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International Journal of Radiation Oncology Biology Physics | 2011

An Interindividual Comparison of O-(2- [18F]Fluoroethyl)-L-Tyrosine (FET)– and L-[Methyl-11C]Methionine (MET)–PET in Patients With Brain Gliomas and Metastases

Anca-Ligia Grosu; Sabrina T. Astner; Eva Riedel; Carsten Nieder; Nicole Wiedenmann; Felix Heinemann; Markus Schwaiger; Michael Molls; Hans-Jürgen Wester; Wolfgang A. Weber

PURPOSE L-[methyl-(11)C]methionine (MET)-positron emission tomography (PET) has a high sensitivity and specificity for imaging of gliomas and metastatic brain tumors. The short half-life of (11)C (20 minutes) limits the use of MET-PET to institutions with onsite cyclotron. O-(2-[(18)F]fluoroethyl)-L-tyrosine (FET) is labeled with (18)F (half-life, 120 minutes) and could be used much more broadly. This study compares the uptake of FET and MET in gliomas and metastases, as well as treatment-induced changes. Furthermore, it evaluates the gross tumor volume (GTV) of gliomas defined on PET and magnetic resonance imaging (MRI). METHODS AND MATERIALS We examined 42 patients with pretreated gliomas (29 patients) or brain metastases (13 patients) prospectively by FET- and MET-PET on the same day. Uptake of FET and MET was quantified by standardized uptake values. Imaging contrast was assessed by calculating lesion-to-gray matter ratios. Tumor extension was quantified by contouring GTV in 17 patients with brain gliomas. Gross tumor volume on PET was compared with GTV on MRI. Sensitivity and specificity of MET- and FET-PET for differentiation of viable tumor from benign changes were evaluated by comparing the PET result with histology or clinical follow-up. RESULTS There was a strong linear correlation between standardized uptake values calculated for both tracers in cortex and lesions: r = 0.78 (p = 0.001) and r = 0.84 (p < 0.001), respectively. Image contrast was similar for MET- and FET-PET (lesion-to-gray matter ratios of 2.36 ± 1.01 and 2.33 ± 0.77, respectively). Mean GTV in 17 glioma patients was not significantly different on MET- and FET-PET. Both MET- and FET-PET delineated tumor tissue outside of MRI changes. Both tracers provided differentiated tumor tissue and treatment-related changes with a sensitivity of 91% at a specificity of 100%. CONCLUSIONS O-(2-[(18)F]fluoroethyl)-L-tyrosine-PET and MET-PET provide comparable diagnostic information on gliomas and brain metastases. Like MET-PET, FET-PET can be used for differentiation of residual or recurrent tumor from treatment-related changes/pseudoprogression, as well as for delineation of gliomas.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2009

Abteilungs- und Patientenmanagement in der Strahlenheilkunde

Felix Heinemann; Fred Röhner; Marianne Schmucker; Gregor Bruggmoser; Karl Henne; Anca-Ligia Grosu; Hermann Frommhold

Hintergrund und Ziel:Die Arbeit im Bereich der Strahlentherapie ist hauptsächlich dadurch geprägt, dass täglich eine Vielzahl z.T. komplexer Arbeitsabläufe bewältigt und dabei hohe Sicherheitsanforderungen erfüllt werden müssen. Dieser Sachverhalt und stetig wachsender ökonomischer Druck zwingen uns, neue Strategien zu entwickeln, die unsere Arbeitsabläufe optimieren und deren Zuverlässigkeit und Sicherheit garantieren. Da es relativ wenige strahlentherapeutische Einrichtungen gibt und das Augenmerk bislang hauptsächlich auf den beschleunigernahen Systemen (Bestrahlungsplanung, Beschleunigersteuerung usw.) lag, stehen derzeit seitens der Industrie nur wenige Systeme zur Verfügung, die geeignet wären, auch die ökonomischen, organisatorischen und administrativen Bedürfnisse der Strahlentherapie zu unterstützen.Methodik:Im Rahmen der Baumaßnahme „neue Strahlenklinik“ am Universitätsklinikum Freiburg wurde von den Funktionsbereichen Klinische und Administrative Informatik und Medizinische Physik in enger Zusammenarbeit mit dem ärztlichen Personal ein umfassendes Konzept zur Steuerung und Organisation einer strahlentherapeutischen Einrichtung entwickelt. Das Konzept wurde im Zuge des Neubaues und des damit verbundenen HBFG-Verfahrens (Hochschulbauförderungsgesetz) durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft begutachtet und mit Bundesmitteln in vollem Umfang unterstützt.Ergebnisse und Schlussfolgerung:Voraussetzung für das Ziel, ein homogenes und umfassendes Management einer Strahlenklinik zu betreiben, war die direkte Verbindung der beschleunigernahen Seite mit der organisatorischen/administrativen Umgebung. Die dadurch entstandene gemeinsame Datenbasis und Konsistenz schafften Transparenz und ermöglichten uns erstmals die umfassende organisatorische und EDV-technische Kontrolle aller Arbeitsabläufe. Nach nunmehr 2 Jahren Vollbetrieb und Umsetzung zahlreicher Teilprojekte stehen wir unmittelbar vor dem film- und papierlosen Digitalbetrieb.Background and Purpose:The activities in radiotherapy are mainly affected by numerous partly very complex operational procedures which have to be completed while high safety requirements have to be fulfilled. This fact and steadily increasing economic pressure are forcing us to develop new strategies which help us to optimize our operational procedures and assure their reliability. As there are not so many radiotherapeutic institutions and the main focus, up to now, was mainly stressed on the acceleration systems (radiation planning, acceleration control), only few industrial systems are available which could also support the economic, organizational and administrative needs of radiotherapy.Methods:During the building operations for the “new clinic for radiotherapy” at the University Hospital Freiburg, Germany, the staff of the clinical and administrative information and the medical physicists developed, in close cooperation with the physicians, a comprehensive concept to control and organize a radiotherapeutic institution. This concept was examined during the construction phase of the new clinic and the adjoined HBFG (“Hochschulbauförderungsgesetz”) process by the “Deutsche Forschungsgemeinschaft” and financed totally by federal funds.Results and Conclusion:The precondition for the goal to operate a homogeneous and comprehensive management of a clinic for radiotherapy was the direct connection of the acceleration area with the organizational/administrative surrounding. The thus developed common basic dates and consistence created transparency and allowed us for the first time to control all operational procedures by EDV-technical means. After 2 years full-time operation and implementation of numerous particular projects we are now ready for film- and paperless digital work.


