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Featured researches published by H.D. Brenner.


Acta Psychiatrica Scandinavica | 2002

Development of specific social skills training programmes for schizophrenia patients: results of a multicentre study

Volker Roder; H.D. Brenner; Daniel R. Müller; M. Lächler; Peter Zorn; T. Reisch; J. Bösch; R. Bridler; C. Christen; E. Jaspen; F. Schmidl; V. Schwemmer

Objective: The efficacy of three newly developed cognitive social skills training programmes for residential, vocational and recreational functioning (experimental groups) were compared with a traditional social skills training programme (control group) referring to cognitive and social abilities, psychopathology and generalisation effects.


Acta Psychiatrica Scandinavica | 1987

On autoprotective efforts of schizophrenics, neurotics and controls.

H.D. Brenner; W. Böker; J. Müller; L. Spichtig; S. Würgler

ABSTRACT— Autoprotective efforts of schizophrenics have hardly been systematically investigated until now, although the role of coping processes in regard to numerous psychic disorders is increasingly recognized. The investigation of autoprotective efforts, however, is of special significance in view of the different current formulations of the vulnerability stress concept of schizophrenia. Thus the cognitive disorders in the sense of information processing deficits among schizophrenics deserve our special attention, since they are described consistently as vulnerability characteristics and as cause of a heightened susceptibility to stress, and since they can be considered an explanatory basis for a wide range of subjectively experienced basic disorders of schizophrenia. In the present study the two disorder dimensions and the corresponding autoprotective efforts were investigated among 60 schizophrenic patients, 30 neurotic patients and 30 healthy controls. The schizophrenic patients had both significantly more experimental psychologically operationalized dysfunctions in information processing and subjectively experienced basic disorders. However, we found no correlation between the two levels of investigation. This may mainly be attributed to the fact that on the level of subjective experience the primary disorder, the perception of the disorder and the individual response to the disorder cannot be differentiated unequivocally. All of the schizophrenic patients reported consciously performed autoprotective efforts in regard to basic disorders. In this connection it is of interest that the schizophrenic patients had a significantly higher percentage of problem solving oriented attempts in comparison with the two non‐schizophrenic comparison groups, and that this percentage even increased by a progressive amount of disorders. The schizophrenic patients experienced basic disorders with much more emotional tension and existential, ego‐threatening anxiety. They were interpreted by the schizophrenic patients as danger signals, by the neurotic patients, however, predominantly as concomitant symptoms of their neurosis, whereas healthy persons comprehended them within the framework of ordinary psychological explanatory models. The relevance of these results in regard to further research in autoprotective efforts of schizophrenic patients and in their possible therapeutic implications is discussed.


Nervenarzt | 2001

Effekte neuer kognitiv-behavioraler Therapieprogramme zur Verbesserung spezifischer sozialer Fertigkeiten bei schizophren Erkrankten Eine kontrollierte Studie

Volker Roder; H.D. Brenner; Daniel R. Müller; T. Reisch; M. Lächler; Peter Zorn; R. Guggenbühl; S. Schröder; C. Christen; F. Schmidl; B. Jenull

ZusammenfassungAusgehend von dem mehrfach evaluierten “Integrierten Psychologischen Therapieprogramm” für schizophrene Patienten (IPT) entwickelte die Berner Arbeitsgruppe 3 neue Therapieprogramme zur Verbesserung sozialer Fertigkeiten, welche die Rehabilitationsthemen Wohnen, Arbeit und Freizeit (WAF) einbeziehen. Um kritischen Einwänden gegenüber bestehenden Therapieprogrammen zu sozialen Fertigkeiten Rechnung zu tragen, wurden dabei für schizophren Erkrankte besonders geeignete kognitiv-emotionale Interventionsmethoden einbezogen.Im Rahmen der vorliegenden Multi-Center-Studie erfolgte ein Vergleich des Unterprogramms “Soziale Fertigkeiten” des IPT (Kontrollgruppe) mit den neuen Therapieprogrammen (WAF, Experimentalgruppe). Therapie- und Nachbehandlungsphase dauerten jeweils 12 Wochen. Der Katamnesezeitraum betrug knapp ein Jahr. Kontrollmittel wurden zum kognitiven, sozialen und psychopathologischen Bereich erhoben. Die Experimentalgruppen zeigten einen höheren globalen Behandlungseffekt und eine signifikant größere Symptomreduktion als die Kontrollgruppe. Aufgrund der Ergebnislage könnten die neuen Therapieprogramme zum Wohn-, Arbeits- und Freizeitbereich in der Standardversorgung eingesetzt werden und damit herkömmliche Therapieansätze zu sozialen Fertigkeiten ersetzen.SummaryBased on the Integrated Psychological Therapy (IPT) for schizophrenia patients, the Berne group developed three specific cognitive behaviour therapy programmes for treating residential, vocational, and recreational functioning. We added new cognitive-emotional methods to these programmes that were devised especially for schizophrenia patients, taking into consideration the criticism of traditional social skill training methods. In the present multicentre study, these new programmes (experimental group) were compared with a traditional social skills training programme (control group, IPT “Social Skills” subprogramme). Both the therapy and aftercare phase each lasted 12 weeks and the follow-up phase 1 year. Assessment instruments covered psychopathology, cognitive functioning, and social adjustment. Higher ratings of global treatment effects and significant reductions in symptoms were obtained in the experimental group. In view of the favourable results, these newly designed social skill training programmes may replace more conventional therapy approaches in the future.


Verhaltenstherapie | 1995

Kognitive Verhaltenstherapie mit schizophren Erkrankten im Wohn > Arbeits- und Freizeitbereich: erste Ergebnisse

Volker Roder; B. Jenull; H.D. Brenner; D. Heimberg; A. Hirsbrunner

Schizophrene Patienten zeigen im psychosozialen Bereich starke Funktionseinbuβen in einer von psychiatrischen Einrichtungen unab-hangigen Wohn-, Arbeits- und Freizeitgestaltung. Hierauf weisen zahlreiche prospektiv und retrospektiv durchgefuhrte Langzeitunter-suchungen hin. Gezielte und strukturierte therapeutische Interventionen bezuglich dieser Einbuβen sind bisher – nach unserem Wissen – in der europaischen Literatur nicht beschrieben. Vor diesem Hintergrund entwickelten wir wahrend der letzten Jahre auf der Basis des Integrierten Psychologischen Therapieprogramms (IPT) verhaltenstherapeutisch orientierte Therapieprogramme zur «Wohn-, Arbeits-und Freizeitrehabilitation». Hauptziel dieser Programme ist es, den Patienten eine weitgehend eigenstandige und von psychiatrischen Einrichtungen unabhangigere Lebensfuhrung zu ermoglichen. Die 3 Therapieprogramme wurden von uns in ersten Untersuchungen uber Intragruppendesigns evaluiert und schwerpunktmaβig einzel-fallanalytisch ausgewertet. Erste Ergebnisse mit kleinen Stichprobenzahlen entsprechen unseren gesetzten Zielen und ermutigen zu weiteren Untersuchungen.


Verhaltenstherapie | 1995

Verhaltenstherapie im Freizeitbereich mit schizophren Erkrankten: Fallbericht

Volker Roder; U. Keppeler; B. Jenull; H.D. Brenner

Der Therapieverlauf eines schizophrenen Patienten, der 2 Monate lang mit einem standardisierten verhaltenstherapeutisch orientierten Gruppentherapieprogramm behandelt wurde, wird beschrieben. Uber die Anwendung dieses Therapieprogramms sollten die Grup-penteilnehmer zu einer vermehrten Durchfuhrung von Freizeitaktivitaten angeregt werden; gleichzeitig wurde durch die Gruppenteilnahme eine Verbesserung der allgemeinen sozialen Kompetenz unter Modifikation dysfunktionaler Kognitionen beabsichtigt. Die Evaluation des Therapieverlaufs erfolgte mit Hilfe entsprechend konstruierter Kontrollmittel durch ein Intragruppendesign einer A-B-A-Zeit-reihe. Die Ergebnisse weisen auf Verbesserungen sowohl im Freizeit-verhalten als auch in der sozialen Kompetenz hin. Die Bedeutung dieses Therapieansatzes, besonders im Hinblick auf ein weiteres Strukturierungsangebot des Alltags innerhalb eines integrativen Behandlungsansatzes fur schizophren Erkrankte und damit als moglicher Beitrag zur Verminderung bzw. Vermeidung von Ruckfallen, wird diskutiert.


Archive | 1988

Therapie kognitiver Störungen

H.D. Brenner; Volker Roder; S. Würgler

In mehreren Referaten und Diskussionen dieses Symposiums wurde immer wieder ein entscheidender Aspekt der gegenwartigen Schizophrenieforschung hervorgehoben: die Notwendigkeit einer integrativen Sichtweise, die psychologische, soziale und biologische Faktoren sowohl bei der Betrachtung der Krankheitsmanifestation und ihrer Verursachung als auch bei der Entwicklung von Behandlungs- und Rehabilitationskonzepten einschliest.


Nervenarzt | 2007

Effektivität des Integrierten Psychologischen Therapieprogramms für schizophren Erkrankte

Daniel R. Müller; Volker Roder; H.D. Brenner


Nervenarzt | 2007

Effektivität des Integrierten Psychologischen Therapieprogramms für schizophren Erkrankte. Eine Metaanalyse über 28 unabhängige Studien

Daniel R. Müller; Volker Roder; H.D. Brenner


Schizophrenia Research | 1991

The pervasiveness of cognitive and behavioral treatment interventions in the schizophrenic's rehabilitation

H.D. Brenner; Bettina Hodel; Volker Roder


Schizophrenia Research | 2000

Evaluation of a ‘new generation’ of cognitive-emotional social skills training approaches for schizophrenia patients

Volker Roder; Peter Zorn; Daniel R. Müller; H.D. Brenner

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