Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where Carsten Maurischat is active.

Publication


Featured researches published by Carsten Maurischat.


Schmerz | 2002

Erfassung der Bereitschaft zur Änderung des Bewältigungsverhaltens bei chronischen Schmerzpatienten

Carsten Maurischat; Petra Auclair; Jürgen Bengel; Martin Härter

ZusammenfassungFragestellung. Das Transtheoretische Modell (TTM) beschreibt die Bereitschaft zu einer Einstellungs- und Verhaltensänderung als einen phasenhaften Prozess, der durch 6 distinkte Veränderungsstadien beschrieben werden kann: Indifferenz, Bewusstwerdung, Vorbereitung, Umsetzung, Aufrechterhaltung und Sicherheit. Diese Studie untersucht die Möglichkeit, das TTM auf die Therapiebereitschaft chronischer Schmerzpatienten anzuwenden. Hauptziel ist es, Items eines Selbstbeurteilungsinstrumentes zu entwickeln, das die individuelle Zuweisung zu einem transtheoretischen Stadium ermöglicht. Methodik. Zur Ermittlung der psychometrischen Eigenschaften der generierten 56 Items und hypothetischen Skalen kamen Item- und Dimensionsanalysen zum Einsatz. Die Stichprobe bestand aus 118 chronischen Schmerzpatienten. Ergebnisse. Es ließen sich 4 der 6 Veränderungsstadien (Indifferenz, Vorbereitung, Umsetzung und Aufrechterhaltung) empirisch bestätigen. Zusammenhänge der Skalenscores mit soziodemographischen und schmerzbezogenen Variablen erwiesen sich als theoriekonform. Schlussfolgerungen. Die Ergebnisse belegen die Validierung und prinzipielle Anwendungsmöglichkeit des Stadienkonzeptes. Die Ermittlung einer stadienspezifischen motivationalen Bereitschaft vor Behandlungsbeginn ist möglich. Das Stadium Termination lässt sich definitiv bei chronischen Schmerzpatienten nicht finden.AbstractResearch question. The transtheoretical model (TTM) describes the willingness of behavior change as a process characterized by six stages: precontemplation, contemplation, preparation, action, maintenance, and termination. This study investigates the possibility to apply the TTM to the treatment of chronic pain patients. The main goal is the development of items for a self-administered instrument, which documents the willingness to use cognitive-behavioral methods for pain management independently. With this instrument a treatment can be assigned according to the patients motivation in order to improve outcomes of pain management programs. Methods. Based on TTM theory 56 items were developed and adminstered to a sample of 118 chronic pain patients, who were recruited via different facilities for pain therapy. Item- and factor analysis were conducted for determining psychometrical attributes of items and latent scales. Results. Analyses resulted in four consistent scales and accordingly four distinctive stages: precontemplation, preparation, action, and maintenance, which showed sufficiently high indices of homogeneity and discriminant validity. The relationships between scale scores and sociodemographic and pain related variables proved to be in accordance to the theory. Conclusions. The results show transferability of the TTM to pain management in general. Two stages, contemplation and termination, could not be identified yet. Mainly termination seems not to be existent in the context of pain management. A further study should confirm these findings before therapeutical interventions can be assigned more specifically by the motivational preparedness.


Schmerz | 2002

Erfassung der Bereitschaft zur nderung des Bewltigungsverhaltens bei chronischen Schmerzpatienten Eine Studie zum Transtheoretischen Modell

