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Featured researches published by G. Salem.


Digestion | 1985

Influence of verapamil on gastric acid secretion and gastrin release in dogs.

Georg Grimm; G. Salem; Judith Prager-Petz; Peter Pils; Martin Gloeckler; Jan Sadowsky; Herwig Pointner

Gastric secretion is supposed to be calcium-dependent. The effect of verapamil (0.3 mg/kg/h i.v.), a calcium channel-blocking agent, on stimulated gastric acid secretion and gastrin release was investigated in 8 mongrel dogs. Stimulation was either performed by bombesin (1.0 microgram/kg/h i.v.) or by insulin (0.3 U/kg i.v.). Verapamil significantly inhibited both the bombesin- and the insulin-stimulated gastric acid secretion. Mean total gastric acid output over a 120-min period was 9.5 +/- (SEM) 2.2 mmol after bombesin stimulation and 6.3 +/- 2.0 mmol after bombesin and verapamil (p less than 0.01). The respective values were 15.3 +/- 2.0 mmol for insulin stimulation and 7.0 +/- 1.6 mmol for insulin and verapamil (p less than 0.01). There was no significant influence of verapamil on plasma gastrin concentrations. Thus, the impairment of acid secretion by verapamil is not due to an inhibition of gastrin release in intact dogs.


Virchows Archiv | 1974

Die histomorphologie des Abstoßungsphänomens nach Transplantation der Lunge am Hund

Th. Radaszkiewicz; R. Gherardini; A. Keiler; W. Kreuzer; G. Salem

Left homologous lung transplantation was performed in ten dogs. No postoperative immunosuppressive treatment was given. Biopsies were taken daily after transplantation to follow the morphologic changes during rejection. About the fourth day after transplantation, striking morphologic changes were seen in the pneumocytes and differences in the intensity of the reaction were visible between peripheral and central pulmonary regions.


Research in Experimental Medicine | 1975

[Pulmonary function tests following single lung homotransplantation in emphysematous dogs (author's transl)].

Werner Schlick; G. Salem; A. Keiler; I. Göber; O. Möschl; M. Glöckler; Th. Radaszkiewicz; St. Szalay; W. Kreuzer

Experimental emphysema was induced by multiple intratracheal instillation of Papain in a dose of 2 mg/kg body weight in 4 bastard dogs. Development of emphysema was objectivated by pulmonary function tests. Increase of static lung compliance, decrease of lung elastance, and increase of air-way resistance were observed. In addition arterial pO2 decreased while pCO2 remained constant. Following single lung homotransplantation there was an increase of respiratory rate and minute ventilation, the transpulmonary pressure rose in the first postoperative days, static lung compliance was diminished. Four weeks after transplantation typical functional changes of emphysema could be demonstrated concerning the slope and appearance of the compliance loops. Arterial pO2 however remained within the normal range. This functional behaviour does not support the concept of a ventialtion perfusion imbalance after lung transplantation in emphysema patients. Respiratory insufficiency therefore is probably caused by an alveolar type of rejection.SummaryExperimental emphysema was induced by multiple intratracheal instillation of Papain in a dose of 2 mg/kg body weight in 4 bastard dogs. Development of emphysema was objectivated by pulmonary function tests. Increase of static lung compliance, decrease of lung elastance, and increase of air-way resistance were observed. In addition arterial pO2 decreased while pCO2 remained constant. Following single lung homotransplantation there was an increase of respiratory rate and minute ventilation, the transpulmonary pressure rose in the first postoperative days, static lung compliance was diminished. Four weeks after transplantation typical functional changes of emphysema could be demonstrated concerning the slope and appearance of the compliance loops. Arterial pO2 however remained within the normal range. This functional behaviour does not support the concept of a ventialtion perfusion imbalance after lung transplantation in emphysema patients. Respiratory insufficiency therefore is probably caused by an alveolar type of rejection.ZusammenfassungAn vier Bastardhunden wurde durch mehrmalige intratracheale Instillation von Papain in einer Dosierung von 2 mg pro Kilogramm Körpergewicht ein Emphysem erzeugt und durch Lungenfunktionsuntersuchungen objektiviert. An pathologischen Funktionswerten traten dabei vor allem eine Erhöhung der statischen Lungencompliance auf, ferner eine Verminderung der Elastance und eine Erhöhung der Atemwegsresistance. Außerdem wurde eine Beeinträchtigung des Gaswechsels beobachtet. Es kam zu einem Abfall des ateriellen Sauerstoffpartialdruckes bei konstant bleibenden pCO2-Werten. Nach der einseitigen Lungenhomotransplantation kam es neben einer Steigerung der Atemfrequenz und damit des Atemzeitvolumens sowie einer Erhöhung des transpulmonalen Druckes in den ersten postoperativen Tagen auch zu einer Verminderung der statischen Lungencompliance. Vier Wochen nach der Transplantation zeigten sich jedoch wieder die typischen Emphysemveränderungen an den Complianceschleifen. Die arteriellen Sauerstoffpartialdruckwerte blieben jedoch im Normbereich. Dieses Verhalten spricht gegen das Vorliegen einer funktionell wirksamen Ventilations-Perfusions-Störung zumindest in den ersten postoperativen Wochen. Die Ursache einer auftretenden respiratorischen Insuffizienz muß daher auf eine Abstoßungsreaktion zurückgeführt werden.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Die Auswirkung der endoskopisch angewandten Hydrothermo- und Lasercoagulation auf die humane Magenwand in vivo

