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Nervenarzt | 2015

Leitliniengerechte psychiatrisch-psychotherapeutische Krankenhausbehandlung

Mathias Berger; Jan Wolff; Claus Normann; F Godemann; Elisabeth Schramm; A. Klimke; Andreas Heinz; Sabine C. Herpertz

ZusammenfassungHintergrundUnipolare Depressionen sind von herausragender Bedeutung in der Krankenhausversorgung in Deutschland. Eine effektive psychiatrisch-psychotherapeutische Behandlung setzt voraus, dass in den Kliniken auch ausreichend Personal für psychotherapeutische Behandlung vorhanden ist.Ziel der ArbeitDas Ziel dieser Arbeit ist es, den Personalbedarf einer leitliniengerechten, stationären psychiatrisch-psychotherapeutischen Depressionsbehandlung anhand eines adäquaten therapeutischen Wochenplans für einen 5-wöchigen Aufenthalt zu errechnen und diesen mit den in der Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) festgelegten Personalressourcen zu vergleichen.Material und MethodenFür die Definition des Wochenplanes einer stationären psychiatrisch-psychotherapeutischen Komplexbehandlung wurde ein normativer Ansatz gewählt, welcher auf der derzeitigen Evidenzlage basiert. Auf der Basis des Wochenplanes wurde der notwendige Personalbedarf errechnet. Die in der Psych-PV für die Psychotherapie berücksichtigten Personalressourcen wurden auf der Grundlage der Datenbank der Versorgungsindikatoren in Psychiatrie und Psychosomatik ermittelt.ErgebnisseAuf Grundlage der aktuellen Wirksamkeitsevidenzen werden für Psychotherapie 280xa0min je Woche als erforderlich, aber in der Regel auch ausreichend angenommen. Daraus ergibt sich ein deutlich höherer Bedarf im ärztlich-psychologischen Dienst als in der Psych-PV vorgesehen. Diese sieht nur 72xa0min Psychotherapie pro Woche und nur wenige direkte ärztliche Kontakte vor.DiskussionDie vorgelegten Zahlen belegen eindrücklich, dass selbst bei einer 100u2009%igen Umsetzung der Psych-PV eine den aktuellen Leitlinien entsprechende effektive Behandlung im stationären Bereich nur bei sehr langen Aufenthaltsdauern möglich ist. Trotz der erwiesenen Wirksamkeit einer psychotherapeutischen Behandlungskomponente kann diese unter den aktuellen Psych-PV-Finanzierungsbedingungen nur rudimentär umgesetzt werden.SummaryBackgroundUnipolar depression is of high relevance in German inpatient treatment. An effective psychiatric psychotherapeutic hospital treatment also requires sufficient staff for carrying out psychotherapeutic treatment.Aims and objectivesThe aim of this study was to define the staff requirements for guideline-adherent psychiatric-psychotherapeutic inpatient treatment of depression on the basis of a weekly treatment schedule for a 5-week admission period. A further aim was to compare the staff required with the resources defined by the German psychiatric staffing regulations (Psych-PV).Material and methodsThe weekly schedule was normatively defined on the basis of the current evidence for treatment efficacy and effectiveness. The staff required was calculated on the basis of the weekly schedule. The time for psychotherapy defined by the Psych-PV was calculated using the treatment classification provided by a large nationwide database. ResultsRegarding psychotherapy, 280xa0min per week is regarded as necessary and usually sufficient according to the current evidence. The results showed clearly higher requirements of working time of psychiatrists and psychologists than those defined by the Psych-PV. In particular, the Psych-PV allows only 72xa0min for psychotherapy per patient and week and only a limited amount of direct patient contact with psychiatrists.ConclusionThe figures provided impressively show that the Psych-PV does not allow effective guideline-adherent hospital treatment within a reasonable length of hospital stay. Despite its evidential effectiveness, psychotherapeutic treatment cannot be sufficiently provided under the current financing circumstances.BACKGROUNDnUnipolar depression is of high relevance in German inpatient treatment. An effective psychiatric psychotherapeutic hospital treatment also requires sufficient staff for carrying out psychotherapeutic treatment.nnnAIMS AND OBJECTIVESnThe aim of this study was to define the staff requirements for guideline-adherent psychiatric-psychotherapeutic inpatient treatment of depression on the basis of a weekly treatment schedule for a 5-week admission period. A further aim was to compare the staff required with the resources defined by the German psychiatric staffing regulations (Psych-PV).nnnMATERIAL AND METHODSnThe weekly schedule was normatively defined on the basis of the current evidence for treatment efficacy and effectiveness. The staff required was calculated on the basis of the weekly schedule. The time for psychotherapy defined by the Psych-PV was calculated using the treatment classification provided by a large nationwide database.nnnRESULTSnRegarding psychotherapy, 280 min per week is regarded as necessary and usually sufficient according to the current evidence. The results showed clearly higher requirements of working time of psychiatrists and psychologists than those defined by the Psych-PV. In particular, the Psych-PV allows only 72 min for psychotherapy per patient and week and only a limited amount of direct patient contact with psychiatrists.nnnCONCLUSIONnThe figures provided impressively show that the Psych-PV does not allow effective guideline-adherent hospital treatment within a reasonable length of hospital stay. Despite its evidential effectiveness, psychotherapeutic treatment cannot be sufficiently provided under the current financing circumstances.


