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Dive into the research topics where Ana María Perusquía-Ortiz is active.

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Featured researches published by Ana María Perusquía-Ortiz.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2011

Endemic systemic mycoses: coccidioidomycosis, histoplasmosis, paracoccidioidomycosis and blastomycosis

Alexandro Bonifaz; Denisse Vázquez-González; Ana María Perusquía-Ortiz

Endemic deep or systemic mycoses are common in specific geographical areas of the world. Coccidioidomycosis is present in semi‐desert areas, histoplasmosis and paracoccidioidomycosis in tropical regions and blastomycosis belongs to temperate climates. The two former are widely distributed in the American continent and some tropical regions of the world; the third is limited to Central and South America, and the last to North America and Central and East Africa. These mycoses all have a similar pathogenesis, as the inoculum enters the host through the respiratory tract. Cutaneous manifestations are secondary to lymphatic and hematogenous dissemination. These deep mycoses are exceptional in Europe. Most cases are observed in returning travelers from endemic areas, aid workers, archaeologists, speleologist and immigrants. However, there have been some autochthonous cases of histoplasmosis due to Histoplasma capsulatum var. capsulatum reported in European countries such as Italy and Germany. In this article, we provide up‐to‐date epidemiological, clinical, diagnostic and therapeutic data on the four most important imported systemic mycoses in Europe.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2012

Opportunistic filamentous mycoses: aspergillosis, mucormycosis, phaeohyphomycosis and hyalohyphomycosis

Ana María Perusquía-Ortiz; Denisse Vázquez-González; Alexandro Bonifaz

Opportunistic filamentous mycoses are widely distributed all over the world. They are rarely observed in Europe but are common in developing countries. The most common are the aspergilloses (due to Aspergillus spp.) mostly in neutropenia and immunosuppression; the mucormycoses characterized by rapid progression in patients with diabetic ketoacidosis; the phaeohyphomycoses due to pigmented fungi causing either a mild superficial or a very serious deep disease and the hyalohyphomycoses due to hyaline filamentous fungi (Fusarium spp., Pseudallescheria spp., Scopulariopsis spp.). Cutaneous manifestations are usually secondary to dissemination from pulmonary or visceral disease; primary cases are less frequent and due to direct inoculation into the skin.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2010

Subcutaneous mycoses: chromoblastomycosis, sporotrichosis and mycetoma

Alexandro Bonifaz; Denisse Vázquez-González; Ana María Perusquía-Ortiz

Subcutaneous mycoses are common in subtropical and tropical regions of the world. They are rarely observed in Europe. These mycoses are heterogeneous, but all are caused by penetrating trauma of the skin. Most cases in Europe are observed in returning travelers, aid workers, archaeologists and immigrants. Therefore, a careful, thorough history is essential in order to reach a proper diagnosis. We provide up‐to‐date epidemiological, clinical, diagnostic, and therapeutic data on the three most important imported subcutaneous mycoses in Europe: chromoblastomycosis, sporotrichosis and mycetoma.


Journal of The European Academy of Dermatology and Venereology | 2013

Complete filaggrin deficiency in ichthyosis vulgaris is associated with only moderate changes in epidermal permeability barrier function profile

Ana María Perusquía-Ortiz; Vinzenz Oji; M.C. Sauerland; Tatjana Tarinski; Irina Zaraeva; Natalia Seller; Dieter Metze; Karin Aufenvenne; Ingrid Hausser; Heiko Traupe

Ichthyosis vulgaris (IV) is caused by loss‐of‐function mutations in the profilaggrin (FLG) gene. Filaggrin drives complex interrelated functions, with strategic roles in establishing structural and chemical barrier function, hydration of the skin and maintaining epidermal homeostasis. Data on the effect of FLG mutations on epidermal barrier function in IV are very scarce.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2013

Opportunistic yeast infections: candidiasis, cryptococcosis, trichosporonosis and geotrichosis

Denisse Vázquez-González; Ana María Perusquía-Ortiz; Max Hundeiker; Alexandro Bonifaz

