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Featured researches published by Christiane I. Falkner.


British Journal of Ophthalmology | 2001

Outcome after silicone oil removal

Christiane I. Falkner; Susanne Binder; Andreas Kruger

BACKGROUND Combined with vitreoretinal surgery, silicone oil injection has become a standard technique and improves the prognosis of complex retinal detachment. As silicone oil leads to long term complications, removal of silicone oil from the eye is recommended. To evaluate the outcome after silicone oil removal, retinal redetachment, visual acuity, and complications were analysed. METHODS The authors analysed 115 consecutive cases of silicone oil removal (115 eyes), all operated by one surgeon. The series consisted of retinal detachments associated with proliferative vitreoretinopathy (103 eyes), proliferative diabetic retinopathy (six eyes), or ocular trauma (six eyes). The mean duration of intraocular silicone oil tamponade was 13.3 months, with a mean postoperative follow up of 1.8 years. RESULTS Anatomic success after silicone oil removal, defined as a complete retinal attachment, was achieved in 95 of 115 eyes (82.6%). Redetachment occurred in 20 eyes (17.4%), mostly within the first 6 months after silicone oil removal. Including the successfully reoperated eyes, the authors present a final anatomic success rate of 108 eyes (93.9%). Visual acuity improved or remained unchanged in 93 eyes (80.9%). CONCLUSION While reattachment and complication rates were quite similar to other studies, a better visual outcome was achieved in these cases. The duration of the silicone oil tamponade had no significant effect on the reattachment rate. The authors recommend not to apply standard criteria for the timing of silicone oil removal, but to decide individually, considering the underlying disease, as well as the previous operations.


Graefes Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology | 2007

The end of submacular surgery for age-related macular degeneration? A meta-analysis

Christiane I. Falkner; Harald Leitich; Florian Frommlet; Peter Bauer; Susanne Binder

BackgroundThe aim of this meta-analysis was to summarize and to discuss the results of the four main submacular surgical procedures for age-related macular degeneration (AMD) as reported in the literature through 2004 and to compare them to the Submacular Surgery Trials (SST) data.Methods The existing data in the literature on submacular surgery for AMD from 1992 to 2004 were evaluated. The main outcomes were proportion of patients with two or more lines of improvement in visual acuity (VA) and proportion with two or more lines of deterioration in VA after surgery.Results Eighty-eight studies including 1,915 cases met the inclusion criteria. Estimates for the treatment outcome within the four groups of treatment based on a logistic regression model gave comparable results for removal of choroidal neovascularization (CNV) (improvement of VA 28%, deterioration of VA 25%), macular translocation (improvement of VA 31%, deteriora-tion of VA 27%), and for transplantation of pigment epithelium (improvement of VA 22%, deterioration of VA 21%). Estimates for removal of subretinal hemorrhage were significantly different (improvement of VA 62%, deterioration of VA 13%).Conclusions Selected case series showed superior results of VA compared to the SST. The question of whether this is due to selection bias that seems inevitable when dealing with medium-sized nonrandomized case series or due to better results in single centers cannot be answered. In our opinion there still seem to be indications for submacular surgery such as in patients with AMD with low preoperative VA due to large hemorrhagic or fibrotic membranes or nonresponders to photodynamic therapy (PDT).


Archive | 2004

Cataract extraction in age-related macular degeneration: the ECAM-Study — an ongoing trial

Simon Brunner; Christiane I. Falkner; Ilse Krebs; A. Abri; Susanne Binder

At the end of the Millennium 6.5% of the population were older than 75 years [26], that means 500.000 people for Austria and 5.3 million for Germany, respectively.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2001

