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Dive into the research topics where Bastian Marquaß is active.

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Featured researches published by Bastian Marquaß.


Unfallchirurg | 2008

Kombinierte Tuberculum-minus-Avulsion mit Mehrfragmentfraktur des Tuberculum majus

Pierre Hepp; Jan Theopold; T. Engel; Bastian Marquaß; T. Düsing; C. Josten

Isolated fractures of the greater tuberosity represent 14-21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.ZusammenfassungIsolierte Tuberculum-majus-Frakturen machen 14–21% der proximalen Humerusfrakturen aus. Tuberculum-minus-Frakturen finden sich hauptsächlich in Einzelfallbeschreibungen. Wir berichten von einem seltenen Fall einer Kombinationsfraktur von Tuberculum majus und Tuberculum minus ohne Einbeziehung des Collum anatomicum oder chirurgicum. Der Verletzungsmechanismus scheint auf einem komplexen Zusammenspiel zwischen Abduktion, Außenrotation mit Impaktion und Scherung gegen das Glenoid und Akromion zu beruhen.AbtractIsolated fractures of the greater tuberosity represent 14–21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.


BMC Medical Imaging | 2017

Detection of articular perforations of the proximal humerus fracture using a mobile 3D image intensifier – a cadaver study

Jan Theopold; Kevin Weihs; Christine Feja; Bastian Marquaß; Christoph Josten; Pierre Hepp

BackgroundThe purpose of this study was to investigate the accuracy of perforation detection with multiplanar reconstructions using a mobile 3D image intensifier.MethodsIn 12 paired human humeri, K-wires perforating the subchondral bone and placed just below the cartilage level were directed toward five specific regions in the humeral head. Image acquisition was initiated by a fluoroscopy scan. Within a range of 90°, 45° external rotation (ER) and 45° internal rotation (IR). The number and percentage of detected perforating screws were grouped and analyzed. Furthermore, the fluoroscopic images were converted into multiplanar CT-like reconstructions. Each K-wire perforation was characterized as “detected” or “not detected”.ResultsIn the series of fluoroscopy images in the standard neutral position at 30° internal rotation, and 30° external rotation, the perforations of all K-wires (n = 56) were detected. Twenty-nine (51.8%) of them were detected in one AP view, 22 (39.3%) in two AP views, and five (8.9%) in three AP views. All K-wire perforations (100%, n = 56) were detected in multiplanar reconstructions.ConclusionIn order to reveal all of the intraoperative and postoperative screw perforations in a “five screw configuration”, conventional AP images should be established in both the neutral positions (0°), at 30° internal rotation and 30° external rotation. Alternatively, the intraoperative 3D scan with multiplanar reconstructions enables a 100% rate of detection of the screw perforations.


Op-journal | 2010

Revisionsendoprothetik am Ellenbogengelenk

Bastian Marquaß; Christoph Josten

Elbow arthroplasty is experiencing a high growth rate. This will result in an increasing numbers of revision following elbow arthroplasty. Osteoporotic bone and pre-existing morbidity render revision arthroplasty a demanding operation with high complication rates. As shown in clinical studies, sloppy-hinge designed prostheses have a better outcome than the fixed unlinked models when used in revision arthroplasty. Major complications are shaft perforation and infection.


Unfallchirurg | 2008

Kombinierte Tuberculum-minus-Avulsion mit Mehrfragmentfraktur des Tuberculum majus@@@Lesser tuberosity avulsion in combination with multifragment fracture of the greater tuberosity: Eine Rarität am proximalen Humerus@@@A rare entity at the proximal humerus

Pierre Hepp; Jan Theopold; T. Engel; Bastian Marquaß; T. Düsing; C. Josten

Isolated fractures of the greater tuberosity represent 14-21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.ZusammenfassungIsolierte Tuberculum-majus-Frakturen machen 14–21% der proximalen Humerusfrakturen aus. Tuberculum-minus-Frakturen finden sich hauptsächlich in Einzelfallbeschreibungen. Wir berichten von einem seltenen Fall einer Kombinationsfraktur von Tuberculum majus und Tuberculum minus ohne Einbeziehung des Collum anatomicum oder chirurgicum. Der Verletzungsmechanismus scheint auf einem komplexen Zusammenspiel zwischen Abduktion, Außenrotation mit Impaktion und Scherung gegen das Glenoid und Akromion zu beruhen.AbtractIsolated fractures of the greater tuberosity represent 14–21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.


Op-journal | 2005

Alterstraumatologie - Frakturen des Ellenbogengelenkes

Bastian Marquaß; Christoph Josten

Das Ellenbogengelenk trägt wesentlich zum Bewegungsausmaß im SchulterArmbereich bei. Bewegungsdefizite im Ellenbogengelenk können nur teilweise durch das Schultergelenk kompensiert werden. Ein hoher Bewegungsgrad ist daher nicht nur bei dem jungen, sportlichen Patienten wichtig, sondern trägt auch bei dem älteren Patienten zur sozialen Unabhängigkeit und zur Vermeidung einer Pflegebedürftigkeit bei.


Op-journal | 2004

Lösungsmöglichkeiten nach fehlgeschlagener Osteosynthese am distalen Oberarm/proximalen Unterarm

Christoph Josten; Bastian Marquaß

Das Misslingen einer Osteosynthese führt zu einer vermehrten Belastung des Patienten und zu einem meist verlängertem krankheitsbedingten Ausfall der Erwerbstätigkeit. Die Gründe für ein Fehlschlagen sind häufig mannigfaltig und reichen von einer gestörten Vaskularisierung des Wundgebietes, Infektion, Instabilität der Frakturzone, Ausheilung in Fehlstellung, Implantatbruch bis hin zu einer verminderten Compliance des Patienten. Lösungskonzepte müssen daher individuell und ursachenbezogen entwickelt werden. Als Basisdiagnostik empfehlen sich konventionelle Röntgenaufnahmen. Bei spezieller Fragestellung sollten weitere bildgebende Verfahren wie CT oder Szintigraphie hinzugezogen werden. Zur Versorgung von A-Frakturen gemäß der AO-Klassifikation ist meistens eine Schraubenosteosynthese ausreichend. Besonders bei epikondylären Abrissfrakturen ist eine Fragmentfixierung mit einer Schraubenosteosynthese sinnvoll. Aber auch im Bereich von unikondylären B-Verletzungen kann die Schraubenosteosynthese eventuell in Kombination mit einer Plattenosteosynthese angewandt werden.


Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie | 2013

Ist der distale Femurersatz als extremitätenerhaltendes Verfahren nach komplexen Frakturen am distalen Femur geeignet

Johannes Karl Maria Fakler; Pierre Hepp; Bastian Marquaß; N. von Dercks; Christoph Josten


Unfallchirurg | 2013

Multiplanare Rekonstruktion mit mobilem 3D-Bildwandler

Pierre Hepp; Jan Theopold; J.-S. Jarvers; Bastian Marquaß; N. von Dercks; Christoph Josten


Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | 2017

Detection of primary screw perforation in locking plate osteosynthesis of proximal humerus fracture by intra-operative 3D fluoroscopy

Jan Theopold; Kevin Weihs; Bastian Marquaß; Christoph Josten; Pierre Hepp


BMC Surgery | 2016

The bicipital groove as a landmark for reconstruction of complex proximal humeral fractures with hybrid double plate osteosynthesis

Jan Theopold; Bastian Marquaß; Johannes K. M. Fakler; Hanno Steinke; Christoph Josten; Pierre Hepp

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