Nervenarzt | 2015

Wohin führt die Konvergenz der Psychiatriebudgets

Jan Wolff; Mathias Berger; Claus Normann; F. Godemann; I. Hauth; A. Klimke; Michael Löhr

ZusammenfassungHintergrundDie Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) regelt seit 1991 die Maßstäbe zur Ermittlung des Bedarfs an qualifiziertem Personal für eine „ausreichende, zweckmäßige und wirtschaftliche“ stationäre Krankenversorgung. Mit der Einführung des PEPP-Systems (Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik) droht diese Untergrenze der Strukturqualität endgültig wegzufallen.Ziel der ArbeitZiel dieser Studie war es, zu ermitteln, ob die in Deutschland für die stationäre Versorgung eingesetzten Personalressourcen derzeit den Vorgaben der Psych-PV entsprechen.Material und MethodenDie Grundlage dieser Studie bildete die Datenbank der Versorgungsindikatoren in der Psychiatrie und Psychosomatik (VIPP-Datenbank). Die Psych-PV-Minuten wurden jedem Patienten entsprechend seiner tagesgenauen Einstufung zugeordnet. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen wurden auf Grundlage der vom Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus veröffentlichten mittleren Tageskosten und den mittleren Personalkosten der therapeutischen Berufsgruppen ermittelt. Beide Kennzahlen wurden in Relation gesetzt, um den Grad der Psych-PV-Erfüllung zu errechnen.ErgebnisseDie Einschlusskriterien der Studie erfüllten ca. 95.000 vollstationäre Behandlungsfälle aus 46 Einrichtungen mit einer Gesamtverweildauer von fast 2,5xa0Mio. Behandlungstagen. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen lagen im Durchschnitt 190xa0min (10u2009%) je Patient und Woche unterhalb der Psych-PV. Die größte absolute Differenz wurde im Pflegedienst gefunden. Diese Berufsgruppe lag im Durchschnitt 189xa0min (14u2009%) unterhalb der Psych-PV.DiskussionDie Konvergenzphase wird 2019 mit einer Unterfinanzierung beginnen. Damit droht die dauerhafte Perpetuierung inadäquat finanzierter Strukturen. Dem sollte zunächst die Forderung entgegengestellt werden, vor Beginn der Konvergenzphase eine 100u2009% Psych-PV-Erfüllung sicherzustellen. Anschließend sollte eine konsentierte Definition der heute notwendigen Strukturqualität erfolgen.SummaryBackgroundStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.Aims and objectivesThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.Material and methodsThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.ResultsThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.ConclusionThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.BACKGROUNDnStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.nnnAIMS AND OBJECTIVESnThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.nnnMATERIAL AND METHODSnThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.nnnRESULTSnThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.nnnCONCLUSIONnThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.