Strahlentherapie Und Onkologie | 1999

Zweitmalignome nach Therapie des Morbus Hodgkin : das Freiburger Kollektiv 1940 bis 1991

Joachim Slanina; Felix Heinemann; Karl Henne; Gisela Moog; Hermann Frommhold

AIM To quantify the risk of second malignancies in patients with Hodgkins disease treated at the Department of Radiotherapy, University Clinic Freiburg, with the object of comparing this risk with the international experience and as a contribution to the discussion about future treatment. PATIENTS AND METHODS Second malignancies were reviewed in 1,588 patients treated for Hodgkins disease between 1940 and 1991. Treatment consisted of involved or extended field radiotherapy as a single modality or in combination with chemotherapy. Before the early 1970s, chemotherapy used (sequential) monodrug regimens. The mean follow-up was 8.3 years. The cumulative risk was calculated using the Kaplan-Meier method and related to the risk of a normal population taken from epidemiological data of the National Cancer Institute. An estimate of radiation dose at the site of origin of the second malignancy was obtained from representative measurements employing an Alderson phantom. RESULTS After 5, 10, 15 and 20 years the cumulative risk for all malignancies was 1.5%, 4.2%, 9.4% and 21%, respectively; for solid tumors it came to 1.2%, 3.1%, 7.9% and 19%; for non-Hodgkin lymphoma (NHL) the risk amounted to 0.1%, 0.9%, 1.4% and 1.9%; and for leukemia it was 0.1%, 0.3%, 0.6% and 0.6%. For the same time points the relative risk for all malignancies was calculated to be 1.1, 1.4, 1.8 and 2.5; for solid tumors it came to 1.0, 1.1, 1.6 and 2.5; for NHL it amounted to 3.3, 11.8, 9.3 and 8.0; and for leukemia it was 3.3, 3.1, 3.4 and 2.1. For combinations of radiotherapy and chemotherapy the risk for second malignancies was highest in patients receiving ABVD any time during their treatment. 51% of the second malignancies were located infield, 22% at the field border and 27% outfield. In those cases for which the cause of death was known, Hodgkins disease accounted for 79% followed by second malignancies accounting for 8%. The results obtained in Freiburg fell within the range reported in international publications. CONCLUSION The increased incidence of second malignancies in cured Hodgkins patients is along-term risk making regular follow-up mandatory. Although part of the second malignancies are unrelated to therapy, there is a need to carefully collect the data from patients treated according to new protocols in order to detect any changes in the number or kind of second malignancies in due time. This may well lead to a reassessment of therapeutic concepts.ZielDatenerhebung zur Frage des Zweitmalignomrisikos bei Patienten mit Morbus Hodgkin der Abteilung Strahlentherapie der Freiburger Universitätsklinik als Standortbestimmung im internationalen Vergleich und als Beitrag zur Diskussion neuer Therapiemodalitäten.Patienten und MethodikDie Krankenunterlagen von 1 588 Patienten der Behandlungsjahrgänge 1940 bis 1991 wurden hinsichtlich der Inzidenz von soliden Tumoren, Non-Hodgkin-Lymphomen und Leukämie nach Therapie des Morbus Hodgkin ausgewertet. Die mittlere Beobachtungszeit betrug 8,3 Jahre. Die Behandlungsmodalitäten umfaβ ten Strahlentherapie allein als “Involved”-oder “Extended-field”-Bestrahlung und kombinierte Strahlenchemotherapie, seit etwa 1970 als konsequente Polychemotherapie. Zur Ermittlung des relativen kumulativen Zweimalignomrisikos wurde das kumulative Risiko in Beziehung zu epidemiologischen Daten des National Cancer Institute gesetzt. Die Abschätzung der Strahlendosis am Entstehungsort der Zweitmalignome erfolgte nach Meβ ergebnissen am Alderson-Phantom.ErgebnisseDas kumulative Risiko betrug nach fünf, zehn, 15 bzw. 20 Jahren für alle Malignome 1,5%, 4,2%, 9,4% bzw. 21%, für solide Tumoren 1,2%, 3,1%, 7,9% bzw. 19%, für Non-Hodgkin-Lymphome 0,1%, 0,9%, 1,4% bzw. 1,9% und für Leukämie 0,1%, 0,3%, 0,6% bzw. 0,6%. Für die gleichen Zeiträume wurde das relative kumulative Risiko (RR) für alle Malignome mit 1,1,1,4,1,8 bzw. 2,5, für solide Tumoren mit 1,0,1,1,1,6 bzw. 2,5, für Non-Hodgkin-Lymphome mit 3,3,11,8, 9,3 bzw. 8,0 und für Leukämie mit 3,3,3,1, 3,4 bzw. 2,1 berechnet. Nach Kombination der Strahlentherapie mit einer konsequenten Polychemotherapie (seit ca. 1970) hatten die ABVD enthaltenden Kombinationstherapien bei Berücksichtigung der Primär- und Sekundärtherapie das höchste Zweitmalignomrisiko. Von den Zweitmalignomen entwickelten sich 51% im Bestrahlungsfeld, 22% am Feldrand und 27% auβ erhalb des Bestrahlungsfeldes. Unter den bekannten Todesursachen lag der Morbus Hodgkin mit 79% an erster Stelle, gefolgt von der Zweitmalignommortalität mit 8%. Insgesamt wichen die Freiburger Ergebnisse nicht entscheidend von den Ergebnissen bisher international veröffentlichter Publikationen ab.Schluβ folgerungDie erhöhte Inzidenz von Zweitmalignomen als Langzeitrisiko nach Therapie des Morbus Hodgkin ist in jedem Fall ein Grund, eine konsequente und praktisch permanente ärztliche Nachsorge zu fordern. Auch mit dem Vorbehalt, daβ nicht jedes Zweitmalignom notwendig der Therapie angelastet werden kann, ist sie ein Grund mehr, den Morbus Hodgkin in multizentrischen Therapiestudien zu behandeln, um möglichst rasch Änderungen im Charakter und in der Inzidenz der Zweitmalignome zu erfassen und gegebenenfalls das therapeutische Konzept zu korrigieren.AbstractAimTo quantify the risk of second malignancies in patients with Hodgkin’s disease treated at the department of radiotherapy, University Clinic Freiburg, with the object of comparing this risk with the international experience and as a contribution to the discussion about future treatment.Patients and MethodsSecond malignancies were reviewed in 1 588 patients treated for Hodgkin’s disease between 1940 and 1991. Treatment consisted of involved or extended field radiotherapy as a single modality or in combination with chemotherapy. Before the early 1970’s, chemotherapy used (sequential) monodrug regimens. The mean follow-up was 8.3 years. The cumulative risk was calculated using the Kaplan-Meier method and related to the risk of a normal population taken from enidemiological data of the National Cancer Institute. An estimate of radiation dose at the site of origin of the second malignancy was obtained from representative measurements employing an Alderson phantom.ResultsAfter 5, 10,15 and 20 years the cumulative risk for all malignancies was 1.5%, 4.2%, 9.4% and 21%, respectively; for solid tumors it came to 1.2%, 3.1%, 7.9% and 19%; for non-Hodgkin lymphoma (NHL) the risk amounted to 0.1%, 0.9%, 1.4% and 1.9%; and for leukemia it was 0.1%, 0.3%, 0.6% and 0.6%. For the same time points the relative risk for all malignancies was calculated to be 1.1,1.4,1.8 and 2.5; for solid tumors it came to 1.0,1.1,1.6 and 2.5; for NHL it amounted to 3.3,11.8, 9.3 and 8.0; and for leukemia it was 3.3, 3.1, 3.4 and 2.1. For combinations of radiotherapy and chemotherapy the risk for second malignancies was highest in patients receiving ABVD any time during their treatment. 51% of the second malignancies were located infield, 22% at the field border and 27% outfield. In those cases for which the cause of death was known, Hodgkin’s disease accounted for 79% followed by second malignancies accounting for 8%. The results obtained in Freiburg fell within the range reported in international publications.ConclusionThe increased incidence of second malignancies in cured Hodgkin’s patients is a long-term risk making regular follow-up mandatory. Although part of the second malignancies are unrelated to therapy, there is a need to carefully collect the data from patients treated according to new protocols in order to detect any changes in the number or kind of second malignancies in due time. This may well lead to a reassessment of therapeutic concepts.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2009

Department and patient management in radiotherapy. The Freiburg model

Felix Heinemann; Fred Röhner; Marianne Schmucker; Gregor Bruggmoser; Karl Henne; Anca-Ligia Grosu; Hermann Frommhold