Carsten Maurischat; Petra Auclair; Jürgen Bengel; M. Hrter

ZusammenfassungFragestellung. Das Transtheoretische Modell (TTM) beschreibt die Bereitschaft zu einer Einstellungs- und Verhaltensänderung als einen phasenhaften Prozess, der durch 6 distinkte Veränderungsstadien beschrieben werden kann: Indifferenz, Bewusstwerdung, Vorbereitung, Umsetzung, Aufrechterhaltung und Sicherheit. Diese Studie untersucht die Möglichkeit, das TTM auf die Therapiebereitschaft chronischer Schmerzpatienten anzuwenden. Hauptziel ist es, Items eines Selbstbeurteilungsinstrumentes zu entwickeln, das die individuelle Zuweisung zu einem transtheoretischen Stadium ermöglicht. Methodik. Zur Ermittlung der psychometrischen Eigenschaften der generierten 56 Items und hypothetischen Skalen kamen Item- und Dimensionsanalysen zum Einsatz. Die Stichprobe bestand aus 118 chronischen Schmerzpatienten. Ergebnisse. Es ließen sich 4 der 6 Veränderungsstadien (Indifferenz, Vorbereitung, Umsetzung und Aufrechterhaltung) empirisch bestätigen. Zusammenhänge der Skalenscores mit soziodemographischen und schmerzbezogenen Variablen erwiesen sich als theoriekonform. Schlussfolgerungen. Die Ergebnisse belegen die Validierung und prinzipielle Anwendungsmöglichkeit des Stadienkonzeptes. Die Ermittlung einer stadienspezifischen motivationalen Bereitschaft vor Behandlungsbeginn ist möglich. Das Stadium Termination lässt sich definitiv bei chronischen Schmerzpatienten nicht finden.AbstractResearch question. The transtheoretical model (TTM) describes the willingness of behavior change as a process characterized by six stages: precontemplation, contemplation, preparation, action, maintenance, and termination. This study investigates the possibility to apply the TTM to the treatment of chronic pain patients. The main goal is the development of items for a self-administered instrument, which documents the willingness to use cognitive-behavioral methods for pain management independently. With this instrument a treatment can be assigned according to the patients motivation in order to improve outcomes of pain management programs. Methods. Based on TTM theory 56 items were developed and adminstered to a sample of 118 chronic pain patients, who were recruited via different facilities for pain therapy. Item- and factor analysis were conducted for determining psychometrical attributes of items and latent scales. Results. Analyses resulted in four consistent scales and accordingly four distinctive stages: precontemplation, preparation, action, and maintenance, which showed sufficiently high indices of homogeneity and discriminant validity. The relationships between scale scores and sociodemographic and pain related variables proved to be in accordance to the theory. Conclusions. The results show transferability of the TTM to pain management in general. Two stages, contemplation and termination, could not be identified yet. Mainly termination seems not to be existent in the context of pain management. A further study should confirm these findings before therapeutical interventions can be assigned more specifically by the motivational preparedness.


Schmerz | 2006

Verteilung von Schmerzparametern bei chronischen Schmerzpatienten im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung

Komarahadi Fl; Harald Baumeister; Carsten Maurischat; Martin Härter

OBJECTIVE The study analyzes pain complaints of chronic pain patients in comparison to representative data from the general population. METHODS In a cross-sectional study 493 patients from different health care settings were interviewed about their pain during the previous 12-month and the currently strongest pain. Locations, frequency, intensity and duration of pain, restrictions in daily activities and utilization of therapies were assessed. For comparison data from the German federal health survey 1998 (n=6702) was used. RESULTS The patients experienced pain more frequently and more severely than the general population. The largest difference was found in limitations of daily activities. Several qualitative similarities were observed, e.g. for the relative frequency of pain locations. Most patients reported multiple pain locations. The number of reported pain locations increased with intensity and duration of pain. Women reported more frequent and stronger pain than men, utilized more therapies and underwent more often alternative treatments. CONCLUSIONS The high prevalence of pain complaints in both samples indicates the importance of early pain prevention, adequate diagnosis and treatment in order to obviate the development and chronification of pain.ZusammenfassungFragestellungDie Studie analysiert Schmerzbeschwerden bei chronischen Schmerzpatienten im Vergleich zu repräsentativen Daten aus der Allgemeinbevölkerung.MethodikIn der Querschnittsstudie wurden 493 Patienten aus unterschiedlichen Versorgungseinrichtungen zu ihren Schmerzen im Verlauf der letzten 12 Monate und den aktuell belastendsten Schmerzen befragt. Lokalisation, Häufigkeit, Intensität und Dauer der Schmerzen, sowie Behinderung im Alltag und in Anspruch genommene Therapien wurden erfasst. Zum Vergleich wurden Daten des Bundesgesundheitssurvey 1998 (n=6702) herangezogen.ErgebnisseBei den Patienten waren die Schmerzbeschwerden häufiger und stärker als in der Allgemeinbevölkerung. Der größte Unterschied zeigte sich bei Einschränkungen der Alltagstätigkeiten. Mehrere qualitative Ähnlichkeiten wurden beobachtet, z. B. hinsichtlich der relativen Häufigkeit von Schmerzlokalisationen. Die meisten Patienten berichteten über multiple Schmerzlokalisationen, deren Anzahl mit Schmerzintensität und -dauer zunahm. Frauen gaben mehr, häufigere und stärkere Schmerzen an als Männer, nahmen mehr Therapien in Anspruch und unterzogen sich öfter alternativen Behandlungsverfahren.SchlussfolgerungenDie Häufung der Schmerzbeschwerden in beiden Stichproben weist auf die Bedeutsamkeit präventiver Maßnahmen, angemessener Diagnostik und Behandlung hin, um der Entstehung und Chronifizierung der Schmerzen frühzeitig entgegen zu wirken.AbstractObjectiveThe study analyzes pain complaints of chronic pain patients in comparison to representative data from the general population.MethodsIn a cross-sectional study 493 patients from different health care settings were interviewed about their pain during the previous 12-month and the currently strongest pain. Locations, frequency, intensity and duration of pain, restrictions in daily activities and utilization of therapies were assessed. For comparison data from the German federal health survey 1998 (n=6702) was used.ResultsThe patients experienced pain more frequently and more severely than the general population. The largest difference was found in limitations of daily activities. Several qualitative similarities were observed, e.g. for the relative frequency of pain locations. Most patients reported multiple pain locations. The number of reported pain locations increased with intensity and duration of pain. Women reported more frequent and stronger pain than men, utilized more therapies and underwent more often alternative treatments.ConclusionsThe high prevalence of pain complaints in both samples indicates the importance of early pain prevention, adequate diagnosis and treatment in order to obviate the development and chronification of pain.