Nervenarzt | 2015

Strukturqualität in psychiatrischen und psychotherapeutischen Kliniken

A. Klimke; F. Godemann; I. Hauth; A. Deister

BACKGROUNDnThe new German flat rate reimbursement system for psychiatry and psychosomatics (PEPP) is primarily based on the diagnostic classification and the costs of therapeutic processes. In 2019 the current normative standard for calculating the therapeutic staff in psychiatric clinics (Psych-PV) will be substituted by a stepwise adaptation process over 5 years. Using regionally calculated remuneration factors, all clinic budgets should eventually converge to comparable values.nnnAIMnMajor factors influencing the structural quality of therapy in psychiatric clinics are identified and recommendations are given to support the work of the Federal Joint Committee (G-BA) which has been appointed to develop new recommendations for the minimum setting of personnel requirements.nnnRESULTSnThe full reimbursement of the necessary staff and of the costs resulting from outsourcing of day clinics and outpatient departments in the community, including the obligation to treat psychiatric emergency patients is mandatory and currently not sufficiently guaranteed in the new PEPP system. A workflow which opens the possibility to finance therapeutic innovations (e.g. psychotherapy) and helps to overcome the financial sectorial boundaries between inpatient and outpatient treatment is also missing.nnnDISCUSSIONnA mandatory recommendation for minimum staff settings needs a guaranteed full financing from the political side. Additionally, important would be an option for financing of therapeutic innovations and increased costs because of changed patient structures with respect to diagnosis and severity. Moreover, a sufficient remuneration for regional treatment responsibilities and for additional financial outlay resulting from structural costs for regionally outsourced departments is needed to avoid supplementary financing by reducing the budget for the therapeutic staff.ZusammenfassungHintergrundDas PEPP-Entgeltsystem (Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik) vergütet primär auf Grundlage von Diagnose und therapeutischen Prozessmerkmalen. Mit der Abschaffung der Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) 2019 entfällt die normative Vorgabe für die Personalausstattung psychiatrischer und psychotherapeutischer Kliniken. In festen prozentualen Schritten sollen die Klinikbudgets dann ab 2019 auf Basis regionaler Landesbasisentgeltwerte konvergieren.Ziel der ArbeitDie für die therapeutische Strukturqualität wesentlichen Einflussfaktoren werden benannt und Empfehlungen gegeben, um die Arbeit des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) an neuen Vorgaben für die Personalbemessung zu unterstützen.Material und MethodenDie zur Frage der therapeutischen Personalausstattung in psychiatrisch-psychotherapeutischen Kliniken in Deutschland vorliegenden Publikationen und aktuelle Analysen der InEK-Daten werden hinsichtlich ihrer Bedeutung für die Neudefinition des Personalbedarfs bewertet.ErgebnisseEine vollständige und flächendeckende Finanzierung des benötigten Personals, der baulichen und personellen Mehrkosten durch gemeindenah arbeitende Kliniken und Ambulanzen bzw. für die regionale Versorgungsverpflichtung ist im neuen PEPP-Vergütungssystem nicht ausreichend gesichert. Auch fehlt ein Mechanismus zur Finanzierung therapeutischer Fortschritte (z.xa0B. in der Psycho- und Soziotherapie) bzw. zur Überwindung der sektoralen Finanzierungsgrenzen zwischen ambulantem und stationärem Behandlungssetting.DiskussionEine Richtlinie zur Personalbesetzung muss mit einer vollständigen Finanzierungsverpflichtung für das benötigte und qualifizierte Personal verbunden sein. Wichtig ist die Möglichkeit der Anpassung an therapeutische Fortschritte und sich ändernde Patientenstrukturen in Bezug auf Diagnose und Schweregrad. Notwendig ist weiterhin eine ausreichende Finanzierung der Vorhaltekosten für die regionale Versorgungsverpflichtung und für baulich-strukturelle Besonderheiten einzelner Kliniken, um eine sonst evtl. erforderliche Quersubventionierung dafür aus dem Budget für das therapeutische Personal zu vermeiden.SummaryBackgroundThe new German flat rate reimbursement system for psychiatry and psychosomatics (PEPP) is primarily based on the diagnostic classification and the costs of therapeutic processes. In 2019 the current normative standard for calculating the therapeutic staff in psychiatric clinics (Psych-PV) will be substituted by a stepwise adaptation process over 5 years. Using regionally calculated remuneration factors, all clinic budgets should eventually converge to comparable values.AimMajor factors influencing the structural quality of therapy in psychiatric clinics are identified and recommendations are given to support the work of the Federal Joint Committee (G-BA) which has been appointed to develop new recommendations for the minimum setting of personnel requirements.ResultsThe full reimbursement of the necessary staff and of the costs resulting from outsourcing of day clinics and outpatient departments in the community, including the obligation to treat psychiatric emergency patients is mandatory and currently not sufficiently guaranteed in the new PEPP system. A workflow which opens the possibility to finance therapeutic innovations (e.g. psychotherapy) and helps to overcome the financial sectorial boundaries between inpatient and outpatient treatment is also missing.DiscussionA mandatory recommendation for minimum staff settings needs a guaranteed full financing from the political side. Additionally, important would be an option for financing of therapeutic innovations and increased costs because of changed patient structures with respect to diagnosis and severity. Moreover, a sufficient remuneration for regional treatment responsibilities and for additional financial outlay resulting from structural costs for regionally outsourced departments is needed to avoid supplementary financing by reducing the budget for the therapeutic staff.


Nervenarzt | 2015

[Where is convergence of psychiatry budgets leading to? A comparison of staffing regulations and actual personnel resources].

Jan Wolff; Mathias Berger; Claus Normann; F. Godemann; I. Hauth; A. Klimke; Michael Löhr

ZusammenfassungHintergrundDie Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) regelt seit 1991 die Maßstäbe zur Ermittlung des Bedarfs an qualifiziertem Personal für eine „ausreichende, zweckmäßige und wirtschaftliche“ stationäre Krankenversorgung. Mit der Einführung des PEPP-Systems (Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik) droht diese Untergrenze der Strukturqualität endgültig wegzufallen.Ziel der ArbeitZiel dieser Studie war es, zu ermitteln, ob die in Deutschland für die stationäre Versorgung eingesetzten Personalressourcen derzeit den Vorgaben der Psych-PV entsprechen.Material und MethodenDie Grundlage dieser Studie bildete die Datenbank der Versorgungsindikatoren in der Psychiatrie und Psychosomatik (VIPP-Datenbank). Die Psych-PV-Minuten wurden jedem Patienten entsprechend seiner tagesgenauen Einstufung zugeordnet. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen wurden auf Grundlage der vom Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus veröffentlichten mittleren Tageskosten und den mittleren Personalkosten der therapeutischen Berufsgruppen ermittelt. Beide Kennzahlen wurden in Relation gesetzt, um den Grad der Psych-PV-Erfüllung zu errechnen.ErgebnisseDie Einschlusskriterien der Studie erfüllten ca. 95.000 vollstationäre Behandlungsfälle aus 46 Einrichtungen mit einer Gesamtverweildauer von fast 2,5xa0Mio. Behandlungstagen. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen lagen im Durchschnitt 190xa0min (10u2009%) je Patient und Woche unterhalb der Psych-PV. Die größte absolute Differenz wurde im Pflegedienst gefunden. Diese Berufsgruppe lag im Durchschnitt 189xa0min (14u2009%) unterhalb der Psych-PV.DiskussionDie Konvergenzphase wird 2019 mit einer Unterfinanzierung beginnen. Damit droht die dauerhafte Perpetuierung inadäquat finanzierter Strukturen. Dem sollte zunächst die Forderung entgegengestellt werden, vor Beginn der Konvergenzphase eine 100u2009% Psych-PV-Erfüllung sicherzustellen. Anschließend sollte eine konsentierte Definition der heute notwendigen Strukturqualität erfolgen.SummaryBackgroundStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.Aims and objectivesThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.Material and methodsThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.ResultsThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.ConclusionThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.BACKGROUNDnStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.nnnAIMS AND OBJECTIVESnThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.nnnMATERIAL AND METHODSnThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.nnnRESULTSnThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.nnnCONCLUSIONnThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.