Hintergrund und Ziel:Die Arbeit im Bereich der Strahlentherapie ist hauptsächlich dadurch geprägt, dass täglich eine Vielzahl z.T. komplexer Arbeitsabläufe bewältigt und dabei hohe Sicherheitsanforderungen erfüllt werden müssen. Dieser Sachverhalt und stetig wachsender ökonomischer Druck zwingen uns, neue Strategien zu entwickeln, die unsere Arbeitsabläufe optimieren und deren Zuverlässigkeit und Sicherheit garantieren. Da es relativ wenige strahlentherapeutische Einrichtungen gibt und das Augenmerk bislang hauptsächlich auf den beschleunigernahen Systemen (Bestrahlungsplanung, Beschleunigersteuerung usw.) lag, stehen derzeit seitens der Industrie nur wenige Systeme zur Verfügung, die geeignet wären, auch die ökonomischen, organisatorischen und administrativen Bedürfnisse der Strahlentherapie zu unterstützen.Methodik:Im Rahmen der Baumaßnahme „neue Strahlenklinik“ am Universitätsklinikum Freiburg wurde von den Funktionsbereichen Klinische und Administrative Informatik und Medizinische Physik in enger Zusammenarbeit mit dem ärztlichen Personal ein umfassendes Konzept zur Steuerung und Organisation einer strahlentherapeutischen Einrichtung entwickelt. Das Konzept wurde im Zuge des Neubaues und des damit verbundenen HBFG-Verfahrens (Hochschulbauförderungsgesetz) durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft begutachtet und mit Bundesmitteln in vollem Umfang unterstützt.Ergebnisse und Schlussfolgerung:Voraussetzung für das Ziel, ein homogenes und umfassendes Management einer Strahlenklinik zu betreiben, war die direkte Verbindung der beschleunigernahen Seite mit der organisatorischen/administrativen Umgebung. Die dadurch entstandene gemeinsame Datenbasis und Konsistenz schafften Transparenz und ermöglichten uns erstmals die umfassende organisatorische und EDV-technische Kontrolle aller Arbeitsabläufe. Nach nunmehr 2 Jahren Vollbetrieb und Umsetzung zahlreicher Teilprojekte stehen wir unmittelbar vor dem film- und papierlosen Digitalbetrieb.Background and Purpose:The activities in radiotherapy are mainly affected by numerous partly very complex operational procedures which have to be completed while high safety requirements have to be fulfilled. This fact and steadily increasing economic pressure are forcing us to develop new strategies which help us to optimize our operational procedures and assure their reliability. As there are not so many radiotherapeutic institutions and the main focus, up to now, was mainly stressed on the acceleration systems (radiation planning, acceleration control), only few industrial systems are available which could also support the economic, organizational and administrative needs of radiotherapy.Methods:During the building operations for the “new clinic for radiotherapy” at the University Hospital Freiburg, Germany, the staff of the clinical and administrative information and the medical physicists developed, in close cooperation with the physicians, a comprehensive concept to control and organize a radiotherapeutic institution. This concept was examined during the construction phase of the new clinic and the adjoined HBFG (“Hochschulbauförderungsgesetz”) process by the “Deutsche Forschungsgemeinschaft” and financed totally by federal funds.Results and Conclusion:The precondition for the goal to operate a homogeneous and comprehensive management of a clinic for radiotherapy was the direct connection of the acceleration area with the organizational/administrative surrounding. The thus developed common basic dates and consistence created transparency and allowed us for the first time to control all operational procedures by EDV-technical means. After 2 years full-time operation and implementation of numerous particular projects we are now ready for film- and paperless digital work.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2011

Erfassung möglicher Verbesserungen im Ablauf der Strahlentherapie — eine Patientenbefragung

Felix Momm; David Jooß; Carola Xander; Sonja Adebahr; Viola Duncker-Rohr; Felix Heinemann; Simon Kirste; Marc-Benjamin Meßmer; Anca-Ligia Grosu; Gerhild Becker

