Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where T. Engel is active.

Publication


Featured researches published by T. Engel.


Unfallchirurg | 2003

Tibiakopfplateaufrakturen – Erste Erfahrungen mit einem resorbierbaren Knochenzement zur Augmentation

T. Engel; H. Lill; Jan Korner; P. Verheyden; C. Josten

ZusammenfassungIm Zeitraum von 10/96 bis 01/99 wurde bei insgesamt 29 Patienten (16 Frauen, 13 Männer; Alter Median 56,Spannweite 22–86 Jahre) mit lateralen Tibiakopffrakturen (5 B1-, 13 B2- und 11 B3-Frakturen nach der AO-Klassifikation) eine Osteosynthese in Form einer arthroskopisch, radiologisch gestützten Reposition mit perkutaner Verschraubung (16-mal) oder einer offenen Reposition und Plattenosteosynthese (13-mal) durchgeführt.Das Patientenkollektiv bestand aus: 15 Patienten (7 Frauen, 8 Männer;Alter Median 41,Spannweite 22–86 Jahre), die von 10/96 bis 12/97 retrospektiv erfasst und nach median 11 Monaten (9–22) klinisch und radiologisch nachuntersucht werden konnten.14 Patienten (9 Frauen,5 Männer;Alter Median 56,Spannweite 27–84 Jahre) wurden von 01/98 bis 01/99 prospektiv erfasst und nach 6 Monaten nachuntersucht.Die Impressionszone wurde insgesamt 11-mal mit autologer Spongiosa und 9-mal mit einem resorbierbaren Knochenzement (Norian SRS) augmentiert. In 9 Fällen war wegen des geringen Defektes bzw. eines Spaltbruchs keine Augmentation erforderlich.Im Lysholm-Score und im röntgenologischen Ergebnis zeigten sich in allen Gruppen überwiegend gute bis sehr gute Ergebnisse ohne Unterschiede bezüglich der Augmentationsformen. In der Norian SRS-Gruppe war die Dauer der Teilbelastung sowie die Behandlungsdauer deutlich kürzer.Nach den bisherigen Erfahrungen eignet sich der injizierbare neue Knochenzement aufgrund der günstigen Applikationsform und der hohen Primärstabilität zur Augmentation bei Impressions- bzw. Impressions-/Depressionsfrakturen.AbstractBetween October 1996 and January 1999,29 patients (f:16,m:13,age: 22–86) with fractures of the lateral tibial plateau were operated on arthroscopic,fluoroscopic control or were treated with open reduction and internal fixation. 15 of them were retrospective and 14 prospective analysed.The metaphyseal defect after elevation of the depressed fragment was augmentated in 11 cases with autologeous spongeous bone grafting,in 9 cases with biodegradable bone cement (Norian SRS).Augmentation was unnecessary in 9 cases.The results according to the Lysholm score and the radiological results were good or excellent.Concerning the kind of augmentation no difference was noted. In the Norian SRS-group the duration of postoperative treatment was shorter than in the other group.The duration of partial weight bearing was shorter too.The results of the present study suggest that an injectable calciumphosphate cement may be a competent material for augmetation in lateral tibial plateau fractures because of the application form and the initial high mechanical stability.


Unfallchirurg | 1999

Bilateral posterior fracture-dislocation of the shoulder caused by an epileptic seizure – Diagnostic, treatment and result

T. Engel; H. Lill; Jan Korner; C. Josten

SummaryThe case of an 39-year-old man is presented, who sustained a bilateral locked fracture dislocation of the shoulders occurring during an epileptic seizure. Radiographs demostrated a compression-fracture of the anteromedial aspect of the humeral head bilaterally (reversed Hill-Sachs-lesions). Additionally, fractures of the lesser and greater tuberosity were diagnosed at the right site. Open reduction and internal fixation was performed in both shoulders within 12 hours. 6 months later the patient has no complaints with a free range of motion. Diagnostics, treatment and result are discussed in context with the literature.ZusammenfassungEs wird der Fall eines 39 jährigen Patienten beschrieben, der sich im Rahmen eines Grand-mal-Anfalls eine fixierte, bilaterale posteriore Schulterluxationsfraktur zuzog. Beidseits lagen große „reversed Hill-Sachs-lesions“ vor, rechts bestanden zusätzlich dislozierte Frakturen von Tuberculum majus und minus. Beide Schultern wurden nach entsprechender Diagnostik am Unfalltag offen reponiert, die Impressionen angehoben und mit einem resorbierbaren Knochenzement (Norian SRS) unterfüttert, sowie die Frakturen osteosynthetisch versorgt; 6 Monate postoperativ war der Patient beschwerdefrei bei freier Beweglichkeit in beiden Schultergelenken. Anhand dieses Beispiels und der Literatur werden Diagnostik und Behandlungsstrategie bei hinteren Schulterluxationen dargestellt.