Opportunistic yeast infections are diseases caused by fungi which normally are saprophytic and do not cause disease in humans or animals. The prevalence of these diseases has been increasing due to immunosuppressive, corticosteroid, and long‐term antibiotic treatment following organ transplantation or after serious metabolic, hematological, or immunological diseases. We review epidemiological, clinical, diagnostic, and therapeutic aspects of the four “big” opportunistic yeast infections: candidiasis, cryptococcosis, trichosporonosis, and geotrichosis.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2017

S1 guidelines for the diagnosis and treatment of ichthyoses – update

Vinzenz Oji; Marie-Luise Preil; Barbara Kleinow; Geske Wehr; Judith Fischer; Hans Christian Hennies; Ingrid Hausser; Dirk Breitkreutz; Karin Aufenvenne; Karola Stieler; Illiana Tantcheva-Poór; Stefan Weidinger; Steffen Emmert; Henning Hamm; Ana María Perusquía-Ortiz; Irina Zaraeva; Anja Diem; Kathrin A. Giehl; Regina Fölster-Holst; Kirstin Kiekbusch; Peter Höger; Hagen Ott; Heiko Traupe

Ichthyoses are a group of rare genetic skin disorders that pose numerous clinical challenges, in particular with respect to the correct diagnosis and appropriate management. The present update of the German ichthyosis guidelines addresses recent diagnostic advances that have resulted in the Sorèze consensus classification. In this context, we provide an updated diagnostic algorithm, taking into account clinical features as well as the molecular genetic basis of these disorders. Moreover, we highlight current therapeutic approaches such as psychosocial support, balneotherapy, mechanical scale removal, topical therapy, and systemic retinoid therapy. General aspects such as the indication for physical therapy, ergotherapy, or genetic counseling are also discussed. The present update was consented by an interdisciplinary consensus conference that included dermatologists, pediatricians, human geneticists, and natural scientists as well as representatives of the German patient support organization Selbsthilfe Ichthyose e. V.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2010

Subkutane Mykosen: Chromoblastomykose, Sporotrichose und Myzetom

Alexandro Bonifaz; Denisse Vázquez-González; Ana María Perusquía-Ortiz

Zusammenfassung Subkutane Mykosen sind in tropischen und subtropischen Gebieten verbreitet, in Europa selten. Sie bilden eine heterogene Gruppe. Allen gemeinsam ist das Eindringen der Erreger durch transkutane Verletzungen. In Europa findet man sie vor allem bei aus den Tropen zurückkehrenden Reisenden, Mitarbeitern von Hilfsorganisationen, Archäologen und Immigranten. Deshalb ist die sorgfältige und vollständige Anamnese die wichtigste Voraussetzung dafür, gleich an die richtige Diagnose zu denken. Zweck dieses Beitrages ist, aktuelle epidemiologische, klinische, diagnostische und therapeutische Informationen über die drei am häufigsten nach Europa eingeschleppten subkutanen Mykosen zu vermitteln: Chromoblastomykose, Sporotrichose und Myzetom.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2017

S1-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie der Ichthyosen - Aktualisierung

Vinzenz Oji; Marie-Luise Preil; Barbara Kleinow; Geske Wehr; Judith Fischer; Hans Christian Hennies; Ingrid Hausser; Dirk Breitkreutz; Karin Aufenvenne; Karola Stieler; Illiana Tantcheva-Poór; Stefan Weidinger; Steffen Emmert; Henning Hamm; Ana María Perusquía-Ortiz; Irina Zaraeva; Anja Diem; Kathrin A. Giehl; Regina Fölster-Holst; Kirstin Kiekbusch; Peter Höger; Hagen Ott; Heiko Traupe