ZusammenfassungEinleitung und HintergrundIm Rahmen der Qualitätssicherung werden an den Ablauf einer Strahlentherapie zunehmend größere Anforderungen gestellt. Die direkt betroffenen Patienten bemerken in der täglichen Therapie jedoch viele Maßnahmen der Qualitätskontrolle, z. B. zusätzliche Sicherheitschecks, nicht. Durch eine gezielte Befragung der Patienten sollten Verbesserungsmöglichkeiten des Behandlungsablaufs aus deren Perspektive identifiziert werden.Patienten und MethodenMittels eines neu entwickelten Fragebogens wurden in einem definierten Erhebungszeitraum von 1 Monat insgesamt 624 Strahlentherapiepatienten (Rücklauf: n = 600, 96,2 %) über verschiedene Aspekte des Therapieablaufs befragt. Weiterhin wurden bei der befragten Stichprobe Auskünfte über ihre spezifischen Bedürfnisse sowie Vorschläge zu konkreten Verbesserungsmöglichkeiten im Kontext einer strahlentherapeutischen Behandlung erhoben.ErgebnisseInsgesamt waren die Patienten mit den Therapieabläufen zufrieden. So gab es z. B. zu der Aussage „Mein erster Kontakt zur Klinik für Strahlenheilkunde verlief so, dass mir sowohl mit Freundlichkeit als auch mit Kompetenz das Gefühl gegeben wurde: Hier werde ich gut betreut“ über 90 % Zustimmung. Bezüglich des Organisationsablaufs legte eine große Mehrheit der Patienten Wert auf einen festgelegten Bestrahlungstermin. Kritikpunkte waren Wartezeiten wegen Wartung oder Ausfall der Bestrahlungsgeräte. Kleinere bzw. kostengünstigere Verbesserungen wie Musik im Bestrahlungsraum sahen die Patienten insgesamt als genauso wichtig an wie teure bauliche Maßnahmen, beispielsweise Tageslicht im Bestrahlungsraum. Positiv hervorgehoben wurde die freundliche Betreuung der Patienten durch das Personal.SchlussfolgerungenDie Situation der Strahlentherapiepatienten war insgesamt zufriedenstellend. Weitere Verbesserungen für die Zukunft sind vor allem aus einer reibungslosen Organisation der Planung und Therapie zu erwarten, wie sie durch elektronische Betriebsablaufsysteme zu erreichen ist. Die Ergebnisse der Befragung konnten in der eigenen Klinik bereits in vielen Bereichen umgesetzt werden. Die Strahlentherapie mit ihren komplexen Abläufen kann hier als Vorbild für andere Bereiche genutzt werden.AbstractIntroduction and BackgroundIn the context of quality assurance, increasing demands are placed on the whole radiotherapy treatment process. The patients directly concerned generally do not realize most aspects of the quality assurance program (e.g., additional safety checks) during their daily therapy. It was the aim of this study to systematically ask patients about potential improvements during the course of radiotherapy treatment from their own perspective.Patients and MethodsIn the defined time span (1 month), 624 radiotherapy patients (600 questionnaires were returned, 96.2%) were interviewed using a questionnaire newly developed to inquire about several aspects of their treatment. Furthermore, they were asked for their specific needs and suggestions for improvements that could be made during the course of radiotherapy treatment.ResultsOverall, the patients were satisfied with the course of their radiotherapy treatment and with patient care. As an example, about 90% agreed with the statement: “My first contact with the radiation oncology unit proceeded with kindness and competence so that I was given the impression that I will be well cared for in this clinic.” Considering the organization of the course of radiotherapy, a large majority of patients attached great value to set appointments for the therapy fractions. A main point of criticism was waiting times or delays caused by servicing or machine failures. Small, low cost improvements as music in the therapy room were considered as important as expensive measures (e.g., daylight in the therapy room). The patients emphasized the importance of staff friendliness.ConclusionThe situation of radiotherapy patients was, in general, satisfactory. Future improvements can be mainly expected from smooth organisation of both planning and treatment which can be achieved by electronic scheduling systems. Many results of the survey could be easily implemented in daily practice. In matters of organization radiation oncology with its complex procedures can be used as a model for other clinical departments.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2012

Integration der Bestrahlungsplanung in den volldigitalen Workflow

Fred Röhner; Marianne Schmucker; Karl Henne; Felix Momm; Gregor Bruggmoser; Anca-Ligia Grosu; Hermann Frommhold; Felix Heinemann