Unfallchirurg | 2008

Lesser tuberosity avulsion in combination with multifragment fracture of the greater tuberosity. A rare entity at the proximal humerus

Pierre Hepp; Jan Theopold; T. Engel; Marquass B; T. Düsing; C. Josten

Isolated fractures of the greater tuberosity represent 14-21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.ZusammenfassungIsolierte Tuberculum-majus-Frakturen machen 14–21% der proximalen Humerusfrakturen aus. Tuberculum-minus-Frakturen finden sich hauptsächlich in Einzelfallbeschreibungen. Wir berichten von einem seltenen Fall einer Kombinationsfraktur von Tuberculum majus und Tuberculum minus ohne Einbeziehung des Collum anatomicum oder chirurgicum. Der Verletzungsmechanismus scheint auf einem komplexen Zusammenspiel zwischen Abduktion, Außenrotation mit Impaktion und Scherung gegen das Glenoid und Akromion zu beruhen.AbtractIsolated fractures of the greater tuberosity represent 14–21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.


Unfallchirurg | 2008

Kombinierte Tuberculum-minus-Avulsion mit Mehrfragmentfraktur des Tuberculum majus

Pierre Hepp; Jan Theopold; T. Engel; Bastian Marquaß; T. Düsing; C. Josten

Isolated fractures of the greater tuberosity represent 14-21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.ZusammenfassungIsolierte Tuberculum-majus-Frakturen machen 14–21% der proximalen Humerusfrakturen aus. Tuberculum-minus-Frakturen finden sich hauptsächlich in Einzelfallbeschreibungen. Wir berichten von einem seltenen Fall einer Kombinationsfraktur von Tuberculum majus und Tuberculum minus ohne Einbeziehung des Collum anatomicum oder chirurgicum. Der Verletzungsmechanismus scheint auf einem komplexen Zusammenspiel zwischen Abduktion, Außenrotation mit Impaktion und Scherung gegen das Glenoid und Akromion zu beruhen.AbtractIsolated fractures of the greater tuberosity represent 14–21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.


Unfallchirurg | 2009

Gelenkrekonstruktion mit autologem Knochenzylinder und winkelstabilem Marknagel

Georg Osterhoff; Pierre Hepp; T. Engel; C. Josten

ZusammenfassungEs wird der Fall eines 51-jährigen Patienten beschrieben, der sich bei einem Stromunfall mit anschließendem Leitersturz eine Humerusschaftfraktur in Kombination mit einer ipsilateralen Reverse-Hill-Sachs-Läsion vermutlich bei posteriorem Schulterluxationsmechanismus zuzog. Nach entsprechender Diagnose erfolgten die Osteosynthese der Schaftfraktur durch antegraden intramedullären winkelstabilen Nagel (Targon PH) und gleichzeitig die Anhebung der Reverse-Hill-Sachs-Läsion. Diese wurde mit dem beim Einbringen des Marknagels anfallenden Knochenbohrkern unterfüttert. Im Verlauf zeigte sich eine gute Fragmentstellung bei erhaltener Stabilität und Schmerzfreiheit der Schulter. Anhand dieses Beispiels und der aktuellen Literatur werden Unfallmechanismus und mögliche Therapiealternativen diskutiert.AbstractThe case of a 51-year-old patient is presented, with a humeral shaft fracture in combination with an ipsilateral reverse Hill-Sachs lesion, presumably after posterior shoulder dislocation as a result of an electrical accident followed by a fall from a ladder. After corresponding diagnostics, osteosynthesis of the shaft fracture was performed with a locked antegrade intramedullary nail. Simultaneously the reverse Hill-Sachs lesion was elevated und supplemented with the bone core that accrues during drilling of the nail entrance. In the follow-up period good fragment alignment, persistent joint stability and freedom of pain could be observed. On the basis of this case and the current literature the injury mechanism and potential therapy alternatives are discussed.The case of a 51-year-old patient is presented, with a humeral shaft fracture in combination with an ipsilateral reverse Hill-Sachs lesion, presumably after posterior shoulder dislocation as a result of an electrical accident followed by a fall from a ladder. After corresponding diagnostics, osteosynthesis of the shaft fracture was performed with a locked antegrade intramedullary nail. Simultaneously the reverse Hill-Sachs lesion was elevated und supplemented with the bone core that accrues during drilling of the nail entrance. In the follow-up period good fragment alignment, persistent joint stability and freedom of pain could be observed. On the basis of this case and the current literature the injury mechanism and potential therapy alternatives are discussed.


