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Unfallchirurg | 2009

Posttraumatische Trachealstenose nach komplexer HWS-Fraktur@@@Posttraumatic tracheal stenosis after complex fracture of the upper cervical spine: Eine seltene Komplikation@@@A rare complication

Marcel Dudda; T.M. Frangen; G. Muhr; C. Schinkel

ZusammenfassungVerletzungen der Trachea bei einem Kombinationstrauma der oberen HWS sind selten und können zu bedrohlichen Atemwegsverlegungen führen. Daher ist es wichtig, diese Weichteilverletzungen neben den knöchernen Verletzungen zu erkennen und adäquat zu therapieren. Wir berichten über einen Fall, bei dem es verzögert zu einer hochgradigen Trachealstenose gekommen ist, die letztlich nur durch eine Notfalltracheotomie und Tracheaquerresektion zu beherrschen war.Die 25-jährige Patientin erlitt nach einem Verkehrsunfall eine komplexe Fraktur der oberen HWS mit einer Jefferson-Fraktur, einer Densfraktur sowie einer HWK6/7-Luxationsfraktur. Bereits unmittelbar posttraumatisch war ein Stridor aufgetreten. Im Verlauf der Behandlung kam es zu einer Zunahme der Trachealstenose. Die Biopsie zeigte in der histologischen Aufarbeitung reines Granulationsgewebe. Auch wenn die knöcherne Pathologie schnell und effizient operativ behoben wird, kann bei schwerem Trauma der HWS nicht ausgeschlossen werden, dass auch Weichteilverletzungen gerade an der Trachea auftreten können.Daher ist es von enormer Wichtigkeit, solche Patienten engmaschig nachzuuntersuchen, damit der Zeitpunkt für ein sicheres operatives Verfahren zur Behebung von Tracheaverletzungen festgelegt werden kann.AbstractCombined injuries of the upper cervical spine are rare and can lead to life-threatening positional changes of the respiratory tract. Hence, it is very important to recognize tracheal and soft tissue injuries and to treat these adequately. We report on the clinical course and outcome of a case with a delayed high-grade tracheal stenosis after cervical spine injury, which could only be treated by emergency tracheotomy and partial transverse trachea resection.The 25-year-old female suffered a complex dislocated upper cervical spine fracture with a Jefferson fracture, an odontoid fracture and a dislocated C6/7 luxation fracture after a motor vehicle accident. Immediately after trauma inspiratory stridor was reported. Postoperatively, the tracheal stenosis increased and the histological examination of tissue collected during emergency bronchoscopy showed granulation tissue.Even if fractures of cervical spine injuries are treated successfully, soft tissue and tracheal injuries cannot be precluded. Therefore, it is most important that such patients are followed-up closely to classify the problem and to determine the ideal time for surgical treatment of tracheal injuries and stenoses.Combined injuries of the upper cervical spine are rare and can lead to life-threatening positional changes of the respiratory tract. Hence, it is very important to recognize tracheal and soft tissue injuries and to treat these adequately. We report on the clinical course and outcome of a case with a delayed high-grade tracheal stenosis after cervical spine injury, which could only be treated by emergency tracheotomy and partial transverse trachea resection.The 25-year-old female suffered a complex dislocated upper cervical spine fracture with a Jefferson fracture, an odontoid fracture and a dislocated C6/7 luxation fracture after a motor vehicle accident. Immediately after trauma inspiratory stridor was reported. Postoperatively, the tracheal stenosis increased and the histological examination of tissue collected during emergency bronchoscopy showed granulation tissue.Even if fractures of cervical spine injuries are treated successfully, soft tissue and tracheal injuries cannot be precluded. Therefore, it is most important that such patients are followed-up closely to classify the problem and to determine the ideal time for surgical treatment of tracheal injuries and stenoses.