BACKGROUND AND PURPOSE At the Clinic of Radiotherapy at the University Hospital Freiburg, all relevant workflow is paperless. After implementing the Operating Schedule System (OSS) as a framework, all processes are being implemented into the departmental system MOSAIQ. Designing a digital workflow for radiotherapy irradiation planning is a large challenge, it requires interdisciplinary expertise and therefore the interfaces between the professions also have to be interdisciplinary. For every single step of radiotherapy irradiation planning, distinct responsibilities have to be defined and documented. All aspects of digital storage, backup and long-term availability of data were considered and have already been realized during the OSS project. METHOD After an analysis of the complete workflow and the statutory requirements, a detailed project plan was designed. In an interdisciplinary workgroup, problems were discussed and a detailed flowchart was developed. The new functionalities were implemented in a testing environment by the Clinical and Administrative IT Department (CAI). After extensive tests they were integrated into the new modular department system. RESULTS AND CONCLUSION The Clinic of Radiotherapy succeeded in realizing a completely digital workflow for radiotherapy irradiation planning. During the testing phase, our digital workflow was examined and afterwards was approved by the responsible authority.ZusammenfassungHintergrund und ZielDie Klinik für Strahlenheilkunde des Universitätsklinikums verfolgt das Ziel, alle relevanten Arbeitsabläufe als volldigitale Prozesse abzubilden. Nach der erfolgreichen Implementierung unseres neuen Betriebsablaufsystems (BAS), wurden nun alle Verfahren in das Abteilungssystem MOSAIQ als rein digitale Prozesse integriert. Nach der Integration von Behandlungsplanung und Ordination, sollte die organisatorische Abbildung der Bestrahlungsplanung im System erfolgen. Dieses Vorhaben stellt für ein Prozessmanagement eine der größten Herausforderungen dar, da zum einen für diesen komplexen Prozess klar definierte Übergänge (Schnittstellen) zu den beteiligten Berufsgruppen festgelegt sein müssen und zum anderen die Reproduzierbarkeit und Validität aller Teilprozesse gewährleistet sein müssen. Für jeden Abschnitt des Verfahrens sind laut Strahlenschutzverordnung eindeutige und nachvollziehbare Verantwortlichkeiten relevant zu benennen und in der Dokumentation sicher zu stellen. Die speziellen Anforderungen an die digitale Datenhaltung, besonders im Hinblick auf die Langzeitarchivierung und -verfügbarkeit, sind bereits im Rahmen unseres Großprojektes BAS erfüllt.MethodeDie vorhandenen Abläufe und gesetzlichen Anforderungen der Bestrahlungsplanung wurden durch eine interdisziplinäre Arbeitsgruppe (BAS-AG) im Detail analysiert und nach der Überprüfung und Bewertung der Abbildungsmöglichkeiten in unserem Betriebsablaufsystem in ein Flussdiagramm umgesetzt. Die erarbeiteten Vorgaben wurden durch die klinische und administrative Informatik (KAI) der Klinik für Strahlenheilkunde in einer Testumgebung umgesetzt und nach genauer Prüfung der Lauffähigkeit in den Routinebetrieb gebracht.Ergebnisse und SchlussfolgerungDer Abteilung ist es unter Erfüllung der oben genannten Kriterien gelungen, auch den Workflow der Bestrahlungsplanung in das Abteilungssystem als kontinuierlichen Prozess einzubinden. Nach der Fertigstellung des Konzepts und Implementierung in unserer Testumgebung erhielten wir nach der Überprüfung durch das für uns zuständige Regierungspräsidium die Zustimmung für den Einsatz des Verfahrens als volldigitalen Gesamtprozess.AbstractBackground and purposeAt the Clinic of Radiotherapy at the University Hospital Freiburg, all relevant workflow is paperless. After implementing the Operating Schedule System (OSS) as a framework, all processes are being implemented into the departmental system MOSAIQ. Designing a digital workflow for radiotherapy irradiation planning is a large challenge, it requires interdisciplinary expertise and therefore the interfaces between the professions also have to be interdisciplinary. For every single step of radiotherapy irradiation planning, distinct responsibilities have to be defined and documented. All aspects of digital storage, backup and long-term availability of data were considered and have already been realized during the OSS project.MethodAfter an analysis of the complete workflow and the statutory requirements, a detailed project plan was designed. In an interdisciplinary workgroup, problems were discussed and a detailed flowchart was developed. The new functionalities were implemented in a testing environment by the Clinical and Administrative IT Department (CAI). After extensive tests they were integrated into the new modular department system.Results and conclusionThe Clinic of Radiotherapy succeeded in realizing a completely digital workflow for radiotherapy irradiation planning. During the testing phase, our digital workflow was examined and afterwards was approved by the responsible authority.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2013

Integration of the radiotherapy irradiation planning in the digital workflow

Fred Röhner; Marianne Schmucker; Karl Henne; Felix Momm; Gregor Bruggmoser; Anca-Ligia Grosu; Hermann Frommhold; Felix Heinemann

