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Featured researches published by F. Hölzle.


Archive | 2011

Raising of microvascular flaps

Klaus-Dietrich Wolff; F. Hölzle

Raising of microvascular flaps : , Raising of microvascular flaps : , کتابخانه دیجیتال جندی شاپور اهواز


British Journal of Oral & Maxillofacial Surgery | 2009

Bronchoscopy screening in primary oral squamous cell carcinoma: a 10-year experience

Marco Rainer Kesting; Luisa Robitzky; Sammy Al-Benna; Lars Steinstraesser; Hansjörg Baurecht; Klaus-Dietrich Wolff; F. Hölzle; Markus Nieberler; Thomas Mücke; Denys John Loeffelbein

Squamous cell carcinoma (SCC) in the head and neck is associated with synchronous or metachronous carcinomas of the lung. Preoperative pulmonary screening is advocated and may be done by bronchoscopy, thoracic radiograph, computed tomography (CT), or positron emission tomography (PET) with CT (PET/CT fusion). We evaluated the role of bronchoscopy in patients with primary oral SCC to ascertain the incidence of synchronous malignancies of the lung. We retrospectively reviewed a decades experience of screening by bronchoscopy in 570 pathologically confirmed and previously untreated patients with oral SCC (188 female, 382 male). Univariate and multivariate analyses were done after evaluating the incidence of synchronous lesions and the clinical and histological features of the index tumour. Investigation by bronchoscopy showed disease in 166 patients, and malignancy of the lung in 9 (2%). The Union International contre le Cancer (UICC) stages I and II oral SCC were significantly associated with a synchronous malignancy of the lung (p=0.038). We recommend the use of bronchoscopy even in early tumour stages. Some patients had their treatment altered because of its use, including upstaging, diagnosis of distant and unresectable disease, and investigation of second primary malignancies.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2003

Evaluation der Unterschenkelarterien vor mikrochirurgischem Fibulatransfer

F. Hölzle; E. P. Franz; V. H. von Diepenbroick; K.-D. Wolff

Nach Einführung des mikrochirurgischen Fibulatransplantats im Jahr 1975 durch Taylor und erstem Einsatz im Kieferbereich 1989 durch Hidalgo hat sich dieses Transplantat zu einem Grundpfeiler für die Rekonstruktion des Unterkiefers bei ausgedehnten oromandibularen Defekten etabliert. Voraussetzung für die Anwendung dieses Transplantats ist allerdings der Nachweis einer intakten 3-Gefäß-Versorgung des Unterschenkels, um insbesondere bei Rauchern die Gefahr einer später auftretenden Mangeldurchblutung des Fußes zu minimieren. Dieser Nachweis wurde bisher mit der invasiven DSA-Technik erbracht. Die Fortschritte auf dem Gebiet der Magnetresonanzangiographie (MRA) ermöglichen jedoch zunehmend eine primäre Gefäßdiagnostik mit nichtinvasiven Untersuchungsverfahren. Ziel der vorliegenden prospektiven Untersuchung war, die Frage zu beantworten, ob die MRA normvariante Gefäßverläufe und pathologische Gefäßstenosen der Unterschenkelarterien zuverlässig darstellen und damit die konventionelle digitale Subtraktionsangiographie (DSA) ersetzen kann. In einer prospektiven Studie wurden bei 15 Patienten vor Entnahme eines Fibulatransplantats eine konventionellen DSA und postoperativ eine MRA der Unterschenkel mit i. v. Kontrastmittelgabe angefertigt. Alle Aufnahmen wurden verblindet und einer Auswertung durch 3 Radiologen zugeführt. Die Beurteilung des Gefäßstatus erfolgte in Bezug auf atherosklerotische Veränderungen, Stenosen, hypoplastische Gefäße, Gefäßokklusionen und allgemeine Gefäßanatomie. Die hohe Auflösung der MRA ermöglichte eine sichere Beurteilung aller 3 Hauptgefäße des Unterschenkels. Fehlende und hypoplastische Gefäße, Stenosen und atherosklerotische Veränderungen konnten eindeutig dargestellt werden und deckten sich mit den Befunden der DSA. Die MRA der Unterschenkel ermöglicht eine sichere Beurteilung des Gefäßstatus und ist aufgrund des geringeren Untersuchungsrisikos, der ambulanten Durchführbarkeit und der fehlenden Strahlenexposition der DSA in dieser Fragestellung vorzuziehen. Since the introduction of the fibula flap by Taylor in 1975, and its first application in the lower jaw by Hidalgo in 1989, it has become an option of first choice in mandibular reconstruction of large oromandibular defects. Perfusion of the osteomyocutaneous fibula transplant is based on the peroneal artery. To avoid postoperative ischaemia of the lower leg after sacrificing this artery, especially in smokers, adequate perfusion must be guaranteed preoperatively by radiological evaluation. Progress in the field of magnetic resonance angiography (MRA) enables an increasing number of primary non-invasive evaluations of vessels. The aim of this prospective study was to answer the question of whether MRA enables a accurate representation of anatomical variation and pathological stenoses of the lower leg vessels and can therefore replace conventional digital subtraction angiography (DSA). We carried out conventional DSA of the lower leg before raising a fibula transplant and postoperative MRA with contrast medium in a prospective study with 15 patients. Vessels were assessed for atherosclerotic, occlusive or hypoplastic changes and anatomical variations by three radiologists. High resolution of MRA enables a reliable judgement of the lower leg vessels. Hypoplastic vessels, stenoses, occlusion or atherosclerotic changes of the vessels could definitely be detected by MRA just as by DSA. Thus, all patients without these diagnosed contraindications could be operated successfully. MRA of the lower leg enables a definitive determination of the vessel quality and the site of preference for harvesting the flap. Because MRA is a low risk procedure, can be carried out on an outpatient basis and causes no radiation load, it should be preferred to conventional DSA.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2002

Indikationen zur primären operativen Therapie von Gefäßanomalien im Säuglingsalter

K.-D. Wolff; F. Hölzle; Harald Eufinger

Lasertherapie. Seit Einführung der Lasertherapie für die Behandlung von Hämangiomen und vaskulären Malformationen hat die operative Therapie in der Primärbehandlung immer mehr an Bedeutung verloren. Besonders Hämangiome, aber auch venöse Malformationen und Lymphangiome werden heute in der Regel einer primären Lasertherapie zugeführt, wobei besonders der Nd:YAG-Laser mit perkutaner oder transkutaner Applikationstechnik oft zu guten Ergebnissen führt. Chirurgische Verfahren. Chirurgische Verfahren kommen meist nach mehrmaliger Laserbehandlung erst sekundär im späten Kindes- oder Erwachsenenalter zur Anwendung und bestehen aus der Exzision von Restbefunden oder plastischen Korrekturoperationen. Besonders bei subkutan gelegenen Gefäßanomalien und bei erfolgloser Lasertherapie mit weiterhin schnell wachsenden Hämangiomen besteht jedoch auch heute noch eine klare Indikation zur chirurgischen Therapie, die selbst bei ausgedehnten Befunden eine blutungsarme und sichere Tumorentfernung ermöglicht. Fallberichte. Anhand von 3 Kasuistiken soll auf die Notwendigkeit einer operativen Intervention hingewiesen werden, durch die drohende Komplikationen wie Erblindung, Läsion des N. facialis oder letaler Ausgang bei massiver Einblutung verhindert werden konnten. Laser therapy. Since the introduction of laser therapy for treatment of hemangiomas and vascular malformations, primary surgical therapy has gradually lost importance. Particularly hemangiomas, but also venous malformations and lymphangiomas, are nowadays primarily treated by different types of lasers. Especially the Nd:YAG laser with a percutaneous or transcutaneous application technique often leads to satisfying results. Surgical therapy. Surgical therapy is mostly used secondarily in late childhood or in adults after several laser applications for excision of residual scars or other corrective procedures. Despite these improvements in laser therapy, there is still an indication for primary surgical treatment in subcutaneous vascular malformations and in rapidly growing hemangiomas after unsuccessful laser therapy. Even in large vascular anomalies, safe excision with only a little blood loss is possible if the tumors are encapsulated. Case reports. In this paper we want to point out the necessity of primary surgery in three children in whom complications such as loss of sight, facial nerve palsy, and a lethal outcome due to massive hemorrhage in a cystic lymphangioma could be avoided.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2007

Die Leishmaniasis – eine parasitäre Erkrankung als Differenzialdiagnose maligner Mundschleimhauterkrankungen. Fallbericht und Literaturübersicht

Andreas Wysluch; Florian Sommerer; Hamid Ramadan; Denys John Loeffelbein; Klaus-Dietrich Wolff; F. Hölzle

Although parasitel infections in northern Europe are rare, it must be considered as differential diagnosis of malignant tumours of mucous membrane. With increasing tourisms in endemic areas, infections with parasite pathogen are spreading in non-endemic areas as well. In this case a mucous membrane malignancy with clinical feature of ulcer on unusual location was imitated. In this reported case the patient suffers with hepatitis c, causing cirrhosis of the liver and making a liver transplantation necessary. In this patient a history of a leishmaniosis which had been treated successful by the tropical institute is reported, but because of a new actually leishmaniosis-infection a liver transplantation is contraindicated. Under oral therapy with Miltefosin (IMPADIVO) a remission was successful. The leishmaniosis is a classical tropical disease. WHO reported a morbidity of nearly 12 million people in 88 countries around the world especially in tropical areas. Repeatedly infections in northern Europe caused by the phlebotonus-sandflies are described. Therefore leishmaniosis must be considered as differential diagnosis in suspect lesions of mucous membrane.


Mund-, Kiefer- Und Gesichtschirurgie | 2003

Sauerstoff tragende Lösungen verbessern die Gewebeoxygenation im quergestreiften Hautmuskel nach kritischer Ischämiezeit

Dirk Nolte; S. Pickelmann; S. Swaid; F. Hölzle; K.-D. Wolff

AIM The aim of the present study was to investigate the effects of the oxygen-carrying hemoglobin solution DCLHb (diaspirin-crosslinked hemoglobin) on microvascular perfusion and tissue oxygenation in striated skin muscle after the induction of critical ischemia followed by reperfusion. MATERIAL AND METHODS Using intravital fluorescence microscopy the functional capillary density was analyzed in the striated skin muscle of Syrian golden hamsters before the induction of a 4-h period of ischemia and again after 0.5 h, 2 h and 24 h of reperfusion ( n=8 in each group). In other animals ( n=8 in each group), the identical protocol was applied to determine tissue oxygenation by means of the multi-wire surface electrode (MDO, Eschweiler, Kiel, Germany). Animals in the treatment group ( n=8) received a bolus infusion of 5 ml of DCLHb per kg of body wt. (10 g/dl; Baxter, Ill., USA) 15 min before reperfusion. Control animals ( n=8) received equivalent volumes of isotonic saline (Braun, Melsungen, Germany). RESULTS. Functional capillary density was dramatically reduced in control animals, while in DCLHb-treated animals significantly higher values were observed. Efficient restoration of tissue PO(2) was also seen in DCLHb-treated animals and not in control animals. CONCLUSIONS These results show that the oxygen-carrying solution DCLHb is significantly more efficient than the commonly used crystalloid solutions in restoration of tissue PO(2) after ischemia-reperfusion. The use of this solution therefore appears promising as a means of protecting the tissue put at risk by ischemia from reperfusion damage.Fragestellung. Ziel der vorliegenden Untersuchung war, die Effekte der Sauerstoff tragenden freien Hämoglobinlösung (Diaspirin-crosslinked-Hämoglobin, DCLHb) auf die kapillare Perfusion sowie die Oxygenation im quergestreiften Hautmuskelgewebe nach kritischer Ischämiezeit und nachfolgender Reperfusion zu analysieren. Material und Methode. Die kapillare Gewebeperfusion wurde anhand der funktionellen Kapillardichte im Hautmuskel des syrischen Goldhamsters quantitativ vor der Induktion einer 4-stündigen Ischämie sowie nach 0,5 h, 2 h und 24 h Reperfusion mittels intravitaler Fluoreszenzmikroskopie erfasst (n=8 pro Versuchsgruppe). In separaten Tieren wurde nach demselben Versuchsansatz mit der Mehrdrahtoberflächenelektrode (MDO, Eschweiler, Kiel) die Gewebeoxygenation gemessen (n=8 pro Versuchsgruppe). Die Tiere der Testgruppe (n=8) erhielten 15 min vor der Reperfusion eine Kurzinfusion von 5 ml/kg KG DCLHb (Diaspirin-crosslinked-Hämoglobin, 10 g/dl, Baxter, IL, USA). Die Kontrolltiere (n=8) erhielten äquivalente Dosen einer isotonen Kochsalzlösung (Braun, Melsungen). Ergebnisse. Die funktionelle Kapillardichte als Maß für die Länge von erythrozytenperfundierten Kapillaren pro Beobachtungsfeld war bei den Kontrolltieren in der Reperfusionsphase dramatisch vermindert, während bei den mit DCLHb behandelten Tieren signifikant höhere Werte nachweisbar waren (p<0,05). Diese Beobachtung spiegelte sich in einer vollständigen Erholung des Gewebe-pO2 bei den Behandlungstieren wider, was in Kontrolltieren nicht erreicht wurde. Schlussfolgerungen. Die Ergebnisse dieser Studie zeigen, dass die Sauerstoff tragende Lösung DCLHb nach kritischer Ischämie und Reperfusion die nutritive Perfusion und Gewebeoxygenation gegenüber kristalloiden Lösungen verbessert. Die Anwendung derartiger Lösungen scheint unter den klinischen Bedingungen einer kritischen Ischämie daher als viel versprechender adjuvanter therapeutischer Ansatz. Aim. The aim of the present study was to investigate the effects of the oxygen-carrying hemoglobin solution DCLHb (diaspirin-crosslinked hemoglobin) on microvascular perfusion and tissue oxygenation in striated skin muscle after the induction of critical ischemia followed by reperfusion. Material and Methods. Using intravital fluorescence microscopy the functional capillary density was analyzed in the striated skin muscle of Syrian golden hamsters before the induction of a 4-h period of ischemia and again after 0.5 h, 2 h and 24 h of reperfusion (n=8 in each group). In other animals (n=8 in each group), the identical protocol was applied to determine tissue oxygenation by means of the multi-wire surface electrode (MDO, Eschweiler, Kiel, Germany). Animals in the treatment group (n=8) received a bolus infusion of 5 ml of DCLHb per kg of body wt. (10 g/dl; Baxter, Ill., USA) 15 min before reperfusion. Control animals (n=8) received equivalent volumes of isotonic saline (Braun, Melsungen, Germany). Results. Functional capillary density was dramatically reduced in control animals, while in DCLHb-treated animals significantly higher values were observed. Efficient restoration of tissue PO2 was also seen in DCLHb-treated animals and not in control animals. Conclusions. These results show that the oxygen-carrying solution DCLHb is significantly more efficient than the commonly used crystalloid solutions in restoration of tissue PO2 after ischemia–reperfusion. The use of this solution therefore appears promising as a means of protecting the tissue put at risk by ischemia from reperfusion damage.


Journal of Cranio-maxillofacial Surgery | 2006

Free flap monitoring using simultaneous non-invasive laser Doppler flowmetry and tissue spectrophotometry.

F. Hölzle; Denys John Loeffelbein; Dirk Nolte; Klaus-Dietrich Wolff


International Journal of Oral and Maxillofacial Surgery | 2007

Clinical outcome and patient satisfaction after mandibular reconstruction with free fibula flaps

F. Hölzle; Marco Rainer Kesting; G. Hölzle; A. Watola; Denys John Loeffelbein; J. Ervens; K.-D. Wolff


Journal of Cranio-maxillofacial Surgery | 2006

The anterolateral thigh as a universal donor site for soft tissue reconstruction in maxillofacial surgery

Klaus-Dietrich Wolff; Marco Rainer Kesting; Petra Thurmüller; Roland Böckmann; F. Hölzle


British Journal of Oral & Maxillofacial Surgery | 2006

Animal bite injuries to the head: 132 cases

Marco Rainer Kesting; F. Hölzle; Christian Pox; Petra Thurmüller; Klaus-Dietrich Wolff

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Ruhr University Bochum

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