Nervenarzt | 2015

[Guideline-adherent psychiatric-psychotherapeutic hospital care: Normative definition of staff required using the example of depression].

Mathias Berger; Jan Wolff; Claus Normann; F. Godemann; Elisabeth Schramm; A. Klimke; Andreas Heinz; Sabine C. Herpertz

ZusammenfassungHintergrundUnipolare Depressionen sind von herausragender Bedeutung in der Krankenhausversorgung in Deutschland. Eine effektive psychiatrisch-psychotherapeutische Behandlung setzt voraus, dass in den Kliniken auch ausreichend Personal für psychotherapeutische Behandlung vorhanden ist.Ziel der ArbeitDas Ziel dieser Arbeit ist es, den Personalbedarf einer leitliniengerechten, stationären psychiatrisch-psychotherapeutischen Depressionsbehandlung anhand eines adäquaten therapeutischen Wochenplans für einen 5-wöchigen Aufenthalt zu errechnen und diesen mit den in der Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) festgelegten Personalressourcen zu vergleichen.Material und MethodenFür die Definition des Wochenplanes einer stationären psychiatrisch-psychotherapeutischen Komplexbehandlung wurde ein normativer Ansatz gewählt, welcher auf der derzeitigen Evidenzlage basiert. Auf der Basis des Wochenplanes wurde der notwendige Personalbedarf errechnet. Die in der Psych-PV für die Psychotherapie berücksichtigten Personalressourcen wurden auf der Grundlage der Datenbank der Versorgungsindikatoren in Psychiatrie und Psychosomatik ermittelt.ErgebnisseAuf Grundlage der aktuellen Wirksamkeitsevidenzen werden für Psychotherapie 280xa0min je Woche als erforderlich, aber in der Regel auch ausreichend angenommen. Daraus ergibt sich ein deutlich höherer Bedarf im ärztlich-psychologischen Dienst als in der Psych-PV vorgesehen. Diese sieht nur 72xa0min Psychotherapie pro Woche und nur wenige direkte ärztliche Kontakte vor.DiskussionDie vorgelegten Zahlen belegen eindrücklich, dass selbst bei einer 100u2009%igen Umsetzung der Psych-PV eine den aktuellen Leitlinien entsprechende effektive Behandlung im stationären Bereich nur bei sehr langen Aufenthaltsdauern möglich ist. Trotz der erwiesenen Wirksamkeit einer psychotherapeutischen Behandlungskomponente kann diese unter den aktuellen Psych-PV-Finanzierungsbedingungen nur rudimentär umgesetzt werden.SummaryBackgroundUnipolar depression is of high relevance in German inpatient treatment. An effective psychiatric psychotherapeutic hospital treatment also requires sufficient staff for carrying out psychotherapeutic treatment.Aims and objectivesThe aim of this study was to define the staff requirements for guideline-adherent psychiatric-psychotherapeutic inpatient treatment of depression on the basis of a weekly treatment schedule for a 5-week admission period. A further aim was to compare the staff required with the resources defined by the German psychiatric staffing regulations (Psych-PV).Material and methodsThe weekly schedule was normatively defined on the basis of the current evidence for treatment efficacy and effectiveness. The staff required was calculated on the basis of the weekly schedule. The time for psychotherapy defined by the Psych-PV was calculated using the treatment classification provided by a large nationwide database. ResultsRegarding psychotherapy, 280xa0min per week is regarded as necessary and usually sufficient according to the current evidence. The results showed clearly higher requirements of working time of psychiatrists and psychologists than those defined by the Psych-PV. In particular, the Psych-PV allows only 72xa0min for psychotherapy per patient and week and only a limited amount of direct patient contact with psychiatrists.ConclusionThe figures provided impressively show that the Psych-PV does not allow effective guideline-adherent hospital treatment within a reasonable length of hospital stay. Despite its evidential effectiveness, psychotherapeutic treatment cannot be sufficiently provided under the current financing circumstances.BACKGROUNDnUnipolar depression is of high relevance in German inpatient treatment. An effective psychiatric psychotherapeutic hospital treatment also requires sufficient staff for carrying out psychotherapeutic treatment.nnnAIMS AND OBJECTIVESnThe aim of this study was to define the staff requirements for guideline-adherent psychiatric-psychotherapeutic inpatient treatment of depression on the basis of a weekly treatment schedule for a 5-week admission period. A further aim was to compare the staff required with the resources defined by the German psychiatric staffing regulations (Psych-PV).nnnMATERIAL AND METHODSnThe weekly schedule was normatively defined on the basis of the current evidence for treatment efficacy and effectiveness. The staff required was calculated on the basis of the weekly schedule. The time for psychotherapy defined by the Psych-PV was calculated using the treatment classification provided by a large nationwide database.nnnRESULTSnRegarding psychotherapy, 280 min per week is regarded as necessary and usually sufficient according to the current evidence. The results showed clearly higher requirements of working time of psychiatrists and psychologists than those defined by the Psych-PV. In particular, the Psych-PV allows only 72 min for psychotherapy per patient and week and only a limited amount of direct patient contact with psychiatrists.nnnCONCLUSIONnThe figures provided impressively show that the Psych-PV does not allow effective guideline-adherent hospital treatment within a reasonable length of hospital stay. Despite its evidential effectiveness, psychotherapeutic treatment cannot be sufficiently provided under the current financing circumstances.