BACKGROUND AND PURPOSE At the Clinic of Radiotherapy at the University Hospital Freiburg, all relevant workflow is paperless. After implementing the Operating Schedule System (OSS) as a framework, all processes are being implemented into the departmental system MOSAIQ. Designing a digital workflow for radiotherapy irradiation planning is a large challenge, it requires interdisciplinary expertise and therefore the interfaces between the professions also have to be interdisciplinary. For every single step of radiotherapy irradiation planning, distinct responsibilities have to be defined and documented. All aspects of digital storage, backup and long-term availability of data were considered and have already been realized during the OSS project. METHOD After an analysis of the complete workflow and the statutory requirements, a detailed project plan was designed. In an interdisciplinary workgroup, problems were discussed and a detailed flowchart was developed. The new functionalities were implemented in a testing environment by the Clinical and Administrative IT Department (CAI). After extensive tests they were integrated into the new modular department system. RESULTS AND CONCLUSION The Clinic of Radiotherapy succeeded in realizing a completely digital workflow for radiotherapy irradiation planning. During the testing phase, our digital workflow was examined and afterwards was approved by the responsible authority.ZusammenfassungHintergrund und ZielDie Klinik für Strahlenheilkunde des Universitätsklinikums verfolgt das Ziel, alle relevanten Arbeitsabläufe als volldigitale Prozesse abzubilden. Nach der erfolgreichen Implementierung unseres neuen Betriebsablaufsystems (BAS), wurden nun alle Verfahren in das Abteilungssystem MOSAIQ als rein digitale Prozesse integriert. Nach der Integration von Behandlungsplanung und Ordination, sollte die organisatorische Abbildung der Bestrahlungsplanung im System erfolgen. Dieses Vorhaben stellt für ein Prozessmanagement eine der größten Herausforderungen dar, da zum einen für diesen komplexen Prozess klar definierte Übergänge (Schnittstellen) zu den beteiligten Berufsgruppen festgelegt sein müssen und zum anderen die Reproduzierbarkeit und Validität aller Teilprozesse gewährleistet sein müssen. Für jeden Abschnitt des Verfahrens sind laut Strahlenschutzverordnung eindeutige und nachvollziehbare Verantwortlichkeiten relevant zu benennen und in der Dokumentation sicher zu stellen. Die speziellen Anforderungen an die digitale Datenhaltung, besonders im Hinblick auf die Langzeitarchivierung und -verfügbarkeit, sind bereits im Rahmen unseres Großprojektes BAS erfüllt.MethodeDie vorhandenen Abläufe und gesetzlichen Anforderungen der Bestrahlungsplanung wurden durch eine interdisziplinäre Arbeitsgruppe (BAS-AG) im Detail analysiert und nach der Überprüfung und Bewertung der Abbildungsmöglichkeiten in unserem Betriebsablaufsystem in ein Flussdiagramm umgesetzt. Die erarbeiteten Vorgaben wurden durch die klinische und administrative Informatik (KAI) der Klinik für Strahlenheilkunde in einer Testumgebung umgesetzt und nach genauer Prüfung der Lauffähigkeit in den Routinebetrieb gebracht.Ergebnisse und SchlussfolgerungDer Abteilung ist es unter Erfüllung der oben genannten Kriterien gelungen, auch den Workflow der Bestrahlungsplanung in das Abteilungssystem als kontinuierlichen Prozess einzubinden. Nach der Fertigstellung des Konzepts und Implementierung in unserer Testumgebung erhielten wir nach der Überprüfung durch das für uns zuständige Regierungspräsidium die Zustimmung für den Einsatz des Verfahrens als volldigitalen Gesamtprozess.AbstractBackground and purposeAt the Clinic of Radiotherapy at the University Hospital Freiburg, all relevant workflow is paperless. After implementing the Operating Schedule System (OSS) as a framework, all processes are being implemented into the departmental system MOSAIQ. Designing a digital workflow for radiotherapy irradiation planning is a large challenge, it requires interdisciplinary expertise and therefore the interfaces between the professions also have to be interdisciplinary. For every single step of radiotherapy irradiation planning, distinct responsibilities have to be defined and documented. All aspects of digital storage, backup and long-term availability of data were considered and have already been realized during the OSS project.MethodAfter an analysis of the complete workflow and the statutory requirements, a detailed project plan was designed. In an interdisciplinary workgroup, problems were discussed and a detailed flowchart was developed. The new functionalities were implemented in a testing environment by the Clinical and Administrative IT Department (CAI). After extensive tests they were integrated into the new modular department system.Results and conclusionThe Clinic of Radiotherapy succeeded in realizing a completely digital workflow for radiotherapy irradiation planning. During the testing phase, our digital workflow was examined and afterwards was approved by the responsible authority.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2011

