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Dive into the research topics where G. Bischof is active.

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Featured researches published by G. Bischof.


British Journal of Surgery | 2006

Improved quality of life after sympathetic block for upper limb hyperhidrosis

Peter Panhofer; Johannes Zacherl; Raimund Jakesz; G. Bischof; Christoph Neumayer

The aim of the study was to assess two disease‐specific quality of life (QoL) instruments after limited endoscopic thoracic sympathetic block (TS) at T4 for upper limb hyperhidrosis.


Gut | 1999

Bacteroides fragilis toxin 2 damages human colonic mucosa in vitro

M Riegler; Margaret M. Lotz; C Sears; C Pothoulakis; Ignazio Castagliuolo; C C Wang; Roland Sedivy; T. Sogukoglu; Enrico P. Cosentini; G. Bischof; W Feil; Bela Teleky; G Hamilton; J T LaMont; Etienne Wenzl

BACKGROUND Strains ofBacteroides fragilis producing a 20 kDa protein toxin (B fragilis toxin (BFT) or fragilysin) are associated with diarrhoea in animals and humans. Although in vitro results indicate that BFT damages intestinal epithelial cells in culture, the effects of BFT on native human colon are not known. AIMS To examine the electrophysiological and morphological effects of purified BFT-2 on human colonic mucosa in vitro. METHODS For resistance (R) measurements, colonic mucosa mounted in Ussing chambers was exposed to luminal or serosal BFT-2 (1.25–10 nM) and after four hours morphological damage was measured on haematoxylin and eosin stained sections using morphometry. F actin distribution was assessed using confocal microscopy. RESULTS Serosal BFT-2 for four hours was four-, two-, seven-, and threefold more potent than luminal BFT-2 in decreasing resistance, increasing epithelial3H-mannitol permeability, and damaging crypt and surface colonocytes, respectively (p<0.05). Confocal microscopy showed reduced colonocyte F actin staining intensity after exposure to BFT-2. CONCLUSIONS BFT-2 increases human colonic permeability and damages human colonic epithelial cells in vitro. These effects may be important in the development of diarrhoea and intestinal inflammation caused by B fragilis in vivo.


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2005

A survey and validation guide for health-related quality-of-life status in surgical treatment of hyperhidrosis

Peter Panhofer; Christoph Neumayer; Johannes Zacherl; Raimund Jakesz; G. Bischof

SummaryBACKGROUND: As interest in quality of life (Qol) burgeons in all medical disciplines, this review wants to analyze the development of Qol in sympathetic surgery for hyperhidrosis (HH). The most important types of Qol instruments, generic, disease-specific, discriminative, and evaluative questionnaires and guidelines for correct development and use of Qol instruments are given in detail. Validity, responsiveness, and reliability of Qol measures are discussed. METHODS: The frequency of Qol measures in studies concerning HH and surgical treatment has been evaluated by Medline research. Results were compared to other diseases, such as breast cancer and GERD, which are treated in general surgery. Out of 40 articles dealing with Qol in HH, 14 articles and 1 abstract published in the period between 1976 and 2004 have been examined on correct use of Qol instruments in sympathetic surgery. RESULTS: 4 disease-specific (26.7%), 5 generic (33.3%) and 3 ad hoc (20%) questionnaires were used in the studies. One study (6.7%) included a generic (SF-36) and a disease-specific instrument. The generic questionnaires, SF-36 and DQLI, have been validated, the rest is lacking in validity, responsiveness and/or reliability. Consequently, just 6 studies (40%) were assessed by validated instruments. Satisfaction rates, ranging from 81.3% up to 98%, have been presented in 10 papers (66.7%). CONCLUSIONS: The growing importance of Qol in clinical daily life leads to the need for validated and standardized Qol instruments. The SF-36 is a qualified gold standard generic instrument, and Keller’s questionnaire is a promising candidate in the disease-specific category but should be validated by an international group of experts in sympathetic surgery.ZusammenfassungGRUNDLAGEN: Weil das Interesse an der Lebensqualität (LQ) wächst, beschäftigt sich diese Arbeit mit der Entwicklung der LQ bei Patienten mit Hyperhidrose (HH). Weiters werden die wichtigsten Arten von LQ-Instrumenten, generelle, krankheitsbezogene, diskriminative und evaluative Fragebögen und Richtlinien zur korrekten Entwicklung und Benützung von LQ-Instrumenten detailiert beschrieben. Validität, Ansprechbarkeit und Verlässlichkeit von LQ-Messdaten werden diskutiert. METHODIK: Die Häufigkeit von LQ-Daten in Arbeiten über LQ von HH bei chirurgischer Behandlung wurde im Rahmen einer Medline-Anfrage überprüft. Die Ergebnisse wurden mit denen anderer Erkrankungen, Brustkrebs und GERD, beide allgemeinchirurgisch zu behandeln, verglichen. Von 40 Arbeiten zum Thema LQ bei HH sind im Zeitraum von 1976 bis 2004 14 Arbeiten und 1 Abstract publiziert, und es ist geprüft worden, ob LQ bei Sympathikuschirurgie ordnungsgemäß evaluiert worden ist. ERGEBNISSE: 4 krankheitsspezifische (26,7 %), 5 generelle (33,3 %) und 3 Ad-hoc-Fragebögen (20 %) sind in den Arbeiten verwendet worden. Eine Arbeit (6,7 %) beinhaltet jeweils einen krankheitsspezifischen und einen generellen LQ-Bogen (SF-36). Die generellen Fragebögen, der SF-36 und der DQLI, sind validiert, allen anderen mangelt es an Validität, Ansprechbarkeit und/oder Verlässlichkeit. Folglich sind nur 6 Arbeiten (40 %) von validierten Instrumenten beurteilt worden. Zufriedenheitsraten von 81,3 % bis zu 98 %, sind in 10 Arbeiten (66,7 %) präsentiert worden. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die steigende Bedeutung der LQ im klinischen Alltag führt zu einem Bedarf an validierten und standardisierten LQ-Instrumenten. Der SF-36 ist ein qualifiziertes Goldstandard-Instrument und Kellers Fragebogen ein aussichtsreicher Kandidat für die Kategorie krankheitsspezifisch, sollte aber noch von einer internationalen Expertengruppe für Sympathikuschirurgie validiert werden.


