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Psychotherapeut | 2007

Die Bindungstheorie und ihre Relevanz für die Psychotherapie

Bernhard Strauß; Barbara Schwark

ZusammenfassungVor 10xa0Jahren wurde in dieser Zeitschrift in Form zweier Übersichtsarbeiten (Schmidt u. Strauß 1996; Strauß u. Schmidt 1997) der Stand der klinischen Bindungsforschung vor dem Hintergrund der Frage dargestellt, welche Relevanz die Theorie für die Psychotherapie besitzen könnte. Seither sind zahlreiche theoretische und empirische Arbeiten zu dieser Thematik veröffentlicht worden, die ein „update“ rechtfertigen. Die damalige Vorhersage, dass die Bindungstheorie im Bereich der Psychotherapie und Psychosomatik an Bedeutung gewinnen würde, hat sich eindeutig bewahrheitet. Elemente dieser Theorie wurden mittlerweile in unspezifische und spezifische psychotherapeutische Konzepte integriert. Neuerdings auch unter Einbezug neurobiologischer Befunde, befasst sich die klinische Bindungsforschung nach wie vor mit der Frage, ob klinische Bilder bzw. Konstrukte anhand von Bindungsmerkmalen differenziert werden können. Im Zusammenhang mit dieser Frage sind Probleme bei der Diagnostik von Bindungsmerkmalen immer noch relevant. In der Psychotherapieforschung werden bindungsbezogene Merkmale vorrangig im Hinblick auf a) ihren prädiktiven Wert für den Therapieerfolg, b) ihre Bedeutung für den therapeutischen Prozess und c) ihre Veränderung im Therapieverlauf untersucht.AbstractTen years ago, two reviews of clinical attachment research were published in this journal (Schmidt and Strauß 1996; Strauß and Schmidt 1997) dealing with the question whether this theory might be of relevance for psychotherapy. Since that time, numerous theoretical and empirical papers related to this issue have been published, thus, justifying an update. The prediction that attachment theory would gain importance within psychotherapy and psychosomatics has been clearly confirmed. Elements of attachment theory have been incorporated into non-specific and specific psychotherapeutic approaches. Recently, also including neurobiological evidence, clinical attachment research continues to deal with the question whether clinical diagnoses or constructs can be differentiated on the basis of attachment characteristics. Related to this question, problems in assessing attachment characteristics are still of relevance. Within psychotherapy research, attachment-related characteristics are primarily investigated in relation to a) their value to predict treatment outcome, b) their significance for the psychotherapeutic process and c) their change during treatment.


Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie | 2012

Körperliche und psychische Langzeitfolgen nach intensivmedizinischer Behandlung einer schweren Sepsis bei Patienten und Angehörigen

Doreen Jaenichen; Frank M. Brunkhorst; Bernhard Strauß; Jenny Rosendahl

This study aimed at investigating the physical and mental long-term sequelae in survivors of severe sepsis and in their relatives. Furthermore, the role of resilience as protective factor was examined. We contacted all persons who had requested free of charge advice from the German Sepsis Aids National Helpline and asked them to answer a questionnaire. We included 87 patients and 90 relatives of patients who survived a severe sepsis. About two thirds of the patients and relatives reported clinically relevant post-traumatic symptoms. There were strong dyadic relations between patient and spouses regarding physical and mental health and quality of life. Resilience was found to be a significant negative predictor of physical complaints, anxiety, depression and post-traumatic stress symptoms in patients and relatives. Diagnosis and therapy of mental disorders is of particular importance within primary care following sepsis.


Annals of Intensive Care | 2016

Predictors of posttraumatic stress and quality of life in family members of chronically critically ill patients after intensive care

Gloria-Beatrice Wintermann; Kerstin Weidner; Bernhard Strauß; Jenny Rosendahl; Katja Petrowski

Background Prolonged mechanical ventilation for acute medical conditions increases the risk of chronic critical illness (CCI). Close family members are confronted with the life-threatening condition of the CCI patients and are prone to develop posttraumatic stress disorder affecting their health-related quality of life (HRQL). Main aim of the present study was to investigate patient- and family-related risk factors for posttraumatic stress and decreased HRQL in family members of CCI patients.MethodsIn a cross-sectional design nested within a prospective longitudinal cohort study, posttraumatic stress symptoms and quality of life were assessed in family members of CCI patients (nxa0=xa083,xa0aged between 18 and 72xa0years) up to 6xa0months after transfer from ICU at acute care hospital to post-acute rehabilitation. Patients admitted a large rehabilitation hospital for ventilator weaning. The Posttraumatic Stress Scale-10 and the Euro-Quality of life-5D-3L were applied in both patients and their family members via telephone interview.ResultsA significant proportion of CCI patients and their family members (14.5 and 15.7xa0%, respectively) showed clinically relevant scores of posttraumatic stress. Both CCI patients and family members reported poorer HRQL than a normative sample. Factors independently associated with posttraumatic stress in family members were the time following ICU discharge (βxa0=xa0.256, 95xa0% confidence interval .053–.470) and the patients’ diagnosis of PTSD (βxa0=xa0.264, 95xa0% confidence interval .045–.453). Perceived satisfaction with the relationship turned out to be a protective factor for posttraumatic stress in family members of CCI patients (βxa0=xa0−.231, 95xa0% confidence interval −.423 to −.015). Regarding HRQL in family members, patients’ acute posttraumatic stress at ICU (βxa0=xa0−.290, 95xa0% confidence interval −.360 to −.088) and their own posttraumatic stress 3 to 6xa0months post-transfer (βxa0=xa0−.622, 95xa0% confidence interval −.640 to −.358) turned out to be significant predictors.ConclusionsPosttraumatic stress and HRQL should be routinely assessed in family members of CCI patients at regular intervals starting early at ICU. Preventive family-centered interventions are needed to improve posttraumatic stress and HRQL in both patients and their family members.


Archive | 2012

Gruppenpsychotherapieforschung und Wirksamkeitsnachweise von Gruppenbehandlungen

Bernhard Strauß; Gary M. Burlingame

In diesem Kapitel wird ausgehend von verschiedenen Strategien der Wirksamkeitsbeurteilung von (Gruppen-)Psychotherapien die Evidenz fur die Wirksamkeit von Gruppentherapien im Vergleich zu Einzeltherapien in Abhangigkeit von der formalen Veranderungstheorie, dem Setting und den behandelten Storungen beschrieben. Behandlungsokonomische Aspekte, mogliche Einflussfaktoren im Hinblick auf den Effekt von Gruppentherapien und Uberlegungen zu negativen Wirkungen von Gruppen schliesen sich an.


Archive | 2012

Therapeutische Beziehungen in Gruppen

Bianca Bormann; Bernhard Strauß

In der Gruppenpsychotherapie zahlen Beziehungskonstrukte wie das Gruppenklima, die Gruppenkohasion (oder Gruppenatmosphare), die therapeutische Allianz sowie Empathie zu den zentralen therapeutischen Wirkfaktoren. Es wird davon ausgegangen, dass jedes dieser Konstrukte zu einem hilfreichen therapeutischen Klima in einer Gruppe beitragt und somit die Entwicklung anderer therapeutischer Prozesse positiv beeinflusst. Dieses Kapitel stellt zunachst die Struktur und Qualitat der therapeutischen Beziehungen in Gruppen sowie die oben genannten Wirkfaktoren dar. Neben den Definitionen der Konstrukte werden einige darauf bezogene Prozessergebnisstudien beschrieben. Abschliesend werden aktuelle Entwicklungen bezuglich der Messung von therapeutischen Beziehungen innerhalb der Gruppenpsychotherapie beschrieben.


Archive | 2012

Gruppentherapie der sozialen Phobie

Susan Tefikow; Bianca Bormann; Bernhard Strauß

Das Kapitel beschreibt die soziale Phobie als eine weitverbreitete Angststorung und skizziert die in den letzten Jahren entwickelten (manualisierten) Gruppenbehandlungen anhand von Kurzzusammenfassungen, welche durch empirische Wirksamkeitsbefunde sowie Literaturempfehlungen zur Vorbereitung auf die Durchfuhrung erganzt werden. Die wissenschaftliche Literatur belegt, dass speziell die kognitiv-behavioralen Gruppentherapien evidenzbasiert sind. Das Kapitel schliest mit der Diskussion um Vor- und Nachteile der gruppentherapeutischen Behandlung bei Patienten mit sozialer Phobie sowie einigen Anregungen fur die effektive Nutzung dieses Feldes.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2012

Inanspruchnahme familiärer Ressourcen bei späterem Pflegebedarf

Lena Spangenberg; Heide Glaesmer; Elmar Brähler; Bernhard Strauß

ZusammenfassungFamiliäre Ressourcen sind für die Versorgung älterer Pflegebedürftiger von hoher Relevanz. Daher interessiert, wie potenziell Pflegebedürftige diese später nutzen wollen. Eine repräsentative Stichprobe der Allgemeinbevölkerung (≥u200945xa0Jahre, Nu2009=u20091445) wurde zu Betreuungswünschen bei späterem Pflegebedarf und über ihre Erwartungen zur Nutzung familiärer Pflege befragt. Jeder vierte Befragte hatte Erfahrung in der familiären Pflege. Bei eigenem Pflegebedarf wünschen 62,9% eine Betreuung durch Angehörige und 56,7% durch professionelle Pflegekräfte. Die Inanspruchnahmebereitschaft ist mit der Verfügbarkeit von Angehörigen und eigener Pflegeerfahrung assoziiert. Außerdem ist sie wahrscheinlicher, wenn die Befragten ältere Menschen nicht als Last empfinden, d.xa0h. ein gering ausgeprägtes Altersbild „Ballast/Zumutung“ haben. Die Wahrnehmung von Pflegebereitschaft ist wahrscheinlicher bei geringer räumlicher Distanz zu den Angehörigen, männlichem Geschlecht und wenn über Pflegethemen gesprochen wurde. Familiäre Pflege hat einen hohen Stellenwert. Neben strukturellen Faktoren verringern negative Altersbilder die Inanspruchnahmebereitschaft. Die Thematisierung von Pflege im Alter mit Angehörigen wirkt sich nach unseren Ergebnissen positiv aus.AbstractThe family is an important resource in elderly care. It is of great interest if persons who might be in need of care in the future would use this resource. Our study assessed wishes and expectations regarding family care in a representative sample of the general population (≥u200945 years, Nu2009=u20091,445) using questionnaires. Logistic regressions were performed to analyze the potential impact on the willingness to use or provide family care. One quarter of the participants reported experience in family care. In case of own need 62.9% of participants would prefer care provided by relatives and 56.7% would prefer professional care. Participants are more likely to use family care if they report having relatives, are experienced in care of relatives or do not associate old age with being a burden, e.g. report low values in the image of age “being a burden/demanding”. Perceived willingness of the relatives to provide care is more likely if there is little regional distance to the relatives, in male participants and if participants talked about future care with their relatives. Besides structural factors, negative images of old age might have a negative influence on the willingness to use family care. Talking about care in old age seems to have a positive impact.The family is an important resource in elderly care. It is of great interest if persons who might be in need of care in the future would use this resource. Our study assessed wishes and expectations regarding family care in a representative sample of the general population (≥u200945 years, Nu2009=u20091,445) using questionnaires. Logistic regressions were performed to analyze the potential impact on the willingness to use or provide family care. One quarter of the participants reported experience in family care. In case of own need 62.9% of participants would prefer care provided by relatives and 56.7% would prefer professional care. Participants are more likely to use family care if they report having relatives, are experienced in care of relatives or do not associate old age with being a burden, e.g. report low values in the image of age being a burden/demanding. Perceived willingness of the relatives to provide care is more likely if there is little regional distance to the relatives, in male participants and if participants talked about future care with their relatives. Besides structural factors, negative images of old age might have a negative influence on the willingness to use family care. Talking about care in old age seems to have a positive impact.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2012

[Use of family resources in future need of care. Care preferences and expected willingness of providing care among relatives: a population-based study].

Lena Spangenberg; Heide Glaesmer; Elmar Brähler; Bernhard Strauß

ZusammenfassungFamiliäre Ressourcen sind für die Versorgung älterer Pflegebedürftiger von hoher Relevanz. Daher interessiert, wie potenziell Pflegebedürftige diese später nutzen wollen. Eine repräsentative Stichprobe der Allgemeinbevölkerung (≥u200945xa0Jahre, Nu2009=u20091445) wurde zu Betreuungswünschen bei späterem Pflegebedarf und über ihre Erwartungen zur Nutzung familiärer Pflege befragt. Jeder vierte Befragte hatte Erfahrung in der familiären Pflege. Bei eigenem Pflegebedarf wünschen 62,9% eine Betreuung durch Angehörige und 56,7% durch professionelle Pflegekräfte. Die Inanspruchnahmebereitschaft ist mit der Verfügbarkeit von Angehörigen und eigener Pflegeerfahrung assoziiert. Außerdem ist sie wahrscheinlicher, wenn die Befragten ältere Menschen nicht als Last empfinden, d.xa0h. ein gering ausgeprägtes Altersbild „Ballast/Zumutung“ haben. Die Wahrnehmung von Pflegebereitschaft ist wahrscheinlicher bei geringer räumlicher Distanz zu den Angehörigen, männlichem Geschlecht und wenn über Pflegethemen gesprochen wurde. Familiäre Pflege hat einen hohen Stellenwert. Neben strukturellen Faktoren verringern negative Altersbilder die Inanspruchnahmebereitschaft. Die Thematisierung von Pflege im Alter mit Angehörigen wirkt sich nach unseren Ergebnissen positiv aus.AbstractThe family is an important resource in elderly care. It is of great interest if persons who might be in need of care in the future would use this resource. Our study assessed wishes and expectations regarding family care in a representative sample of the general population (≥u200945 years, Nu2009=u20091,445) using questionnaires. Logistic regressions were performed to analyze the potential impact on the willingness to use or provide family care. One quarter of the participants reported experience in family care. In case of own need 62.9% of participants would prefer care provided by relatives and 56.7% would prefer professional care. Participants are more likely to use family care if they report having relatives, are experienced in care of relatives or do not associate old age with being a burden, e.g. report low values in the image of age “being a burden/demanding”. Perceived willingness of the relatives to provide care is more likely if there is little regional distance to the relatives, in male participants and if participants talked about future care with their relatives. Besides structural factors, negative images of old age might have a negative influence on the willingness to use family care. Talking about care in old age seems to have a positive impact.The family is an important resource in elderly care. It is of great interest if persons who might be in need of care in the future would use this resource. Our study assessed wishes and expectations regarding family care in a representative sample of the general population (≥u200945 years, Nu2009=u20091,445) using questionnaires. Logistic regressions were performed to analyze the potential impact on the willingness to use or provide family care. One quarter of the participants reported experience in family care. In case of own need 62.9% of participants would prefer care provided by relatives and 56.7% would prefer professional care. Participants are more likely to use family care if they report having relatives, are experienced in care of relatives or do not associate old age with being a burden, e.g. report low values in the image of age being a burden/demanding. Perceived willingness of the relatives to provide care is more likely if there is little regional distance to the relatives, in male participants and if participants talked about future care with their relatives. Besides structural factors, negative images of old age might have a negative influence on the willingness to use family care. Talking about care in old age seems to have a positive impact.


Neuropsychiatrie | 2016

Kommentar zum Beitrag „Wunschkinder – Fördernde und hemmende Einflüsse medizinisch assistierter Reproduktion auf die Persönlichkeits- und Beziehungsentwicklung“ von Frau Dr. Karin Lebersorger (neuropsychiatrie 2016;30:33–41)

T. Wischmann; Elmar Brähler; H. Kentenich; Yve Stöbel-Richter; Bernhard Strauß; Petra Thorn; Julka Weblus

Ungewollt Kinderlose sind häufig mit einer Vielzahl von Belastungen konfrontiert: Neben dem unerfülltem Kinderwunsch und einer aufwändigen reproduktionsmedizinischen Behandlung sind sie nicht selten Vorurteilen des sozialen Umfelds und Stigmatisierungen ausgesetzt. Exemplarisch seien hier der Mythos der „psychischen Blockade“ als Ursache der Kinderlosigkeit genannt oder die Bezeichnung von Kindern nach assistierter Reproduktion als „Halbwesen“. Unverhältnismäßig pathologisierend sind nun auch viele Aussagen und Behauptungen im Beitrag


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2012

Inanspruchnahme familiärer Ressourcen bei späterem Pflegebedarf@@@Use of family resources in future need of care: Betreuungswünsche und angenommene Pflegebereitschaft von Angehörigen in der Allgemeinbevölkerung@@@Care preferences and expected willingness of providing care among relatives: a population-based study

Lena Spangenberg; Heide Glaesmer; Elmar Brähler; Bernhard Strauß

ZusammenfassungFamiliäre Ressourcen sind für die Versorgung älterer Pflegebedürftiger von hoher Relevanz. Daher interessiert, wie potenziell Pflegebedürftige diese später nutzen wollen. Eine repräsentative Stichprobe der Allgemeinbevölkerung (≥u200945xa0Jahre, Nu2009=u20091445) wurde zu Betreuungswünschen bei späterem Pflegebedarf und über ihre Erwartungen zur Nutzung familiärer Pflege befragt. Jeder vierte Befragte hatte Erfahrung in der familiären Pflege. Bei eigenem Pflegebedarf wünschen 62,9% eine Betreuung durch Angehörige und 56,7% durch professionelle Pflegekräfte. Die Inanspruchnahmebereitschaft ist mit der Verfügbarkeit von Angehörigen und eigener Pflegeerfahrung assoziiert. Außerdem ist sie wahrscheinlicher, wenn die Befragten ältere Menschen nicht als Last empfinden, d.xa0h. ein gering ausgeprägtes Altersbild „Ballast/Zumutung“ haben. Die Wahrnehmung von Pflegebereitschaft ist wahrscheinlicher bei geringer räumlicher Distanz zu den Angehörigen, männlichem Geschlecht und wenn über Pflegethemen gesprochen wurde. Familiäre Pflege hat einen hohen Stellenwert. Neben strukturellen Faktoren verringern negative Altersbilder die Inanspruchnahmebereitschaft. Die Thematisierung von Pflege im Alter mit Angehörigen wirkt sich nach unseren Ergebnissen positiv aus.AbstractThe family is an important resource in elderly care. It is of great interest if persons who might be in need of care in the future would use this resource. Our study assessed wishes and expectations regarding family care in a representative sample of the general population (≥u200945 years, Nu2009=u20091,445) using questionnaires. Logistic regressions were performed to analyze the potential impact on the willingness to use or provide family care. One quarter of the participants reported experience in family care. In case of own need 62.9% of participants would prefer care provided by relatives and 56.7% would prefer professional care. Participants are more likely to use family care if they report having relatives, are experienced in care of relatives or do not associate old age with being a burden, e.g. report low values in the image of age “being a burden/demanding”. Perceived willingness of the relatives to provide care is more likely if there is little regional distance to the relatives, in male participants and if participants talked about future care with their relatives. Besides structural factors, negative images of old age might have a negative influence on the willingness to use family care. Talking about care in old age seems to have a positive impact.The family is an important resource in elderly care. It is of great interest if persons who might be in need of care in the future would use this resource. Our study assessed wishes and expectations regarding family care in a representative sample of the general population (≥u200945 years, Nu2009=u20091,445) using questionnaires. Logistic regressions were performed to analyze the potential impact on the willingness to use or provide family care. One quarter of the participants reported experience in family care. In case of own need 62.9% of participants would prefer care provided by relatives and 56.7% would prefer professional care. Participants are more likely to use family care if they report having relatives, are experienced in care of relatives or do not associate old age with being a burden, e.g. report low values in the image of age being a burden/demanding. Perceived willingness of the relatives to provide care is more likely if there is little regional distance to the relatives, in male participants and if participants talked about future care with their relatives. Besides structural factors, negative images of old age might have a negative influence on the willingness to use family care. Talking about care in old age seems to have a positive impact.

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