Nervenarzt | 2015

Leitliniengerechte psychiatrisch-psychotherapeutische Krankenhausbehandlung@@@Guideline-adherent psychiatric-psychotherapeutic hospital care: Normative Personalermittlung am Beispiel Depression@@@Normative definition of staff required using the example of depression

Mathias Berger; Jan Wolff; Claus Normann; F. Godemann; Elisabeth Schramm; A. Klimke; Andreas Heinz; Sabine C. Herpertz

ZusammenfassungHintergrundUnipolare Depressionen sind von herausragender Bedeutung in der Krankenhausversorgung in Deutschland. Eine effektive psychiatrisch-psychotherapeutische Behandlung setzt voraus, dass in den Kliniken auch ausreichend Personal für psychotherapeutische Behandlung vorhanden ist.Ziel der ArbeitDas Ziel dieser Arbeit ist es, den Personalbedarf einer leitliniengerechten, stationären psychiatrisch-psychotherapeutischen Depressionsbehandlung anhand eines adäquaten therapeutischen Wochenplans für einen 5-wöchigen Aufenthalt zu errechnen und diesen mit den in der Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) festgelegten Personalressourcen zu vergleichen.Material und MethodenFür die Definition des Wochenplanes einer stationären psychiatrisch-psychotherapeutischen Komplexbehandlung wurde ein normativer Ansatz gewählt, welcher auf der derzeitigen Evidenzlage basiert. Auf der Basis des Wochenplanes wurde der notwendige Personalbedarf errechnet. Die in der Psych-PV für die Psychotherapie berücksichtigten Personalressourcen wurden auf der Grundlage der Datenbank der Versorgungsindikatoren in Psychiatrie und Psychosomatik ermittelt.ErgebnisseAuf Grundlage der aktuellen Wirksamkeitsevidenzen werden für Psychotherapie 280xa0min je Woche als erforderlich, aber in der Regel auch ausreichend angenommen. Daraus ergibt sich ein deutlich höherer Bedarf im ärztlich-psychologischen Dienst als in der Psych-PV vorgesehen. Diese sieht nur 72xa0min Psychotherapie pro Woche und nur wenige direkte ärztliche Kontakte vor.DiskussionDie vorgelegten Zahlen belegen eindrücklich, dass selbst bei einer 100u2009%igen Umsetzung der Psych-PV eine den aktuellen Leitlinien entsprechende effektive Behandlung im stationären Bereich nur bei sehr langen Aufenthaltsdauern möglich ist. Trotz der erwiesenen Wirksamkeit einer psychotherapeutischen Behandlungskomponente kann diese unter den aktuellen Psych-PV-Finanzierungsbedingungen nur rudimentär umgesetzt werden.SummaryBackgroundUnipolar depression is of high relevance in German inpatient treatment. An effective psychiatric psychotherapeutic hospital treatment also requires sufficient staff for carrying out psychotherapeutic treatment.Aims and objectivesThe aim of this study was to define the staff requirements for guideline-adherent psychiatric-psychotherapeutic inpatient treatment of depression on the basis of a weekly treatment schedule for a 5-week admission period. A further aim was to compare the staff required with the resources defined by the German psychiatric staffing regulations (Psych-PV).Material and methodsThe weekly schedule was normatively defined on the basis of the current evidence for treatment efficacy and effectiveness. The staff required was calculated on the basis of the weekly schedule. The time for psychotherapy defined by the Psych-PV was calculated using the treatment classification provided by a large nationwide database. ResultsRegarding psychotherapy, 280xa0min per week is regarded as necessary and usually sufficient according to the current evidence. The results showed clearly higher requirements of working time of psychiatrists and psychologists than those defined by the Psych-PV. In particular, the Psych-PV allows only 72xa0min for psychotherapy per patient and week and only a limited amount of direct patient contact with psychiatrists.ConclusionThe figures provided impressively show that the Psych-PV does not allow effective guideline-adherent hospital treatment within a reasonable length of hospital stay. Despite its evidential effectiveness, psychotherapeutic treatment cannot be sufficiently provided under the current financing circumstances.BACKGROUNDnUnipolar depression is of high relevance in German inpatient treatment. An effective psychiatric psychotherapeutic hospital treatment also requires sufficient staff for carrying out psychotherapeutic treatment.nnnAIMS AND OBJECTIVESnThe aim of this study was to define the staff requirements for guideline-adherent psychiatric-psychotherapeutic inpatient treatment of depression on the basis of a weekly treatment schedule for a 5-week admission period. A further aim was to compare the staff required with the resources defined by the German psychiatric staffing regulations (Psych-PV).nnnMATERIAL AND METHODSnThe weekly schedule was normatively defined on the basis of the current evidence for treatment efficacy and effectiveness. The staff required was calculated on the basis of the weekly schedule. The time for psychotherapy defined by the Psych-PV was calculated using the treatment classification provided by a large nationwide database.nnnRESULTSnRegarding psychotherapy, 280 min per week is regarded as necessary and usually sufficient according to the current evidence. The results showed clearly higher requirements of working time of psychiatrists and psychologists than those defined by the Psych-PV. In particular, the Psych-PV allows only 72 min for psychotherapy per patient and week and only a limited amount of direct patient contact with psychiatrists.nnnCONCLUSIONnThe figures provided impressively show that the Psych-PV does not allow effective guideline-adherent hospital treatment within a reasonable length of hospital stay. Despite its evidential effectiveness, psychotherapeutic treatment cannot be sufficiently provided under the current financing circumstances.