Ichthyosen sind seltene genetische Hautkrankheiten, die den Kliniker vor mannigfache Herausforderungen stellen, insbesondere in Bezug auf das Stellen einer zutreffenden Diagnose und einer angemessenen therapeutischen Betreuung. Mit dieser Aktualisierung der deutschen Ichthyosis‐Leitlinie berücksichtigen wir jüngste diagnostische Fortschritte, die in die Konsensus‐Klassifikation von Sorèze mündeten und erarbeiten einen aktuellen Diagnose‐Algorithmus, der sowohl das klinische Bild als auch die Molekulargenetik dieser Erkrankungen berücksichtigt. Darüber hinaus wird der heutige Wissensstand bezüglich therapeutischer Ansätze wie psychosozialer Unterstützung, Balneotherapie, mechanischer Schuppenlösung, topischer Salbentherapie und Systemtherapie mit Retinoiden erläutert und es werden allgemeine Aspekte wie die Indikation für Physiotherapie, Ergotherapie oder die Notwendigkeit einer umfassenden genetischen Beratung diskutiert. Diese Aktualisierung der deutschen Ichthyosis‐Leitlinie wurde durch eine interdisziplinär besetzte Leitlinienkonferenz verabschiedet, an der Dermatologen, Kinderärzte, Humangenetiker und Naturwissenschaftler teilnahmen und in die die deutsche Patientenorganisation Selbsthilfe Ichthyose e. V. eingebunden war.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2012

Opportunistische filamentöse Mykosen: Aspergillose, Mukormykose, Phäohypho‐ und Hyalohyphomykose

Ana María Perusquía-Ortiz; Denisse Vázquez-González; Alexandro Bonifaz

Zusammenfassung Opportunistische Mykosen durch Hyphomyceten sind weltweit verbreitet. Sie sind in Europa selten, häufiger in Entwicklungsländern. Am häufigsten sind Aspergillosen durch Aspergillus spp. (besonders bei Neutropenie, Leukosen oder hochgradiger Immunsuppression); Mukormykosen (oft rasch entstehend bei dekompensiertem Diabetes bzw. ketoazidotischem Koma) und Phäohyphomykosen durch pigmentierte Pilze mit leicht verlaufenden oberflächlichen und schweren tiefen Formen; schließlich die Hyalohyphomykose durch hyaline Fadenpilze wie Fusarium spp., Pseudallescheria spp., Scopulariopsis spp. Die Haut wird vorwiegend, z. B. bei disseminierten Lungenkrankheiten, sekundär befallen, seltener primär durch Inokulation von Pilzen. Ziel dieses Beitrages ist, aktuelle Informationen über Epidemiologie, Klinik, Diagnostik und Therapie der wichtigsten Hyphomykosen zu vermitteln: Aspergillose, Mukormykose, Phäohyphomykose und Hyalohyphomykose.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2011

Endemische systemische Mykosen: Kokzidioidomykose, Histoplasmose, Parakokzidioidomykose und Blastomykose

Alexandro Bonifaz; Denisse Vázquez-Gonz´lez; Ana María Perusquía-Ortiz

Zusammenfassung Endemische systemische Mykosen treten vorwiegend in bestimmten Weltgegenden auf: die Kokzidioidomykose besonders in Wüstenregionen, Histoplasmose und Parakokzidioidomykose in tropischen Gebieten, Blastomykose in gemäßigten Zonen. Die beiden ersten kommen in ganz Amerika und einigen weiteren tropischen Gebieten vor, die Parakokzidioidomykose nur in Zentralund Südamerika, die Blastomykose in Nordamerika und Zentralostafrika. Allen gemeinsam ist die Infektion durch die Atemwege. Die Haut kann sekundär durch Ausbreitung in Blutund Lymphbahnen befallen werden. In Europa findet man systemische Mykosen vor allem bei Mitarbeitern von Hilfsorganisationen, Rückkehrern aus Endemiegebieten, Immigranten, Höhlenforschern und Archäologen. Vereinzelt wurden allerdings auch in europäischen Ländern, wie Italien und Deutschland, autochthone Infektionen durch Histoplasma capsulatum var. Capsulatum nachgewiesen. Zweck dieses Beitrages ist, aktuelle epidemiologische, klinische, diagnostische und therapeutische Informationen über die vier am häufigsten nach Europa eingeschleppte Systemmykosen zu vermitteln.

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Alexandro Bonifaz

Hospital General de México

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Vinzenz Oji

University of Münster

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Dirk Breitkreutz

German Cancer Research Center

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Henning Hamm

University of Würzburg

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