Vanja Harsaker
Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
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Publication
Featured researches published by Vanja Harsaker.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2010
Einar Dale; Vanja Harsaker; Doris T. Kristoffersen; Øyvind S. Bruland; Dag Rune Olsen
Purpose:To investigate the lung tissue response measured with computed tomography (CT) after radiotherapy (RT) combined with metoclopramide.Patients and Methods:Patients with non-small cell lung cancer (tumor stage IIIA and IIIB), included in a multicenter, randomized phase III trial investigating the use of metoclopramide as a radiosensitizing agent, were examined with repetitive post-RT CT scans. The analysis comprised data up to 100 days after RT for a subgroup of 16 patients treated with a total dose of 60 Gy given in 1.82 Gy per fraction.Results:Large radiation doses to subvolumes were associated with denser lung tissue measured with CT (p < 0.001). Opposed to this finding, the volume of lung tissue irradiated with significant doses (V40Gy) was negatively correlated with the average increase in lung tissue density (p = 0.003). Patients randomized to metoclopramide injections also experienced less increase in lung tissue density (p = 0.01).Conclusion:There was an increase in the density of irradiated lung tissue with radiation dose and time after RT. Metoclopramide and significant radiation doses to larger lung volumes (V40Gy) seemed to protect against fibrosis development.ZusammenfassungZiel:Computertomographische (CT) Messung der Strahlenreaktion in Lungengewebe nach Strahlentherapie in Kombination mit Metoclopramid.Patienten und Methodik:Patienten mit nichtkleinzelligem Bronchialkarzinom (Tumorstadium IIIA und IIIB), die in eine randomisierte, multizentrische Phase-III-Studie zur Untersuchung des strahlensensitivierenden Effekts von Metoclopramid eingeschlossen waren, wurden mittels wiederholter posttherapeutischer CTs untersucht. Verlaufskontrolldaten bis 100 Tage nach Beendigung der Strahlentherapie einer Untergruppe von 16 Patienten, die mit einer Gesamtdosis von 60 Gy, appliziert in Tagesdosen von 1,82 Gy, behandelt wurden, standen für die Analyse zur Verfügung.Ergebnisse:Hohe Strahlendosen auf Teilvolumina resultierten in höherer CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe (p < 0,001). Im Gegensatz dazu korrelierte das mit signifikanter Dosis bestrahlte Lungenvolumen (V40Gy) negativ mit der Zunahme der CTDichte im bestrahlten Lungengewebe (p = 0,003). Bei Patienten, die in den Therapiarm mit Metoclopramid randomisiert wurden, war eine weniger ausgeprägte Zunahme der CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe zu verzeichnen (p = 0,01).Schlussfolgerung:Es fand sich ein Zusammenhang zwischen der Zunahme der gemessenen CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe, der applizierten Strahlendosis und der Zeit nach Bestrahlung. Metoclopramid und das mit signifikanter Dosis bestrahlte Lungenvolumen (V40Gy) scheinen einen protektiven Effekt auf die Entwicklung einer Lungenfibrose zu haben.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2010
Einar Dale; Vanja Harsaker; Doris T. Kristoffersen; Øyvind S. Bruland; Dag Rune Olsen
Purpose:To investigate the lung tissue response measured with computed tomography (CT) after radiotherapy (RT) combined with metoclopramide.Patients and Methods:Patients with non-small cell lung cancer (tumor stage IIIA and IIIB), included in a multicenter, randomized phase III trial investigating the use of metoclopramide as a radiosensitizing agent, were examined with repetitive post-RT CT scans. The analysis comprised data up to 100 days after RT for a subgroup of 16 patients treated with a total dose of 60 Gy given in 1.82 Gy per fraction.Results:Large radiation doses to subvolumes were associated with denser lung tissue measured with CT (p < 0.001). Opposed to this finding, the volume