[Survey of potential improvements during the course of the radiotherapy treatment--a patient questionnaire].

Felix Momm; Jooss D; Carola Xander; Sonja Adebahr; Duncker-Rohr; Felix Heinemann; Simon Kirste; Messmer Mb; Anca-Ligia Grosu; Gerhild Becker

ZusammenfassungEinleitung und HintergrundIm Rahmen der Qualitätssicherung werden an den Ablauf einer Strahlentherapie zunehmend größere Anforderungen gestellt. Die direkt betroffenen Patienten bemerken in der täglichen Therapie jedoch viele Maßnahmen der Qualitätskontrolle, z. B. zusätzliche Sicherheitschecks, nicht. Durch eine gezielte Befragung der Patienten sollten Verbesserungsmöglichkeiten des Behandlungsablaufs aus deren Perspektive identifiziert werden.Patienten und MethodenMittels eines neu entwickelten Fragebogens wurden in einem definierten Erhebungszeitraum von 1 Monat insgesamt 624 Strahlentherapiepatienten (Rücklauf: n = 600, 96,2 %) über verschiedene Aspekte des Therapieablaufs befragt. Weiterhin wurden bei der befragten Stichprobe Auskünfte über ihre spezifischen Bedürfnisse sowie Vorschläge zu konkreten Verbesserungsmöglichkeiten im Kontext einer strahlentherapeutischen Behandlung erhoben.ErgebnisseInsgesamt waren die Patienten mit den Therapieabläufen zufrieden. So gab es z. B. zu der Aussage „Mein erster Kontakt zur Klinik für Strahlenheilkunde verlief so, dass mir sowohl mit Freundlichkeit als auch mit Kompetenz das Gefühl gegeben wurde: Hier werde ich gut betreut“ über 90 % Zustimmung. Bezüglich des Organisationsablaufs legte eine große Mehrheit der Patienten Wert auf einen festgelegten Bestrahlungstermin. Kritikpunkte waren Wartezeiten wegen Wartung oder Ausfall der Bestrahlungsgeräte. Kleinere bzw. kostengünstigere Verbesserungen wie Musik im Bestrahlungsraum sahen die Patienten insgesamt als genauso wichtig an wie teure bauliche Maßnahmen, beispielsweise Tageslicht im Bestrahlungsraum. Positiv hervorgehoben wurde die freundliche Betreuung der Patienten durch das Personal.SchlussfolgerungenDie Situation der Strahlentherapiepatienten war insgesamt zufriedenstellend. Weitere Verbesserungen für die Zukunft sind vor allem aus einer reibungslosen Organisation der Planung und Therapie zu erwarten, wie sie durch elektronische Betriebsablaufsysteme zu erreichen ist. Die Ergebnisse der Befragung konnten in der eigenen Klinik bereits in vielen Bereichen umgesetzt werden. Die Strahlentherapie mit ihren komplexen Abläufen kann hier als Vorbild für andere Bereiche genutzt werden.AbstractIntroduction and BackgroundIn the context of quality assurance, increasing demands are placed on the whole radiotherapy treatment process. The patients directly concerned generally do not realize most aspects of the quality assurance program (e.g., additional safety checks) during their daily therapy. It was the aim of this study to systematically ask patients about potential improvements during the course of radiotherapy treatment from their own perspective.Patients and MethodsIn the defined time span (1 month), 624 radiotherapy patients (600 questionnaires were returned, 96.2%) were interviewed using a questionnaire newly developed to inquire about several aspects of their treatment. Furthermore, they were asked for their specific needs and suggestions for improvements that could be made during the course of radiotherapy treatment.ResultsOverall, the patients were satisfied with the course of their radiotherapy treatment and with patient care. As an example, about 90% agreed with the statement: “My first contact with the radiation oncology unit proceeded with kindness and competence so that I was given the impression that I will be well cared for in this clinic.” Considering the organization of the course of radiotherapy, a large majority of patients attached great value to set appointments for the therapy fractions. A main point of criticism was waiting times or delays caused by servicing or machine failures. Small, low cost improvements as music in the therapy room were considered as important as expensive measures (e.g., daylight in the therapy room). The patients emphasized the importance of staff friendliness.ConclusionThe situation of radiotherapy patients was, in general, satisfactory. Future improvements can be mainly expected from smooth organisation of both planning and treatment which can be achieved by electronic scheduling systems. Many results of the survey could be easily implemented in daily practice. In matters of organization radiation oncology with its complex procedures can be used as a model for other clinical departments.