Resultate nach Silikonölentfernung bei PVR Fällen

Christiane I. Falkner; Susanne Binder; Andreas Kruger

ZusammenfassungHintergrundDie Silikonöltamponade kombiniert mit vitreoretinaler Chirurgie hat sich zu einer Standardtherapie entwickelt und verbessert die Prognose komplizierter Netzhautablösungen. Da Silikonöl zu verschiedenen Komplikationen führen kann, wurde dessen Entfernung aus dem Auge empfohlen. Wir beschreiben die anatomischen und funktionellen Ergebnisse nach Silikonölentfernung mit Hilfe einer retrospektiv durchgeführten Analyse von Reablatiorate, Visus und aufgetretenen Komplikationen.Patienten und MethodikWir untersuchten 103 aufeinanderfolgende Fälle (103 Augen) von Silikonölentfernung, die alle von einem Chirurgen operiert wurden (S.B.). Das Krankengut bestand aus Netzhautablösungen bedingt durch proliferative Vitreoretinopathie mit unterschiedlicher Grunderkrankung. Die durchschnittliche Dauer der Silikonöltamponade betrug 13,2 Monate, wobei sich ein durchschnittlicher Nachuntersuchungszeitraum von 1,5 Jahren fand.ErgebnisseEine anatomische Heilung, definiert als eine anterior und posterior des Cerclagewalls anliegende Netzhaut, konnte in 83,5% (86 von 103 Fällen) erzielt werden. Eine Reablatio zeigte sich in 16,5% (17 Augen), hauptsächlich innerhalb der ersten sechs Monate nach der Silikonölabsaugung. Einschließlich der erfolgreich reoperierten Fälle präsentieren wir eine abschließende Heilungsrate von 94,2% (97 Augen). In 83,5% (86 Fällen) verbesserte sich das Sehvermögen oder blieb konstant.SchlussfolgerungWährend die Erfolgs- und Komplikationsraten mit denen anderer Studien vergleichbar sind, konnte in unseren Fällen ein besserer End-Visus erzielt werden. Die Dauer der Silikonöltamponade hatte keinen signifikanten Effekt auf die Reablatiorate. Daher empfehlen wir keine Standardkriterien für den Zeitpunkt der Silikonölentfernung; jeder Fall sollte individuell und unter Berücksichtigung der Grunderkrankung sowie der vorausgegangenen Operationen betrachtet werden. Eine Silikonölentfernung sollte aber generell in jedem Fall angestrebt werden.SummaryBackgroundCombined with vitreoretinal surgery, silicone oil injection has become a standard technique and improves the prognosis of complex retinal detachment. As silicone oil leads to long-term complications, removal of silicone oil from the eye is recommended. To evaluate the outcome after silicone oil removal, retinal redetachment, visual acuity, and complications were analysed.Patients and methodsWe analysed 103 consecutive cases of silicone oil removal (103 eyes), all operated by one surgeon (S.B.). The series consisted of retinal detachments associated with proliferative vitreoretinopathy and various secondary diagnosis. The mean duration of intraocular silicone oil tamponade was 13,2 months, with a mean postoperative follow-up of 1,5 years.ResultsAnatomic success after silicone oil removal, defined as a retinal attachment anterior and posterior from the buckle, was achieved in 83,5% (86 of 103 eyes). Redetachment occurred in 16,5% (17 eyes), mostly within the first six months after silicone oil removal. Including the successfully reoperated eyes, we present a final anatomic success rate of 94,2% (97 eyes). Visual acuity improved or remained unchanged in 83,5% (86 eyes).ConclusionWhile reattachment and complication rates were quite similar to other studies, a better visual outcome was achieved in our cases. The duration of the silicone oil tamponade had no significant effect on the reattachment rate. We recommend not to apply standard criteria for the timing of silicone oil removal, but to decide individually, considering the underlying disease, as well as the previous operations. However, silicone oil removal should be strived for in almost every case.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2001