of lung tissue irradiated with significant doses (V40Gy) was negatively correlated with the average increase in lung tissue density (p = 0.003). Patients randomized to metoclopramide injections also experienced less increase in lung tissue density (p = 0.01).Conclusion:There was an increase in the density of irradiated lung tissue with radiation dose and time after RT. Metoclopramide and significant radiation doses to larger lung volumes (V40Gy) seemed to protect against fibrosis development.ZusammenfassungZiel:Computertomographische (CT) Messung der Strahlenreaktion in Lungengewebe nach Strahlentherapie in Kombination mit Metoclopramid.Patienten und Methodik:Patienten mit nichtkleinzelligem Bronchialkarzinom (Tumorstadium IIIA und IIIB), die in eine randomisierte, multizentrische Phase-III-Studie zur Untersuchung des strahlensensitivierenden Effekts von Metoclopramid eingeschlossen waren, wurden mittels wiederholter posttherapeutischer CTs untersucht. Verlaufskontrolldaten bis 100 Tage nach Beendigung der Strahlentherapie einer Untergruppe von 16 Patienten, die mit einer Gesamtdosis von 60 Gy, appliziert in Tagesdosen von 1,82 Gy, behandelt wurden, standen für die Analyse zur Verfügung.Ergebnisse:Hohe Strahlendosen auf Teilvolumina resultierten in höherer CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe (p < 0,001). Im Gegensatz dazu korrelierte das mit signifikanter Dosis bestrahlte Lungenvolumen (V40Gy) negativ mit der Zunahme der CTDichte im bestrahlten Lungengewebe (p = 0,003). Bei Patienten, die in den Therapiarm mit Metoclopramid randomisiert wurden, war eine weniger ausgeprägte Zunahme der CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe zu verzeichnen (p = 0,01).Schlussfolgerung:Es fand sich ein Zusammenhang zwischen der Zunahme der gemessenen CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe, der applizierten Strahlendosis und der Zeit nach Bestrahlung. Metoclopramid und das mit signifikanter Dosis bestrahlte Lungenvolumen (V40Gy) scheinen einen protektiven Effekt auf die Entwicklung einer Lungenfibrose zu haben.
Optimax 2015 - Multicultural team-based research in radiography, a holistic educational approach | 2016
Catarina Pinto Reis; T. Faqir; Vanja Harsaker; Peter Hogg; L. Kristoffersen; I. van Rein; S. Stancombe; C. Warmerdam; Claudia Sa dos Reis
Purpose: The justification and optimisation of medical imaging employing ionizing radiation have been intensely discussed in recent years, particularly for computed tomography (CT). A key point in this discussion is the estimation of patient dose, which commonly employs radiation output metrics developed for quality assurance and no patient specific information. Such patient dose estimates are of limited value, and more refined methods needs to be promoted and provided to the community. Methods and Materials: AAPM Task Group 246 was formed in 2013, and in a joint venture with EFOMP charged with summarizing present methodology and DICOM information available for estimating patient dose with computed tomography.Results: The Joint Report of AAPM Task Group 246 and EFOMP is a comprehensive resource for the clinical medical physicist. The possibilities of patient specific dosimetry from the Computed Tomography Dose Index (CTDIvol), to the Size-Specific Dose Estimates (SSDE) and advanced Monte Carlo methods are discussed together with available DICOM information, as well as practical examples on how patient dose estimates can be achieved. The report also summarizes important factors contributing to the uncertainty in patient dose estimates and gives examples of achievable confidence intervals.Conclusion: The SSDE and Monte Carlo methods can together with detailed scanner, examination and patient specific DICOM information offer refined estimates of patient dose for justification and optimisation of CT examinations. Given the present robustness of available methods AAPM Task Group 246 and EFOMP recommend that all reports of patient dose should be accompanied by estimates of the associated uncertainty.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2010