Nervenarzt | 2015

Wohin führt die Konvergenz der Psychiatriebudgets? : Ein Vergleich von Psych-PV-Vorgaben und tatsächlichen Personalressourcen

Jan Wolff; Mathias Berger; Claus Normann; F. Godemann; I. Hauth; A. Klimke; Michael Löhr

ZusammenfassungHintergrundDie Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) regelt seit 1991 die Maßstäbe zur Ermittlung des Bedarfs an qualifiziertem Personal für eine „ausreichende, zweckmäßige und wirtschaftliche“ stationäre Krankenversorgung. Mit der Einführung des PEPP-Systems (Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik) droht diese Untergrenze der Strukturqualität endgültig wegzufallen.Ziel der ArbeitZiel dieser Studie war es, zu ermitteln, ob die in Deutschland für die stationäre Versorgung eingesetzten Personalressourcen derzeit den Vorgaben der Psych-PV entsprechen.Material und MethodenDie Grundlage dieser Studie bildete die Datenbank der Versorgungsindikatoren in der Psychiatrie und Psychosomatik (VIPP-Datenbank). Die Psych-PV-Minuten wurden jedem Patienten entsprechend seiner tagesgenauen Einstufung zugeordnet. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen wurden auf Grundlage der vom Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus veröffentlichten mittleren Tageskosten und den mittleren Personalkosten der therapeutischen Berufsgruppen ermittelt. Beide Kennzahlen wurden in Relation gesetzt, um den Grad der Psych-PV-Erfüllung zu errechnen.ErgebnisseDie Einschlusskriterien der Studie erfüllten ca. 95.000 vollstationäre Behandlungsfälle aus 46 Einrichtungen mit einer Gesamtverweildauer von fast 2,5xa0Mio. Behandlungstagen. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen lagen im Durchschnitt 190xa0min (10u2009%) je Patient und Woche unterhalb der Psych-PV. Die größte absolute Differenz wurde im Pflegedienst gefunden. Diese Berufsgruppe lag im Durchschnitt 189xa0min (14u2009%) unterhalb der Psych-PV.DiskussionDie Konvergenzphase wird 2019 mit einer Unterfinanzierung beginnen. Damit droht die dauerhafte Perpetuierung inadäquat finanzierter Strukturen. Dem sollte zunächst die Forderung entgegengestellt werden, vor Beginn der Konvergenzphase eine 100u2009% Psych-PV-Erfüllung sicherzustellen. Anschließend sollte eine konsentierte Definition der heute notwendigen Strukturqualität erfolgen.SummaryBackgroundStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.Aims and objectivesThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.Material and methodsThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.ResultsThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.ConclusionThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.BACKGROUNDnStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.nnnAIMS AND OBJECTIVESnThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.nnnMATERIAL AND METHODSnThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.nnnRESULTSnThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.nnnCONCLUSIONnThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.


Nervenarzt | 2015

Wohin führt die Konvergenz der Psychiatriebudgets?@@@Where is convergence of psychiatry budgets leading to?: Ein Vergleich von Psych-PV-Vorgaben und tatsächlichen Personalressourcen@@@A comparison of staffing regulations and actual personnel resources

Jan Wolff; Mathias Berger; Claus Normann; F. Godemann; I. Hauth; A. Klimke; Michael Löhr

ZusammenfassungHintergrundDie Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) regelt seit 1991 die Maßstäbe zur Ermittlung des Bedarfs an qualifiziertem Personal für eine „ausreichende, zweckmäßige und wirtschaftliche“ stationäre Krankenversorgung. Mit der Einführung des PEPP-Systems (Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik) droht diese Untergrenze der Strukturqualität endgültig wegzufallen.Ziel der ArbeitZiel dieser Studie war es, zu ermitteln, ob die in Deutschland für die stationäre Versorgung eingesetzten Personalressourcen derzeit den Vorgaben der Psych-PV entsprechen.Material und MethodenDie Grundlage dieser Studie bildete die Datenbank der Versorgungsindikatoren in der Psychiatrie und Psychosomatik (VIPP-Datenbank). Die Psych-PV-Minuten wurden jedem Patienten entsprechend seiner tagesgenauen Einstufung zugeordnet. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen wurden auf Grundlage der vom Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus veröffentlichten mittleren Tageskosten und den mittleren Personalkosten der therapeutischen Berufsgruppen ermittelt. Beide Kennzahlen wurden in Relation gesetzt, um den Grad der Psych-PV-Erfüllung zu errechnen.ErgebnisseDie Einschlusskriterien der Studie erfüllten ca. 95.000 vollstationäre Behandlungsfälle aus 46 Einrichtungen mit einer Gesamtverweildauer von fast 2,5xa0Mio. Behandlungstagen. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen lagen im Durchschnitt 190xa0min (10u2009%) je Patient und Woche unterhalb der Psych-PV. Die größte absolute Differenz wurde im Pflegedienst gefunden. Diese Berufsgruppe lag im Durchschnitt 189xa0min (14u2009%) unterhalb der Psych-PV.DiskussionDie Konvergenzphase wird 2019 mit einer Unterfinanzierung beginnen. Damit droht die dauerhafte Perpetuierung inadäquat finanzierter Strukturen. Dem sollte zunächst die Forderung entgegengestellt werden, vor Beginn der Konvergenzphase eine 100u2009% Psych-PV-Erfüllung sicherzustellen. Anschließend sollte eine konsentierte Definition der heute notwendigen Strukturqualität erfolgen.SummaryBackgroundStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.Aims and objectivesThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.Material and methodsThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.ResultsThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.ConclusionThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.BACKGROUNDnStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.nnnAIMS AND OBJECTIVESnThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.nnnMATERIAL AND METHODSnThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.nnnRESULTSnThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.nnnCONCLUSIONnThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.


Nervenarzt | 2015

Wohin führt die Konvergenz der Psychiatriebudgets?Where is convergence of psychiatry budgets leading to?

Jan Wolff; Mathias Berger; Claus Normann; F. Godemann; I. Hauth; A. Klimke; Michael Löhr

ZusammenfassungHintergrundDie Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) regelt seit 1991 die Maßstäbe zur Ermittlung des Bedarfs an qualifiziertem Personal für eine „ausreichende, zweckmäßige und wirtschaftliche“ stationäre Krankenversorgung. Mit der Einführung des PEPP-Systems (Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik) droht diese Untergrenze der Strukturqualität endgültig wegzufallen.Ziel der ArbeitZiel dieser Studie war es, zu ermitteln, ob die in Deutschland für die stationäre Versorgung eingesetzten Personalressourcen derzeit den Vorgaben der Psych-PV entsprechen.Material und MethodenDie Grundlage dieser Studie bildete die Datenbank der Versorgungsindikatoren in der Psychiatrie und Psychosomatik (VIPP-Datenbank). Die Psych-PV-Minuten wurden jedem Patienten entsprechend seiner tagesgenauen Einstufung zugeordnet. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen wurden auf Grundlage der vom Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus veröffentlichten mittleren Tageskosten und den mittleren Personalkosten der therapeutischen Berufsgruppen ermittelt. Beide Kennzahlen wurden in Relation gesetzt, um den Grad der Psych-PV-Erfüllung zu errechnen.ErgebnisseDie Einschlusskriterien der Studie erfüllten ca. 95.000 vollstationäre Behandlungsfälle aus 46 Einrichtungen mit einer Gesamtverweildauer von fast 2,5xa0Mio. Behandlungstagen. Die tatsächlich eingesetzten Personalressourcen lagen im Durchschnitt 190xa0min (10u2009%) je Patient und Woche unterhalb der Psych-PV. Die größte absolute Differenz wurde im Pflegedienst gefunden. Diese Berufsgruppe lag im Durchschnitt 189xa0min (14u2009%) unterhalb der Psych-PV.DiskussionDie Konvergenzphase wird 2019 mit einer Unterfinanzierung beginnen. Damit droht die dauerhafte Perpetuierung inadäquat finanzierter Strukturen. Dem sollte zunächst die Forderung entgegengestellt werden, vor Beginn der Konvergenzphase eine 100u2009% Psych-PV-Erfüllung sicherzustellen. Anschließend sollte eine konsentierte Definition der heute notwendigen Strukturqualität erfolgen.SummaryBackgroundStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.Aims and objectivesThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.Material and methodsThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.ResultsThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.ConclusionThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.BACKGROUNDnStaffing regulations have determined the number of qualified staff required for sufficient, appropriate and economical inpatient mental health care in Germany since 1991. This minimum level of structural quality will probably be abolished in the context of the convergence of hospital budgets starting in 2019.nnnAIMS AND OBJECTIVESnThe aim of this study was to analyze the current fulfilment of staffing regulations in terms of time per patient in a large nationwide sample.nnnMATERIAL AND METHODSnThe required minutes of staff time as defined by staffing regulations were calculated for each patient using the treatment classifications provided by a large nationwide database. The actual use of staff time was calculated on the basis of average costs published by the German Institute for Hospital Reimbursement. Both figures were compared to calculate the fulfilment of staffing regulations.nnnRESULTSnThe study included approximately 95,000 inpatient episodes from 46 psychiatric hospitals and departments with a total length of stay of almost 2.5 million days. On average, the weekly use of staff resources per patient was 190xa0min (10u2009%) below the requirements of the staffing regulations. The largest gap in absolute terms was found in nursing staff where the weekly time per patient was 189xa0min (14u2009%) below the requirements of the staffing regulations.nnnCONCLUSIONnThe convergence of psychiatric hospital budgets starts in 2019 below a level of funding required to fulfil staffing regulations. This would perpetuate inadequately funded structures and should initially be opposed with a demand for complete fulfilment of staffing regulations. Thereafter, a normative consent should be reached to define the resources required for current inpatient mental health care.