Archive | 2001

Histomorphometrische und biomechanische Analyse in unterschiedlichen Regionen des proximalen Humerus

H. Lill; Pierre Hepp; Jan Korner; T. Engel; C. Josten; G.-N. Duda

Introduction: Bone quality and the osseous structure are of decisive importance for both origination of fractures and fracture treatment. Knowledge of osseous microstructures enables statements about fracture treatment and shows the limits of implants. Furthermore, these analyses could make an important contribution to the development of new implants. Material and Methods: In 24 freshly harvested human cadaver humeri histomorphometric analysis and indentation testing were performed. The median age was 46 years (range 34–76) in the male group (n=11) and 69 years (range 46–90) in the female group (n=13). According to its radius the humeral head was divided into four equal horizontal levels. Within the four cutting planes used for the mechanical testing, five regions of interest (ROIs), anterior, posterior, lateral, medial and central, were defined. Simultaneously, histomorphometric analysis with the evaluation of two structural parameters (TV/BV, Nd.N) and trabecular orientation was performed in the same regions. Results: Significant differences regarding bone quality and osseous structure in the differing regions were found in the histomorphometric analysis, as well as in the indentation testing. The medial and dorsal aspects of the proximal humeral head were found to be the areas of highest bone strength. The structural parameters and biomechanical properties also showed region-related characteristics. Conclusion: The findings about region-related microstructures and bone strength supply us with the basics for the development of new implants on the proximal humerus. According to our findings, the positioning of implants in proximal humerus fractures should be carried out in the areas of highest bone strength.


Unfallchirurg | 2009

[Joint reconstruction with autologous bone cylinder and locked intramedullary nail: proximal humeral shaft fracture with ipsilateral reverse Hill-Sachs lesion].

Georg Osterhoff; Pierre Hepp; T. Engel; C. Josten

ZusammenfassungEs wird der Fall eines 51-jährigen Patienten beschrieben, der sich bei einem Stromunfall mit anschließendem Leitersturz eine Humerusschaftfraktur in Kombination mit einer ipsilateralen Reverse-Hill-Sachs-Läsion vermutlich bei posteriorem Schulterluxationsmechanismus zuzog. Nach entsprechender Diagnose erfolgten die Osteosynthese der Schaftfraktur durch antegraden intramedullären winkelstabilen Nagel (Targon PH) und gleichzeitig die Anhebung der Reverse-Hill-Sachs-Läsion. Diese wurde mit dem beim Einbringen des Marknagels anfallenden Knochenbohrkern unterfüttert. Im Verlauf zeigte sich eine gute Fragmentstellung bei erhaltener Stabilität und Schmerzfreiheit der Schulter. Anhand dieses Beispiels und der aktuellen Literatur werden Unfallmechanismus und mögliche Therapiealternativen diskutiert.AbstractThe case of a 51-year-old patient is presented, with a humeral shaft fracture in combination with an ipsilateral reverse Hill-Sachs lesion, presumably after posterior shoulder dislocation as a result of an electrical accident followed by a fall from a ladder. After corresponding diagnostics, osteosynthesis of the shaft fracture was performed with a locked antegrade intramedullary nail. Simultaneously the reverse Hill-Sachs lesion was elevated und supplemented with the bone core that accrues during drilling of the nail entrance. In the follow-up period good fragment alignment, persistent joint stability and freedom of pain could be observed. On the basis of this case and the current literature the injury mechanism and potential therapy alternatives are discussed.The case of a 51-year-old patient is presented, with a humeral shaft fracture in combination with an ipsilateral reverse Hill-Sachs lesion, presumably after posterior shoulder dislocation as a result of an electrical accident followed by a fall from a ladder. After corresponding diagnostics, osteosynthesis of the shaft fracture was performed with a locked antegrade intramedullary nail. Simultaneously the reverse Hill-Sachs lesion was elevated und supplemented with the bone core that accrues during drilling of the nail entrance. In the follow-up period good fragment alignment, persistent joint stability and freedom of pain could be observed. On the basis of this case and the current literature the injury mechanism and potential therapy alternatives are discussed.


Unfallchirurg | 2009

Gelenkrekonstruktion mit autologem Knochenzylinder und winkelstabilem Marknagel@@@Joint reconstruction with autologous bone cylinder and locked intramedullary nail: Proximale Humerusschaftfraktur mit ipsilateraler Reverse-Hill-Sachs-Läsion@@@Proximal humeral shaft fracture with ipsilateral reverse Hill-Sachs lesion