Einar Dale; Vanja Harsaker; Doris T. Kristoffersen; Øyvind S. Bruland; Dag Rune Olsen
Purpose:To investigate the lung tissue response measured with computed tomography (CT) after radiotherapy (RT) combined with metoclopramide.Patients and Methods:Patients with non-small cell lung cancer (tumor stage IIIA and IIIB), included in a multicenter, randomized phase III trial investigating the use of metoclopramide as a radiosensitizing agent, were examined with repetitive post-RT CT scans. The analysis comprised data up to 100 days after RT for a subgroup of 16 patients treated with a total dose of 60 Gy given in 1.82 Gy per fraction.Results:Large radiation doses to subvolumes were associated with denser lung tissue measured with CT (p < 0.001). Opposed to this finding, the volume of lung tissue irradiated with significant doses (V40Gy) was negatively correlated with the average increase in lung tissue density (p = 0.003). Patients randomized to metoclopramide injections also experienced less increase in lung tissue density (p = 0.01).Conclusion:There was an increase in the density of irradiated lung tissue with radiation dose and time after RT. Metoclopramide and significant radiation doses to larger lung volumes (V40Gy) seemed to protect against fibrosis development.ZusammenfassungZiel:Computertomographische (CT) Messung der Strahlenreaktion in Lungengewebe nach Strahlentherapie in Kombination mit Metoclopramid.Patienten und Methodik:Patienten mit nichtkleinzelligem Bronchialkarzinom (Tumorstadium IIIA und IIIB), die in eine randomisierte, multizentrische Phase-III-Studie zur Untersuchung des strahlensensitivierenden Effekts von Metoclopramid eingeschlossen waren, wurden mittels wiederholter posttherapeutischer CTs untersucht. Verlaufskontrolldaten bis 100 Tage nach Beendigung der Strahlentherapie einer Untergruppe von 16 Patienten, die mit einer Gesamtdosis von 60 Gy, appliziert in Tagesdosen von 1,82 Gy, behandelt wurden, standen für die Analyse zur Verfügung.Ergebnisse:Hohe Strahlendosen auf Teilvolumina resultierten in höherer CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe (p < 0,001). Im Gegensatz dazu korrelierte das mit signifikanter Dosis bestrahlte Lungenvolumen (V40Gy) negativ mit der Zunahme der CTDichte im bestrahlten Lungengewebe (p = 0,003). Bei Patienten, die in den Therapiarm mit Metoclopramid randomisiert wurden, war eine weniger ausgeprägte Zunahme der CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe zu verzeichnen (p = 0,01).Schlussfolgerung:Es fand sich ein Zusammenhang zwischen der Zunahme der gemessenen CT-Dichte im bestrahlten Lungengewebe, der applizierten Strahlendosis und der Zeit nach Bestrahlung. Metoclopramid und das mit signifikanter Dosis bestrahlte Lungenvolumen (V40Gy) scheinen einen protektiven Effekt auf die Entwicklung einer Lungenfibrose zu haben.
Archive | 2017
Vanja Harsaker
OPTIMAX 2014 – radiation dose and image quality optimisation in medical imaging. - ISBN 9781907842603 | 2015
Wouter Schaake; Ruurd Visser; Elsbeth Huizinga; Charlotte Bloomfield; Filipa Boavida; Diane Chabloz; Emilie Crausaz; Hanne Hustveit; Heidi Knight; Anna Pereira; Vanja Harsaker
OPTIMAX 2014 | 2015
Elsbeth Huizinga; Wouter Schaake; Ruurd Visser; Charlotte Bloomfield; Filipa Boavida; Diane Chabloz; Emilie Crausaz; Hanne Hustveit; Heidi Knight; Anna Pereira; Vanja Harsaker
Archive | 2015
Charlotte Bloomfield; Filipa Boavida; Diane Chabloz; Emilie Crausaz; Elsbeth Huizinga; Hanne Hustveit; Heidi Knight; Ana Pereira; Vanja Harsaker; Wouter Schaake; Ruurd Visser
Strahlentherapie Und Onkologie | 2010
Einar Dale; Vanja Harsaker; Doris T. Kristoffersen; Øyvind S. Bruland; Dag Rune Olsen
Strahlentherapie Und Onkologie | 2010
Einar Dale; Vanja Harsaker; Doris T. Kristoffersen; Øyvind S. Bruland; Dag Rune Olsen