European Journal of Pain | 2002

Preliminary validation of a German version of pain stages of change questionnaire

Carsten Maurischat; Martin Härter; Petra Auclair; Robert D. Kerns; Jürgen Bengel

This study describes the development of the German questionnaire FF‐STABS (Freiburg Questionnaire‐Stages of Chronic Pain Management), which documents the willingness of chronic pain patients to use cognitive‐behavioural methods for pain management independently. The newly constructed assessment instrument, modified from a similar instrument developed by Kerns and his colleagues, was administered to a heterogeneous sample of 118 chronic pain patients. Item and factor analysis support the identification of four reliable scales: precontemplation, preparation, action and maintenance. All scales evidenced sufficient indices of reliability and discriminant validity. Deviations from the original American version and suggestions for future refinements in the new measure are discussed.


Schmerz | 2006

Distribution of pain parameters for chronic pain patients in comparison to the general population

Komarahadi Fl; Harald Baumeister; Carsten Maurischat; Martin Härter

OBJECTIVE The study analyzes pain complaints of chronic pain patients in comparison to representative data from the general population. METHODS In a cross-sectional study 493 patients from different health care settings were interviewed about their pain during the previous 12-month and the currently strongest pain. Locations, frequency, intensity and duration of pain, restrictions in daily activities and utilization of therapies were assessed. For comparison data from the German federal health survey 1998 (n=6702) was used. RESULTS The patients experienced pain more frequently and more severely than the general population. The largest difference was found in limitations of daily activities. Several qualitative similarities were observed, e.g. for the relative frequency of pain locations. Most patients reported multiple pain locations. The number of reported pain locations increased with intensity and duration of pain. Women reported more frequent and stronger pain than men, utilized more therapies and underwent more often alternative treatments. CONCLUSIONS The high prevalence of pain complaints in both samples indicates the importance of early pain prevention, adequate diagnosis and treatment in order to obviate the development and chronification of pain.ZusammenfassungFragestellungDie Studie analysiert Schmerzbeschwerden bei chronischen Schmerzpatienten im Vergleich zu repräsentativen Daten aus der Allgemeinbevölkerung.MethodikIn der Querschnittsstudie wurden 493 Patienten aus unterschiedlichen Versorgungseinrichtungen zu ihren Schmerzen im Verlauf der letzten 12 Monate und den aktuell belastendsten Schmerzen befragt. Lokalisation, Häufigkeit, Intensität und Dauer der Schmerzen, sowie Behinderung im Alltag und in Anspruch genommene Therapien wurden erfasst. Zum Vergleich wurden Daten des Bundesgesundheitssurvey 1998 (n=6702) herangezogen.ErgebnisseBei den Patienten waren die Schmerzbeschwerden häufiger und stärker als in der Allgemeinbevölkerung. Der größte Unterschied zeigte sich bei Einschränkungen der Alltagstätigkeiten. Mehrere qualitative Ähnlichkeiten wurden beobachtet, z. B. hinsichtlich der relativen Häufigkeit von Schmerzlokalisationen. Die meisten Patienten berichteten über multiple Schmerzlokalisationen, deren Anzahl mit Schmerzintensität und -dauer zunahm. Frauen gaben mehr, häufigere und stärkere Schmerzen an als Männer, nahmen mehr Therapien in Anspruch und unterzogen sich öfter alternativen Behandlungsverfahren.SchlussfolgerungenDie