Ch. Schwarz; Walter Klepetko; Johannes Miholic; G. Salem; M. Glöckler; Peter Moeschl

SummaryEffect of thermic and laser energy applied onto human in vivo gastric wall has not yet been reported in literature. In our study we evaluated the maximum amount of energy not harming the patient as well as principles for secure and sufficient therapy. In 8 patients hospitalized for gastric resection we applied vaporization by laser- and hydrothermosounds in this part of the stomach which should be resected. Endoscopic pictures were taken. We used a NdYAG laser (maximum performance 70 W, time of application 1–3 s) and hydrothermosounds (maximum performance 170 W, time of application 1–3 s). The stomach was resected 3–8 days following application. Comparing laser- and hydrothermosounds marks we observed a bigger area of necrosis at hydrothermosounds marks using the same amount of energy. In histological investigation correlation between depth and diameter of necrosis was found. After the same application time both depth and diameter of necrosis were bigger by hydrothermosounds than by laser. Lesions reached serosa at the maximum time of application of 3 s. Serosal lesion itself did not appear. Endoscopic treatment of tissue lesion by laser and thermic irradiation (vaporization of bleeding polyp pedicles, treatment of tumors) is secure using the maximum energy mentioned above. Serosal lesion did not appear. Bleeding lesions must be treated by higher energy because of absorption of energy by escaped blood.ZusammenfassungIn der vorliegenden Studie sollen die Auswirkungen der endoskopisch angewandten Hydrothermo- und Lasercoagulation auf die humane Magenwand in vivo näher definiert werden. Ziel ist es, das Ausmaß der Gewebsschädigung bei verschiedenen Applikationsenergien festzustellen, um so eine für den Patienten sichere Anwendung zu gewährleisten. Bei 8 Patienten, die wegen eines Magencarcinoms zur Gastrektomie vorgesehen waren, wurden bei der routinemäßigen präoperativen Gastroskopie Coagulationsmarken mit beiden Energieträgern auf die dem Tumor benachbarte normale Schleimhaut des Antrum gesetzt. Wir verwendeten einen Neodymium YAG Laser (maximale Leistung 70 W, Applikationsdauer variiert zwischen 1 und 3 s) sowie die monopolare Elektrohydrothermosonde (Erbotom, maximale Leistung 170 W, Applikationsdauer zwischen 1 und 3 s). Die Gastrektomie erfolgte innerhalb von 3–6 Tagen nach Setzen der Coagulationsmarken. Beim Vergleich der Hydrothermosonden- und Lasercoagulationsmarken fand sich, daß die Hydrothermosonde bei gleicher Applikationsdauer größere Nekrosezonen verursachte als der Laser. In der histologischen Untersuchung konnte eine direkte Korrelation zwischen dem oberflächlichen Durchmesser und der Eindringtiefe der Nekrose gefunden werden. Die Läsionen reichten bei der maximalen Applikationsdauer bis an die Serosa. Eine Läsion der Serosa selbst konnte nie festgestellt werden. Die endoskopische Behandlung mit Hydrothermosonden- bzw. Lasercoagulation ist bei Einhaltung der angegebenen Maximalwerte sicher, da an unseren Präparaten nie eine Serosaläsion festgestellt werden konnte. Blutende Läsionen können mit mehr Leistung coaguliert werden, da ein Teil der Energie durch das ausgetretene Blut absorbiert wird.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1983