Nervenarzt | 2015

Structural quality in psychiatric and psychotherapeutic hospitals

A. Klimke; F. Godemann; I. Hauth; A. Deister

BACKGROUNDnThe new German flat rate reimbursement system for psychiatry and psychosomatics (PEPP) is primarily based on the diagnostic classification and the costs of therapeutic processes. In 2019 the current normative standard for calculating the therapeutic staff in psychiatric clinics (Psych-PV) will be substituted by a stepwise adaptation process over 5 years. Using regionally calculated remuneration factors, all clinic budgets should eventually converge to comparable values.nnnAIMnMajor factors influencing the structural quality of therapy in psychiatric clinics are identified and recommendations are given to support the work of the Federal Joint Committee (G-BA) which has been appointed to develop new recommendations for the minimum setting of personnel requirements.nnnRESULTSnThe full reimbursement of the necessary staff and of the costs resulting from outsourcing of day clinics and outpatient departments in the community, including the obligation to treat psychiatric emergency patients is mandatory and currently not sufficiently guaranteed in the new PEPP system. A workflow which opens the possibility to finance therapeutic innovations (e.g. psychotherapy) and helps to overcome the financial sectorial boundaries between inpatient and outpatient treatment is also missing.nnnDISCUSSIONnA mandatory recommendation for minimum staff settings needs a guaranteed full financing from the political side. Additionally, important would be an option for financing of therapeutic innovations and increased costs because of changed patient structures with respect to diagnosis and severity. Moreover, a sufficient remuneration for regional treatment responsibilities and for additional financial outlay resulting from structural costs for regionally outsourced departments is needed to avoid supplementary financing by reducing the budget for the therapeutic staff.ZusammenfassungHintergrundDas PEPP-Entgeltsystem (Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik) vergütet primär auf Grundlage von Diagnose und therapeutischen Prozessmerkmalen. Mit der Abschaffung der Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) 2019 entfällt die normative Vorgabe für die Personalausstattung psychiatrischer und psychotherapeutischer Kliniken. In festen prozentualen Schritten sollen die Klinikbudgets dann ab 2019 auf Basis regionaler Landesbasisentgeltwerte konvergieren.Ziel der ArbeitDie für die therapeutische Strukturqualität wesentlichen Einflussfaktoren werden benannt und Empfehlungen gegeben, um die Arbeit des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) an neuen Vorgaben für die Personalbemessung zu unterstützen.Material und MethodenDie zur Frage der therapeutischen Personalausstattung in psychiatrisch-psychotherapeutischen Kliniken in Deutschland vorliegenden Publikationen und aktuelle Analysen der InEK-Daten werden hinsichtlich ihrer Bedeutung für die Neudefinition des Personalbedarfs bewertet.ErgebnisseEine vollständige und flächendeckende Finanzierung des benötigten Personals, der baulichen und personellen Mehrkosten durch gemeindenah arbeitende Kliniken und Ambulanzen bzw. für die regionale Versorgungsverpflichtung ist im neuen PEPP-Vergütungssystem nicht ausreichend gesichert. Auch fehlt ein Mechanismus zur Finanzierung therapeutischer Fortschritte (z.xa0B. in der Psycho- und Soziotherapie) bzw. zur Überwindung der sektoralen Finanzierungsgrenzen zwischen ambulantem und stationärem Behandlungssetting.DiskussionEine Richtlinie zur Personalbesetzung muss mit einer vollständigen Finanzierungsverpflichtung für das benötigte und qualifizierte Personal verbunden sein. Wichtig ist die Möglichkeit der Anpassung an therapeutische Fortschritte und sich ändernde Patientenstrukturen in Bezug auf Diagnose und Schweregrad. Notwendig ist weiterhin eine ausreichende Finanzierung der Vorhaltekosten für die regionale Versorgungsverpflichtung und für baulich-strukturelle Besonderheiten einzelner Kliniken, um eine sonst evtl. erforderliche Quersubventionierung dafür aus dem Budget für das therapeutische Personal zu vermeiden.SummaryBackgroundThe new German flat rate reimbursement system for psychiatry and psychosomatics (PEPP) is primarily based on the diagnostic classification and the costs of therapeutic processes. In 2019 the current normative standard for calculating the therapeutic staff in psychiatric clinics (Psych-PV) will be substituted by a stepwise adaptation process over 5 years. Using regionally calculated remuneration factors, all clinic budgets should eventually converge to comparable values.AimMajor factors influencing the structural quality of therapy in psychiatric clinics are identified and recommendations are given to support the work of the Federal Joint Committee (G-BA) which has been appointed to develop new recommendations for the minimum setting of personnel requirements.ResultsThe full reimbursement of the necessary staff and of the costs resulting from outsourcing of day clinics and outpatient departments in the community, including the obligation to treat psychiatric emergency patients is mandatory and currently not sufficiently guaranteed in the new PEPP system. A workflow which opens the possibility to finance therapeutic innovations (e.g. psychotherapy) and helps to overcome the financial sectorial boundaries between inpatient and outpatient treatment is also missing.DiscussionA mandatory recommendation for minimum staff settings needs a guaranteed full financing from the political side. Additionally, important would be an option for financing of therapeutic innovations and increased costs because of changed patient structures with respect to diagnosis and severity. Moreover, a sufficient remuneration for regional treatment responsibilities and for additional financial outlay resulting from structural costs for regionally outsourced departments is needed to avoid supplementary financing by reducing the budget for the therapeutic staff.

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Jan Wolff

King's College London

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