Georg Osterhoff; Pierre Hepp; T. Engel; C. Josten

ZusammenfassungEs wird der Fall eines 51-jährigen Patienten beschrieben, der sich bei einem Stromunfall mit anschließendem Leitersturz eine Humerusschaftfraktur in Kombination mit einer ipsilateralen Reverse-Hill-Sachs-Läsion vermutlich bei posteriorem Schulterluxationsmechanismus zuzog. Nach entsprechender Diagnose erfolgten die Osteosynthese der Schaftfraktur durch antegraden intramedullären winkelstabilen Nagel (Targon PH) und gleichzeitig die Anhebung der Reverse-Hill-Sachs-Läsion. Diese wurde mit dem beim Einbringen des Marknagels anfallenden Knochenbohrkern unterfüttert. Im Verlauf zeigte sich eine gute Fragmentstellung bei erhaltener Stabilität und Schmerzfreiheit der Schulter. Anhand dieses Beispiels und der aktuellen Literatur werden Unfallmechanismus und mögliche Therapiealternativen diskutiert.AbstractThe case of a 51-year-old patient is presented, with a humeral shaft fracture in combination with an ipsilateral reverse Hill-Sachs lesion, presumably after posterior shoulder dislocation as a result of an electrical accident followed by a fall from a ladder. After corresponding diagnostics, osteosynthesis of the shaft fracture was performed with a locked antegrade intramedullary nail. Simultaneously the reverse Hill-Sachs lesion was elevated und supplemented with the bone core that accrues during drilling of the nail entrance. In the follow-up period good fragment alignment, persistent joint stability and freedom of pain could be observed. On the basis of this case and the current literature the injury mechanism and potential therapy alternatives are discussed.The case of a 51-year-old patient is presented, with a humeral shaft fracture in combination with an ipsilateral reverse Hill-Sachs lesion, presumably after posterior shoulder dislocation as a result of an electrical accident followed by a fall from a ladder. After corresponding diagnostics, osteosynthesis of the shaft fracture was performed with a locked antegrade intramedullary nail. Simultaneously the reverse Hill-Sachs lesion was elevated und supplemented with the bone core that accrues during drilling of the nail entrance. In the follow-up period good fragment alignment, persistent joint stability and freedom of pain could be observed. On the basis of this case and the current literature the injury mechanism and potential therapy alternatives are discussed.


Unfallchirurg | 2008

Kombinierte Tuberculum-minus-Avulsion mit Mehrfragmentfraktur des Tuberculum majus@@@Lesser tuberosity avulsion in combination with multifragment fracture of the greater tuberosity: Eine Rarität am proximalen Humerus@@@A rare entity at the proximal humerus

Pierre Hepp; Jan Theopold; T. Engel; Bastian Marquaß; T. Düsing; C. Josten

Isolated fractures of the greater tuberosity represent 14-21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.ZusammenfassungIsolierte Tuberculum-majus-Frakturen machen 14–21% der proximalen Humerusfrakturen aus. Tuberculum-minus-Frakturen finden sich hauptsächlich in Einzelfallbeschreibungen. Wir berichten von einem seltenen Fall einer Kombinationsfraktur von Tuberculum majus und Tuberculum minus ohne Einbeziehung des Collum anatomicum oder chirurgicum. Der Verletzungsmechanismus scheint auf einem komplexen Zusammenspiel zwischen Abduktion, Außenrotation mit Impaktion und Scherung gegen das Glenoid und Akromion zu beruhen.AbtractIsolated fractures of the greater tuberosity represent 14–21% of all proximal humeral fractures. Lesser tuberosity fractures have mainly been mentioned in case reports. We report a rare case of a combination of a lesser tuberosity avulsion with a multifragment fracture of the greater tuberosity of the proximal humerus in a young man. The injury mechanism might be a complex interaction between abduction and external rotation with impaction and shearing against the glenoid and acromion.


Archive | 2000

Funktionelle Therapie nicht oder gering dislozierter Weber-B-Frakturen

A. Dietrich; H. Lill; T. Engel; C. Josten

Patienten und Methode: In einer prospektiven Studie wurden 38 Patienten mit einer maximal 1 mm dislozierten isolierten Weber-B-Fraktur funktionell mit einer Sprunggelenksschiene behandelt. Ergebnisse: 34 wurden funktionell ausbehandelt. 21 Patienten wurden nach 17 Monaten mit Olerud und Molander Score nachuntersucht.18 zeigten ein sehr gutes Ergebnis, davon 12 mit der maximalen Punktzahl von 100. Die verbleibenden 3 Patienten hatten ein gutes Ergebnis (1 × 90, 2 × 85). Wegen einer sekundaren Dislokation musten vier Patienten operiert werden, in einem Fall davon handelte es sich primar um eine falsche Indikationsstellung. Die Patienten wurden ohne weitere Komplikationen operiert. Schlusfolgerungen: Resultierend aus diesen sehr guten Ergebnissen bevorzugen wir bei der Weber-B-Fraktur die funktionelle Therapie mit der Air-cast-Schiene; in mehr als 90% der Falle kann so eine Operation bei besseren Ergebnissen vermieden werden.

Collaboration


Dive into the T. Engel's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge