Christoph Friedrich
Ruhr University Bochum
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Featured researches published by Christoph Friedrich.
Onkologe | 2005
Gerd Deutschinoff; Christoph Friedrich; Ulrich Thiem; R. Voigtmann; Ludger Pientka
ZusammenfassungIn der Onkologie hat die Lebensqualität der Patienten im Verlauf der beiden letzten Jahrzehnte zunehmende Beachtung gefunden. Neben der Verlängerung des Überlebens ist sie heute der zweite Parameter der zur Evaluation neuer Tumortherapien herangezogen wird. Sowohl die Invasivität heute zur Verfügung stehender Therapien als auch die oftmals begrenzte Lebenserwartung der Patienten hat zu diesem Paradigmenwechsel beigetragen. Es existieren heute eine Vielzahl von hervorragend evaluierten Instrumenten für eine große Anzahl verschiedener Patientengruppen und Tumorentitäten. Trotzdem bleibt weiterhin erheblicher Forschungsbedarf zu den Fragen, wann eine Änderung in der Lebensqualität für den einzelnen Patienten bedeutsam ist und wie Lebensqualitätsinstrumente für die besonderen Gruppen der sehr jungen, der älteren und für Patienten mit sehr invasiven Therapien zu bewerten und anzuwenden sind.AbstractDuring the last two decades the importance of the patient’s quality of life (QoL) has gained growing acceptance among those working in the oncology disciplines. QoL is now the second parameter after survival that is used to evaluate the effectiveness of new oncological therapies. The invasiveness of some of the current therapies and the restricted life expectancy of many of the patients diagnosed with cancer are what have led to this changed therapeutic paradigms. A large number of well-validated instruments are now available for use in many different patient populations and for almost all of the common tumor entities. Nonetheless, a substantial research effort is still needed, in particular into when a change in QoL is meaningful for the individual patient and how QoL-specific instruments should be rated and applied in very young and in elderly patients and in those undergoing maximally invasive therapies.
Urologe A | 2004
Susanne Krege; Christoph Friedrich; G. Lümmen; Ludger Pientka; H. Rübben
ZusammenfassungMit steigender Lebenserwartung stellt sich in einer Therapiesituation die Frage, welche Ziele primär verfolgt werden sollen. Liegt das Ziel in einer möglichst effektiven Lebensverlängerung oder einem möglichst langen Erhalt der aktiven Lebensspanne? Während bei jüngeren Patienten die Strategie meist eindeutig zugunsten eines möglichst langen Überlebens im Konsens zwischen Arzt und Patient festgelegt wird, stellt die Therapie älterer, funktionell eingeschränkter Patienten andere Anforderungen. Da funktionelle Defizite zwar mit dem Alter korrelieren, aber nicht kausal durch das Alter bedingt sind, besteht eine relevante Heterogenität in der Gruppe der älteren Patienten. Patienten, die ohne relevante Einschränkungen alt geworden sind, sollten für invasive Therapiestrategien in Betracht gezogen werden. Gleichzeitig können kalendarisch jüngere Patienten mit funktionellen Defiziten ohne direkte Verbesserungsmöglichkeit für derartige Therapien nicht mehr geeignet sein. Mit dem geriatrischen Assessment lassen sich funktionelle Defizite systematisch und differenziert erfassen.AbstractWith increasing life expectancy, a therapeutic decision raises the question of the primary goals to be aimed for. Is an absolute gain in age a goal equal to the preservation of an active life? While in younger patients the strategy followed by the patient and the doctor will usually be that of long-term survival, the decision making process for older patients with functional deficits is more challenging. Though functional deficits show a positive correlation with age, a causal relationship does not exist, which implies considerable inter-individual heterogeneity in the group of older patients. In particular, patients who have reached older ages “successfully” without any major limitations in their health should be considered for more intensive treatment strategies. At the same time, younger patients with relevant functional limitations and without any chance of improvement may not benefit from these interventions. The comprehensive geriatric assessment (CGA) offers the opportunity to describe and classify these deficits systematically. It therefore has a key role in the individual decision making process.