International Journal of Radiation Biology | 2010

Molecular radiobiology meets clinical radiation oncology

Elke Firat; Felix Heinemann; Anca-Ligia Grosu; Hermann Frommhold; Gabriele Niedermann

Background: The 2nd Langendorff Congress in Freiburg in Breisgau (Germany) gathered basic and translational scientists as well as clinicians interested in recent developments in molecular and clinical radiobiology. The topics ranged from the most recent insight into the organisation of the DNA damage response and radiotherapeutically relevant cell death mechanisms to biological imaging for treatment planning and advances in the understanding of the molecular biological effects of particle beams. Clinical aspects of stem cell and tumour stem cell biology as well as of angiogenesis and hypoxia, the search for novel molecular radiosensitisers and potential strategies for exploitation of the immune system to further improve tumour radiotherapy were also discussed. Results and conclusion: This report surveys the presentations at the meeting, considering their significance in light of the literature, and documents the increasing importance of molecular radiobiology for clinical radiooncology.


Radiation Oncology | 2015

Visualization of data in radiotherapy using web services for optimization of workflow

Stefan Kirrmann; Mark Gainey; Fred Röhner; Markus Hall; Gregor Bruggmoser; Marianne Schmucker; Felix Heinemann

BackgroundEvery day a large amount of data is produced within a radiotherapy department. Although this data is available in one form or other within the centralised systems, it is often not in the form which is of interest to the departmental staff. This work presents a flexible browser based reporting and visualization system for clinical and scientific use, not currently found in commercially available software such as MOSAIQTM or ARIATM. Moreover, the majority of user merely wish to retrieve data and not record and/or modify data. Thus the idea was conceived, to present the user with all relevant information in a simple and effective manner in the form of web-services. Due to the widespread availability of the internet, most people can master the use of a web-browser. Ultimately the aim is to optimize clinical procedures, enhance transparency and improve revenue.MethodsOur working group (BAS) examined many internal procedures, to find out whether relevant information suitable for our purposes lay therein. After the results were collated, it was necessary to select an effective software platform. After a more detailed analysis of all data, it became clear that the implementation of web-services was appropriate. In our institute several such web-based information services had already been developed over the last few years, with which we gained invaluable experience. Moreover, we strived for high acceptance amongst staff members.ResultsBy employing web-services, we attained high effectiveness, transparency and efficient information processing for the user. Furthermore, we achieved an almost maintenance-free and low support system. The aim of the project, making web-based information available to the user from the departmental system MOSAIQ, physician letter system MEDATECR and the central finding server MiraPlus (laboratory, pathology and radiology) were implemented without restrictions.ConclusionDue to widespread use of web-based technology the training effort was effectively nil, since practically every member of staff can master the use of a web-browser. Moreover, we have achieved high acceptance amongst staff members and have improved our effectiveness resulting in a considerable time saving.The many MOSAIQ-specific parts of the system can be readily used by departments which use MOSAIQ as the departmental system.

Collaboration


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Marianne Schmucker

University Medical Center Freiburg

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Karl Henne

University of Freiburg

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Felix Momm

University Medical Center Freiburg

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Carola Xander

University Medical Center Freiburg

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Sonja Adebahr

University Medical Center Freiburg

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