Mikrochirurgisch versorgte Netzhautablösungen

Christiane I. Falkner; Susanne Binder

ZusammenfassungHintergrund:Die konventionelle eindellende Operation konnte sich als Methode der Wahl bei der Behandlung von Netzhautablösungen etablieren. Seit 1997 wird dieser Eingriff an unserer Klinik unter dem Mikroskop vorgenommen. Das Ziel der Studie war, die Ergebnisse, Vorteile und Grenzen dieser mikrochirurgischen Behandlung zu untersuchen.Patienten und Methodik: Retrospektiv wurden die Daten von 92 Patienten (96 Augen), die zwischen 1997 und 2000 mit dieser Technik von einem Chirurgen operiert wurden, evaluiert. Wie bei der standardisierten konventionellen eindellenden Operation wurde die indirekte Ophthalmoskopie für die Identifikation und die Behandlung der Netzhautforamina angewandt. Alle anderen chirurgischen Schritte wurden unter dem Operationsmikroskop durchgeführt. Reablatiorate, funktioneile Resultate und Komplikationen wurden analysiert.Ergebnisse: Eine anatomische Heilung konnte in 85 Fällen (88,5%) nach einem Eingriff erzielt werden und in 95 Fällen (99%) nach einer oder zwei Reoperationen. Bei der letzten Nachuntersuchung zeigten 69 Fälle (71,9%) einen Visus von mindestens 0,4 und nur 6 Fälle (6,3%) einen Visus unter 0,1. Es kam bei keinem unserer Patienten zu intraoperativen Komplikationen. Späte postoperative Komplikationen in direktem Zusammenhang mit dem Eingriff waren Doppelbilder in 2 Fällen (2,1%) und Plombendehiszenz ohne begleitende Entzündungszeichen oder Schmerzen in 2 Fällen (2,1%).Schluss-folgerung: Die Verwendung des Operationsmikroskops verhindert intraoperative Komplikationen, reduziert das Auftreten von postoperativen Komplikationen und gewährleistet einen möglichst atraumatischen Eingriff. Somit können eine Verkürzung der Rehabilitationsphase und bessere funktioneile Resultate erzielt werden.SummaryBackground: Conventional scierai buckling has become a well established surgical procedure for the treatment of retinal detachments. Since 1997 we have performed all scierai buckling surgery under the operating microscope. The aim of the study was to evaluate the results, advantages and limits of microsurgical treatment.Patients and methods: We retrospectively reviewed a series of 92 consecutive patients (96 eyes) who were operated using the described technique by one surgeon between 1997 and 2000. As in standard conventional surgery, indirect ophthalmoscopy was used for the identification and treatment of retinal breaks. All other steps of the operation were performed under the operating microscope. The retinal redetachment rate, visual outcome and complications were analyzed.Results: Anatomic success was achieved in 85 eyes (88,5%) after the first procedure and in 95 eyes (99%) after one or two reoperations. At the last follow-up visit, 69 cases (71,9%) showed a final visual acuity of 0,4 or better whereas the final visual acuity was lower than 0,1 in 6 cases (6,3%). No intraoperative complications occurred in our series. Late postoperative complications related to the surgical procedure were diplopia in two eyes (2,1%) and scierai buckle exposure without evidence of infection or ocular pain in 2 eyes (2,1%).Conclusion: Using the operating microscope avoids intraoperative complications, helps to minimize the incidence of postoperative complications and allows a more atraumatic approach. As a result, the rehabilitation period is shortened and a better functional outcome is achieved.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2003

Systematischer Review der submakulären Chirurgie bei altersabhängiger Makuladegeneration (AMD)

Christiane I. Falkner; Susanne Binder; Harald Leitich

ZusammenfassungHintergrundIn den letzten zehn Jahren wurden verschiedene chirurgische Techniken zur Behandlung der altersabhängigen Makuladegeneration (AMD) eingeführt. Trotz vielversprechender Ergebnisse konnte sich bis heute keine dieser operativen Behandlungsformen als Standardtherapie etablieren. In der Literatur sind zumeist kleine Fallserien beschrieben, die nur einen begrenzten Einblick über die Wirksamkeit der submakulären Chirurgie zulassen.Patienten und MethodikEs wurde ein systematischer Review der Literatur der Jahre 1992 bis 2001 mit der Suchmaschine MEDLINE durchgeführt. Nur wissenschaftliche Arbeiten in deutscher oder englischer Sprache über die Behandlung von AMD, in denen die Ergebnisse einer chirurgischen Intervention beschrieben wurden, wurden inkludiert. Um die Wirksamkeit der verschiedenen operativen Therapien vergleichen zu können, wurden die eingeschlossenen Studien vier vordefinierten Therapiegruppen zugewiesen. Als Outcome-Parameter wurden Visusverbesserung oder -Verschlechterung nach der Operation definiert.ErgebnisseDie Einschlusskriterien wurden von 61 Studien erfüllt. Die beschriebenen operativen Eingriffe waren Extraktion von subretinalen Neovaskularisationen (CNV) (43%), Makulatranslokation (25%), Transplantation von Pigmentepithelzellen (10%) und Entfernung subretinaler Blutungen (23%). Achtunddreißig Prozent (0–87%) aller Fälle zeigten eine Visusverbesserung und 26% (0–90%) eine Verschlechterung.SchlussfolgerungDie submakuläre Chirurgie ist eine innovative und viel versprechende Behandlungsform der exsudativen altersabhängigen Makuladegeneration. Es bedarf jedoch noch weiterer randomisierter Studien, um eindeutige Schlussfolgerungen ziehen und generelle Therapieempfehlungen aussprechen zu können.SummaryBackgroundDifferent surgical procedures for the treatment of age-related macular degeneration (AMD) were introduced in the last ten years. Although promising results have been reported, none of these surgical techniques can be recommended as a standard procedure. Most studies are reporting the results of small case series, thus giving only little insight into the effectiveness of submacular surgery.Patients and methodsWe performed a systematic review using a MEDLINE search for the years 1992 to 2001. Only original English- or German-language studies evaluating surgical interventions in AMD were assigned to one of four groups of surgical treatments. The main outcomes were improve-ment or deterioration of visual acuity (VA) after surgery.ResultsSixty-one studies met the inclusion criteria. The surgical procedures performed were removal of subfovcal choroidal neovascularization (CNV) (43%), macular translocation (25%), transplantation of pigment epithelium (10%) and removal of subretinal hemorrhage (23%). Thirty-eight percent (range 0–87%) of all cases showed an improvement of VA and 26% (range 0–90%) a deterioration.ConclusionSubmacular surgery appears to be an innovative and promising method for the treatment of exsudative age-related macular degeneration (AMD). More randomized clinical studies are needed to draw unbiased conclusions and to allow for standard recommendations.


Investigative Ophthalmology & Visual Science | 2005

Cataract Surgery in Nonexsudative Age–Related Macular –First Results of a Prospective, Randomized, Multicenter Trial (ECAM–1)

Simon Brunner; Ilse Krebs; Ulrike Stolba; Christiane I. Falkner; Susanne Binder; Peter Bauer


Spektrum Der Augenheilkunde | 2007

Dreidimensionale Rekonstruktion von Schichtbildaufnahmen der Netzhaut

Carl Glittenberg; Boris Považay; Boris Hermann; Florian Zeiler; Christiane I. Falkner; Wolfgang Drexler; Susanne Binder


Investigative Ophthalmology & Visual Science | 2012

Improving the Three Dimensional Visualization of Intraoperative OCT Using GPU-based Ray-traced Rendering

Peggy D. Lamar; Carl Glittenberg; Christiane I. Falkner; Marieh Esmaelpour; Florian Zeiler; Susanne Binder


Spektrum Der Augenheilkunde | 2007

Three dimensional reconstruction of tomographic images of the retina

Carl Glittenberg; Boris Povazay; Boris Hermann; Florian Zeiler; Christiane I. Falkner; Wolfgang Drexler; Susanne Binder

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Susanne Binder

Medical University of Vienna

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Harald Leitich

Medical University of Vienna

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Peter Bauer

Medical University of Vienna

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A. Abri

Bascom Palmer Eye Institute

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Boris Hermann

Medical University of Vienna

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Ilse Krebs

Medical University of Vienna

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Wolfgang Drexler

Medical University of Vienna

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