Wan-Ting Huang
Centers for Disease Control and Prevention
Network
Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.
Publication
Featured researches published by Wan-Ting Huang.
Pediatrics | 2010
Wan-Ting Huang; Paul Gargiullo; Karen R. Broder; John K. Iskander; Nicola P. Klein; James Baggs
OBJECTIVES: Receipt of diphtheria-tetanus-whole-cell pertussis vaccine (diphtheria-tetanus toxoids-pertussis [DTP]) is associated with seizures. Limited population-based studies have been conducted on the risk for seizures after receipt of diphtheria-tetanus-acellular pertussis vaccine (diphtheria-tetanus-acellular pertussis [DTaP]). METHODS: We conducted a retrospective study from 1997 through 2006 by using risk-interval cohort and self-controlled case series (SCCS) analyses on automated data at 7 managed care organizations that participate in the Vaccine Safety Datalink (VSD). Eligible children included the 1997–2006 VSD cohort of patients who were aged 6 weeks to 23 months and had not received DTP during the study period. A seizure event (febrile or afebrile) was defined by International Classification of Diseases, Ninth Revision, Clinical Modification diagnoses assigned to an inpatient or emergency department setting. The exposed period was composed of a predefined 4 person-days after each DTaP dose. All of the remaining observation periods outside the exposed periods were categorized as unexposed. The risk-interval cohort method compared the incidence of seizures between the exposed and unexposed cohorts. In the SCCS method, the comparison was performed between the same patients exposed and unexposed period. RESULTS: We identified 7191 seizure events among 433654 children. The adjusted incidence rate ratio of seizures across all doses was 0.87 in cohort analysis and 0.91 in SCCS analysis. CONCLUSIONS: We did not observe an increased risk for seizures after DTaP vaccination among children who were aged 6 weeks to 23 months. These findings provide reassuring evidence on the safety of DTaP with respect to seizures.
Pharmacoepidemiology and Drug Safety | 2017
Wan-Ting Huang; Robert T. Chen; Yu-Chen Hsu; John W. Glasser; Philip Rhodes
In March 1992, eight infants who had died within 36 hours of receiving whole‐cell pertussis vaccine (diphtheria, tetanus, and whole‐cell pertussis [DTwP]) prompted the Taiwan health authorities to suspend its use. We conducted an investigation of vaccination and sudden unexplained infant death (SUID) and repeated it more recently after Taiwan switched to acellular pertussis vaccine (diphtheria, tetanus, and acellular pertussis [DTaP]) in 2010.
Pharmacoepidemiology and Drug Safety | 2010
Wan-Ting Huang; Soju Chang; Elaine R. Miller; Emily Jane Woo; Alex R. Hoffmaster; Jay E. Gee; Thomas A. Clark; John K. Iskander; Robert Ball; Karen R. Broder
On 13 December 2007, Merck & Co., Inc. voluntarily recalled 1.2 million doses of Haemophilus influenzae type b (Hib) vaccines that had been distributed since April 2007 for concerns regarding potential Bacillus cereus contamination. Enhanced postrecall surveillance was conducted to detect vaccine‐associated B. cereus infections.
Annales Nestlé (English ed.) | 2008
John K. Iskander; Jane Gidudu; Nelson Arboleda; Wan-Ting Huang
Recent examples of the major public health benefits of vaccination include global reductions in measles mortality and record low levels of vaccine-preventable diseases in the United States. Nevertheless, real or perceived vaccine safety issues may adversely impact vaccine programs. Robust post-licensure safety monitoring which combines active and passive surveillance with use of standardized case definitions for adverse events is the scientific basis for assessing safety concerns. Emerging aspects of vaccine safety science include clinical research networks and vaccine risk communication research. Current high-profile safety issues include the introduction of 2 second-generation rotavirus vaccines, for which close monitoring of intussusception is necessary. To date, data from the US do not indicate an elevated risk associated with the licensed Merck vaccine (Rotateq®). An issue of global interest is the use of thimerosal as a preservative in multi-dose vaccine vials. Comprehensive independent reviews as well as recently published research have reaffirmed the lack of association between thimerosal and neuro-developmental disorders, including autism. Expanded use of annual influenza vaccine and pandemic planning in the developed or developing world should include plans for safety monitoring. As the number of newly licensed vaccines increases, potentially preventable vaccine administration errors and post-vaccination events such as syncope are being increasingly recognized. Primary care clinicians and others involved in giving vaccines should follow proper vaccine storage, handling and administration procedures and should participate in adverse event following immunization (AEFI) reporting systems. The Brighton Collaboration provides another outlet, which interested clinicians and researchers can participate in, increasing the global vaccine safety knowledge base. Increased knowledge of and participation in vaccine safety systems at all levels of health care systems in both developed and developing country settings will allow vaccines to maintain their excellent safety track record, as safety data is used to improve immunization practice.