163. Der distale splenorenale Shunt nach Warren — Fehler und Gefahren in Indikation und Technik

W. Kreuzer; Glöckler M; G. Salem

SummaryFollowing distal splenorenal shunts according to Warren 36 patients were examined up to 5 years postoperatively. Hospital lethality was 8 % in patients of Child class A and B; operative lethality was 0 %; shunt occlusion rate was 3.1 %; late recurrence of hemorrhage was 3.1 %; postoperative encephalopathy was 4.7 %. Hemodynamic evaluation 3–5 years postoperatively showed new formation of collaterals between the portal vein and the gastrosplenic shunt system associated with pressure drop in the portal system. Therefore, the hemodynamic basic principle of the Warren shunt is not stable according to long-time observation.Zusammenfassung36 Patienten mit distaler splenorenaler Anastomose nach Warren wurden bis zu 5 Jahren postoperativ nachuntersucht. Bei Patienten der Child-Klasse A und B lagen die Spitalsletalität bei 8 %, die operative Letalität war 0 %. Shuntverschlußrate war 3,1 %, Spätrezidivblutungsrate war 3,1 %, die Encephalopathierate 4,7%. Die hämodynamische Evaluation 3–5 Jahre postoperativ ergab eine neuerliche Ausbildung von Collateralen zwischen Vena porta und gastrosplenischem Shuntsystem mit Druckausgleich. Somit ist das hämodynamische Grundprinzip des Warren Shunts in der Langzeitbeobachtung nicht stabil.


Thoracic and Cardiovascular Surgeon | 1977

[Bronchospirometric results after single lung homotransplantation in dogs with experimentally induced pulmonary emphysema (author's transl)].

G. Salem; Werner Schlick; A. Keiler; M. Glöckler; P. Möschl; Th. Radaszkiewicz; St. Szalay

Pulmonary emphysema was induced in 8 bastard dogs by intratracheal instillation of Papain. Development of emphysema was documented by pulmonary function tests. The emphysematous animals underwent single lung homotransplantation. Postoperative bronchospirometric measurements revealed that up to the 6th week after transplantation there is no evidence of serious ventilation perfusion inbalance.


Archive | 1976

Veränderungen der Lungenfunktion bei experimentell erzeugtem Emphysem vor und nach einseitiger Lungenhomotransplantation am Hund

G. Salem; Werner Schlick; A. Keiler; P. Möschl; M. Glöckler; I. Göber; Th. Radaszkiewicz; St. Szalay; W. Kreuzer

Bei den bisher durchgefuhrten einseitigen Lungentransplantationen an Patienten mit schwerem Lungenemphysem war es mit einer Ausnahme sehr bald nach der Operation zu einer letalen respiratorischen Insuffizienz gekommen (6, 7). Als Ursache fur dieses respiratorische Versagen werden 2 Mechanismen angenommen: eine schwere Ventilations-Perfusionsstorung, die dadurch entsteht, das das Transplantat eine geringere Gefasresistance hat, als die verbleibende Emphysemlunge und deshalb den grosten Teil des Blutvolumens aufnimmt; die Emphysemlunge ist wegen ihres hohen Gefaswiderstandes schlechter durchblutet und wegen ihrer hohen statischen Compliance und ihres hohen exspiratorischen Atemwegswiderstandes stark geblaht; sie verdrangt das Transplantat auf dessen Seite. Diese Verdrangung fuhrt durch Kompression zu einer Verschlechterung der Ventilation im Transplantat. Aus der dadurch entstehenden Ventilations-Perfusionsstorung resultiert eine immer starker werdende venose Beimischung.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1976

146. Noradrenalin und Vasopressin in der Therapie der akuten Gastrointestinalblutung

W. Kreuzer; A. Keiler; G. Salem; Navrátil J

SummaryPharmacological control of acute hemorrhage from an esophageal varix by continuous intra-arterial infusion of vasopressin selectively into the superior mesenteric artery has proved to be efficient in avoiding emergency shunting procedures. Hemodynamic measurements revealed a significant 55 percent decrease in superior mesenteric artery flow and 43 percent fall in the elevated portal pressure. Local application of suprarenin by the intraperitoneal or the intragastric route is followed by a 60 percent decrease in portal vein flow and is shown to be of benefit in the treatment of arterial upper gastrointestinal bleeding. The general circulation was not seriously affected by either method.ZusammenfassungIn der konservativen Beherrschung der akuten Oesophagusvaricenblutung hat sich die intraarterielle Dauerinfusion von Vasopressin in die A. mes. sup. als wirksam erwiesen. Im Tierexperiment konnte eine signifikante 55%ige Verminderung des Mesenterialarterienflow und eine 43%ige Verminderung des erhöhten Pfortaderdrucks gemessen werden. Die lokale Applikation von Noradrenalin entweder intragastrisch oder intraperitoneal bei der arteriellen GI-Blutung resultiert in einem 60%igen Abfall der Pfortaderdurchblutung und erwies sich als therapeutisch wirksam. Unerwünschte Nebenwirkung auf die Allgemeinzirkulation war bei keiner der beiden Therapieformen.


Experimentelle Pathologie | 1975

Elektronenmikroskopische Untersuchungen der transplantierten Hundelunge und ihre funktionelle Bedeutung

Th. Radaszkiewicz; A. Keiler; G. Salem; I. Göber; W. Kreuzer

Abstract Question: The function of alveolar macrophages in correlation with immunological stimulation, consequently also in pulmonary transplantation, are a subject of discussion. In this study the alveolar manifestations of rejection following pulmonary homotransplantation are investigated by electron microscopy. Materials and methods: In 20 healthy dogs (body weight between 7 and 19 kg) a left side pulmonary homotransplantation was performed using a standardized method. 2 randomized groups of 10 animals each were formed, one undergoing immunosuppressive therapy, the other none. Needle biopsies (Menghini needles) were taken in both groups at the onset of rejection daily until death of the animals (on the 5th to 12th postoperative day). At death of the animals always total rejection of the homograft was observed. The other animals were subjected to a scheduled immunosuppressive therapy (Kreuzer et al. 1973, Radaszkiewicz et al. 1974). Needle biopsie swere taken only at the stage of a clinically or roentgenologically ascertained crisis of rejection. Before implantation of the homograft and 20 mins after occlusion of anastomoses and onset of circulation in the transplant biopsies were taken, too, to exclude early changes or alterations in the donor. The lung specimens (2 mm in size) obtained by biopsy were fixed in phosphate buffered OsO 4 and buffered phosphate solution by usual alcohol series. After embedding in epon the specimens were studied by electron microscopy. Results: In the group not undergoing immunosuppressive therapy beginning with the 3rd postoperative day perivascular lymphocytic and plasmacellular infiltrates were seen which increased during the course of rejection. In both groups a swelling and vacuolization of endoplasmatic reticulum, cytoplasmic microvilli with with bridge formation accompanied by an increase of alveolar macrophages and by augmentation of lamellar bodies in granular pneumocytes were noted following operation. A correlation between the increase of lamellar bodies and increase of surfactant has been shown previously.


Archive | 1974

Haemodynamische Aspekte der Abstoßung nach Homotransplantation der Lunge am Hund

G. Salem; A. Keiler; W. Kreuzer; Th. Radaszkiewicz; J. Navrátil

Ein funktionelles Versagen auf Basis einer schweren Ventilations-Perfusions-Storung war in der Mehrzahl der Falle der bisher durchgefuhrten Lungentransplantationen fur die schlechten Ergebnisse verantwortlich. Da es Anzeichen dafur gibt, das die Abstosungsreaktion der transplantierten Lunge — verglichen mit anderen Organen — atypisch verlaufen konnte und da bisher nur geringe Informationen uber die Haemodynamik der Abstosung der Lungentransplantate vorliegen, haben wir in der gegenwartigen Studie quantitative haemodynamische Veranderungen der transplantierten Hundelunge untersucht, um einen Hinweis auf die Ursache der funktionellen Insuffizienz nach klinischer Lung entransplantation zu finden.

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Johannes Miholic

Medical University of Vienna

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Walter Klepetko

Medical University of Vienna

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