Technology in Cancer Research & Treatment | 2006
Christoph A. Stueckle; Stefan Adams; Kerstin F. Stueckle; Michael Szpakowski; Oliver Schneider; Christoph Friedrich; Ulrich Thiem; Ludger Pientka; Dieter Liermann
The advantages of multiplanar reconstruction in rectal cancer recurrence diagnostics using medium resolution multi-detector CT are evaluated. We included 40 patients after a rectal cancer operation in this study. During follow-up ten patients developed a recurrence. All patients received a minimum of two CT-examinations in their follow-up program. A total of 131 CT-scans were evaluated. Each examination was reviewed by two experienced radiologists in respect to recurrence. Each examination was presented in axial reconstruction with a slice thickness of 8mm with an increment of 7mm and a slice thickness of 3mm with an increment of 2mm. The thin slices were used for the multi-planar reconstruction. Multi-planar reconstructions showed better results for the detection of recurrence than axial reconstruction. A reduced slice thickness did not lead to better results in axial reconstruction. Multi-planar reconstruction showed a sensitivity of 0.88, a specificity of 1.0 and an accuracy of 0.97. Our axial reconstruction results were: 0.86, 0.96, and 0.93, respectively. Sensitivity and accuracy showed a significant increase after the first and second examinations. Multi-planar reconstructions allow for better detection of rectal cancer recurrence when compared to axial reconstructions. Thinner axial slice thickness shows no diagnostic advantage.
Onkologie | 2009
Christoph Friedrich; Beate Schultheis; Ludger Pientka
Das geriatrische Assessment gewinnt in den letzten Jahren zunehmend an Bedeutung in der Versorgung älterer Tumorpatienten. Dabei wird die Identifikation körperlich überdurchschnittlich belastbarer Patienten für aggressive Therapie und gleichzeitig auch die Detektion und Quantifizierung relevanter Defizite vor Therapie ermöglicht, um Komplikationen im Verlauf zu vermeiden. Dabei stellt die Entwicklung möglichst zeiteffektiver Screeninginstrumente eine besondere Herausforderung auch für die nächsten Jahre dar.
Onkologie | 2008
Karl-Matthias Deppermann; Christoph Friedrich; Felix J.F. Herth; Rudolf M. Huber
Grundlagen der Therapieentscheidung bei älteren Patienten mit thorakalen Tumoren sind wie bei jüngeren primär die Ergebnisse der üblichen Routinediagnostik. Standardisierte Bewertungen bestehender Komorbiditäten und geriatrische Assessments können weitergehende Informationen liefern, die besonders bei intensiven und/oder komplexen Therapiemodalitäten relevant sind und gegebenenfalls frühzeitig entsprechende Interventionen oder Maβnahmen zur Unterstützung erfordern.
Zeitschrift für ärztliche Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen - German Journal for Quality in Health Care | 2007
Ulrich Wedding; K. Höffken; Christoph Friedrich; Ludger Pientka
Archive | 2007
Christoph Friedrich; S. Krege; U. Wedding; Ludger Pientka
JAMA Internal Medicine | 2004
Ulrich Thiem; Christoph Friedrich; Gerd Deutschinoff; Ludger Pientka
Archive | 2016
Ulrich Thiem; Christoph Friedrich; Gerd Deutschinoff; Ludger Pientka
Onkologie | 2013
Carsten Bokemeyer; Herwig Birg; Gerald Kolb; Andreas Leischker; Stephan Schmitz; Walter Baumann; Friedemann Honecker; Christoph Friedrich; Beate Schultheis; Ludger Pientka; Ulrich Wedding; Johannes G. Meran; Ernst Späth-Schwalbe; Guido von Figura; K. Lenhard Rudolph; Thomas Georg Wendt