Annales Nestlé (Ed. française) | 2008
John K. Iskander; Jane Gidudu; Nelson Arboleda; Wan-Ting Huang
La réduction globale de la mortalité due à la rougeole et les plus basses incidences jamais observées de maladies pouvant être prévenues par des vaccins aux États-Unis constituent de récents exemples des bénéfices majeurs des vaccinations pour la santé publique. Des domaines ayant trait à la sécurité d’emploi des vaccins, réelle ou perçue, peuvent néanmoins affecter les programmes de vaccination. Une pharmacovigilance attentive après autorisation de mise sur le marché, associant une surveillance active et passive avec utilisation de définitions normalisées des cas d’événements indésirables, est la base scientifique de l’évaluation des préoccupations ayant trait à la tolérance. Les aspects émergents de la science de la sécurité des vaccins comprennent les réseaux de recherche clinique et les recherches sur la communication des risques vaccinaux. Les domaines actuellement majeurs concernant la sécurité d’emploi concernent l’introduction de deux vaccins antirotavirus de seconde génération, pour lesquels une étroite surveillance des cas d’invagination intestinale est nécessaire. À ce jour, les données provenant des États-Unis n’indiquent pas de risque élevé associé au vaccin Merck agréé (Rotateq®). L’utilisation du thiomersal comme conservateur dans des flacons multidoses de vaccins est toutefois un problème d’intérêt global. Une analyse exhaustive indépendante et des recherches récemment publiées ont réaffirmé l’absence d’association entre le thiomersal et des troubles du développement neurologique, notamment l’autisme. L’utilisation élargie du vaccin antigrippal annuel et la prévision d’une pandémie grippale dans les pays industrialisés ou en développement doivent s’accompagner de plans de surveillance de la sécurité d’emploi. Tandis que le nombre des vaccins nouvellement agréés augmente, des erreurs d’administration ou des événements après vaccination facilement évitables, par exemple des cas de syncope, sont de plus en plus fréquemment signalés. Les cliniciens assurant les soins primaires et ceux intervenant dans l’administration des vaccins doivent suivre des méthodes correctes de conservation, de manipulation et d’administration des produits, et doivent participer à des systèmes de notifications d’événements indésirables postvaccinaux (EIPV). La Brighton Collaboration apporte un autre débouché auquel les cliniciens et chercheurs intéressés peuvent participer, accroissant la base globale des connaissances sur la sécurité des vaccins. L’amélioration des connaissances et des systèmes de sécurité vaccinale ainsi que de la participation à ceux-ci à tous les niveaux des systèmes de soins de santé dans les pays tant industrialisés qu’en développement permettront aux vaccins de maintenir leur excellent profil connu de tolérance, tandis que des données sur leur sécurité d’emploi seront appliquées afin d’améliorer les pratiques de vaccination.
Annales Nestlé (Ed. española) | 2008
John K. Iskander; Jane Gidudu; Nelson Arboleda; Wan-Ting Huang
Ejemplos recientes de los principales beneficios en salud pública de la vacunación incluyen reducciones globales de la mortalidad por sarampión y el registro de niveles bajos de enfermedades evitables por vacunas en Estados Unidos. No obstante, los problemas reales o percibidos de seguridad de las vacunas pueden ejercer un impacto adverso sobre los programas de vacunación. La monitorización sólida de la seguridad, posterior a la aprobación, que combina la vigilancia activa y la vigilancia pasiva con el uso de definiciones de casos estandarizados para los efectos adversos es la base científica para evaluar los problemas de seguridad. Entre los aspectos incipientes de la ciencia de seguridad de las vacunas destacan las redes de investigación clínica y la investigación de la comunicación del riesgo de las vacunas. Entre los problemas actuales de seguridad y de gran intensidad destacan la introducción de dos vacunas antirotavirus de segunda generación, las cuales requieren una estrecha monitorización de la invaginación intestinal. Hasta la fecha, los datos de EE.UU. no indican ningún riesgo elevado asociado a la vacuna de Merck aprobada (Rotateq®). Una cuestión de interés global es el empleo de timerosal como agente conservante en viales de vacunas multidosis. Las revisiones independientes exhaustivas, así como la investigación publicada recientemente, han reafirmado la ausencia de asociación entre timerosal y trastornos del desarrollo neurológico, incluyendo el autismo. El uso dilatado de la vacuna antigripal anual y la planificación pandémica en el mundo desarrollado, o en vías de desarrollo, deben incluir planes para la monitorización de la seguridad. A medida que aumenta el número de vacunas recién aprobadas se están identificando cada vez más errores potencialmente evitables en la administración de vacunas e incidentes posteriores a la vacunación, como el sincope. Los médicos de atención primaria y otros que participan en la administración de vacunas deben seguir procedimientos correctos de almacenamiento, manejo y administración de las vacunas y deben participar en los sistemas de notificación de efectos adversos tras la inmunización (EATI). La Brighton Collaboration proporciona otra salida, en la cual pueden participar los médicos e investigadores interesados incrementando la base de conocimientos globales sobre seguridad de las vacunas. El aumento del conocimientos de los sistemas de seguridad de las vacunas y la participación en los mismos, a todos los niveles, de los sistemas de atención sanitaria en ámbitos tanto de países desarrollados como países en vías de desarrollo permitirá a las vacunas mantener su excelente registro de trayectoria de seguridad, dado que los datos de seguridad se utilizan para mejorar los procedimientos de inmunización.
Annales Nestlé (Deutsche Ausg.) | 2008
John K. Iskander; Jane Gidudu; Nelson Arboleda; Wan-Ting Huang
Zu den jüngeren Beispielen der wichtigsten Leistungen von Impfungen im Bereich der öffentlichen Gesundheit zählen der weltweite Rückgang der Masernmortalität sowie ein Rekordtief bei den durch Impfung vermeidbaren Erkrankungen in den USA. Dennoch können sich tatsächliche oder wahrgenommene Probleme im Bereich der Impfstoffsicherheit nachteilig auf Impfprogramme auswirken. Eine solide Überwachung der Impfstoffsicherheit nach der Impfstoffzulassung in Form einer Kombination aus aktiver und passiver Überwachung mit einheitlichen Falldefinitionen für unerwünschte Arzneimittelwirkungen bildet die wissenschaftliche Grundlage für die Bewertung von Bedenken zur Impfstoffsicherheit. Zu den neu in Erscheinung tretenden wissenschaftlichen Aspekten der Impfstoffsicherheit zählen klinische Forschungsnetzwerke und Untersuchungen zur Risikokommunikation im Zusammenhang mit Impfstoffen. Die Fragen im Bereich der Impfstoffsicherheit, die derzeit die meiste Beachtung finden, betreffen die Einführung zweier Rotavirus-Impfstoffe der zweiten Generation, die streng auf eventuelle Invaginationen nach der Impfung überwacht werden müssen. Bisher liegen aus den USA keine Daten vor, die ein erhöhtes Risiko im Zusammenhang mit dem zugelassenen Impfstoff der Firma Merck (Rotateq®) vermuten lassen. Ein Problem von weltweitem Interesse ist die Verwendung des Konservierungsstoffes Thiomersal bei Impfstoffen in Mehrfachdosen. Umfassende unabhängige Untersuchungen sowie jüngst veröffentlichte Studien haben erneut bestätigt, dass kein Zu- sammenhang zwischen Thiomersal und neurologischen Entwicklungsstörungen, u.a. Autismus, besteht. Eine Überwachung der Impfstoffsicherheit sollte auch im Rahmen des vermehrten Einsatzes der jährlich neu zusammengesetzten Grippeimpfstoffe sowie bei der Pandemieplanung in Industrie- und Entwicklungsländern berücksichtigt werden. Mit der steigenden Zahl von neu zugelassenen Impfstoffen zeichnet sich eine Zunahme der möglicherweise vermeidbaren Fehler bei der Impfstoffverabreichung und der unerwünschten Ereignisse nach Impfung, z.B. Synkopen, ab. Die in der Erstversorgung tätigen Ärzte und sonstige an der Verabreichung von Impfstoffen beteiligte Mitarbeiter des Gesundheitswesens sollten auf die ordnungsgemässe Lagerung, Handhabung und Verabreichung der Impfstoffe achten und sich an Meldesystemen für unerwünschte Ereignisse nach Immunisierung (Adverse Events Following Immunization, AEFI) beteiligen. Die Brighton Collaboration, an der sich interessierte Ärzte und Forscher beteiligen können, ist eine weitere Möglichkeit, die weltweite Wissensbasis zur Impfstoffsicherheit auszubauen. Mit besserer Kenntnis der Systeme zur Erhöhung der Impfstoffsicherheit und vermehrter Beteiligung an diesen Systemen auf allen Ebenen des Gesundheitssystems, sowohl in Industrie- als auch in Entwicklungsländern, wird es gelingen, auch künftig für eine hervorragende Impfstoffsicherheit zu sorgen, da die Daten zur Impfstoffsicherheit zur ständigen Verbesserung der Impfpraxis eingesetzt werden.
American Journal of Preventive Medicine | 2011
Wan-Ting Huang; Christina Suh; Elizabeth J. Campagna; Karen R. Broder; Matthew F. Daley; Lori A. Crane; Shannon Stokley; Allison Kempe
Archive | 2008
John K. Iskander; Jane Gidudu; Nelson Arboleda; Wan-Ting Huang
Annales Nestlé (English ed.) | 2008
Nelson Arboleda; Wan-Ting Huang; Jane Gidudu; John D. Clemens; David A. Sack; Firdausi Qadri; Ann-Mari Svennerholm; Leif Gothefors; John K. Iskander