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2005

Anleitung zur Einschätzung und Validierung des gesundheitsbezogenen Lebensqualitätsstatus in der chirurgischen Behandlung der Hyperhidrose

Peter Panhofer; Christoph Neumayer; Johannes Zacherl; Raimund Jakesz; G. Bischof

SummaryBACKGROUND: As interest in quality of life (Qol) burgeons in all medical disciplines, this review wants to analyze the development of Qol in sympathetic surgery for hyperhidrosis (HH). The most important types of Qol instruments, generic, disease-specific, discriminative, and evaluative questionnaires and guidelines for correct development and use of Qol instruments are given in detail. Validity, responsiveness, and reliability of Qol measures are discussed. METHODS: The frequency of Qol measures in studies concerning HH and surgical treatment has been evaluated by Medline research. Results were compared to other diseases, such as breast cancer and GERD, which are treated in general surgery. Out of 40 articles dealing with Qol in HH, 14 articles and 1 abstract published in the period between 1976 and 2004 have been examined on correct use of Qol instruments in sympathetic surgery. RESULTS: 4 disease-specific (26.7%), 5 generic (33.3%) and 3 ad hoc (20%) questionnaires were used in the studies. One study (6.7%) included a generic (SF-36) and a disease-specific instrument. The generic questionnaires, SF-36 and DQLI, have been validated, the rest is lacking in validity, responsiveness and/or reliability. Consequently, just 6 studies (40%) were assessed by validated instruments. Satisfaction rates, ranging from 81.3% up to 98%, have been presented in 10 papers (66.7%). CONCLUSIONS: The growing importance of Qol in clinical daily life leads to the need for validated and standardized Qol instruments. The SF-36 is a qualified gold standard generic instrument, and Keller’s questionnaire is a promising candidate in the disease-specific category but should be validated by an international group of experts in sympathetic surgery.ZusammenfassungGRUNDLAGEN: Weil das Interesse an der Lebensqualität (LQ) wächst, beschäftigt sich diese Arbeit mit der Entwicklung der LQ bei Patienten mit Hyperhidrose (HH). Weiters werden die wichtigsten Arten von LQ-Instrumenten, generelle, krankheitsbezogene, diskriminative und evaluative Fragebögen und Richtlinien zur korrekten Entwicklung und Benützung von LQ-Instrumenten detailiert beschrieben. Validität, Ansprechbarkeit und Verlässlichkeit von LQ-Messdaten werden diskutiert. METHODIK: Die Häufigkeit von LQ-Daten in Arbeiten über LQ von HH bei chirurgischer Behandlung wurde im Rahmen einer Medline-Anfrage überprüft. Die Ergebnisse wurden mit denen anderer Erkrankungen, Brustkrebs und GERD, beide allgemeinchirurgisch zu behandeln, verglichen. Von 40 Arbeiten zum Thema LQ bei HH sind im Zeitraum von 1976 bis 2004 14 Arbeiten und 1 Abstract publiziert, und es ist geprüft worden, ob LQ bei Sympathikuschirurgie ordnungsgemäß evaluiert worden ist. ERGEBNISSE: 4 krankheitsspezifische (26,7 %), 5 generelle (33,3 %) und 3 Ad-hoc-Fragebögen (20 %) sind in den Arbeiten verwendet worden. Eine Arbeit (6,7 %) beinhaltet jeweils einen krankheitsspezifischen und einen generellen LQ-Bogen (SF-36). Die generellen Fragebögen, der SF-36 und der DQLI, sind validiert, allen anderen mangelt es an Validität, Ansprechbarkeit und/oder Verlässlichkeit. Folglich sind nur 6 Arbeiten (40 %) von validierten Instrumenten beurteilt worden. Zufriedenheitsraten von 81,3 % bis zu 98 %, sind in 10 Arbeiten (66,7 %) präsentiert worden. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die steigende Bedeutung der LQ im klinischen Alltag führt zu einem Bedarf an validierten und standardisierten LQ-Instrumenten. Der SF-36 ist ein qualifiziertes Goldstandard-Instrument und Kellers Fragebogen ein aussichtsreicher Kandidat für die Kategorie krankheitsspezifisch, sollte aber noch von einer internationalen Expertengruppe für Sympathikuschirurgie validiert werden.


