationen zu bestimmen; Hautbiopsien von erkrankten Hautstellen wurden immunhistochemisch untersucht.Ergebnisse: Nach der Behandlung mit 9-cis-RA war bei allen Patienten eine Besserung des CHE zu beobachten. Zudem wurde eine signifikante Verringerung der Plasmablasten im peripheren Blut sowie eine deutliche Senkung der Serum-IgE-Konzentrationen gemessen. Darüber hinaus stellten wir nach der Behandlung eine signifikante Reduktion der CD4+ Zellen und der regulatorischen T-Zellen im peripheren Blut fest. In der erkrankten Haut hingegen lagen diese Zelltypen in signifikant erhöhter Zahl vor. Die Zytokinanalyse der aktivierten CD154-positiven T-Zellen ergab einen Rückgang der Produktion von Interleukin(IL)-17, nicht jedoch von IL-4 oder IFN-γ.Schlussfolgerungen: Insgesamt belegen unsere Daten eine krankheitsmodifizierende Wirkung von 9-cis-RA einschließlich einer systemischen Verringerung der IL-17-positiven Zellen bei gleichzeitig verringerter IgE- und CD23-Expression im Serum. Das erhöhte Vorkommen FoxP3-positiver Zellen in der Haut nach der Behandlung könnte auf einen Mechanismus hindeuten, in dessen Rahmen das Handekzem ein therapeutisches Target für 9-cis-RA ist; dies ist jedoch in weiteren Studien zu überprüfen.Übersetzung aus Int Arch Allergy Immunol 2014;165:18-26 (DOI: 10.1159/000365659)

Collaboration


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Nicole Gunasekera

Brigham and Women's Hospital

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George F. Murphy

Brigham and Women's Hospital

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Kio Park

National Archives and Records Administration

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Amit G. Pandya

University of Texas Southwestern Medical Center

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