Antoinette Lamprecht-Dinnesen
University of Münster
Network
Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.
Publication
Featured researches published by Antoinette Lamprecht-Dinnesen.
Neuropsychologia | 2000
Sabine Heim; Carsten Eulitz; Jürgen M. Kaufmann; Ivonne Füchter; Christo Pantev; Antoinette Lamprecht-Dinnesen; P. Matulat; Petra Scheer; Marianne Borstel; Thomas Elbert
Neuroanatomical and -radiological studies have converged to suggest an atypical organisation in the temporal bank of the left-hemispheric Sylvian fissure for dyslexia. Against the background of this finding, we applied high temporal resolution magnetoencephalography (MEG) to investigate functional aspects of the left-hemispheric auditory cortex in 11 right-handed dyslexic children (aged 8-13 years) and nine matched normal subjects (aged 8-14 years). Event-related field components during a passive oddball paradigm with pure tones and consonant-vowel syllables were evaluated. The first major peak of the auditory evoked response, the M80, showed identical topographical distributions in both groups. In contrast, the generating brain structures of the later M210 component were located more anterior to the earlier response in children with dyslexia only. Control children exhibited the expected activation of more posterior source locations of the component that appeared later in the processing stream. Since the group difference in the relative location of the M210 source seemed to be independent of stimulus category, it is concluded that dyslexics and normally literate children differ as to the organisation of their left-hemispheric auditory cortex.
Journal of Prosthetic Dentistry | 1999
Eberhard Seifert; Christoph Runte; Michael Riebandt; Antoinette Lamprecht-Dinnesen; Friedhelm Bollmann
STATEMENT OF THE PROBLEM Alterations to the oral cavity caused by dental prostheses can affect speech articulation, whereas the influence of dental prostheses on the voice is unknown. For 1 patient, the fundamental frequency rose by up to 5 semitones during speech and his voice range was enlarged by up to 4 semitones when a thin denture was used instead of his normal denture. In this patient, intraoral needlepoint registration revealed a more rostral position of the mandible with the thin denture when compared with the normal denture. PURPOSE This study evaluated the effects of such changes on phonation by varying the dentures of 20 subjects in line with those of the first patient. MATERIAL AND METHODS The volumes of the test dentures were reduced and the vertical and horizontal dimensions of occlusion were varied. The influences of these changed dentures on speaking fundamental frequency, voice range (in semitones), and lowest and highest frequencies of the voice range were examined with a Homoth phonomat. RESULTS A statistically significant influence of the different dentures on the investigated voice parameters was not proven; however, audible changes to the voice parameters for persons were documented. CONCLUSIONS Variations of thickness and or volume of dentures and of the vertical and horizontal dimension of occlusion may result in unpredictable audible changes to the voice. Patients should be informed about possible effects of modified or new dentures on their voice.
Audiology and Neuro-otology | 1998
Antoinette Lamprecht-Dinnesen; Michaela Pohl; Sabine Hartmann; Achim Heinecke; S. Ahrens; Elfriede Müller; Michael Riebandt
We investigated 267 infants and children aged 9 days to 16.8 years to study the spontaneous otoacoustic emission (SOAE) data prevalence, number per ear, level and frequency as a function of growth. Dependence on age, gender and ear side was statistically analyzed using the method of generalized estimation equations. Except in the 1st year of life, SOAE prevalence per ear and SOAE number per ear decreased significantly with increasing age. Both SOAE parameters were significantly higher in female than in male subjects, with gender difference of SOAE prevalence per ear being more distinct in the 1st year of life. Although a clear ear side effect on SOAE prevalence per ear could already be seen in ears of female children in this age group, only SOAE number per ear was significantly higher in right ears than in left ears from the 1st year of life on. Except in the first 12 months, SOAE level and SOAE frequency decreased significantly with increasing age. Neither a significant gender difference nor a significant ear side difference could be determined. Our results found in infancy and childhood are discussed within the framework of the current literature.