Unfallchirurg | 2009

Posttraumatische Trachealstenose nach komplexer HWS-Fraktur

Marcel Dudda; T.M. Frangen; G. Muhr; C. Schinkel

ZusammenfassungVerletzungen der Trachea bei einem Kombinationstrauma der oberen HWS sind selten und können zu bedrohlichen Atemwegsverlegungen führen. Daher ist es wichtig, diese Weichteilverletzungen neben den knöchernen Verletzungen zu erkennen und adäquat zu therapieren. Wir berichten über einen Fall, bei dem es verzögert zu einer hochgradigen Trachealstenose gekommen ist, die letztlich nur durch eine Notfalltracheotomie und Tracheaquerresektion zu beherrschen war.Die 25-jährige Patientin erlitt nach einem Verkehrsunfall eine komplexe Fraktur der oberen HWS mit einer Jefferson-Fraktur, einer Densfraktur sowie einer HWK6/7-Luxationsfraktur. Bereits unmittelbar posttraumatisch war ein Stridor aufgetreten. Im Verlauf der Behandlung kam es zu einer Zunahme der Trachealstenose. Die Biopsie zeigte in der histologischen Aufarbeitung reines Granulationsgewebe. Auch wenn die knöcherne Pathologie schnell und effizient operativ behoben wird, kann bei schwerem Trauma der HWS nicht ausgeschlossen werden, dass auch Weichteilverletzungen gerade an der Trachea auftreten können.Daher ist es von enormer Wichtigkeit, solche Patienten engmaschig nachzuuntersuchen, damit der Zeitpunkt für ein sicheres operatives Verfahren zur Behebung von Tracheaverletzungen festgelegt werden kann.AbstractCombined injuries of the upper cervical spine are rare and can lead to life-threatening positional changes of the respiratory tract. Hence, it is very important to recognize tracheal and soft tissue injuries and to treat these adequately. We report on the clinical course and outcome of a case with a delayed high-grade tracheal stenosis after cervical spine injury, which could only be treated by emergency tracheotomy and partial transverse trachea resection.The 25-year-old female suffered a complex dislocated upper cervical spine fracture with a Jefferson fracture, an odontoid fracture and a dislocated C6/7 luxation fracture after a motor vehicle accident. Immediately after trauma inspiratory stridor was reported. Postoperatively, the tracheal stenosis increased and the histological examination of tissue collected during emergency bronchoscopy showed granulation tissue.Even if fractures of cervical spine injuries are treated successfully, soft tissue and tracheal injuries cannot be precluded. Therefore, it is most important that such patients are followed-up closely to classify the problem and to determine the ideal time for surgical treatment of tracheal injuries and stenoses.Combined injuries of the upper cervical spine are rare and can lead to life-threatening positional changes of the respiratory tract. Hence, it is very important to recognize tracheal and soft tissue injuries and to treat these adequately. We report on the clinical course and outcome of a case with a delayed high-grade tracheal stenosis after cervical spine injury, which could only be treated by emergency tracheotomy and partial transverse trachea resection.The 25-year-old female suffered a complex dislocated upper cervical spine fracture with a Jefferson fracture, an odontoid fracture and a dislocated C6/7 luxation fracture after a motor vehicle accident. Immediately after trauma inspiratory stridor was reported. Postoperatively, the tracheal stenosis increased and the histological examination of tissue collected during emergency bronchoscopy showed granulation tissue.Even if fractures of cervical spine injuries are treated successfully, soft tissue and tracheal injuries cannot be precluded. Therefore, it is most important that such patients are followed-up closely to classify the problem and to determine the ideal time for surgical treatment of tracheal injuries and stenoses.


Unfallchirurg | 2009

[Posttraumatic tracheal stenosis after complex fracture of the upper cervical spine: a rare complication].

Marcel Dudda; T.M. Frangen; G. Muhr; C. Schinkel

ZusammenfassungVerletzungen der Trachea bei einem Kombinationstrauma der oberen HWS sind selten und können zu bedrohlichen Atemwegsverlegungen führen. Daher ist es wichtig, diese Weichteilverletzungen neben den knöchernen Verletzungen zu erkennen und adäquat zu therapieren. Wir berichten über einen Fall, bei dem es verzögert zu einer hochgradigen Trachealstenose gekommen ist, die letztlich nur durch eine Notfalltracheotomie und Tracheaquerresektion zu beherrschen war.Die 25-jährige Patientin erlitt nach einem Verkehrsunfall eine komplexe Fraktur der oberen HWS mit einer Jefferson-Fraktur, einer Densfraktur sowie einer HWK6/7-Luxationsfraktur. Bereits unmittelbar posttraumatisch war ein Stridor aufgetreten. Im Verlauf der Behandlung kam es zu einer Zunahme der Trachealstenose. Die Biopsie zeigte in der histologischen Aufarbeitung reines Granulationsgewebe. Auch wenn die knöcherne Pathologie schnell und effizient operativ behoben wird, kann bei schwerem Trauma der HWS nicht ausgeschlossen werden, dass auch Weichteilverletzungen gerade an der Trachea auftreten können.Daher ist es von enormer Wichtigkeit, solche Patienten engmaschig nachzuuntersuchen, damit der Zeitpunkt für ein sicheres operatives Verfahren zur Behebung von Tracheaverletzungen festgelegt werden kann.AbstractCombined injuries of the upper cervical spine are rare and can lead to life-threatening positional changes of the respiratory tract. Hence, it is very important to recognize tracheal and soft tissue injuries and to treat these adequately. We report on the clinical course and outcome of a case with a delayed high-grade tracheal stenosis after cervical spine injury, which could only be treated by emergency tracheotomy and partial transverse trachea resection.The 25-year-old female suffered a complex dislocated upper cervical spine fracture with a Jefferson fracture, an odontoid fracture and a dislocated C6/7 luxation fracture after a motor vehicle accident. Immediately after trauma inspiratory stridor was reported. Postoperatively, the tracheal stenosis increased and the histological examination of tissue collected during emergency bronchoscopy showed granulation tissue.Even if fractures of cervical spine injuries are treated successfully, soft tissue and tracheal injuries cannot be precluded. Therefore, it is most important that such patients are followed-up closely to classify the problem and to determine the ideal time for surgical treatment of tracheal injuries and stenoses.Combined injuries of the upper cervical spine are rare and can lead to life-threatening positional changes of the respiratory tract. Hence, it is very important to recognize tracheal and soft tissue injuries and to treat these adequately. We report on the clinical course and outcome of a case with a delayed high-grade tracheal stenosis after cervical spine injury, which could only be treated by emergency tracheotomy and partial transverse trachea resection.The 25-year-old female suffered a complex dislocated upper cervical spine fracture with a Jefferson fracture, an odontoid fracture and a dislocated C6/7 luxation fracture after a motor vehicle accident. Immediately after trauma inspiratory stridor was reported. Postoperatively, the tracheal stenosis increased and the histological examination of tissue collected during emergency bronchoscopy showed granulation tissue.Even if fractures of cervical spine injuries are treated successfully, soft tissue and tracheal injuries cannot be precluded. Therefore, it is most important that such patients are followed-up closely to classify the problem and to determine the ideal time for surgical treatment of tracheal injuries and stenoses.


Unfallchirurg | 2006

Surgical management of spondylodiscitis. An analysis of 78 cases

T.M. Frangen; T. Kälicke; M. Gottwald; S. Andereya; Hans-Joachim Andress; O. Russe; E. J. Müller; G. Muhr; C. Schinkel


Unfallchirurg | 2006

Die operative Therapie der Spondylodiszitis

T.M. Frangen; T. Kälicke; M. Gottwald; S. Andereya; Hans-Joachim Andress; O. Russe; E. J. Müller; G. Muhr; C. Schinkel


Unfallchirurg | 2007

Wirbelsäulenfrakturen bei Mehrfachverletzten

C. Schinkel; T.M. Frangen; A. Kmetic; Hans-Joachim Andress; G. Muhr; Ag Polytrauma der Dgu


Unfallchirurg | 2007

Spinal fractures in multiply injured patients. An analysis of the German Trauma Society's Trauma Register

C. Schinkel; T.M. Frangen; A. Kmetic; Hans-Joachim Andress; G. Muhr; Ag Polytrauma der Dgu


Orthopade | 2006

Der Einfluss des Versorgungszeitpunktes von Frakturen der Brustwirbelsäule auf die perioperative respiratorische Funktion

C. Schinkel; R. Greiner-Perth; Schwienhorst-Pawlowsky G; T.M. Frangen; G. Muhr; H. Böhm


Orthopade | 2007

Respiratory failure in thoracic spine injuries. Does the timing of dorsal stabilization have any effect on the clinical course in multiply injured patients

T.M. Frangen; Sibylle Ruppert; G. Muhr; C. Schinkel


Current Pain and Headache Reports | 2008

Status of immune mediators in complex regional pain syndrome type I

C. Schinkel; Martin H. Kirschner

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G. Muhr

Ruhr University Bochum

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O. Russe

Ruhr University Bochum

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S. Andereya

Ruhr University Bochum

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T. Kälicke

Ruhr University Bochum

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