British Journal of Surgery | 2013

Long-term outcomes after endothoracic sympathetic block at the T4 ganglion for upper limb hyperhidrosis.

Peter Panhofer; Andreas Gleiss; W. H. Eilenberg; Raimund Jakesz; G. Bischof; Christoph Neumayer

The aim of this study was to evaluate long‐term results, quality of life, satisfaction and compensatory sweating after endothoracic sympathetic block at T4 (ESB4).


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2004

Open mesh versus laparoscopic mesh repair of inguinal hernia

H. Pokorny; G. Bischof

Neumayer et al. publish the results of a prospective, randomized multicenter trial in which they compared open mesh repair and laparoscopic mesh repair of inguinal hernias at 14 Veteran Affairs medical centers. Both primary and recurrent unilateral hernias were repaired and the primary endpoint of the study was recurrence after a follow-up of 2 years. Overall, patients in the laparoscopic group showed a higher rate of recurrence than those in the open group (10.1% vs. 4.9%). The results were nearly identical, when repairs of primary hernias were analyzed, whereas rates of recurrence after repair of recurrent hernias were similar in the two groups (10% vs. 14.1%). Postoperative pain was less in patients after laparoscopic operation and normal activities were resumed earlier than in the open group, but rates of intraoperative, postoperative, and life-threatening complications were higher. The authors conclude that open mesh repair is superior to laparoscopic hernioplasty for primary inguinal hernias.


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2005

Surgical treatment of facial hyperhidrosis and blushing: mid-term results after endoscopic sympathetic block and review of the literature

Christoph Neumayer; Peter Panhofer; Raimund Jakesz; Johannes Zacherl; G. Bischof


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2005

Chirurgische Therapie der fazialen Hyperhidrose und Erythrophobie: Mittelfristige Ergebnisse nach endoskopischer Sympathikusblockade und Übersicht über die Literatur

Christoph Neumayer; Peter Panhofer; Raimund Jakesz; Johannes Zacherl; G. Bischof


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2004

Update and economic aspects of the harmonic scalpel in general surgery

Martin Riegler; Enrico P. Cosentini; G. Bischof


European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 2005

Endoscopic transthoracic sympathectomy: current indications and techniques

G. Bischof; Johannes Zacherl; Reinhold Függer; Christoph Neumayer

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Christoph Neumayer

Medical University of Vienna

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Johannes Zacherl

Medical University of Vienna

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Peter Panhofer

Medical University of Vienna

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Raimund Jakesz

Medical University of Vienna

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Enrico P. Cosentini

Medical University of Vienna

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Etienne Wenzl

Medical University of Vienna

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Martin Riegler

Medical University of Vienna

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T. Sogukoglu

Medical University of Vienna

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Andreas Gleiss

Medical University of Vienna

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