European Journal of Human Genetics | 2001
Dominikus Bönsch; Petra Scheer; Cora Neumann; Ruth Lang-Roth; Eberhard Seifert; Peter Storch; Cornelius Weiller; Antoinette Lamprecht-Dinnesen; Thomas Deufel
Investigating a large German pedigree with non-syndromic hearing impairment of early onset and autosomal dominant mode of inheritance, linkage to known DFNA loci was excluded and in a subsequent genomic scan the phenotype was mapped to a 10-cM interval on chromosome 3q22; a maximum two-point lod score of 3.77 was obtained for the marker D3S1292. The new locus, DFNA18, is excluded from neighbouring deafness loci, DFNB15 and USH3, and it overlaps with the recently described DM2/PROMM locus. As hearing loss has been described as one feature of the PROMM phenotype, the DFNA18 gene might also be responsible for hearing loss in DM2/PROMM.
Hearing Research | 2002
Christo Pantev; Bernhard Ross; A Wollbrink; M Riebandt; K.W Delank; E Seifert; Antoinette Lamprecht-Dinnesen
Multi-channel auditory evoked potentials (AEP) were recorded before and after cochlear implantation (CI) from a patient suffering from severe high frequency hearing loss with residual, but highly fluctuating hearing around 250 Hz. Immediately after CI activation early components of the N1 were present. Later N1 components developed during the use of CI. The unique result of this single case study is the concordance of the cortical AEP pattern obtained by native and artificial peripheral stimulation, which can be regarded as an indicator for the adequate function of the CI.
British Journal of Audiology | 1998
Eberhard Seifert; Antoinette Lamprecht-Dinnesen; Boulos Asfour; Heinrich Rotering; Hans-Georg Bone; Hans H. Scheld
Thirty patients undergoing open heart surgery under induced hypothermia had transient evoked otoacoustic emissions (TEOAE) recorded during cooling to 26.07 degrees C (standard deviation (SD) 4.25 degrees C) vesically measured temperature and 24.86 degrees C (SD 4.7 degrees C) nasopharyngeally measured temperature respectively. Subsequently tè patients were rewarmed until normal body temperature was reached again. There was a clear influence of body temperature on the amplitudes and reproducibilities of the TEOAE. The relationship of temperature and amplitude or reproducibility during the cooling phase was significantly different from that during rewarming. No TEOAE were measurable during cooling at a mean temperature lower than 33.41 degrees C (SD 2.04 degrees C) vesical temperature and 30.16 degrees C (SD 3.0 degrees C) nasopharyngeal temperature respectively. During rewarming the echoes became recognizable again at a mean temperature of 28.75 degrees C (SD 3.38 degrees C) vesical temperature and 27.49 degrees C (SD 2.99 degrees C) nasopharyngeal temperature. These results suggest a hysteresis in the relationship between the amplitude of TEOAE and temperature, similar to the well-established relationship between evoked potentials and temperature.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1998
Ariane Hohoff; Eberhard Seifert; Ulrike Ehmer; Antoinette Lamprecht-Dinnesen
The articulation of children with Downs syndrome (trisomie 21, T21) in comparison to a group of age-matched normal probands was investigated in a clinical study, using digital sonagraphics (recording of frequency, amplitude and time of the speech signal), with peripheral factors taken into consideration. The T21-Group (n=10) revealed a higher variability as well as a longer articulation of the test word “Tasse” than the Control Group (n=10). There was no clear-cut dependence of speed and quality of articulation on all of the peripheral factors evaluated (Angle Class, overbite, oral motor ability, hearing disorder, logopedics, Castillo-Morales stimulating plate treatment). The results of our investigation show differing patterns of articulation in T21 children compared with normal probands, using a reproducible method. A clear-cut influence of various influencing peripheral factors as reported in the literature could not be found for the T21-Group. Thus, central factors seem to have a great impact on articulation in T21 patients.ZusammenfassungMit Hilfe der digitalen Sonagraphie (Aufzeichnung von Frequenz, Amplitude und Zeit eines Sprachsignals) wurde in einer klinischen Studie die Lautbildung von Kindern mit Trisomie 21 (T21-Gruppe) im Vergleich zu einer altersentsprechenden Kontrollgruppe (K-Gruppe) von gesunden Kindern unter Berücksichtigung peripherer Faktoren untersucht. Die T21-Gruppe (n=10) zeigte eine höhere Variabilität der Lautbildung sowie eine längere und weniger deutliche Artikulation des Testwortes “Tasse” als die K-Gruppe (n=10). Dabei konnte für die T21-Patienten keine eindeutige Abhängigkeit der Schnelligkeit und Qualität der Lautbildung von allen erfaßten peripheren Faktoren nachgewiesen werden (erfaßte periphere Faktoren: Angle-Klasse, Überbiß, Mundmotorik, Hörstörung, Logopädie, Stimulationsplattentherapie nach Castillo-Morales). Die Ergebnisse der Studie belegen mit einer reproduzierbaren Methode veränderte Lautbildungsmuster bei T21 im Vergleich zur K-Gruppe. Ein eindeutiger Zusammenhang mit verschiedenen, in der Literatur als beeinflussend genannten peripheren Faktoren konnte in der T21-Gruppe nicht gesichert werden. Somit dürfte mentalen Faktoren ein großer Stellenwert für die Beeinflussung der Lautbildung bei T21 beigemessen werden.
Oto-rhino-laryngologia Nova | 1999
P. Matulat; Michael Riebandt; Antoinette Lamprecht-Dinnesen
Spezifische phonologische und temporale auditive Verarbeitungsstörungen werden als Hauptursachen für eine Lese-Rechtschreib-Schwäche angesehen. Vor diesem Hintergrund werden die klinischen Daten zur zentral-auditiven Verarbeitung bei 53 Kindern mit Lese-Rechtschreib-Schwäche dargestellt. Mit einer Häufigkeit von 84,9% zeigt sich in dieser Gruppe ein sehr hoher Prozentsatz auffälliger Befunde in mindestens einer der audiologischen oder logopädischen Untersuchungen. Entgegen der Erwartung konnten jedoch in der Untersuchungsgruppe nur geringe Häufigkeiten pathologischer Befunde in der auditiven Synthese (8,3%) sowie im Gap-Detection-Test (11,4%) nachgewiesen werden.
Oto-rhino-laryngologia Nova | 1999
Michael Riebandt; Patricia Sandrieser; P. Matulat; Antoinette Lamprecht-Dinnesen; Eberhard Seifert
Die Dokumentation der Ergebnisse einer Cochlea-Implantat (CI)-Versorgung ist Bestandteil der postoperativen Rehabilitation mit Hör-Sprach-Therapie und Kontrolluntersuchungen. In der vorliegenden Arbeit werden die audiometrischen und logopädischen Testergebnisse von vierzehn CI-Patienten sowie ihre kommunikativ-pragmatische Kompetenz dargestellt. Das Alter der Erwachsenen lag zwischen 53 und 68 Jahren (Mittelwert 61 Jahre), das der Kinder zwischen 9 und 16 Jahren (Mittelwert 11 Jahre 8 Monate). Die Patienten wurden postoperativ mehrfach je nach Alter und aktuellem Stand der Rehabilitation mit dem Mainzer Kindersprachtest I bis III, dem Göttinger Kindersprachverständnistest 1 und 2 und/oder dem Freiburger Sprachverständnistest (Zahlen, Einsilber) untersucht. Zusätzlich wurden Differenzierungstests zur Bestimmung der Unterscheidungsfähigkeit von Logatomen und zur Zeitauflösung durchgeführt. Bei Überprüfungen der sprachlichen und kommunikativen Leistungen der Patienten wurden die sprachsystematischen und kommunikativ-pragmatischen Fähigkeiten der Patienten bestimmt. Die aktuellen Ergebnisse streuen interindividuell stark. Die sprachaudiometrischen Daten liegen zwischen 40% Wortverständnis im Mainzer Kindersprachtest II und 90% Einsilberverständnis im Göttinger Kindersprachverständnistest 2 bei den Kindern und zwischen 35 und 85% Einsilberverständnis bei den Erwachsenen. Die Logatome /da/ und /di/ werden von 77% der Patienten als unterschiedlich wahrgenommen. Die Zeitauflösung, ausgedrückt als Unterscheidbarkeit zweier Lücken im Rauschen, beträgt für 85% der Patienten mehr als 20 ms. Die in den Sprachuntersuchungen erhobenen Daten ergeben bei den postlingual ertaubten Patienten durchweg Normalbefunde, bei den prälingual ertaubten Kindern streuen die Ergebnisse stark. Die kommunikativ-pragmatische Kompetenz hat sich bei allen Patienten im Verlaufe der Rehabilitation nach Cochlea-Implantation teilweise erheblich verbessert.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 1997
Eberhard Seifert; Christoph Runte; Antoinette Lamprecht-Dinnesen
ZusammenfassungFür die Entstehung einer fehlerhaften Aussprache werden viele Faktoren als mitwirkende Ursachen verantwortlich gemacht. Die Kiefer- und Zahnstellungsanomalie spielt als einer dieser Faktoren eine wichtige Rolle. Zusammenhänge zwischen morphologischen Veränderungen des Zahnstatus und Aussprachestörungen sind bekannt, werden aber in der Literatur unter-schiedlich diskutiert. Insgesamt ist von einer wechselseitigen Beziehung zwischen Dysfunktion und Formveränderung der Bezahnung auszugehen. Ziel unserer Literaturübersicht und experimentellen Untersuchung war es, den Einfluß von Formveränderungen auf die Lautbildung am Beispiel der zweiten Artikulationszone und der /s/-Lautbildung zu objektivieren. Durch Aufbringen von zahnärztlichem Phosphatzement auf die palatinalen Flächen der oberen Frontzähne wurde die zweite Artikulationszone experimentell verändert. Verschiedene Testwörter wurden vor- und unmittelbar nach der Zahnveränderung gesprochen. Die /s/-Lautbildungen wurden mit Hilfe der Sonagraphie akustisch analysiert und miteinander verglichen. Diese bei allen Probanden völlig gleichartige Veränderung des Zahnstatus führt zwar zu einer auditiv pathologischen /s/-Lautbildung, objektiv lassen sich aber durchaus interindividuelle Unterschiede feststellen. So gelingt mit dieser Methode zwar eine objektive Differenzierung zwischen akustisch korrekter und inkorrekter /s/-Lautbildung; Sprache und Sprachlautbildung erweisen sich aber als derart komplexe Mechanismen, daß sie sich nicht in einen einfachen kausalen Zusammenhang mit Veränderungen der peripheren Sprechwerkzeuge bringen lassen.SummaryMany factors are thought to be responsible for misarticulation. Maxillomandibular or dental irregularities play an important role as one of these factors. Correlations between morphological changes in dental status and speech disorders are well known, but different opinions are discussed in the literature. A reciprocal relationship between dysfunction and various dental irregularities is assumed. The objective of our review and experimental investigations was to document the influence of dental irregularities on speech articulation as exemplified by the second articulation zone and /s/ articulation. The second articulation zone was experimentally changed by application of dental cement to the palatal surface of the upper incisors. Various words were spoken before and just after the change to the frontal teeth. The /s/ articulations were acoustically analyzed by means of sonagraphy and compared with each other. Although this modification of the teeth, which was identical in all probands, leads to /s/ misarticulation from the standpoint of auditory analysis, interindividual differences were recorded by acoustic means. It is thus possible to differentiate objectively between acoustically correct and incorrect /s/ articulation. Speech and articulation are, however, such complex mechanisms that it is impossible to characterize them by simple causal connections with maxillomandibular or dental irregularities.