Häufung der Schmerzbeschwerden in beiden Stichproben weist auf die Bedeutsamkeit präventiver Maßnahmen, angemessener Diagnostik und Behandlung hin, um der Entstehung und Chronifizierung der Schmerzen frühzeitig entgegen zu wirken.AbstractObjectiveThe study analyzes pain complaints of chronic pain patients in comparison to representative data from the general population.MethodsIn a cross-sectional study 493 patients from different health care settings were interviewed about their pain during the previous 12-month and the currently strongest pain. Locations, frequency, intensity and duration of pain, restrictions in daily activities and utilization of therapies were assessed. For comparison data from the German federal health survey 1998 (n=6702) was used.ResultsThe patients experienced pain more frequently and more severely than the general population. The largest difference was found in limitations of daily activities. Several qualitative similarities were observed, e.g. for the relative frequency of pain locations. Most patients reported multiple pain locations. The number of reported pain locations increased with intensity and duration of pain. Women reported more frequent and stronger pain than men, utilized more therapies and underwent more often alternative treatments.ConclusionsThe high prevalence of pain complaints in both samples indicates the importance of early pain prevention, adequate diagnosis and treatment in order to obviate the development and chronification of pain.


Diagnostica | 2002

Der Freiburger Fragebogen - Stadien der Bewältigung chronischer Schmerzen (FF-STABS):

Carsten Maurischat; Martin Härter; Jürgen Bengel

Zusammenfassung. Der Beitrag beschreibt die Konstruktion eines Fragebogens, der die Bereitschaft chronischer Schmerzpatienten erfasst, kognitiv-verhaltensorientierte Schmerzbewaltigungstechniken zu erlernen bzw. einzusetzen. Die Anderungsbereitschaft wurde nach dem Transtheoretischen Modell Prochaskas als ein Prozess definiert, der durch sechs distinkte, motivationale Stadien (“Stages of Change“) dargestellt wird. Nach der Itemgenerierung im Rahmen einer Voruntersuchung liesen sich in einer Stichprobe von N = 247 chronischen Schmerzpatienten vier der sechs transtheoretischen Stadien nachweisen: Sorglosigkeit, Vorbereitung, Handlung und Aufrechterhaltung. Die Testgute der Skalen (Konsistenz, Reliabilitat, Homogenitat, diskriminante Validitat) ist gut bis zufriedenstellend. Diskriminante und konvergente Konstruktvaliditaten, Zusammenhange der Skalenwerte mit psychischen Beeintrachtigungen sowie mit schmerzbezogen Variablen erweisen sich als theoriekonform. Eine einfache, heuristische Klassifikation der Pati...


European Journal of Pain | 2006

Further support for the pain stages of change model: Suggestions for improved measurement

Carsten Maurischat; Martin Härter; Robert D. Kerns; Jürgen Bengel


Schmerz | 2004

Zusammenhänge von Depressivität und Ängstlichkeit mit sozialer Erwünschtheit bei chronischen Schmerzpatienten

Komarahadi Fl; Carsten Maurischat; Martin Härter; Jürgen Bengel


Schmerz | 2004

Relationship of depression and anxiety with social desirability in chronic pain patients

Komarahadi Fl; Carsten Maurischat; Martin Härter; Jürgen Bengel


Hno | 2005

Erfassung der Veränderungsmotivation bei Tinnituspatienten

Martin Härter; Julia Battlehner; A. Münscher; J. Graul; Carsten Maurischat

Collaboration


Dive into the Carsten Maurischat's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

Fely Komarahadi

University Medical Center Freiburg

View shared research outputs
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge