Felix Momm
University Medical Center Freiburg
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Publication
Featured researches published by Felix Momm.
Palliative Medicine | 2007
Gerhild Becker; Carola Xander; Hubert E. Blum; Johannes Lutterbach; Felix Momm; Marjolein Gysels; Irene J. Higginson
Background: Responses to bereavement may be influenced by characteristics such as age or gender, but also by factors like culture and religion. Aim: A systematic review was undertaken to assess whether spiritual or religious beliefs alter the process of grief and/or bereavement. Methods: Fifteen computerized databases were searched. Thirty-two studies met the inclusion criteria. Evidence was graded according to the standard grading system of the Clinical Outcomes Group and by the SIGNAL score. Results: In total, 5715 persons were examined: 69% women, 87% white, 83% protestant. Ninety-four percent of studies show some positive effects of religious/spiritual beliefs on bereavement, but there was a great heterogeneity regarding included populations and outcome measurements. Conclusion: Available data do not allow for a definite answer on whether religious/spiritual beliefs effectively influence bereavement as most studies suffer from weaknesses in design and methodological flaws. Further research is needed. Recommendations for further research are given. Palliative Medicine 2007; 21: 207—217
Strahlentherapie Und Onkologie | 2005
Felix Momm; Natalja Jurievna Volegova-Neher; Jürgen Schulte-Mönting; Roland Guttenberger
Background and Purpose:Xerostomia is an important chronic side effect of radiotherapy in the head and neck area. The authors investigated the efficacy of different artificial saliva compounds in patients with postirradiation xerostomia.Patients and Methods:In 120 patients with xerostomia after radiotherapy for head and neck cancer, four different saliva substitute compounds (gel, carmellose spray, oil, mucin spray) were tested in a prospective crossover design. Xerostomia at baseline and under treatment with each compound was measured with a questionnaire approved in a pilot trial.Results:All compounds significantly improved xerostomia when compared to baseline situation (p < 0.0001). The gel was rated best, the carmellose spray was rated worst by the patients, but the single compounds did not differ significantly in their effects. In spite of this result, most patients chose the carmellose spray as their favorite compound. This is due to its good taste and easy handling, which play an important role for the acceptance of the products. Big individual differences in the preference of the single compounds were found.Conclusion:For most patients considerable relief from xerostomia can be reached by saliva substitutes. Thus, every patient with xerostomia should be given different artificial saliva compounds for a test period. This will help to find the individually best way to cope with the dry mouth.Hintergrund und Ziel:Eine wichtige chronische Nebenwirkung der Strahlentherapie im Kopf-Hals-Bereich ist die Xerostomie. Die vorliegende Studie untersucht unterschiedliche Speichelersatzprodukte bezüglich ihrer Effektivität auf diese Mundtrockenheit.Patienten und Methodik:An 120 Patienten mit einer Xerostomie nach Bestrahlung im Kopf-Hals-Bereich wurden vier unterschiedliche Speichelersatzprodukte (Gel, Carmellose-Spray, Öl, Mucin-Spray) in einem prospektiven Cross-over-Design getestet. Die Xerostomie vor Beginn der Studie und während der Behandlung mit den einzelnen Präparaten wurde mit einem Fragebogen ermittelt, der in einer Pilotstudie entwickelt worden war.Ergebnisse:Alle Präparate verbesserten im Vergleich mit der Situation vor der Studie die Xerostomie signifikant (p < 0,0001). Das Gel wurde von den Patienten am besten, das Carmellose-Spray am schlechtesten bewertet, doch die verschiedenen Präparate unterschieden sich in ihrem Effekt nicht signifikant. Trotz dieses Ergebnisses wählten die meisten Patienten das Carmellose-Spray als ihr „Lieblingsprodukt“ aus. Dies ist auf seinen guten Geschmack und seine gute Handhabbarkeit zurückzuführen, die für die Akzeptanz der Präparate eine wichtige Rolle spielen. Die Bevorzugung einzelner Produkte war individuell sehr unterschiedlich.Schlussfolgerung:Bei den meisten Patienten kann durch Speichelersatzprodukte eine merkliche Besserung der Xerostomie erreicht werden. Jedem Patienten mit Mundtrockenheit sollten verschiedene dieser Präparate zum Testen zur Verfügung gestellt werden. Dies trägt dazu bei, die individuell beste Möglichkeit der Xerostomiebehandlung herauszufinden.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2005
Felix Momm; Natalja Jurievna Volegova-Neher; Jürgen Schulte-Mönting; Roland Guttenberger
Background and Purpose:Xerostomia is an important chronic side effect of radiotherapy in the head and neck area. The authors investigated the efficacy of different artificial saliva compounds in patients with postirradiation xerostomia.Patients and Methods:In 120 patients with xerostomia after radiotherapy for head and neck cancer, four different saliva substitute compounds (gel, carmellose spray, oil, mucin spray) were tested in a prospective crossover design. Xerostomia at baseline and under treatment with each compound was measured with a questionnaire approved in a pilot trial.Results:All compounds significantly improved xerostomia when compared to baseline situation (p < 0.0001). The gel was rated best, the carmellose spray was rated worst by the patients, but the single compounds did not differ significantly in their effects. In spite of this result, most patients chose the carmellose spray as their favorite compound. This is due to its good taste and easy handling, which play an important role for the acceptance of the products. Big individual differences in the preference of the single compounds were found.Conclusion:For most patients considerable relief from xerostomia can be reached by saliva substitutes. Thus, every patient with xerostomia should be given different artificial saliva compounds for a test period. This will help to find the individually best way to cope with the dry mouth.Hintergrund und Ziel:Eine wichtige chronische Nebenwirkung der Strahlentherapie im Kopf-Hals-Bereich ist die Xerostomie. Die vorliegende Studie untersucht unterschiedliche Speichelersatzprodukte bezüglich ihrer Effektivität auf diese Mundtrockenheit.Patienten und Methodik:An 120 Patienten mit einer Xerostomie nach Bestrahlung im Kopf-Hals-Bereich wurden vier unterschiedliche Speichelersatzprodukte (Gel, Carmellose-Spray, Öl, Mucin-Spray) in einem prospektiven Cross-over-Design getestet. Die Xerostomie vor Beginn der Studie und während der Behandlung mit den einzelnen Präparaten wurde mit einem Fragebogen ermittelt, der in einer Pilotstudie entwickelt worden war.Ergebnisse:Alle Präparate verbesserten im Vergleich mit der Situation vor der Studie die Xerostomie signifikant (p < 0,0001). Das Gel wurde von den Patienten am besten, das Carmellose-Spray am schlechtesten bewertet, doch die verschiedenen Präparate unterschieden sich in ihrem Effekt nicht signifikant. Trotz dieses Ergebnisses wählten die meisten Patienten das Carmellose-Spray als ihr „Lieblingsprodukt“ aus. Dies ist auf seinen guten Geschmack und seine gute Handhabbarkeit zurückzuführen, die für die Akzeptanz der Präparate eine wichtige Rolle spielen. Die Bevorzugung einzelner Produkte war individuell sehr unterschiedlich.Schlussfolgerung:Bei den meisten Patienten kann durch Speichelersatzprodukte eine merkliche Besserung der Xerostomie erreicht werden. Jedem Patienten mit Mundtrockenheit sollten verschiedene dieser Präparate zum Testen zur Verfügung gestellt werden. Dies trägt dazu bei, die individuell beste Möglichkeit der Xerostomiebehandlung herauszufinden.
Cancer | 2011
Simon Kirste; Markus Treier; Sabine Jolie Wehrle; Gerhild Becker; Mona Abdel-Tawab; Kathleen Gerbeth; Martin Johannes Hug; Beate Lubrich; Anca-Ligia Grosu; Felix Momm
Patients irradiated for brain tumors often suffer from cerebral edema and are usually treated with dexamethasone, which has various side effects. To investigate the activity of Boswellia serrata (BS) in radiotherapy‐related edema, we conducted a prospective, randomized, placebo‐controlled, double‐blind, pilot trial.
Radiotherapy and Oncology | 2010
Felix Momm; Eva Schubert; Karl Henne; Norbert Hodapp; Hermann Frommhold; Jan Harder; Anca-Ligia Grosu; Gerhild Becker
BACKGROUND AND PURPOSE In spite of various efforts perihilar cholangiocellular carcinoma (Klatskin tumour) has still a bad prognosis. The treatment of patients with inoperable Klatskin tumours by stereotactic fractionated radiotherapy (SFRT) was analysed retrospectively. PATIENTS, METHODS AND MATERIALS: In our department 13 patients were treated for Klatskin tumours by SFRT (32-56 Gy, 3 x 4 Gy/week) from 1998 to 2008. The treatment technique was developed from stereotactic body frame radiotherapy to image guided (IGRT) stereotactic radiotherapy with control of patient positioning by cone beam computer tomography (CBCT). 6/13 patients received additional chemotherapy before or after SFRT. RESULTS A median survival of 33.5 (6.6-60.4) months after diagnosis was reached by SFRT. The median time of freedom from tumour progression was 32.5 (6.1-60.4, last patient died without tumour progression) months. The therapy was tolerated very well. Nausea was the most common side effect. 5/13 patients suffered from recurrent cholangitis caused and enhanced by the primary tumour and drainages or stents in the bile ducts. CONCLUSIONS In the context of reaching local control being still the main problem of Klatskin tumour patients, SFRT seems to be a very promising method for the treatment of these tumours.
Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis | 2011
Kathleen Gerbeth; Juergen Meins; Simon Kirste; Felix Momm; Manfred Schubert-Zsilavecz; Mona Abdel-Tawab
Until now, dexamethasone is the medication of choice to reduce peritumoral edema associated with primary and secondary brain tumors. Because of the severe side effects accompanying such a treatment the interest in alternative agents that may be co-administered with glucocorticoids and help to reduce the required dose is constantly increasing. Boswellia serrata gum resin extracts (BSE), which have been designated an orphan drug status by the European Medicines Agency (EMA) in 2002 for the treatment of peritumoral edema, may represent a promising supplemental herbal remedy. However, clinical studies on the effect of BSE on brain edema as well as analyzes of serum levels are very scarce. Based on that background a prospective, placebo controlled, and double blind clinical pilot trial was conducted on 14 patients applying for the first time a high dose of 4200 mg BSE per day and 13 patients receiving placebo. For monitoring the serum levels of all major boswellic acids (BAs) a highly sensitive HPLC-MS method has been developed that allows the determination of KBA and AKBA from 5.0 ng/ml to 3000 ng/ml and of αBA, βBA, AαBA and AβBA from 0.5 ng/ml to 12,000 ng/ml. It is the first validated method that covers such a wide concentration range, which makes it suitable to be used as standard method in clinical trials as it compensates for the great pharmacokinetic variability in the plasma levels of BAs observed in clinical practice. Average steady concentrations (ng/ml) in the range of 6.4-247.5 for KBA, 0-15.5 for AKBA, 36.7-4830.1 for αBA, 87.0-11948.5 for βBA, 73.4-2985.8 for AαBA and 131.4-6131.3 for AβBA were determined in the verum group. The here quantified steady state levels suggest βBA to be a possible candidate for the anti-inflammatory and anti-edemateous effects of BSE. In general, the serum level analysis underlines the promising clinical results of BSE on cerebral edema.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2006
Gerhild Becker; Felix Momm; Carola Xander; Susanne Bartelt; Anja Christina Zander-Heinz; Kai Budischewski; Claudia Domin; Michael Henke; I.A. Adamietz; Hermann Frommhold
Purpose:To explore the role of religious belief in coping with disease symptoms and treatment-related side effects in patients with head-and-neck cancer under radiotherapy.Patients and Methods:Prospectively collected data were used with a cohort of head-and-neck cancer patients treated by radiotherapy and epoetin beta or placebo within a double-blind multicenter trial. All patients were divided into believers and nonbelievers. Answers to a quality of life questionnaire at four points in time during radiotherapy were analyzed according to both groups. Clinical parameters and therapy side effects were controlled regularly.Results:62.1% of the patients (66/105) sent back a baseline questionnaire discriminating between believers and nonbelievers. For 34.2% (40/105) data of all four measures could be obtained. On average, believers felt better in all categories of side effects at all points of time before, during and directly after therapy.Conclusion:Religious faith seems to play an important role in coping strategies of radiotherapy patients. More research in this area would be worthwhile.Ziel:Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, die Rolle des religiösen Glaubens bei der Verarbeitung („Coping“) von Krankheitssymptomen und behandlungsbedingten Nebenwirkungen an Strahlentherapie-Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren zu untersuchen.Patienten und Methodik:Die Studie wurde mit prospektiv erhobenen Daten an einer Kohorte von Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren, die in einer doppelblinden Multicenterstudie mit einer Strahlentherapie und Epoetin beta oder Plazebo behandelt wurden, durchgeführt. Die Patienten wurden in zwei Gruppen, „Gläubige“ und „Nichtgläubige“, eingeteilt. Während der Therapie wurden, bezogen auf die beiden Gruppen, die Antworten auf einen Lebensqualitätsfragebogen zu vier Zeitpunkten ausgewertet. Klinische Parameter und Nebenwirkungen der Therapie wurden laufend kontrolliert.Ergebnisse:62,1% der Patienten (66/105) schickten den Basisfragebogen zurück, durch den zwischen Gläubigen und Nichtgläubigen unterschieden wurde. Für 32,2% der Patienten (40/105) konnten die Daten zu allen vier Messzeitpunkten ermittelt werden. Bezüglich aller erfassten Nebenwirkungen fühlten sich die Gläubigen über den gesamten Messzeitraum (vor, während und nach der Strahlentherapie) besser als die Nichtgläubigen.Schlussfolgerung:Der religiöse Glaube scheint für Copingstrategien bei Strahlentherapie-Patienten eine wichtige Rolle zu spielen, so dass dieses Gebiet weiter untersucht werden sollte.
Radiotherapy and Oncology | 2011
Marc-Benjamin Meßmer; Andreas Thomsen; Simon Kirste; Gerhild Becker; Felix Momm
To investigate the development of xerostomia more than 5 years after radiotherapy for head and neck cancer, a prospective longitudinal study was done. A xerostomia questionnaire was answered by 42 patients 41 and 90 months after radiotherapy: xerostomia at rest did not change significantly over time whereas the difficulties with speaking improved and the difficulties with eating worsened. Subjective xerostomia does not reach a steady state even more than 5 years after radiotherapy.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2005
Felix Momm; Susanne Bartelt; Kristine Haigis; Astrid Große-Sender; Gerlo Witucki
Purpose:It was investigated whether the elementary EORTC/RTOG-CTC score (Common Toxicity Criteria) for radiotherapy skin reactions correlates with spectrophotometric measurements of the skin color.Patients, Material, and Methods:In 41 patients irradiated for unilateral breast cancer the regular scoring by CTC was done during radiotherapy. In parallel, a total of 4,920 spectrophotometric measurements to determine the skin color were performed at baseline, at the beginning of radiotherapy, and at 20, 40 and 60 Gy. The nonirradiated contralateral breast was used for control measurements.Results:As expected, the skin color (especially red) depended on the radiation dose applied to the skin. The objective spectrophotometric measurements were found to correlate well with the subjective CTC scores.Conclusion:For classification of acute radiation toxicity there seems to be no need to replace the common CTC scoring by technical methods.Ziel:Es wurde untersucht, ob der einfach zu handhabende EORTC/RTOG-CTC-Score („Common Toxicity Criteria“) zur Bestimmung der Hauttoxizität einer Strahlentherapie mit spektralphotometrischen Messungen der Hautfarbe korreliert.Patienten, Material und Methodik:Bei 41 Patientinnen, die wegen eines unilateralen Mammakarzinoms bestrahlt wurden, wurde während der Strahlentherapie regelmäßig der CTC-Score für die Haut im Strahlenfeld erhoben. Parallel dazu wurden insgesamt 4 920 spektralphotometrische Messungen der Hautfarbe bei Studieneinschluss sowie vor Beginn der Bestrahlung und bei 20, 40 und 60 Gy durchgeführt. Die nicht bestrahlte kontralaterale Brust diente als Kontrolle.Ergebnisse:Erwartungsgemäß war die Hautfarbe von der Strahlendosis an der Haut abhängig (Abbildung 1). Die Ergebnisse der spektralphotometrischen Messungen korrelierten stark mit den subjektiven Bewertungen anhand der CTC-Klassifikation (Abbildung 2).Schlussfolgerung:Bei der Bewertung akuter Strahlennebenwirkungen scheint es keine Notwendigkeit zu geben, die bewährte CTC-Klassifikation durch technische Messmethoden zu ersetzen.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2006
Gerhild Becker; Felix Momm; Carola Xander; Susanne Bartelt; Anja Christina Zander-Heinz; Kai Budischewski; Claudia Domin; Michael Henke; I.A. Adamietz; Hermann Frommhold
Purpose:To explore the role of religious belief in coping with disease symptoms and treatment-related side effects in patients with head-and-neck cancer under radiotherapy.Patients and Methods:Prospectively collected data were used with a cohort of head-and-neck cancer patients treated by radiotherapy and epoetin beta or placebo within a double-blind multicenter trial. All patients were divided into believers and nonbelievers. Answers to a quality of life questionnaire at four points in time during radiotherapy were analyzed according to both groups. Clinical parameters and therapy side effects were controlled regularly.Results:62.1% of the patients (66/105) sent back a baseline questionnaire discriminating between believers and nonbelievers. For 34.2% (40/105) data of all four measures could be obtained. On average, believers felt better in all categories of side effects at all points of time before, during and directly after therapy.Conclusion:Religious faith seems to play an important role in coping strategies of radiotherapy patients. More research in this area would be worthwhile.Ziel:Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, die Rolle des religiösen Glaubens bei der Verarbeitung („Coping“) von Krankheitssymptomen und behandlungsbedingten Nebenwirkungen an Strahlentherapie-Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren zu untersuchen.Patienten und Methodik:Die Studie wurde mit prospektiv erhobenen Daten an einer Kohorte von Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren, die in einer doppelblinden Multicenterstudie mit einer Strahlentherapie und Epoetin beta oder Plazebo behandelt wurden, durchgeführt. Die Patienten wurden in zwei Gruppen, „Gläubige“ und „Nichtgläubige“, eingeteilt. Während der Therapie wurden, bezogen auf die beiden Gruppen, die Antworten auf einen Lebensqualitätsfragebogen zu vier Zeitpunkten ausgewertet. Klinische Parameter und Nebenwirkungen der Therapie wurden laufend kontrolliert.Ergebnisse:62,1% der Patienten (66/105) schickten den Basisfragebogen zurück, durch den zwischen Gläubigen und Nichtgläubigen unterschieden wurde. Für 32,2% der Patienten (40/105) konnten die Daten zu allen vier Messzeitpunkten ermittelt werden. Bezüglich aller erfassten Nebenwirkungen fühlten sich die Gläubigen über den gesamten Messzeitraum (vor, während und nach der Strahlentherapie) besser als die Nichtgläubigen.Schlussfolgerung:Der religiöse Glaube scheint für Copingstrategien bei Strahlentherapie-Patienten eine wichtige Rolle zu spielen, so dass dieses Gebiet weiter untersucht werden sollte.